عمومیکسب و کار ایرانی برتر

هنگام خرید بازی فکری به چه نکاتی باید توجه داشت ؟

خبرگزاری آنا/ بازی برای کودکان لازم و ضروری است؛ زیرا از طریق بازی بچه‌ها می‌توانند قدرت ذهنی و فکری و توان بدنی خود را بالا برده و مواردی را که در حالت عادی یادگیری آنها برایشان مشکل است، در طی بازی یاد بگیرند. در میان بازی های کودکانه،  می‌تواند قدرت ذهنی و فکری و خلاقیت کودک را بارور کند. البته این به شرطی است که بهترین بازی فکری بچه گانه را برای فرزند خود انتخاب کنید. بهترین بازی فکری کودکان می‌تواند در آینده کودک را به یک انسان باهوش، بااستعداد و با اعتمادبه‌نفس بار بیاورد. پس هرگز بازی های فکری را دست‌کم نگیرد. در این مطلب راهنمای خرید بازی فکری خوب را برای کودکان به شما ارائه داده‌ایم.

بازی فکری کودکان؛ دریچه‌ای برای تقویت تمرکز و خلاقیت بچه

بازی هایی که بتوانند قدرت تمرکز و خلاقیت ذهنی را برای کودک را تقویت کنند؛ بازی فکری کودکان نامیده می‌شوند. در این بازی ها کودک مجبور به تفکر و تمرکز شده و خلاقیت ذهنی خود را به کار خواهد گرفت. یک بازی هدف‌دار و خلاقانه کودک را مشتاق می‌کند که بیشتر و بیشتر به آن بازی روی آورده و علاقه او را افزایش خواهد داد.

نکات مهم در خرید بازی فکری برای کودکان

در این بخش از راهنمای خرید بازی فکری مناسب کودکان، می‌خواهیم مهم‌ترین نکاتی را که باید در زمان خرید به خاطر داشته باشید؛ به شما گوشزد کنیم. به‌این‌ترتیب می‌توانید با در نظر گرفتن این نکات دامنه انتخاب خود را محدود کرده و می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

رده سنی

قبل از هر چیز شما باید به این‌که کودک شما در چه رده سنی قرار دارد؛ توجه کرده و بازی فکری مناسب با همین سن را برای او تهیه کنید. بازی های خیلی پیچیده یا خیلی ساده برای سن کودک، می‌توانند او را خسته کرده و حتی از بازی کردن زده کنند.

جنس بازی

یک بازی فکری خوب باید از قطعات باکیفیتی ساخته شده باشد؛ زیرا کودک برای فهم بهتر بازی فکری، بارها و بارها با قطعات مختلف آن کلنجار خواهد رفت و این کار می‌تواند باعث خراب شدن قطعات شود. اما تهیه یک جنس مرغوب خیال شما را راحت خواهد کرد که  برای مدت بیشتری قابل‌استفاده بوده و برای کودک شما نیز خطرآفرین نخواهد بود.

علاقه کودک

برای خرید یک بازی فکری خوب علاقه کودک خیلی مهم است؛ زیرا اگر کودک به آن بازی رغبت داشته باشد، علاوه بر سرگرم شدن می‌تواند چیزهای زیادی هم از آن بیاموزد. ولی اگر بازی را به سلیقه خود بخرید کودک هرگز لذت کافی را نخواهد برد و آن را دوست نخواهد داشت.

اندازه قطعات

اگر کودک شما در سنین پایین است؛ هرگز بازی های فکری با قطعات ریز یا کاغذی را خریداری نکنید؛ زیرا کودک آنها را در دهان گذاشته و شاید ببلعد و این موضوع می‌تواند برای او خطرآفرین باشد.

بهترین بازی فکری کودکان در بازار ایران

بازی های فکری انواع مختلفی دارند که هریک با هدف خاصی طراحی شده‌اند. هر بازی فکری می‌تواند گوشه‌ای از ذهن کودک را به خود درگیر کرده و به پرورش آن بپردازد. استفاده منظم و با برنامه از بازی های فکری برای کودکان، به تقویت هوش و خلاقیت آنها کمک کرده و تمرکز و صبر کودکان را بهبود خواهد بخشید. در این بخش می‌خواهیم تعدادی از نمونه‌های بهترین بازی فکری بچه گانه را به شما معرفی کنیم.

بازی های فکری پازلی

در بازی های پازلی کودک می‌تواند با کنار هم قرار دادن قطعات مختلف، یک شکل کامل را بسازد. تلاش برای همخوانی دادن میان قطعات و گذاشتن آنها در جای درست می‌تواند قدرت هماهنگی میان ذهن و اعضای مختلف کودک را افزایش دهد. همچنین بازی های پازلی می‌توانند کودک شما را با رنگ‌ها و اندازه‌های آشنا کرده و ماهیچه‌های انگشتان او را تقویت کند. شما می‌توانید جورچین‌های مختلفی را برای آشنایی کودک با وسایل نقلیه، حیوانات مختلف، مراحل رشد انسان یا گیاه، مشاغل مختلف، اعضای بدن انسان، میوه‌ها، اعداد، حروف و اشکال هندسی خریداری کنید. بازی های پازلی را می‌توانید از یک‌سالگی به بعد، برای کودک تهیه کرده و در بازی با او مشارکت کنید.

بازی فکری کارتی

بر روی این کارت‌ها اشکال مختلفی از طبیعت، وسایل نقلیه، گل و گیاه و حیوانات نقش بسته است که می‌توانند به کودک در شناسایی انواع مختلف وسایل و طبیعت کمک کنند. این نوع از بازی ها به تقویت ذهن کودک کمک کرده و شناخت او را از دنیای اطراف بهبود می‌بخشند. برای مثال بازی کارت لوتوی غزال، یک نمونه از بازی های کارتی مناسب کودکان بالای سه سال است که در درون خود 24 کارت تصویری را جای داده است. این نوع بازی ها را می‌توان به‌صورت گروهی انجام داده و امکان مشارکت والدین را فراهم کرد.

بازی فکری بر روی صفحه

یکی دیگر از انواع بازی های فکری برای کودکان، بازی فکری بر روی صفحاتی از جنس کاغذ، پارچه، چوب یا تخته است. بازی هایی مثل منچ یا شطرنج کودکانه از انواع این بازی ها هستند که می‌توانند قدرت تصمیم‌گیری و عکس‌العمل کودک را بالا ببرند. برای سنین پایین‌تر نوع دیگری از این بازی های فکری ساخته شده‌اند که شامل یک صفحه کاغذی یا پلاستیکی و تعدادی مهره است. کودک می‌تواند مهره‌های هم‌رنگ و یا هم‌شکل را در یک ردیف بچیند؛ این بازی علاوه بر بهبود قدرت تمرکز، او را با رنگ‌ها و اشکال هندسی آشنا خواهد کرد.

لگوهای ساختنی با تعداد قطعات زیاد

در راهنمای خرید بازی فکری مناسب کودکان، لگو یکی از بهترین گزینه‌ها برای کودکانی در سنین مختلف است. بچه‌ها می‌توانند با کنار هم قرار دادن این قطعات، سازه‌ها و شکل‌های مختلفی را بسازند و به‌این‌ترتیب خلاقیت خود را پرورش دهند. همچنین کار با لگوها می‌تواند کودکان را با مشاغل مختلف و کارهای فنی آشنا کند. لگوها درواقع مقدمه‌ای برای آشنایی کودکان با دنیای رباتیک و ساخت تجهیزات و قطعات مختلف هستند.

استوانه حلقه یا حلقه پرتاب

استوانه حلقه یا حلقه پرتاب، هم فکری و هم حرکتی است. در این بازی تعدادی حلقه وجود دارند که کودک با قدرت تمرکز و نشانه‌گیری دقیق، باید آنها را روی یک میله یا درون یک سبد یا یک جعبه بیندازند. با پرتاب هرکدام از حلقه‌ها که به داخل سبد و یا روی میله قرار می‌گیرد؛ شادی و شعف زیادی برای کودک شما به ارمغان خواهد آورد. این بازی علاوه بر سرگرم کردن کودک، قدرت تمرکز او را هم تقویت خواهد کرد. همچنین می‌توان این بازی را به‌صورت گروهی و حتی رقابتی انجام داده و به‌این‌ترتیب کودک را برای حضور در اجتماع آماده کرد.

انتخاب بهترین بازی فکری بچه گانه می‌تواند به شما در بهبود قدرت ادراک و خلاقیت کودک کمک کند. این نوع بازی ها ضمن سرگرم کردن کودک، می‌توانند مراحل رشد او را سریع‌تر کرده و به او در شناخت دنیای اطراف کمک کنند. در این راهنمای خرید بازی فکری تلاش کردیم تا مهم‌ترین نکاتی را که باید در زمان خرید یک بازی فکری به خاطر داشته باشید؛ با شما در میان بگذاریم. شما می‌توانید از میان بازی های موجود در بازار، با توجه به سن و علایق کودک خود، بهترین بازی فکری کودکان را برای او انتخاب کرده و ذهن او را برای پذیرش مسائل مختلف و تحلیل آنها آماده کنید.

این مقاله بامروزه با توجه به تنوع یا همان بازی های رومیزی، انتخاب تقریبا سخت شده است. سوالی که خیلی از ما پرسیده میشه اینکه چه بازی برای من مناسب هستش؟ خب برای پاسخ به این سوال اول از همه باید سلیقه ی خودت یا اگه برای کودکت میخوای خرید کنی را بشناسی بعد با من همراه باش تا چند تا پارامتر اساسی برای خرید بردگیم بررسی کنیم.راهنمای خرید بردگیم این کمک را به تو میکنه که انتخاب بهتری داشته و در نهایت از خریدت راضی باشی.

یکی از مهم ترین و اصلی ترین نیاز فرزندان در دوره ی کودکی و نوجوانی بازی کردن است؛ به همین منظور روانشناسان معتقدند برای سلامت روان فرزندان، والدین وظیفه دارند فضای امن و ایده آل برای بازی فرزندان ایجاد کنند. در میان بازی ها، بازی های فکری به واسطه ی تقویت استعداد و هوش کودکان جایگاه ویژه ای دارند.
به پدران و مادران توصیه می کنم استعداد و توانایی های فرزند خود را دست کم نگیرید، با خرید بازی فکری جدید کودکان خود را ترغیب به یادگیری کنید. البته قابل ذکر است که بازی های فکری فقط برای فرزندان نیست، بازی فکری بزرگسالان برای ورزش مغزشان لازم است؛ هرچه فعالیت ذهن بیشتر باشد ابتلا به آلزایمر و زوال مغز کمتر خواهد بود پس بازی فکری در خانه برای بزرگسالان را جدی بگیرید.در ادامه اطلاعات مفیدی را که به هنگام خرید بازی فکری باید به آنها توجه نمایید قرار داده ایم.

بازی رومیزی یا بردگیم چیست؟

قبل از اینکه نکات مهم در مورد خرید بردگیم ها را داشته باشیم باید بدونیم که اصلا بردگیم چی هست ؟ بازی های رومیزی ، بازی ای سرگرم کننده است که به واسطه ی فعالیت ذهنی یعنی دخالت فکر و تمرکز انسان انجام می شود و در مدت طولانی دقت، استعداد و هوش انسان را افزایش می دهد. در همین راستا کودکان و بزگسالان تمایل زیادی به بازی های فکری دارند.

دسته بندی بازی‌های فکری :

بازی‌های تست هوش و حافظه
بازی‌های تخته‌ای
بازی‌های کارتی
بازی‌های معمایی
بازی‌های افزایش مهارت و سرعت ‌العمل
بازی های ساختنی

یازی های استراتژیک

بازی های همکاری مشترک

و…

معرفی دسته بندی بازی‌های فکری

بازی های تست هوش وحافظه: بازی هایی هستند که فقط یک پاسخ درست دارند و میتوان آنها را بصورت انفرادی و گروهی بازی کرد.

بازی های تخته ای: بازی هایی که روی یک سطح انجام می شود و بازی های تخته ای بهترین بازی فکری برای جلوگیری از آلزایمر هستند.

بازی‌های کارتی: بازی های کارتی بین دو یا چند نفر بازی می شود و در جریان بازی ممکن است اطلاعات عمومی جدید به بازیکنان انتقال یابد، در بازی های کارتی پیش بینی، سرعت عمل، حدس زدن و هیجان برای تصمیم های استراتژیک اهمیت بالایی دارد.

بازی‌های معمایی: بازی هایی که در آن معما حل می شود، و این موضوع به افزایش مهارت های منطقی، مهارت های یادگیری، هوش و… کمک می کند.

بازی‌های افزایش مهارت و سرعت ‌العمل: در این نوع بازی ها شما یاد میگیرید در شرایط خاص، موقعیت را بررسی کنید، با تمرکز کامل سریع تصمیم بگیرید و درست عمل کنید.

بازی های ساختنی: بازی های بسیار کارآمد برای تقویت قدرت تکلم، تمرکز ودقت در کودکان و بزرگسالان هستند و به شکوفایی و خلاقیت ذهن کمک می کنند.

در هنگام خرید بازی فکری به نکات زیر توجه کنید:

1-توجه به سن:

به هنگام خرید بازی فکری به سن کودک و نوجوان خود توجه داشته باشید، فرزندان در هر سنی دغدغه های مختص خود را دارند. بازی ها باید اهداف مشخص و مناسبی داشته باشند آموزش های بازی در زندگی واقعی استفاده شود.
بازی هایی را انتخاب کنید که حس کنجکاوی فرزند را برانگیزد و خلاقیت و لذت یادگیری در فرزند بوجود بیاورد؛ توجه داشته باشید که فرزندان از لحاظ جسمانی با یکدیگر متفاوت اند بنابر این بازی هایی را انتخاب کنید که با قابلیت های جسمانی فرزند همخوانی داشته باشد و بهتر است بازی های گروهی را انتخاب کنید تا حس مشارکت و همکاری کودکان تقویت شود.

2- سبک بازی :

سبک بازی مساله ی خیلی مهمی توی انتخاب بازی هستش.همانطور که گفته شد بردگیم ها در انواع سبک ها موجود می باشد،پس باید بدونید که دنبال چه نوع بازی هستید؟ برای مثال اگه علاقه ی شما به بازی های سرعتی هست نباید بردگیمی بخرید که استراتژیک باشه،چرا که انتخاب اشتباه باعث میشه اون برد گیم برای شما کسل آور بشه و کلا از بازی های رومیزی زده بشید.به همین علت فکری گیم به صورت کاملا رایگان به شما مشاوره میده تا بازی مطابق روحیاتتون تهیه کنید.

3- درجه سختی بازی :

برد گیم را در 5 درجه سختی میتوان دسته بندی کرد :

1-سبک: که تقریبا با یک بار بازی کردن کامل بازی را یادمیگیرید و احتیاج به تقلای زیاد توی بازی ندارید.

2-نیمه سبک: این برد گیم ها یه پله از بردگیم های آسون بالاتر هستند. باید حواستون را بیشتر جمع کنید و تمرکز بیشتری بذارید. ولی عملا یادگیری آن ها آسون هست.

3-متوسط:بردگیم ها با درجه سختی متوسط مثل مافیا هستش، عملا یادگیری بازی مشکلی نخوهد داشت ولی استراتژی هایی که باید به کار ببرین این بازی را جزو متوسط ها قرار میده.

4-سنگین :برای یادگیری این برد گیم ها باید زمان بذارید، چند دست بازی کنید، فکر کنید ، تمرکز کنید و چالش های جذاب را تجربه کنید.

پس اگه شروع کارتون هست حتما از بردگیم های سبک شروع کنید و بعد ها درجه ی سختی را بالا ببرید تا از خریدتون نهایت لذت را ببرید.

پس این نکته را میتوان جزو مهم ترین نکات برای لیست راهنمای خرید بردگیم محسوب کرد.

4-مدت زمان بازی :

زمان بازی هم یکی دیگه از فاکتور های مهم در انتخاب بازی هستش چرا که اگه خیلی حوصله ی یه کاری با مدت زمان زیاد را ندارید بهتون پیشنهاد میشه بازی های زیر 30 دقیقه را خریداری کنید.

5-هزینه:

مهم ترین نکته ی بعدی برای راهنمای خرید بردگیم، هزینه می باشد. اگر هزینه برای شما اهمیت دارد باید سراغ بازی های ایرانی بروید معمولا رنج قیمت بازی های ایرانی بین 30 تا 300 هزار تومن می باشد ولی بازی های خارجی و وارداتی از 300 تا 3 میلیون تومان می باشند.

6-مشورت با فکری گیم :

امیدوارم مقاله ی راهنمای خرید بردگیم برای شما مفید واقع شده باشه  کافیه مشخصات و علایقتون را به ما بگید تا مناسب ترین بازی را به شما پیشنهاد بدیم که بتونید کلی لحظات شاد کنار دوستان و خانواده های خود تجربه کنید.

سخن آخر

در شرایط زندگی کنونی که فضایی برای بازی های حرکتی نیست و فضای کمتری برای یادگیری مهارتها هست، بازی های فکری این امکان را فراهم آورده است که با به چالش کشیدن ذهن افراد، به تقویت حافظه آهمیشه بازی کردن یکی از اصلی ترین نیازهای بچه‌ها در دوران کودکی و نوجوانی‌شان خواهد بود. به گونه‌ای که روانشناسان حوزه‌ی سلامت کودک بر این عقیده‌اند که والدین موظفند شرایط مناسب یک بازی ایده‌آل و بی خطر را برای فرزندانشان فراهم کنند. در بین تمامی باز‌ی‌هایی که وجود دارند، بازی فکری جایگاه ویژه‌ای دارد، چراکه علاوه بر برانگیختن استعداد و هوش کودکان، آنها ساعت‌های زیادی در طول روز می‌توانند سرگرم شوند و از انجام این بازی هیجان انگیز لذت ببرند. پس اگر در کمد وسایل فرزندتان اثری از بازی‌های فکری متنوع وجود ندارد، پیشنهاد کیمیک به شما این است که هرچه سریع تر نسبت به خرید آن اقدام کنید.

خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که هیچ‌گاه استعداد و توانایی کودکشان را دست کم نگیرند و همواره از پیشرفت او ذوق زده شوند. چون وقتی کودکان هیجان و خوشحالی والدین را می‌بیند، نسبت به انجام بازی‌های سخت‌تر ترغیب خواهد شد و در آینده هم به فردی باهوش تبدیل می‌شود. بازی فکری به کودک این امکان را می‌دهد که در محیطی امن و به دور از هرگونه خطر، معمای بازی را حل کند و در نهایت از پیشرفت خود لذت ببرد. والدین عزیز می‌توانند متناسب با سن فرزندشان یا کودکی که مدنظرشان می‌باشد، بازی چالشی را خریداری کنند.

هدف کیمیک از جمع‌آوری این مطلب هم، همین موضوع است که کودکان و نوجوانان را به چالش دعوت کند. به همین دلیل، ما در متن پیش رو یکسری اطلاعات کاربردی و مفید را که هنگام خرید بازی فکری باید به آنها توجه نمایید را گنجانده‌ایم، تا با آگاهی کامل نسبت به خرید این محصول اقدام کنید و بتوانید برای فرزند دلبندتان خریدی مطمئن و مقرون به صرفه را تجربه کنید. پس با ما همراه باشید.

منظور از بازی فکری چیست؟

همانطور که از نام این بازی مشخص است، وسیله‌ای سرگرم کننده می‌باشد که به واسطه‌ی دخالت تمرکز و فکر انسان انجام می‌شود و به نوعی فرد یا گروه خاصی را به چالش می‌کشاند. در تعریف دیگری از بازی فکری می‌توان گفت که هر فعالیت و حرکت هدفدار افراد یا گروه خاصی را بازی فکری می‌گویند. اگر انسان برای مدت نسبتا طولانی به انجام این نوع بازی‌ها روی آورد قدرت تمرکز در او بالا رفته و عملا به افزایش هوش او کمک خواهد کرد.

پس این بازی با توجه به عملکردی که دارد هوش، استعداد، تمرکز، IQ و EQ افراد را به چالش خواهد کشید و همین امر از جمله دلایلی است که بچه‌ها حتی بزرگسالان هم به انجام آن تمایل دارند. هر کدام از بازی‌هایی که در بازار موجود هستند، قسمت خاصی از ذهن انسان را درگیر می‌کنند و در صورت استمرار این کار، آن بخش از ذهن بسیار فعال خواهد شد و می‌تواند بسیاری از محاسبات را حل کند.

آشنایی بیشتر با انواع بازی فکری‌هایی که در بازار موجود هستند:

  • بازی فکری بر روی صفحه: این سبک از بازی معمولا بر روی تخته یا صفحه‌ای از جنس کاغذ، پارچه، پلاستیک و… انجام می‌شود.
  • بازی فکری پازلی: همانطور که از نام این‌ مدل مشخص است، بازی از طریق چیدن قطعات مختلف یک پازل در کنار یکدیگر، صورت می‌گیرد.
  • بازی فکری اتاق فرار: این بازی معمولا گروهی است و در آن افراد باید به دنبال راه حلی برای فرار از یک مخمصه‌ی خاص باشند و به نوعی باید سرنخ و راه حلی را هرچه سریع‌تر بیابند.
  • بازی فکری کارتی: در این مدل از بازی فکری، ذهن انسان از طریق چند تعداد کارت مشخص به چالش کشیده می‌شود.
  • بازی فکری کاغذی یا نوشتنی: احتمالا تا اللن چند باری به سراغ حل جدول کلمات در هم ریخته یا سودوکو رفته‌اید. این بازی‌ها همان بازی فکری کاغذی هستند که ذهن فرد را به چالش خواهند کشید.
  • بازی فکری نقش آفرینی: همانطور که باز هم از نام این دسته از بازی‌ها مشخص است، فرد خاصی باید در نقش یک فرد مطرح مدیریت بازی را بر عهده بگیرد تا بتواند از چالش‌های پیش رو نجات یابد.

آیا انجام بازی فکری محدودیت سنی خاصی دارد؟

در پاسخ باید بگوییم که انجام این بازی به هیچ وجه محدودیت سنی ندارد و همه‌ی افراد در هر رده‌ی سنی که قرار دارند، می‌توانند ذهن خود را به چالش بکشانند. در واقع می توان گفت که هدف از این سبک بازی‌ها تقویت هوش، افزایش تمرکز، بالابردن دقت افراد و… می‌باشد، پس انجام آن عملا به سن خاصی ختم نخواهد شد. حتی بسیاری از پزشکان هم بر این عقیده‌اند که بزرگسالان و اشخاص میانسال باید به انجام این بازی‌ها روی آورند تا در آینده به مشکلات حافظه از قبیل آلزایمر و… دچار نشوند.

بهتر است قبل از خرید بازی فکری به سن کودکتان توجه داشته باشید:

یکی از مسائلی که متاسفانه بسیاری از والدین به آن توجه نمی‌کنند، بحث اهمیت دادن به سن کودکشان می‌باشد. سعی کنید قبل از خرید بازی فکری کودک یا به طور کلی هر بازی دیگری به رده‌ی سنی حک شده بر روی آن توجه داشته باشید. چون اگر بازی که رده‌ی سنی آن بالاتر از سن کودکتان است را خریداری کنید؛ نه تنها هوش و استعداد فرزندتان رشد نخواهد کرد، بلکه صدمات جبران ناپذیری به ذهن و خلاقیت او وارد خواهد شد. پس حتما به سن کودکتان و رده‌ی سنی بازی فکری توجه کافی و وافی را داشته باشید تا محصولی باکیفیت و مفید را خریداری کنید.

برخی از مطرح ترین نمونه‌های بازی فکری:

  • روبیک

بازی‌های ساختنی مثل لگوشما به عنوان والدین کودک باید کاری کنید که کودک چالش‌های پیش رو در بازی را مورد بررسی قرار دهد. اینکه به کودک کمک کنید و به وی بگویید که بازی را باید به این شکل انجام دهد کاملا اشتباه بوده و تاثیر برعکسی روی کودک خواهد گذاشت که هیچ؛ بلکه باعث می‌شود که کودک شما تنبل شده و برای انجام هر کاری از دیگران کمک بگیرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نی نی سایت، ریز به ریز فعالیت هایی که کودکان انجام می دهند در ظاهر به صورت بازی به نظر می رسد، اما در بطن آن همین جدید هستند که زمینه رشد و تقویت ذهنی کودکان و نوجوانان را مستحکم تر می کنند. بازی ها می توانند به شکل های مختلفی برای کودک فراهم شوند که خرید اسباب بازی کودک برای والدین بیشترین اولویت را دارد.
کودک شما در هر سنی که باشد، با انجام بازی فکری یاد می گیرد که چگونه چالش های پیش رو را در بازی حل کند؛ در نتیجه همین چالش‌ها ذهن کودک را باز کرده و وی را با شناخت هر چه بیشتر پدیده هایی که هر یک دارای علت و معلولی هستند آشنا می کند. وقتی کودک قادر به حل این چالش ها باشد، در سنین بزرگسالی یاد می‌گیرد که چگونه با چالش‌های زندگی خود روبه رو شود.

تاثیر اسباب بازی فکری روی کودکان

هر اسباب بازی فکری با هدف خاصی تولید شده و روی ایجاد چالش در کودکان تمرکز دارد. بازی های فکری و مهیج باعث می شوند تا کودک را درگیر خود کنند. فرزند دلبند شما هنگام استفاده از اسباب بازی فکری مدام با آن درگیر شده و در فکر و تخیل خواهد بود که هر بخش از بازی چیست؟ چرا اصلا شکل اسباب بازی این گونه است؟ و صدها سوال دیگر که وی را به چالش کشیده و باعث تجزیه و تحلیل کردن خواهد شد. بیایید از یک مثال شروع کنیم که چه اتفاقی رخ می دهد.

به عنوان نمونه در بازی‌های ساختنی و چیدنی قطعات بازی شامل اشکال هندسی مختلفی مانند دایره، مثلث، بیضی، تخت و… هستند. قطعات بازی در رنگ‌های مختلف بوده و با ساختار شبکه‌ای که در خود دارند باعث می‌شود تا فعالیت‌های زیر در کودک تقویت شده و از طریق بازی یادگیری وی افزایش یابد.

  • آشنایی و شناخت با انواع اشکال هندسی
  • آشنایی با رنگ ها
  • آشنایی با نحوه اتصال قطعات
  • تقویت هوش بصری کودک
  • تقویت مهارت و خلاقیت فنی
  • درک لوازم پیرامون و تلاش برای ساختن آنها به وسیله اسباب بازی

برخی دیگر از مدل‌های مختلف مانند بازی پازل در کنار همین ساختارها این هدف را دنبال می کنند تا حس تجزیه و تحلیل کردن را در کودک تقویت کنند. ساختار پازل بر اساس چند شکل هندسی خاص است، قواعد بازی به این شکل است که پیش از هر چیزی باید از حاشیه ها برای تکمیل بازی شروع کرد تا در نهایت در مرکزیت پازل بازی را به اتمام رساند. هزاران نوع اسباب بازی فکری توسط شرکت های مختلف تولید می شود که می توانید با مطالعه کاتالوگ محصولات به ویژگی ها و تاثیراتی که بازی روی ذهن کودک خواهد گذاشت پی ببرید. بازی ها فکری و آموزشی کودک به صورت کلی تاثیرات زیر را روی کودک خواهند داشت.

  • تقویت مهارت صحبت کردن با دیگران به واسطه شرح اتفاقات بازی
  • افزایش قدرت کنکاش کردن و جستجو برای حل مسائل
  • پرورش ذهن آموزشی کودک و تاثیر روی یادگیری سریع
  • درک سریع مطلب و عدم نیاز به توضیحات اضافه برای مسائل گوناگون
  • افزایش قدرت تخیل و ایجاد خلاقیت
  • افزایش یادگیری در زمینه های مختلف فنی و…

شما به عنوان والدین کودک باید کاری کنید که کودک چالش های پیش رو در بازی را مورد بررسی قرار دهد. اینکه به کودک کمک کنید و به وی بگویید که بازی را باید به این شکل انجام دهد کاملا اشتباه بوده و تاثیر برعکسی روی کودک خواهد گذاشت که هیچ؛ بلکه باعث می شود که کودک شما تنبل شده و برای انجام هر کاری از دیگران کمک بگیرد.

انواع بازی های فکری کودکان

شما به عنوان والدین کودک آیا با انواع بازی های فکری و آموزشی کودکان آشنا هستید؟ هیچ می دانید که هنگام خرید اسباب بازی فکری باید به چه نکاتی توجه کرد؟

  • در انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودک باید دو مورد را به دقت بررسی کنید. اولی سن کودک و دومی سن هوشی کودک شماست. کودک در هر سنی که قرار دارد باید با اسباب بازی مناسب سن خود بازی کند. علاوه بر این باید سن هوشی استانداردی که برای بیشتر کودکان در حالت استاندارد بررسی شده را به دست آورید و سپس اسباب بازی مناسب انتخاب کنید. در هر سن جسمی و سن هوشی که باشند، بهتر است از تمامی استفاده کنید. اسباب بازی دو بعدی و سه بعدی که باعث تقویت درک کودک شده و بهتر می تواند به تجسم و خلاقیت بپردازد. بازی هایی مثل پازل یا توپ رنگین کمان نمونه ای از این ها هستند.
  • بازی های کارتی که نیازمند تحلیل و دقت هستند. کودک با این نوع اسباب بازی درک بهتری خواهد داشت و در برابر چالش ها منطقی برخورد می کند.
  • بازی های رومیزی کودکان که بیشتر به صورت بازی های دسته جمعی هستند به کودک کمک می کنند تا حس همکاری و کار تیمی در او تقویت شود.
  • بازی های سرعتی نظیر مکعب روبیک نیز به نوعی چند بخش از تقویت حافظه، تقویت سرعت و قدرت انتخاب در کودک را افزایش خواهند داد.
  • و بسیاری دیگر از انواع بازی که با انتخاب آنها می توانید به رشد هر چه بهتر کودک خود کمک کنید.

اما مسئله اینجاست که چگونه باید بازی مناسب را انتخاب کنیم و اسباب بازی فکری خوب و با کیفیت را چگونه تهیه کنیم؟

خرید اینترنتی بازی فکری

اصولا خرید اینترنتی بازی فکری برای کودکان و خردسالان بهترین راهکار است. وقتی شما وارد یک مغازه اسباب بازی فروشی در سطح شهر شوید، اطلاعاتی که از طریق کاتالوگ محصول به دست میاورید جامع نیستند. فروشنده هم تخصصی در این زمینه ندارد تا بتواند بازی مناسب برای کودک شما پیشنهاد دهد. اما با خرید اینترنتی بازی فکری خردسال و حتی بزرگسال می توانید به اطلاعات جامعی دست پیدا کنید و بهترین خرید را انجام دهید. یکی از سایت های خوب برای خرید بازی فکری کودک فروشگاه اینترنتی دانش لند است که علاوه بر انواع بازی فکری می توانید به محتوای آموزشی و انواع دیگر اسباب بازی دسترسی داشته باشید. این فروشگاه اینترنتی با دسته بندی که در خود دارد امکان جستجوی ساده را برای شما فراهم کرده و می توانید بر اساس نوع و سبک بازی، رده سنی، گروه بندی سنی، جنسیت کودک و تعداد نفرات برای بازی کردن بهترین اسباب بازی مناسب کودک خود را انتخاب کنید.

  • استوانه حلقه
  • پله پله
  • سودوکو
  • بازی با کلمات
  • پازل و….

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید بازی فکری باید به آنها توجه داشته باشید:

  • اولین شرط در خرید هر وسیله‌ای توجه به قیمت آن است. عواملی چون جنس، دوام، کیفیت و… بر روی قیمت این محصول اثرگذار هستند. شما عزیزان باید با توجه به بودجه و علاقه‌ی فرزندتان نسبت به خرید مدل خاصی اقدام نمایید.
  • همانطور که در بالا هم گفته شد باید قبل از خرید علاقه‌ی فرزندتان را بدانید، اینکه به کدام مدل از بازی‌های فکری علاقه دارد، در خرید به شما کمک خواهد کرد.
  • حتما هنگام خرید به رده‌ی سنی کودک توجه داشته باشید، به همان دلایلی که در بالا گفته شد.
  • اگر فرزند کوچک در خانه دارید، از خرید بازی فکری که دارای قطعات کوچک و ریز است، شدیدا خودداری کنید. چون ممکن است این قطعات بر روی زمین بیفتند و کودک نوپا آنها را ببلعد.
  • بازی که برای کودکتان خریداری می‌کنید باید از مواد درجه یک و مرغوب ساخته شده باشند، چون قرار است در طول روز ساعاتی با آنها سر و کار داشته باشد‌. وگرنه سلامت او به خطر خواهد افتاد.
  • جنس این بازی‌های فکری هم باید بادوام باشد تا در اثر بر زمین افتادن، نشکند و آسیب نبیند.
  • سعی کنید وقتی که کودک قصد دارد با این سبک، بازی کند، او را همراهی کنید و در پیشبرد و حل معما به او کمک نمایید. اینکه کودک همراه و همدمی برای حل معما و مشکلاتش دارد، در تقویت روحیه و شکل گیری اعتماد به نفسش بسیار مفید خواهد بود.
  • حتما بازی را از فروشگاه‌های معتبر اسباب بازی فروشی و یا سایت‌های مطرح اینترنتی خریداری کنید تا از کیفیت محصول آسوده خاطر باشید.

با توجه با نکاتی که گفته شد، می توانید بازی فکری مورد نیاز خود را خریداری نمایید. ما برای سهولت کار شما، لیستی از ۲۸ نمونه بازی فکری ارزان، باکیفیت و پرفروش را برای شما جمع‌آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.

 

مشخصات

  • با دریانوردان برای به دست آوردن ثروت و شهرت در قرن هفدهم دریای کارائیب سفر کنید.شما باید تمام تلاش خود را برای پیروزی انجام دهید – حریفان شما آرام نمی گیرند. فقط اگر موفق شوید برنامه های خود را با موفقیت اجرا کنید، پیروزی از آن شما خواهد بود! این را می توان از طریق استراتژی های مختلف، ارتقاء کشتی خود به یک کشتی قدرتمند، شرکت در نبرد، کار به عنوان یک خصوصی، ایجاد شبکه ای از دستیاران، شروع به سفرها، انجام ماموریت ها و موارد دیگر به دست آورد.

مشخصات

مشخصات

مشخصات

  • مکانیسم اصلی این بازی کارگرگذاری است. در شروع هر راند بازیکنان به نوبت و یکی یکی کارگرهای خود را بر روی صفحه بازی می گذارند تا هر بازیکن تمامی کارگرهای خود را بگذارد. هر مکان یک سری قابلیت و یا اقدامی دارد که باید به آنها توجه کرد، چرا که ترتیب انجام دادن آنها بسیار مهم است. همچنین با انجام اقداماتی که از طریق مسیر به هم وصل شده اند می توانید جوایزی دریافت کنید. با دریافت منابع و انجام اقدامات بهینه سعی کنید تا بیشترین امتیاز ممکن را به دست آورید. امتیازات از راه های مختلفی چون چادر ساختن و غذا دادن به افراد قبلیه، اشیاء دست ساز، ساخت مجسمه و… به دست میاد. در نهایت بازیکنی که بیشترین امتیاز پیروزی را کسب کرده باشد برنده است.

مشخصات

  • در راگوسا، بازیکنان در قرن پانزدهم در حال ساختن شهر هستند. با قرار دادن استراتژیک ساختمان ها، آنها می توانند به منابع دسترسی پیدا کنند، کالاها را تولید کنند، بازارها را دستکاری کنند و تجارت کنند. آنها همچنین می توانند دیوارها و برج هایی برای دفاع از شهر بسازند و در پایان بازی امتیاز کسب کنند.

۶ بازی فکری بورد اند دایس مدل تراکوتا آرمی

مشخصات

  • در این بازی رقابتی شما نماینده صنعتگران و هنرمندان با استعدادی هستید که برای ساخت مجموعه شگفت انگیز مجسمه های سفالین تلاش می کنند. در طول بازی، شما منابع را جمع آوری می کنید، کارگران خود را ارتقاء می دهید و از مشاوران امپراتور درخواست لطف می کنید. هدف شما ایفای نقشی حیاتی در فرآیند ایجاد ارتش سفالی است و موفقیت شما با امتیاز پیروزی (VP) سنجیده می شود. در طول بازی، شما و سایر بازیکنان با هم ارتش می‌سازید، اما پس از پایان دور پنجم بازی، تنها یکی از شما – کسی که بیشترین امتیاز را دارد – برنده خواهد شد.در طول بازی، مینیاتورهای جنگجو را در داخل مقبره قرار داده و گروه هایی را تشکیل می دهید. مینیاتورهای یک گروه ممکن است به چند بازیکن تعلق داشته باشد که با پایه های روی آن مینیاتورها مشخص شده است. ممکن است چندین گروه مجزا از یک نوع مینیاتور در داخل مقبره وجود داشته باشد.شما فرصت های زیادی برای کسب امتیاز بر اساس سلطه و حضور خواهید داشت. برای دستیابی به این تسلط، باید تنها بازیکنی باشید که بیشترین منبع یا نوع مجسمه‌ای را که در حال حاضر به ثمر رسیده است، داشته باشید. (اگر تنها بازیکن هستید، تسلط دارید.) برای حضور، باید حداقل یکی از منابع خاص یا نوع مجسمه ای را که در حال حاضر امتیاز می گیرند، داشته باشید.در پایان دور پنجم، بازیکنی که بیشترین امتیاز پیروزی را داشته باشد برنده می شود.

۷ بازی فکری لدر گیمز مدل آهوی

مشخصات

  • در حالت دو نفره این بازی، یکی از بازیکنان اسکادران بلوفین، گروهی از کوسه‌ها و دوستان دندان‌دارشان را کنترل می‌کند که در آب‌ها گشت می‌زنند و با شلیک توپ و قدرت شمشیر خود، نظم را حفظ می‌کنند.بازیکن دیگر، اتحادیه نرم‌تنان را کنترل می‌کند. اتحادی از موجودات زیر دریا و هم‌رزمانشان، که برای بازپس‌گیری خانه اجدادی خود می‌جنگند.در حالت بیشتر از دو نفره، بازیکن سوم و یا چهارم، قاچاقچیان هستند. آنها کاپیتان‌های بدجنسی را کنترل می‌کنند که کالاهای قاچاق تجملاتی و ضروری خود را به کسانی که بیشترین نیاز یا بیشترین سکه را دارند تحویل می‌دهند.

مشخصات

مشخصات

مشخصات

۱۱ بازی فکری مدل Scythe

مشخصات

  • این بسط برای توسعه های Scythe 2 اضافه می کند: کشتی های هوایی و وضوح.کشتی حافظه در ابتدا توسط فیلیپ استارک کای ساخته و در گروه فیس بوک Scythe به اشتراک گذاشته شد. جیمی قوانین را خواند و از آنچه کشتی های هوایی به بازی اضافه کردند و تلاش کای برای گسترش آن از طریق نوشتن قوانین و آزمایش بازی، بسیار تحت تأثیر قرار گرفت. کای، جاکوب و جیمی به بهبود ماژول هوا کمک کردند.۱ تا ۷ بازیکن۹۰ تا ۱۴۰ دقیقه زمان بازی.

مشخصات

۱۳ بازی فکری استرانگ هلدگیمز مدل پس لرزه سانفرانسیسکو و ونیز

مشخصات

  • یک بازی کنترل منطقه است. بازیکنان برای به دست آوردن کارت هایی که برای افزایش جمعیت، ساختن پل ها و تعیین محل وقوع پس لرزه استفاده می شود، پول خرج می کنند. با سایر بازیکنان مذاکره کنید تا مناطقی را که دارای امتیاز هستند به دست آورید.برای به دست آوردن کارت های مورد نیاز که مردم را به مناطق تخریب شده برمی گرداند، عاقلانه پول خرج کنید. برای کسب امتیاز در پس لرزه معاملات انجام دهید!و در بازگرداندن شهر سانفرانسیسکو به روزهای اوج نفر اول باشید.

۱۴ بازی فکری مدل Centrix

مشخصات

  • -تخته بازی طبقاتی، شش حلقه قابل چرخش چند رنگ، با هر کدام ۱۲ مربع رنگی و یک سطح بالای ثابت و سیاه.-۱۸ پیاده سه عدد از هر کدام در شش رنگ مختلف – قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و سفید.- دسته کارت – ۴۲ کارت بازی، به شرح زیر:- ۳۶ کارت در شش رنگ مختلف و با شماره ۱، ۲ یا ۳،- سه کارت همه کاره «وحشی» و- سه کارت همه کاره با چرخش نامحدود و هر رنگ.

مشخصات

مشخصات

  • قوانین بازی بسیار ساده است. هر بازیکن در نوبت خود یا از روی صفحه اصلی بازی سنگ برمیدارد، یا از سنگ‌هایی که روی صفحه شخصی خود دارد امتیاز کسب می‌کند. برای برداشتن سنگ از صفحه اصلی بازی، ابتدا یکی از چهار مهره هنرمندان را جابجا می‌کنید، سپس با توجه به طرح روی آن مهره و جایگاه مهره‌های دیگر، سنگ‌های اطراف آن را به دست می‌آورید. روش امتیازگیری از سنگ‌هایی که دارید هم روی صفحه شخصی هر بازیکن مشخص شده است. پس از امتیازگیری سنگ‌ها را به صفحه ماندالا منتقل می‌کنید که در این حین ممکن است امتیاز اضافی نیز از این صفحه دریافت کنید. در پایان بازی بازیکنی که بیشترین امتیاز را دریافت کرده باشد، پیروز بازی است.

۱۷ بازی فکری برج هیجان کد ۵۴۲۵۱۵

مشخصات

  • ۵۴ بلوک چوبی از جنس چوب راش اعلا – چکش چوبی – ۴ عدد تاس

مشخصات

۱۹ بازی فکری کپستون گیمز مدل Riftforce

مشخصات

  • در Riftforce، بازی کارتی دو نفره دو نفره، هر بازیکن با تهیه پیش نویس چهار تا از ده انجمن مختلف، هر یک با قدرت منحصر به فرد، شروع می کند تا اتحاد نامتقارن خود را ایجاد کند. هر بازی Riftforce به شما این فرصت را می دهد که هم افزایی جدیدی بین تیم ها کشف کنید که به شدت بر استراتژی و نقاط قوت شما تأثیر می گذارد.

مشخصات

  • سعی می‌کنید با تشکیل اعداد به تعداد ۳ کاشی یا بیشتر، یا از یک نوع ۳ تا ۴، از شر تمام کاشی‌های خود خلاص شوید. رنگ اعداد روی کاشی ها مانند لباس کارت است. این بازی ممکن است بدون هیچ حادثه‌ای شروع شود، اما وقتی بازیکنان شروع به قرار دادن کاشی‌های بیشتر و بیشتری در بازی می‌کنند، گزینه‌های نوبت‌های آتی شما می‌توانند پیچیده‌تر، چالش‌برانگیزتر و هیجان‌انگیزتر شوند

مشخصات

مشخصات

مشخصات

مشخصات

  • در طول قرون وسطی اورلئان، شما باید پیروانی از کشاورزان، بازرگانان، شوالیه ها، راهبان و غیره را جمع آوری کنید تا از طریق تجارت، ساخت و ساز و علم در فرانسه قرون وسطی برتری پیدا کنید.در اورلئان، شما همیشه می خواهید اقدامات بیشتری از حد ممکن انجام دهید، و راه های زیادی برای پیروزی وجود دارد. چالش این است که همه عناصر را به بهترین شکل ممکن با توجه به استراتژی خود ترکیب کنید.

۲۵ بازی فکری هاسبرو مدل ریسک کد ۱۹۵۷

مشخصات

  • ۱. آموزش ریسک پذیری و هنر مدیریت شانس
  • صفحه بازی راهنمامهره های بازی

مشخصات

  • در ابتدای بازی، تمام بازیکنان ده کارت یکسان در اختیار دارند. هر بازیکن در طول بازی باید دسته کارت خود را بیشتر و بهتر کند تا بتواند اقدامات موثرتری را انجام دهد. در هر نوبت پنج کارت از دسته کارت خود کشیده و بازی می کنید. هر کارت شامل نشانه هایی از قبیل مهارت، چکمه و شمشیر است. با استفاده از مقدار مهارت خود می توانید از بازار کارت های جدید بخرید که قابلیت های بهتر و قویتری دارند. چکمه به شما اجازه حرکت در دخمه و کشف مسیرهای جدید را می دهد. شمشیر به شما توانایی مبارزه با اهریمن های درون دخمه را می دهد. همچنین عبور از راههای پر خطر با استفاده از شمشیر از زخمی شدن شما جلوگیری می کنید. در طول بازی کارت هایی هستند که سر و صدا ایجاد می کنند! و شما کیوب هایی را به عنوان میزان صدای تولید شده روی صفحه مخصوصی قرار می دهید. این کیوب ها در نهایت به داخل کیسه ای ریخته خواهند شد و در مواقع خاصی باعث می شوند تا اژدهای دخمه شما را زخمی کند. پس از ایجاد سر و صدای زیاد خودداری کنید. مسیر بازی برای پیروزی، پیدا کردن یک عتیقه باستانی و کسب امتیاز بیشتر و بازگشت به ورودی دخمه است! در نهایت از بین بازیکنانی که زنده مانده باشند! کسی که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشد، برنده بازی خواهد شد.

۲۷ بازی فکری مدل Scythe کد ۰۰۳

مشخصات

  • هر بازیکن، بازی را با منابع مختلفی ازقبیل توان، سکه، ظرافت جنگی و جمعیت شروع می کنسرنوشت بازیکنان در بازی Scythe به صورت کامل تحت کنترل خودشان است اما جنگیدن در بازی Scythe ، با انتخاب بازیکن انجام می شود و هیچ شانسی در آن دخیل نیست.یکی از جذابیت های بازی داس Scythe ، صفحه بازی آن است. یک صفحه بازی دو رو برای بازی پیشرفته و ساده. صفحه ای متشکل از انواع اراضی با امکانات و منابع مختلف که با طراحی بسیار زیبا و کیفیتی خوب به چاپ رسیده است. منابع مختلف، امکانات متعدد، کشاورزی و جنگ، جمعیت، اقتصاد و پیشرفت، همه و همه در بازی فکری داس باعث شده اند تا این بازی به عنوان یکی از بهترین بازیهای سال ۲۰۱۶ انتخاب شود.
  • کارت های بازیصفحه ی بازیتاس مهرهمجسمه های مینیاتوری در بازی دارد
  • ۱ تا ۵ نفرهبازی استراتژیک۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه۱۴ سال به بالاجنس قطعات چوب، مقوا، پلاستیک

۲۸ بازی فکری دایر وولف دیجیتال مدل Dune: Imperium

مشخصات

  • با طراحی استراتژی مناسب در دنیای dune نفوذ کنید و برای رقبایتان دسیسه درست کنید تا با تاثیر گذاری بیشتر بتوانید امتیاز بالاتر کسب کنید

 

دکمه بازگشت به بالا