اقتصادی

نیاز کشور به ۱۰ میلیون واحد مسکونی

بر اساس طرح جامع مسکن، سالانه یک میلیون خانه باید ساخته شود. وزیر راه و شهرسازی اخیرا از نیاز 10 میلیون دلاری کشور صحبت کرده است.

برآورد ترندونی حاکی از آن است که پیش‌بینی می‌شود حداقل تا 10 سال آینده سالانه حداقل یک میلیون خانه ساخته شود و سالانه 700 هزار ازدواج و نوسازی بافت‌های فرسوده برآورد شود. در طرح جامع مسکن نیز آمده است که تقاضای مسکن سالانه کشور میلیون ها نفر است.

با این حال، یک میلیون خانه در سال های اخیر ساخته نشده است. اوج ساخت و ساز در دهه 90 به سال 1392 برمی گردد که پروانه ساخت 809000 واحد مسکونی در کشور صادر شد. البته در سال های اخیر این روند در سال 2016 نیز کاهش یافته است. و بعدها تولید مسکن از 350000 تا 400000 واحد بود.

با این حال، بازار ساخت و ساز در سال گذشته اندکی بهبود یافته است. محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی 1400. در پایان سال 2006 اعلام کرد که ساخت و ساز از 1399 بهبود یافته و 520000 خانه ساخته شده است. او قول داد که در سال 1401 یک نهضت بزرگ مسکن در کشور مستقر شود.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اخیرا گفت: بیش از 8 میلیون جوان به دلیل مشکلات مالی و کمبود مسکن تنها مانده اند و به بیش از 10 میلیون خانه جدید در کشور نیاز داریم.

وی افزود: با توجه به تعداد دانشجویانی که در سال تحصیلات خود را به پایان می‌رسانند و ازدواج آنها در کشور به بیش از 10 میلیون خانه نوساز نیاز داریم و تاکنون 5 میلیون نفر که اکثرا مستاجر یا مستاجر هستند در سامانه نهضت مسکن ثبت نام کرده‌اند. مسکن فراتر از آن است.

به گفته قاسمی، قرار است سالانه یک میلیون خانه ساخته شود که بیش از دو سوم آن یعنی 860 هزار خانه ساخته می شود. واحدها و واحدها در سال جدید منتقل خواهند شد.

از این رو مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده اند که تاکنون حدود 40 هزار واحد نهضت ملی مسکن به صورت تشریفاتی افتتاح شده و تعدادی دیگر از واحدهای این طرح تا خرداد ماه امسال به بهره برداری می رسد. صندوق مسکن انقلاب اسلامی.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا