برون مرزی

نگاهی به افول رژیم صهیونیستی در افکار عمومی آمریکا

گروه خبرگزاری بین المللی فارس – مهدی پورصفا“دیوید بنگوریون ، یکی از بنیانگذاران رژیم صهیونیستی ،” قدرت گنج یهودی در آمریکا “را برابر” برکت خدای نفت به کشورهای مسلمان “دانست.

این کلمات “بانگوریون” اگرچه کمی با شوخ طبعی آمیخته شده اند ، اما ردپای مهمی از واقعیت را در خود دارند. از سال 1973 و بحران تحریم یک طرفه نفتی عرب علیه غرب به رهبری فیصل پادشاه وقت عربستان سعودی ، حمایت کامل ایالات متحده از رژیم صهیونیستی لذت اصلی تل آویو در حفظ حضور خصمانه در خاورمیانه بود.

در دهه 1970 ، همزمان با رونالد ریگان ، رئیس جمهور آمریكا ، حمایت از رژیم آمریكا با كمك 10 میلیارد دلاری ایالات متحده به رژیم صهیونیستی طی یك دهه بحران اقتصادی ، شكل جدیدی گرفت. این امر توانست اقتصاد را از سقوط نجات دهد.

در دهه 1990 بسیاری از جنبه های حمایت ایالات متحده از رژیم صهیونیستی با حمایت سناتورهای احزاب جمهوری خواه و دموکرات به قانون تبدیل شد ، بنابراین چرخش دولت نمی توانست این وضعیت را تغییر دهد.

به عنوان مثال ، تأمین مزیت تسلیحاتی اسرائیل در منطقه برای دولت ایالات متحده برای فروش هرگونه سلاح به هر کشور عربی به یک تعهد قانونی تبدیل شده است ، فقط با توجه به اینکه از نظر کیفی برتری تسلیحاتی اسرائیل تأثیر می گذارد. مشکلی ایجاد نکنید

کمک های نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی نیز به یک سنت سالانه در تصویب بودجه دفاعی این کشور تبدیل شده است. در سازمان های بین المللی ، به ویژه شورای امنیت ، حمایت ایالات متحده و در صورت لزوم ، استفاده از وتو از تجاوزات روزانه رژیم پشتیبانی می کند.

با این حال ، به نظر می رسد این چاه نفت بیکران با چالش هایی روبرو است که دور از چشم ناظران و تحلیلگران باتجربه نیست.

* نگاه جوانان آمریکایی به صهیونیسم متفاوت است

وقتی کتاب های جان مرسهایمر و استیون والت در مورد نقش لابیست صهیونیست در سیاست خارجی آمریکا منتشر شد ، افراد کمی از قدرت این سازمان سیاسی متعجب شدند.

اگرچه در گذشته تصویری مبهم از استفاده از این پشتیبانی وجود داشته است ، اما این کتاب تصویری واضح از اتحادیه مراکز مالی و صنعتی ، لابی مسیحی و صهیونیستی انجیلی موسوم به AIPAC است که ده ها طرفدار را در کلاس های مختلف متحد می کند. از جمله دانشگاهیان ، وکلا و سیاستمداران. نشان داد که آنها هرگونه جهت گیری علیه رژیم صهیونیستی را خنثی می کنند.

تاکنون ، این شبکه طرفدار صهیونیسم کار خود را با قدرت در ایالات متحده انجام داده است و هرگونه مقاومت در برابر این “قدرت جهنمی” پیامدهای زیادی دارد ، اما به نظر می رسد که این نسل از نخبگان و حتی مردم عادی ، به ویژه جوانان با امریکا روبرو شد.

این درک زمانی حاصل می شود که برخی از نظرسنجی ها از مراکز غربی را در مورد سطح درک و حمایت از طبقات مختلف آمریکایی از درگیری فلسطین و رژیم صهیونیستی بررسی کنیم.

2017 جولای. مقاله محقق محقق مرکز هاروارد بلفر خاطر نشان كرد كه همدلی جوانان آمریكا با مردم فلسطین افزایش یافته است.

بر این اساس ، حتی جوانان یهودی آمریکایی ، برخلاف نسل های گذشته ، دیگر تمایلی به حمایت از رژیم صهیونیستی ندارند. شاید جدی ترین نشانه چنین رویدادی عدم موفقیت شلدون آدلسون میلیاردر آمریکایی در ترغیب جوانان یهودی آمریکایی برای مهاجرت به فلسطین اشغالی باشد.

تمام هزینه های پروژه مستقیماً از جیب آدلسون تأمین می شد. البته نشانه های چنین تغییری مدت هاست که مشهود است. به عنوان مثال ، طبق نظرسنجی سال 2014 گالوپ. بیش از نیمی از جوانان آمریکایی با کشته شدن فلسطینی ها و حملات مداوم به غزه ، عملیاتی موسوم به “سرب مذاب” مخالفت کردند. این در شرایطی بود که حمایت از رژیم صهیونیستی آمریکا 75 درصد بود.

شاید برخی از تغییرات در سیاست داخلی و خارجی ایالات متحده در قبال فلسطین به دلیل ورود این نسل جوان به سیاست های آمریکا باشد. این همان چیزی است که بسیاری در تل آویو از آن می ترسند و به دنبال راهکارهایی برای فرار از آن هستند.

* غیرممکن است که بالاخره چه اتفاقی افتاد

به ویژه در سیاست ، چنین اتفاقی تحت تأثیر افکار و سخنان بشر است. برنی سندرز ، نماینده مستقل آمریکا که البته کار در حزب دموکرات را به عنوان بستری برای فعالیت های سیاسی خود انتخاب کرد.

شاید سندرز اولین کسی بود که در سال 2016 ، در جریان بحث های حزب دموکرات در داخل گروه ، از موضع صهیونیست ها دفاع و انتقاد نکرد. مطمئناً ، سندرز هرگز در انتخابات مقدماتی دموکرات ها پیروز نشد و به آخرین دور انتخابات ریاست جمهوری راه پیدا نکرد ، اما موقعیت وی توانست چند جوان آمریکایی را که وارد سیاست شدند ، جذب کند.

این جوانان که کاملاً مطابق با حملات صهیونیستها به فلسطینیان اتفاق افتادند ، بتدریج وارد مجلس قانونگذاری و جامعه مدنی ایالات متحده شدند.

نمونه ای از چنین شخصی اوکاسیو کورتز ، یک جوان دموکرات از نیویورک در مجلس نمایندگان است که جو کراولی ، طرفدار سرسخت رژیم صهیونیستی را شکست داد. وی در کنار راشیدا طالبان و ایلهان عمر ، یکی از برجسته ترین منتقدان رژیم صهیونیستی در حمله به نوار غزه بود.

در این راستا ، ایلان عمر به ویژه انتقادات تندی را برانگیخت ، و همین امر باعث شد برخی از دموکرات ها ، همراه جمهوری خواهان ، وی را به بیان عقاید ضد یهود متهم کنند.

طبیعتاً حمایت از فلسطین برای سیاستمداران آمریکایی هزینه بر خواهد بود ، گرچه ممکن است از این رقابت ها کنار گذاشته شوند ، اما در نهایت نسل جدیدی از آمریکایی ها در مقاومت در برابر اقدامات صهیونیست ها که حضور آنها در صحنه سیاسی به طور فزاینده ای رنگارنگ است ، مقاومت می کنند. اکنون صهیونیست ها نگران این مسئله هستند که چرا در پایان حمایت از رژیم صهیونیستی بدون دلیل کار آسانی نیست.

* جنبش دانشجویی آمریکا

بدون فعالان سیاسی که به دنبال حمایت جدی تر از فلسطینیان هستند ، وضعیت جوانان به نفع صهیونیست ها نیست.

یک نشانه از این واکنش به جنبش “تحریم ، عدم سرمایه گذاری و مجازات” یا به اختصار BDS است. این جنبش به دنبال استفاده از روشهای بدون خشونت در ایالات متحده و تحریم 1967 است کالاهای شرکت های فعال در سرزمین های اشغالی. طبیعتاً هیچ راهی برای صحبت در مورد ممنوعیت اینگونه شرکتها در فضای سیاسی آمریکا وجود ندارد و هدف این جنبش جذب افراد عادی و نخبگان غیرسیاسی است.

جای تعجب است که این جنبش در دانشگاه های آمریکا ، به ویژه در بین دانشجویان ، موفقیت آمیز بوده است. دانشگاه های آمریکا با تأمین بودجه شرکت های بزرگ به هیچ وجه برای تحریم دانشگاه های صهیونیستی مانند دانشگاه های اروپا حرکت نخواهند کرد ، اما در حال حاضر جنبش جدی در میان دانشجویان برای تحریم دانشگاه های صهیونیستی وجود دارد.

این مسئله صهیونیست ها را به شدت ناراحت کرده است و طی سالهای اخیر در جلسات سالانه AIPAC در سخنرانی های بنیامین نتانیاهو ، رویارویی با این جنبش یکی از مهمترین بخشهای زندگی حرفه ای وی بوده است. کنگره ایالات متحده حتی قانونی را تصویب کرد که مجازات مستقیم هرگونه واکنش شرکتها به جنبش را اعمال می کند.

با این حال ، هیچ یک از این اقدامات باعث کاهش محبوبیت جنبش در بین جوانان دانشجو نشده است.

دیوید بروژ ، رئیس امور استراتژیک اتحادیه مسیحیان برای حمایت از صهیونیسم به لوموند دیپلماتیک گفت: “اضطراب بین ما که عاشق اسرائیل و نسل جدید هستیم نگران کننده است.” در میان جوانان متولد شده پس از سال 2000 و دانشجویان ، به جایی می رسیم که اکثریت آنها بیشتر فلسطینی هستند.

یعقوب بیاماس ، یکی دیگر از فعالان جدی جنبش ، اشاره کرد که تعداد قابل توجهی از قانونگذاران ، سناتورها و روسای جمهور ایالات متحده از این دانشجویان به قدرت رسیده اند. آیا دانشجویان این روزها رژیم صهیونیستی را نیز دوست دارند؟

همانطور که گفته شد ، خطر دیگر صهیونیست ها این است که همه این دانشجویان مخالف رژیم صهیونیستی برنی سندرز را انتخاب می کنند و سپس حمایت از رژیم صهیونیستی دیگر مثل الان یک سیاست دوجانبه نیست ، اما جدی نیست ، بخصوص در حزب . دموکرات ها شنیده می شوند.

* آنچه مستند الجزیره فاش کرد

شاید جدی ترین سند رسانه ای در این زمینه مستند الجزیره باشد که در این زمینه ساخته شده است و شخص تأثیرگذار به عنوان کارآموز وارد ساختار شبکه سازمانهای طرفدار اسرائیل می شود.

در این مستند ، نگرانی رهبران این سازمان ها و ادارات مختلف در مورد کاهش محبوبیت در بین جوانان بسیار شنیده می شود. مطمئناً سرانجام پخش این مستند به دلیل فشار صهیونیست ها از طرف الجزیره به تعویق افتاد ، اما اوج این ماجرا در سال جاری توسط مگوی آشکار شد.

رژیم صهیونیستی دیگر در بین جوانان آمریکایی محبوب نیست. البته نمی توان انتظار داشت که در آینده نزدیک حمایت از تل آویو در محافل سیاسی آمریکا کاهش یابد ، اما نکته مهم این است که این روند تازه آغاز شده است.

شاید یک دهه پیش ، هیچ کس تصور نمی کرد که در درگیری میان فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی ، شاهد جمع شدن افرادی برای منافع فلسطینی ها در ایالات متحده باشیم. اتفاقی که حتی درگیری ایجاد کرد اما در نهایت این اتفاق افتاد. البته مشخص نیست که چه عواقبی منجر به آخرین نقطه شکست خواهد شد.

البته صهیونیست ها در مقابل این اتفاقات بی فایده نیستند. وزارت امور استراتژیک رژیم صهیونیستی با هدایت نخست وزیر این رژیم و با حمایت موسسه FDD اقدام فوق العاده ای را برای حل این وضعیت آغاز کرده است. بسیاری از فعالان حقوق فلسطینی در ایالات متحده مورد آزار و اذیت یا پیگرد قانونی قرار می گیرند. اما تاریخ نشان داده است که آنچه باید اتفاق بیفتد نیز اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام /


دکمه بازگشت به بالا