عمومیکسب و کار ایرانی برتر

نقشه برج خنک‌ کننده

اثر کیفیت آب روی برج خنک کننده به معنی تأثیر ناخالصی‌ های موجود در آب بر روی قطعات، کیفیت و دوام برج خنک کننده می‌ باشد. تمام آب‌ ها فارغ از منبع آن، دارای ناخالصی‌ های مختلف با مقادیر متفاوت می‌ باشد. برخی از این ناخالصی‌ ها مفید و برخی باید بوسیله عملیات آبی کنترل شود.بنابراین جهت استفاده صحیح از آب در برج‌ های خنک کننده نیاز به اطلاعات و دانش کافی می‌ باشد. کیفیت آب بر روی سازه و کلیات برج خنک کننده تأثیرگذار است. عملکرد برج خنک کن در سیکل تغلیظ بالا موجب تشکیل رسوب، خوردگی و گرفتگی می‌ شود.

ناخالصی‌ های آب و بررسی اثر آنها روی برج خنک کننده

ناخالصی‌‌ های بسیاری در آب برج خنک کننده وجود دارند که می‌ توانند بر برج خنک کن تاثیر گذاشته و باعث اثراتی چون خوردگی و گرفتگی آن شوند. در این بخش از مقاله قصد داریم تا انواع ناخالصی‌ های برج را معرفی کرده و اثرات آنها را بر روی مجموعه برج خنک کننده توضیح دهیم.

  • سختی Hardness (مقدار ذرات کلسیم و منیزیم)

به تشکیل رسوب کمک می‌ کند. نمک‌ های کلسیم از خود خواص غیر حلالی نشان می‌ دهند که این خاصیت با افزایش دمای آب افزایش می‌ یابد. وجود منیزیم هم در آب مشکل ساز است، مخصوصاً وقتی مقدار سیلیکا هم بالا باشد که این مورد منجر به تشکیل منیزیم سیلیکات شده و در مبدل‌ ها رسوب تشکیل می‌ دهد.

  • آلکالینیتی (مقدار توان آب برای خنثی کردن اسیدها)

آلکالینیتی شاخص مهمی برای پتانسیل تشکیل ذرات کربنات کلسیم است.

این ماده می‌ تواند رسوب بسیار سختی را در برج خنک کننده به وجود آورد که به سادگی قابل پاک کردن نباشد. برای سیلیکا بالاتر از 150 پی پی ام اغلب به فیلتر جانبی یا پردازش آب می‌ باشد.حساس به خوردگی کلراید است؛ وقتی مقدار آن 200 میلی گرم در لیتر برسد و رسوب تشکیل شود. همچنین با رسوب مواد آلی حفره حفره می‌ شود. وقتی سطح فلز تمیز باشد تا 1000 میلی گرم در لیتر را تحمل می‌ کند.

  • جمع ذرات معلق جامد TSS (شامل تمام مواد غیر قابل حل)

این مواد هم از طریق آب جبرانی وارد می‌ شود و هم در هنگام کار برج خنک کننده تشکیل می‌ شوند. ذرات معلق به مواد آلی می‌ چسبند و خوردگی بوجود می‌ آورند. مقدار TSS را می‌ توان به وسیله فیلتر جانبی، پردازش آب و عملیات آبی کنترل نمود.باعث تشکیل رسوب در مبدل‌ ها و پکینگ‌ ها می‌ شود. برای آلیاژهای مس در مقادیر 2 پی پی ام خورنده است. با کلراید ترکیب شده و کلرامین بوجود آورده و اثر گندزدایی کلرین را خنتی می‌ کند. بایوساید برومین در قیاس با آمونیا گران‌ تر است.

Cooling tower map

در مقادیر کمتر از 4 میلیگرم در لیتر و مقدار pH بین 7 تا 7.5 خاصیت ضد خورندگی از خود نشان می‌ دهد. در مقادیر بالاتر از 20 میلیگرم در لیتر و کلسیم بالاتر از 1000 میلیگرم در لیتر رسوب فسفات کلسیم به وجود می‌ آورد.برای اکثر فلزات خورنده است. برای استنلس استیل حد 300 پی پی ام و برای فلزات دیگر تا 1000 پی پی ام قابل تحمل است.می‌ تواند با فسفات ترکیب شده و گرفتگی ایجاد کند. می‌ تواند با بازدارنده‌ های خوردگی از تشکیل فسفات کلسیم جلوگیری کرد. آب بازیابی شده مقدار آهن بالاتر از 0.1 میلیگرم در لیتر دارد و عملیات آبی برای آهن مورد نیاز است.

در مقادیر بالاتر از 300 میلیگرم در لیتر از استیل در برابر خوردگی محافظت می‌ نماید. نیترات به آلیاژهای مس حمله نمی‌کند و از آنها در برابر خوردگی محافظت می‌ کند.به فسفات و نیترات جهت محافظت استیل از خوردگی و حفره حفره شدن کمک می‌ کند. در مقادیر بالای 0.5 میلیگرم در لیتر مفید است و در مقادیر بالاتر از 3 میلیگرم در لیتر با تشکیل رسوب کمک می‌ کند.

نکته:برای اگاهی از قیمت پکینگ برج خنک کننده تا انتها مقاله همراه ما باشید.

به میکروارگانیسم‌ ها برای تشکبل رسوب کمک می‌ کنند.

در مقدار 10 پی پی ام یا بیشتر و ترکیب با کلسیم باعث تشکیل رسوب می‌ شود.

  • فلزهای سنگین (مس، نیکل و سرب)

مس و نیکل باعث بوجود آوردن خوردگی بر روی استیل شده و می‌ توانند به سطوح کوئل‌ های استیل نازک آسیب وارد کنند.

نحوه نصب اسپرینکلر برج خنک کننده

بعد از اتصال قسمت استاتور اسپرینکلرهد برج خنک کن ، بخش استاتور نیز توسط تعداد معین از لوله های سوراخ کاری شده توسط رزوه یا پیچ خودکار تنظیم می گردد. در سایزهای بزرگ آب پخش کن برج خنک کننده عملاً از مهارکش استیل و قلاب جهت تنظیم زاویه لوله خروجی اسپرینکلر استفاده می شود .

محاسبات اسپرینکلر برج خنک کننده

یکی از بخش های مهم مربوط به بخش اسپرینکلر می شود. آب پخش کن در واقع بر اساس میزان آب در گردش باید دارای تعداد معینی خروجی با سایز مشخص باشد. به منظور محاسبه سایز ورودی اسپرینکلر کولینگ تاور ابتدا تعریف می شود که سرعت خطی مجاز در ورودی به آب پخش کن باید بین ۴ الی ۶ فوت برثانیه تعریف گردد.

خلاصه رابطه برنولی در محاسبه تعداد و سایز خروجی اسپرینکلر برج خنک کننده:

در رابطه فوق D قطر ورودی اسپرینکلر و d قطر خروجی آب پخش کن می باشد و N نیز تعداد خروجی اسپرینکلر برج خنک کن می باشد .به عنوان مثال برای یک اسپرینکلر سایز ۲ اینچ از ۴ خروجی سایز ۱ اینچ استفاده می شود.جدول زیر مشخصات فنی و جزئی سایز ورودی، سایز خروجی، تعداد خروجی و دبی آب در گردش را در آب پخش کن برج خنک کننده نمایش می دهد.

انواع اسپرینکلر برج خنک کننده

آب پخش کن (اسپرینکلر) با توجه به ظرفیت برودتی کولینگ تاور وظیفه توزیع آب به میزان معینی از دبی آب در گردش را برعهده دارد. بر این اساس اسپرینکلر برج خنک کن در سایزهای متنوع طراحی و به کار برده می شود. به منظور تعیین سایز ورودی و خروجی آب در آب پخش کن باید به میزان دبی آب در گردش در کولینگ تاور دقت نمود.

براساس میزان ، اسپرینکلر(آب پخش کن) در دسته بندی سایزهای متفاوت قرار می گردد که از سایز ۲ اینچ تا سایز ۱۲ اینچ قابل تولید و طراحی می باشد.اسپرینکلر در انواع متریال مختلف فلزی و پلیمری تولید و عرضه می شود. در واقع براساس میزان دبی آب در گردش، ظرفیت برودتی، سایز اتصالات، فشار کاری و نوع کاربری اسپرینکلر در انواع مختلفی تولید و عرضه می گردد که هر یک مزایا و معایبی خاصی دارد که در زیر به طور مفصل به شرح آن خواهیم پرداخت.

نکته:برای مشاهده قیمت پروانه برج خنک کننده و اشنایی با انواع ان به سایت ما مراجعه کنید.

انواع آب پخش کن برج خنک کننده

مزایای اسپرینکلر آلومینیوم:

  • سبک و با دوام
  • فشار کاری کم و در نتیجه مصرف انرژی کمتر (هد پمپ سیرکولاتور)
  • مقرون به صرفه بودن اقتصادی نسبت به انواع اسپرینکلر برنجی، استیل و چدن
  • دارای سیستم روغن کاری در سایزهای بالای ۴ اینچ
  • نصب آسان و راحت در هر دوره تعمیرات و نگهداری برج خنک کننده

آب پخش کن برج خنک کننده از متریال چدن عموماً با استفاده از روش ریخته گری تولید و عرضه می گردد. این نوع از اسپرینکلر کولینگ تاور دارای قالب های آماده در سایز های مختلف می باشد که توسط چدن کوره (Cost Iron) ریخته گری می گردد.اسپرینکلر چدنی در مقایسه با آلومینیوم دارای وزن بیشتر و فشار کاری بیشتری می باشد.این مدل اسپرینکلر برج خنک کننده در شرایطی که فشار آب در گردش زیاد باشد مورد کاربرد قرار می گیرد و توانایی چرخش و توزیع آب با دبی بالا را برعهده دارد. آب پخش کن   چدنی از سایز ۴ اینچ تا سایز ۱۶ اینچ تولید و قالب گیری می گردد.

این نوع از آب پخش کن برج خنک کننده به جرئت بهترین متریال در تولید و طراحی سیستم پاشش آب محسوب می شود. اسپرینکلر برنجی برج خنک کننده همانند آلومینیوم به صورت تراشکاری تولید و طراحی می گردد. از مهمترین مزایای اسپرینکلر برنجی می توان به دوام بالا، عدم رسوب گرفتگی، عدم گیرپاژ (گرفتی شدید قسمت گردان) و همچنین کارکرد روان و بدون صدا نیز اشاره نمود. البته قیمت پکینگ برج خنک کننده در مقایسه با سایر متریال تولیدی بسیار متفاوت خواهد بود.

این نوع از آب پخش کن کولینگ تاور بیشتر در کاربرد در سیستم تهویه مطبوع توصیه می شود. در سیستم های تهویه مطبوع ساختمانی و به بیان ساده تر در برج خنک کننده چیلر استفاده از اسپرینکلر برنجی به شدت توصیه می گردد.آب پخش کن برنجی برج خنک کننده بیشتر در سایز بین ۳ اینچ تا ۸ اینچ تولید و عرضه می شود. سیستم سایزبندی ورودی و خروجی و قالب تراشکاری اسپرینکلر برنجی و آلومینیومی عیناً مشابه هم می باشد.

دکمه بازگشت به بالا