اقتصادی

نظافت سالانه کارخانجات صنعتی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش بازرگانی خبرگزاری آنلاین، نظافت تمامی محیط‌های صنعتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تمام کارخانجات صنعتی باید از اصولی درست برای نظافت فضای خود استفاده کنند. داشتن محیطی بهداشتی، نیازمند فرهنگ سازی بوده که به کسب و کار شما اجازه دهد برای نظافت و فهم بهترین راه نظافتی، کمک کند.

یکی از راه‌های اطمینان از به هدف رسیدن تمام مراحل نظافتی، داشتن یک چک لیست است. برای تهیه یک چک لیست کارآمد در رابطه با نظافت صنعتی، باید نکات بسیار زیادی را در نظر گرفت.

اطمینان از انتخاب بهترین روش نظافتی زمان بر است اما مزایای آن برای کارمندان و مشتریان زیاد خواهد بود. در کارخانجات علاوه بر نظافت روزانه، یک یا دو بار در سال نظافت سالانه نیز انجام می‌دهند. در این مقاله ما برخی از مهمترین نکات درباره نظافت سالانه را بررسی می‌کنیم.

دلیل اهمیت نظافت کارخانجات

نظافت سطوح کارخانجات به دلایل بسیار زیادی اهمیت دارد. برخی از این دلایل بیان شده تا بتوان بهترین راه سرمایه گذاری در راه‌های درست نظافتی را انتخاب کرد.

رعایت دستورالعمل‌های صنعتی

کسب و کارهای تولیدی، تابع قوانین مختلفی در رابطه با حفظ ایمنی کارمندان و مشتریان هستند. قوانین زیادی برای ترغیب کارفرمایان وجود دارد تا اقدامات خاصی را برای رعایت استانداردهای سلامت و بهداشتی انجام دهند و از عواقب عدم رعایت آنها در قالب جریمه و پرونده قضائی جلوگیری کنند.

این قوانین به طور به خصوص مربوط به کارخانجات صنایع غذایی بوده که قوانین بهداشتی در این مکان‌ها سختگیری بیشتری شده تا مشکلی در رابطه با سلامت مشتریان به وجود نیاید.

اجرای اقدامات بهداشتی در سراسر کارخانه و تجارت می‌تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که ایمنی در سطحی بالا بوده و این بدان معنی است که به طور مداوم قوانین رعایت می‌شود.

انجام این اقدامات به این معنی است که عواقب پر هزینه به حداقل میزان خود رسیده و از بروز خطر برای نیروی کار نیز جلوگیری می‌شود.

افزایش بهره‌وری

یک کارخانه تمیز، کارخانه‌ای است که به درستی بتواند فعالیت‌های خود را به انجام برساند. هدف تمامی شرکت‌ها، داشتن کارخانه‌ای سازماندهی شده است که قابلیت استفاده آسان و محیط کاری خوب را داشته باشد. کارمندان باید توان دسترسی به هر آنچه نیاز دارند را به راحتی و با سرعت بالا داشته باشند. در این صورت است که می‌توانند به درستی کار خود را انجام دهند.

اگر کارخانه منظم نباشد، در حقیقت شما افراد را در معرض پیدا نکردن موارد مورد نیاز خود قرار خواهید داد که منجر به بالا رفتن خطای انسانی می‌شود که باز هم در نتیجه منجر به افزایش هزینه و میزان پسماند شده و روند تولید را کند می‌کند.

این محیط‌ها برای کارمندان استرس بیشتری به همراه داشته و در نتیجه باعث به وجود آمدن ناهماهنگی در محیط‌های کاری می‌شود. نظافت مؤثر کارخانجات به کارمندان اجازه می‌دهد تا هر آنچه نیاز دارند را در کمترین زمان پیدا کنند. علاوه بر آن، باعث افزایش میزان بهره‌وری در پروسه تولید شده که می‌توان در کاهش هزینه‌ها نیز تأثیرگذار باشد.

بهبود شرایط مشتریان

همانطور که یک سری قوانین برای حمایت از نیروی کار وجود دارد، برای مشتریان نیز قوانینی تعریف شده است. این دستورالعمل‌های بهداشتی باید در رابطه با محصول تولید شده رعایت شود تا مصرف کنندگان با خیال راحت محصول را تهیه و استفاده کنند.

بهداشت مناسب کارخانه ممکن است به معنای نگهداری صحیح مواد و اطمینان از تمیزی تمامی ماشین‌آلات کارخانه باشد، تا محصول نهایی بدون هیچ خطر آلودگی و آسیب به مصرف کننده تولید و توزیع شود.

انجام خلاف این روند، باعث از دست دادن مشتریان شده که برای هیچ کسب و کاری ایده‌آل نبوده و نیست. اطمینان از سطح بهداشت مناسب بر میزان کیفیت محصول خروجی تأثیر می‌گذارد. با بهره‌وری و استفاده از دستگاه‌های نظافت صنعتی مناسب می‌توان از تمیز بودن محیط و دستگاه‌ها بهره برد.

حفظ کیفیت خطوط تولید

نظافت مؤثر کارخانجات باید شامل نظافت خطوط تولید کل کارخانه باشد. یک خط تولید تمیز باید ریسک خرابی و اشکال در عملکرد را در خطوط تولید از بین برده و تولید محصولات به راحتی و بدون دردسر انجام گیرد.

سعی داشته باشید که نظافت سالانه را به نظافت روزانه کارخانه گره بزنید. سرویس و نگهداری باید تمامی ابعاد کارخانه را بررسی کرده باشد و مهندس نگهداری کارخانه باید هر گونه خطا را تشخیص دهد.

نظافت کارخانه، بهترین تمرین

نظافت در محیط‌های صنعتی باید به صورت روزانه انجام گرفته و جزو روتین هر روز یک کارخانه باشد. علاوه بر نظافت روزانه در محیط‌ها و کارخانجات صنعتی، نظافت سالانه این دسته از محیط‌های تولیدی باید به صورت عمقی و با استفاده از دستگاه‌های نظافت صنعتی قدرتمند انجام گیرد.

استفاده از بهترین دستگاه‌های نظافتی اهمیت بسیار زیادی در این روند دارد. ابزار و دستگاه‌ها باید با توجه به نوع محیط، سطوح و نیاز خریداری شود. در زمینه انتخاب دستگاه مناسب و قبل از خرید بهتر است با کارشناسان مربوطه مشورت کنید.

خرید بهترین و مناسب‌ترین دستگاه، به منزله سرمایه‌گذاری و کاهش هزینه‌ها در طولانی مدت است. اطمینان داشته باشید تا تمامی موانع از سر راه شما برداشته شده باشد تا شما بتوانید به راحتی نظافت محیط را انجام دهید.

یکی از بهترین راه‌های استفاده از دستگاه‌های نظافتی، برنامه‌ریزی زمان نظافت است. همانطور که قبلاً هم به آن اشاره شد، زمان نظافت باید منظم باشد و همچنین همه کارمندان باید تلاش کنند تا طبق برنامه پیش روند. فاصله بین نظافت بستگی به نوع محصولات تولیدی دارد. ولی در رابطه با مبحث نظافت سالانه کارخانجات، باید تمامی موارد را در نظر داشت.

باید اطمینان داشته باشید که نیروی کار، از برنامه نظافتی کارخانه خبر داشته باشند. اگر قبل از نظافت باید اقدامی انجام شود، زودتر اعلام شده تا مشکلی پیش نیاید. همچنین برنامه نظافتی باید ضبط شود تا در صورت نیاز بتوان به آن رجوع شود. در برخی از موارد، نیاز است تا پروسه نظافت برون سپاری شود. ولی با استفاده از دستگاه نظافتی مناسب، می‌توان از انجام این کار خودداری کرد.

تفاوت نظافت منظم و نظافت عمقی

کارخانجات و شرکتها باید الگویی برای نظافت منظم داشته باشند. این برنامه باید نظم داشته باشد. برای مثال، نظافت باید آخر هر روز کاری انجام گیرد. برای نظافت منظم و مستمر باید زمان مشخص شده باشد.

نباید نظافت عمقی به طور مستمر انجام گیرد بلکه برای مثال تنها یک یا دو بار در سال برای این نظافت کافی است. نظافت عمقی را نظافت سالانه نیز گویند.

نظافت سالانه با دقت بیشتری انجام گرفته و یک سری تفاوت‌های با نظافت روزانه دارد:

  • نظم دادن به بهم ریختگی محیط و از بین بردن باقیمانده موادی که دیگر مورد نیاز نیست.
  • نظافت عمقی دستگاه‌های نظافتی، سطوح و کف
  • مرتب کردن دوباره کارخانه (اطمینان از جایگیری درست مواد در قسمت‌های مشخص)

حین نظافت سالانه باید به این موضوع دقت داشت که نیروی کار باید به دستگاه‌های مناسب نظافت محیط تجهیز باشد. برای نظافت عمقی به زمان بیشتری نسبت به نظافت روزانه نیاز است. پس مطمئن شوید که زمان مورد نیاز برای انجام نظافت را دارید تا بتوانید برای آن برنامه‌ریزی کنید.

دکمه بازگشت به بالا