اقتصادی

نبود سیستم جامع اطلاعات بازار کار نیازسنجی نیروی کار را دچار مشکل کرده است

ترندونی/ خراسان رضوی مدیرکل نظارت، توسعه و هدایت شغلی سازمان فنی و حرفه ای کشور گفت: متاسفانه به دلیل نبود اطلاعات جامع بازار کار در کشور در زمینه نیازسنجی نیروی کار با مشکل مواجه هستیم. سیستم ‘. مسیر اشتغال یکی نیست و راه های مختلفی برای استخدام وجود دارد که برخی رسمی و برخی غیر رسمی هستند. ناهماهنگی نظام نیازسنجی آموزشی در کشور ما نیز از راه های بسیاری برای دستیابی به اشتغال مشخص می شود.

علیرضا طاهرپور امروز ۱۶ آذرماه در نشست هماهنگی «اجرای فاز دوم طرح آموزش ایران و آلمان» که در موسسه آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کاخ خراسان رضوی برگزار شد. کشاورزی گفت: رسالت مهمی دارد. این سازمان باید هم نیروی کار را تربیت کند و هم مهارت های کارکنان را ارتقا دهد. فرآیند تدریس در نظام های آموزش رسمی و غیر رسمی با نیازسنجی شروع می شود و سپس به اقداماتی مانند برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی می پردازد.

وی افزود: متاسفانه در زمینه نیازسنجی نیروی کار در کشور مشکل داریم زیرا سامانه جامع اطلاعات بازار کار وجود ندارد. مسیر اشتغال یکی نیست و راه های مختلفی برای استخدام وجود دارد که برخی رسمی و برخی غیر رسمی هستند. ناهماهنگی نظام نیازسنجی آموزشی در کشور ما نیز از راه های بسیاری برای دستیابی به اشتغال مشخص می شود.

سازمان های فنی و حرفه ای مدیرکل دفتر نظارت، توسعه و هدایت شغلی گفت: برای رسیدگی به این موضوع از سایر دستگاه های ذیربط خواسته شده است که نیازهای خود را در استان های مختلف و حوزه های مختلف گزارش کنند، اما متاسفانه پاسخی دریافت نشده است. یا الزامات آنها به اندازه کافی روشن نبود. کشورهای دیگر به طرق مختلف با این مشکل برخورد کرده اند و استخدام کرده اند. امیدواریم نظام آموزش فنی و حرفه ای بتواند تجهیزات خود را متناسب با تحولات فناوری ارتقا دهد.

طاهرپور ابراز نظر کرد: بعید می دانم بتوانیم تجهیزات آموزشی ایجاد کنیم و به این سطح از پیشرفت برسیم، زیرا هزینه بالایی دارد. به عنوان مثال اگر بخواهیم تنها 10 درصد کارگاه های فنی و حرفه ای کشور را بازسازی و ارتقا دهیم، حداقل به 3000 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. این در حالی است که کل اعتبار مصوب سازمان فنی و حرفه ای یک میلیارد و 300 میلیون تومان است که به هیچ وجه قدرت ارتقای تجهیزات را نداریم.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که سازمان آموزش فنی و حرفه ای با چالش هایی در زمینه نیازسنجی و ارتقای تجهیزات آموزشی مواجه است، وظیفه داریم در این زمینه کمک و ایجاد انگیزه کنیم. اگر امکانات مختلف و مرتبط با یکدیگر همکاری نداشته باشند، نظام آموزشی هیچ کشوری نمی تواند موفق باشد.

مدیرکل نظارت، توسعه و هدایت شغلی سازمان فنی و حرفه ای کشور بر لزوم اصلاح فرهنگ کار در کشور تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه حدود 70 درصد از جویندگان کار در کشور آموزش می بینند. وزارت کار و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز به تعدیل فرهنگ کار در کشور دارند چرا که در حال حاضر افراد جویای کار حتی قادر به گذراندن دوره 6 ماهه کارآموزی نیستند که به ویژه در خراسان رضوی مشکل بزرگی است. جایی که ظرفیت زیادی در این زمینه وجود دارد.

همچنین در ادامه این نشست علیرضا مقیدی مسئول طرح آموزش دوشغله ایران و آلمان گفت: طرح آموزش ایران و آلمان هم اکنون در مرحله دوم خود قرار دارد. فاز اول این طرح در ابتدا با هدف اجرای نظام آموزشی دوگانه و به صورت آزمایشی در چند استان اجرا شد. طرح آموزش دو شغله در خراسان رضوی نیز با تشکیل شوراهای راهبردی، دوره های دوگانه و شبکه سازی با شرکت های مختلف آغاز شد.

وی افزود: در آلمان شرکت ها در زمینه آموزش همکاری کامل دارند و در حال استخدام کارآموز و عقد قرارداد 3 ساله با آنها هستند. 70 درصد دانشجویان فنی در محل کار، شرکت و از طریق مربیان مجرب و 30 درصد دیگر در مدارس تئوری و حرفه ای تحصیل می کنند. اتاق بازرگانی به عنوان رهبر عمل می کند و در نهایت گواهی این دوره ها از طریق اتاق بازرگانی صادر می شود.

مسئول طرح آموزش دوشغله ایران و آلمان افزود: در فاز دوم طرح، نظرسنجی انجام شد و طی این بررسی فعالیت های پروژه به دو قسمت مکانیک، برق و الکترونیک تقسیم شد. نکته مهم این است که 30 درصد دروس به صورت تئوری و 70 درصد به صورت عملی تدریس می شوند.

وی با بیان اینکه روند آموزش در کشور باید تقاضا محور باشد، افزود: آموزش و پرورش باید به سمت تقاضا حرکت کند و بار برگزاری دوره های آموزشی و آموزشی بر دوش شرکت ها و بخش خصوصی باشد. این امر کارآموز را به اشتغال پس از دوره آموزشی امیدوار می کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا