اقتصادی

موضوع واردات خودرو فعلا منتفی شد‍؟

اگرچه مدتی است بحث واردات مجدد خودروها داغ شده و در مجلس مورد بحث قرار گرفته و منتظر تصویب است ؛ با این حال ، طبق بیانیه اخیر وزیر صنعت ، معدن و تجارت مبنی بر اینکه ما در حال حاضر برای واردات خودرو برنامه ای نداریم ، این سال مطرح شده است که آیا پرونده در حال حاضر بسته شده است؟

به گزارش ترندونی ، اخیراً موضوع آزادسازی واردات خودرو در مجلس مطرح شد و با تصویب طرح واردات خودرو ، قرار بود اجاره بها در این بازار ملغی شود ، بازار به نظم درآید و موج افزایش قیمت آرام شود.

مجلس شورای اسلامی طرحی را برای آزادسازی واردات خودرو پیشنهاد کرده است که منتظر تصویب بود. در این طرح پارلمانی ، که در آخرین مرحله با تصویب اولیه کمیسیون صنعت و معدن مجلس تصویب شد و “شوک جدیدی به بازار خودرو” نامیده می شود ، آمده است که “هر شخص حقیقی یا حقوقی ممکن است درگیر خودرو ، خودرو باشد. قطعات ، سایر کالاها یا صادرات یا واردات خدمات غیر ارزی مربوط به صنایع مختلف پیشرانه در مقایسه با گواهی نامه های معتبر استاندارد مربوط به ارزش صادراتی آن.

در گذشته ، هیئت امناء به ماده 4 برنامه سازماندهی مجدد خودرو اعتراض کرده بود که بر اساس نقض بندهای 8 و 9 سیاست کلی اقتصاد مقاومتی ، واردات محصولات هیبریدی با نرخ صفر را نقض می کند. ماده 1 (1). اصل 110 قانون اساسی بنابراین این طرح برای بار دوم به مجلس بازگردانده شد. سرانجام ، در پی اعتراضات ، کمیته صنعت مقاله ای با اصلاحات تحت “آزادسازی مشروط واردات” را تصویب کرد.

در ارائه این طرح ، علاوه بر این که به هر ایرانی فرصت خرید خودروی باکیفیت متناسب با درآمد و توزیع عادلانه فرصت ها را می داد ، به عنوان یک مزیت در ایجاد تعادل در بازار خودرو در سایه شناخته شد. کاهش 50 تا 80 درصدی قیمت خودروهای وارداتی همچنین پیش بینی شده بود.

روح الله ایزدخواه ، عضو کمیته صنعت و معدن مجلس ، علاوه بر اظهارنظر در مورد طرح آزادسازی واردات ، گفت: “این آزادسازی بدون شک از بسیاری از رانت ها جلوگیری می کند ، اما به گونه ای انجام می شود که برای سازندگان داخلی ما مشکل ایجاد کند. “در واقع ، کنترل بیشتر بر بازار و کاهش چشمگیر قیمت ها خواهد بود.

پرونده آزاد شدن یا عدم واردات خودرو در حال حاضر بسته شده است

بحث درباره آزادسازی واردات خودرو ادامه داشت تا اینکه به نظر می رسد سید رضا فاطمی امین ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت آن را متوقف کرده است.

وی در مصاحبه با صداوسیما تصریح کرد: دولت در حال حاضر برنامه ای برای واردات خودرو ندارد.

فاطمی امین گفت: وزارت سکوت دو برنامه شش ماهه و دو ساله برای صنعت خودرو کشور با ظرفیت داخلی ایجاد کرده است: هر دو برنامه همزمان از اکتبر سال جاری آغاز می شود. یک برنامه کوتاه مدت برای دستیابی به اهداف تعیین شده تا پایان سال تهیه می شود.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با تاکید بر اهداف این وزارتخانه برای کاهش قیمت ، افزایش تولید و کیفیت و انجام تعهدات خودروسازان تصریح کرد: برنامه ریزی شده است که طی چهار سال به تولید سالانه سه میلیون خودرو برای صنعت خودرو کشور برسیم. عادت زنانه. صنعت خودرو و سیاست های آن موضوعی وسیع و مهم است که بهتر بیان خواهد شد.

شایان ذکر است موضوع واردات خودرو فردا (سه شنبه 23 شهریور) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا