عمومیکسب و کار ایرانی برتر

موتور پژو 207i چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم 207i همان 206 پلاس یا 206 (تیپ 5 و 6) فیس‌لیفت شده است، پس نمیتوان از آن انتظارات فنی متفاوتی داشت. اما نکته بد ماجرا این است که پس از قطع همکاری پژو فرانسه با کشورمان، محصولات جدید تولیدی از نظر کیفی با افت محسوسی مواجه شده‌اند. در واقع نسخه‌های جدید نه از نظر شتاب یارای رقابت با مدلهای قدیمی (با قطعات فرانسوی) را دارند و نه از نظر دوام و کیفیت به پای آنها میرسند؛ با این حال 207i همچنان امتیازاتی دارد که نمیتوان به سادگی از آنها عبور کرد. مثلاً طراحی ظاهر و کابین این ماشین بخصوص پس از فیس‌لیفت ایران‌خودرو به ماشین‌های نسل جدید نزدیک‌تر شده و دیگر غبار کهنگی بر چهره ندارد، بخصوص که آپشن‌های تکمیلی نظیر نمایشگر لمسی، رهیاب ماهواره‌ای و کروزکنترل باعث شده که 207 آی از نظر امکانات نیز کاملتر از پدرانش باشد. جدای از تمامی اینها، محصولات خانواده 206 به لطف حضور طولانی‌مدت در بازار و گستردگی مناسب نمایندگی‌های خدماتی ایران‌خودرو در سراسر کشور، از نظر قیمت و میزان دسترسی به قطعات یدکی هم شرایط قابل قبولی دارند در نتیجه در بازار دست دوم‌ها ساده‌تر از رقبای چینی خود به پول نقد تبدیل میشوند. پیشرانه TU5 پژو هم علیرغم قدیمی شدن همچنان عملکرد قابل قبولی از خود نشان میدهد و میتواند در برابر سایر موتورهای 1.5 و 1.6 لیتری تنفس طبیعی موجود در بازار، شتاب و مصرف سوخت نسبتاً راضی کننده‌ای ارائه کند. البته در این بین اشتراکات میان 206 با 207 آی باعث شده که تمامی مشکلات پژو 206 مثل فضای کم پا در قسمت عقب، سواری خشک و صندوق نه چندان جادار، همچنان به قوت خود باقی بمانند. ضمن اینکه 207 آی همانند 206 از نظر گیربکس، تعادل و پایداری شرایط ایده‌آلی ندارد و به زحمت نمره متوسط را بدست خواهد آورد (البته پایداری نسخه صندوقدار 206 و 207 بدلیل اصلاح اکسل عقب بهتر شده است).  خرید اقساطی پژو 207 در ماه های اخیر بسیار مورد توجه خریداران قرار گرفته و در مرکز کانون معاملات خودرویی کشور یکه تازی می کند

پوسته بالایی داشبورد 207i شباهت زیادی به 207 واقعی دارد اما در سایر بخش‌ها تفاوت‌ها با 206 معمولی بسیار اندک است. البته طراحی 206 و 207 مقدرای فراتر از زمان خود بوده و به همین دلیل بعد از گذشت سالها همچنان جذابیت‌هایی (به نسبت یک خودرو اقتصادی) دارد. مثلاً اگر کابین این محصول را با خودرویی نظیر رنو ساندرو مقایسه کنید متوجه اختلاف خلاقیت در طراحی خواهید شد. بخصوص که در نسخه‌های پس از فیس لیفت اضافه شدن نمایشگر مرکزی و غربیلک فرمان جدید، چهره کابین را دگرگون ساخته‌اند. هرچند در سمت دیگر ماجرا رقبایی نظیر ام وی ام 315 پلاس هم قرار دارند که حس هیجان بیشتری در داخل کابین به بیننده منتقل میکنند.

داخل پژو 207

اما مشکلات اصلی کابین 207i در افت کیفیت متریال مورد استفاده و کمبود فضا برای سرنشینان عقب خلاصه میشوند. البته اصلاح جای پای سرنشینان عقب “که یک ایراد ساختاری در طراحی پژو 206 بوده” به این سادگی‌ها قابل اصلاح نیست اما ای کاش مسئولان ایران‌خودرو در بحث‌های کیفی دقت بیشتری به خرج میدادند تا جلوه زیبای اتاق، تحت تاثیر این پلاستیک‌های خشک و بی کیفیت قرار نگیرد. درهر صورت پژو 207 در بحث طراحی داخلی نمره‌ای بالاتر از متوسط را بدست می‌آورد اما در پارامترهایی نظیر فضاسازی و کیفیت، رضایت کامل شما را جلب نخواهد کرد.

پژو 206 در دوران خودش یکی از شاهکارهای طراحی پژو به حساب می‌آمد و هنوز هم بعد از گذشت این همه سال به سختی میتوان ایرادی از ظاهرش بیرون کشید. حتی بسیاری افراد از جمله خود من معتقدند که طراحی 206 نسبت به 207i (یا حتی نسخه اصلی 207 فرانسه) از هارمونی خطوط و هماهنگی بهتری برخوردار بوده اما چه‌کنیم که انسان موجود تنوع طلبی است و حضور طولانی مدت و پرتیراژ 206 باعث شده که ظاهرش خیلی تکراری و خسته‌کننده شود و دیگر جلوه روزهای نخستین را نداشته باشد. برای همین دماغه مدرن‌تر و چراغها و سپرهای جدید 207i با وجود اینکه مقداری از هارمونی خطوط بدنه 206 را خدشه‌دار کرده‌اند اما توجهات بیشتری را به جلب می‌نمایند.

پژو 207

در واقع ظاهر 207i با مد امروزی هماهنگ‌تر است و حس تازگی بیشتری دارد. بخصوص در نسخه فیس‌لیفت که چراغهای مجهز به لنز و دیلایت و نئون در کنار آینه‌های جدید، ظاهر نماینده ایران‌خودرو را به ماشین‌های روز نزدیک‌تر نموده‌اند.

 

دکمه بازگشت به بالا