اقتصادی

ممنوعیت صادرات ۴ محصول کشاورزی لغو شد

به گفته نماینده گمرک ایران، نامه وزارت جهاد کشاورزی به گمرکات مبنی بر ممنوعیت صادرات چهار محصول مورد بررسی قرار گرفت و وزارت جهاد کشاورزی شفاهی به گمرکات اجرایی ابلاغ نشد.

به گزارش ترندونی، در مکاتبه ای بین وزارت جهاد کشاورزی و گمرک ایران در تاریخ 27 فروردین. صادرات چهار محصول کشاورزی گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی و پیاز در سال 1385 اعلام شد. این در حالی است که گمرک امروز (30 فروردین) از رفع این ممنوعیت و عدم اجرای آن خبر داد.

سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران گفت: ممنوعیت صادرات بسیاری از محصولات کشاورزی به دلیل مشکلات کارشناسی و فنی و تغییر نظر در وزارت جهاد کشاورزی به کارشناس ابلاغ نشده است. گمرک.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی وظیفه تنظیم تولید و بازار در بخش کشاورزی را بر عهده دارد و گمرک نیز مجری قوانین و بخشنامه های قانونی است. مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی قرار خواهد گرفت.

لطیفی افزود: ممکن است وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت صادرات را به افزایش تعرفه صادرات تبدیل کند و موارد مطرح شده هیچ گونه محدودیتی برای محصولات گلخانه ای گوجه فرنگی و بادمجان ایجاد نمی کند و عوارض صادراتی را افزایش نمی دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معمولاً بازار از طرق مختلفی تنظیم می شود که یکی از آنها افزایش تعرفه صادراتی است. راه دیگر ممنوعیت صادرات کالاهایی است که در بازار داخلی با کمبود مواجه هستند و راه سوم تنظیم بازار با واردات بدون از دست دادن بازار صادراتی است. از آنجایی که واردات کالاهای مشابه از طریق تحریم مرسوم نیست، روش سوم تنظیم بازار معمولا اعمال نمی شود.

اوایل عباس عسگرزاده – معاون وزیر جهاد کشاورزی در نامه ای مقدسی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران نوشت: در ستاد تنظیم بازار ملی اسفند 1400 4. قطعنامه شماره 38130 / M / s و مفاد ماده 1 (الف). قانون تمرکز، خواهشمند است تا اطلاعیه بعدی به گمرکات اجرایی مبنی بر ممنوعیت صادرات محصولات سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و بادمجان مکلف شود.

در پاسخ به این مشکل، امروز مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: وی همچنین در صفحه توئیتر خود نوشت که بخشنامه ممنوعیت صادرات چهار محصول کشاورزی خلاف قانون است و صادرات این محصولات کشاورزی در حال حاضر ممنوع نیست.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا