عمومی

مجلس باید «لایحه محور» شود

این تصمیم نیز به همین دلیل است در سالهای اخیر ، این طرح ها در دوره های خاصی از مجلس انباشته شده و متأسفانه بسیاری از همان طرح ها عملی نشده اند.

وقتی پیشنهادات مختلفی در مدت زمان کوتاه در مجلس ارائه می شود ، دو نقص دارند. ابتدا ، صرف نوشتن یک برنامه کارشناسی وقت کافی نیست و پس از آن نمایندگان مردم نمی توانند برنامه های پیشنهادی را به موقع بررسی کنند.

برخی از طرح ها فضای عمومی را به خود اختصاص می دهند

متأسفانه تورم این طرح در مجلس بیشتر اوقات دادگاه را مجبور به تمرکز بر روی موضوعات برنامه های پیشنهادی می کند. به همین دلیل و از ابتدای آغاز به کار مجلس یازدهم ، تلاش های جدی صورت گرفته است تا پروژه ها به کمیسیون های تخصصی ارجاع شود. امروز ، اعضای مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسیدند که آنها باید جلسات کمیسیون های تخصصی را گسترش دهند و از برنامه ها و لوایح موجود با استفاده از ظرفیت هر کمیسیون ، از جمله کمیته های تخصصی استفاده کنند. بحث و گفتگو.

نقش دولت در کاهش توجه مجلس به پروژه های مختلف نیز بسیار مهم است. دولت می تواند با توجه به الزامات زمان و موضوعات مختلف ، از لوایح خبره خود برای ارسال لوایح به مجلس استفاده کند تا نمایندگان با تصویب همان قوانین بتوانند زمینه ای برای اجرای الزامات اجرایی فراهم کنند.

اگر تعادل عالی بین سه “قانونگذاری” و “دستگاه اجرایی” و “سیستم قضایی” برقرار شود ، بسیاری از مسائل به راحتی در قالب یک طرح و یک پیش نویس قانون در چارچوب خبرگان حل می شود.

امروز چهار دهه پس از انقلاب اسلامی ، ما فرصتی برای “تلاش و خطا” در گذراندن وقت خود برای امور تخصصی نداریم. با سابقه طولانی در قانونگذاری ، کشور ما باید یکی باشد که در آن تدوین قانون جدید بدون حاشیه و تحت بهترین شرایط کارشناسی ادامه یابد.

برنامه عجله عجله مجلس

یکی از مواردی که می تواند در زمینه قانونگذاری بسیار مفید باشد ، اعمال قوانین دین “اسلامی” است. بسیاری از قوانین اسلامی محدود به یک زمان خاص نیستند و برخی از قوانین موجود کشور به راحتی می توانند با آنها سازگار شوند.

وقتی نماینده ای طرحی را تدوین می کند ، اولین چیزی که او فکر می کند این است که بتواند برخی از مشکلات حوزه انتخابیه یا کشور خود را برطرف کند. با این وجود ، در این روش برخی برنامه ها آنقدر عجولانه و غیرحرفه ای ترسیم شده اند که به محض قرار گرفتن در کمیسیون های تخصصی ، از دستور بررسی حذف می شوند. بهتر است این نمایندگان مجلس که معمولاً برای اولین بار در مجلس حضور دارند ، روی برنامه های خود تمرکز کنند و اجازه ندهند بخشی از زمان کمیسیون یا حتی یک دادگاه باز مجلس برای بررسی فوری برنامه ها انجام شود.

* نماینده مردم بابک در مجلس یازدهم

27219

دکمه بازگشت به بالا