برون مرزی

«متین گوراک» رئیس جدید ستادکل ارتش ترکیه شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین ترندونی، در خلال نشست امروز شورای عالی نظامی ترکیه که با حضور رجب طیب اردوغان در آنکارا برگزار شد، این شورا ژنرال «متین گوراک» را به ریاست ستادکل ارتش ترکیه منصوب کرد.

به نوشته وبگاه شبکه تی آر تی ، متین گوراک جانشین «یشار گولر» شده که اکنون وزیر دفاع دولت جدید اردوغان است. گوراک پیش از این نیز ریاست دوم ارتش را بر عهده دارد.

در جلسه امروز شورای نظامی ترکیه همچنین ژنرال سلجوق بیرقدار اوغلو به ریاست دوم ارتش و فرمانده نیروی زمینی منصوب شد و ژنرال «ضیاء جمال قاضی» نیز فرماندهی نیروی هوایی ترکیه را برعهده گرفت.

همچنین برای اولین در تاریخ ارتش ترکیه یک فرمانده زن به نام «گوکچن فیرات» به رتبه دریاداری رسید.

انتخاب «متین گوراک» به ریاست ستاد کل ارتش در حالی است که او از اصلی‌ترین فرماندهانی بود که مانع پیروزی کودتای جولای ۲۰۱۶ شد. گوراک در آن زمان فرمانده لشکر چهارم ارتش بود که پادگان آن در اطراف آنکارا واقع شده است و تلاش زیادی برای هماهنگی میان فرماندهان جهت مقابله با کودتا کرد.

به نوشته برخی رسانه‌های ترکیه، در شب کودتا، گوراک مانع تردد خودروهای نظامی از برخی نقاط آنکارا شد و به نیروهای تحت امر خود دستور داد تا هر پرونده‌ای که به آنکارا نزدیک شود را هدف قرار گیرند. او در آن برهه به اجرای کامل دستورات اردوغان برای مقابله با کودتا معروف شده بود.

اردوغان در طول سال‌های حکمرانی خود همزمان با کنترل شدید ارتش و تحمیل قدرت خود بر بدنه نیروهای نظامی و اخراج و بازداشت دهها هزار کادر نظامی غیر همسو به خصوص پس از کودتای نافرجام در ۱۵ جولای ۲۰۱۶، سرمایه‌گذاری وسیعی را در بخش‌های مختلف به ویژه در صنایع نظامی انجام داده است.

رئیس‌جمهور ترکیه در ۲۲ فروردین گذشته اعلام کرد بودجه صنایع دفاعی این کشور را به ۷۵ میلیارد دلار افزایش خواهد داد.

پایان پیام/

 




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

گروه تحریریه علوم بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای پیچیده جهانی. با استفاده از تحلیل‌های کیفی و دقیق، شما را در جریان تغییرات جهانی قرار می‌دهم. با روشی آمیخته از روش‌های روزمره و نظری، به شما مطالب جذابی درباره اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا