برون مرزی

لاوروف: اگر آمریکا از خطوط قرمز عبور کند روسیه به شدت پاسخ می‌دهد

لاوروف گفت: “روسیه در حال بررسی پیشنهاد بایدن-پوتین و پیشنهادهای مرتبط است و می خواهد همه جوانب را در نظر بگیرد و این یک ایده مثبت است.”

به گزارش ترندونی ، سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه به اسپوتنیک گفت با وجود اظهارات رسوایی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در مورد ولادیمیر پوتین ، ایده برگزاری نشست در روسیه مورد استقبال قرار گرفت.

وی افزود: “شما می دانید كه پوتین به پیشنهاد رئیس جمهور آمریكا برای برگزاری جلسه چه واكنشی نشان داد. ما از آن استقبال كردیم. ما می خواهیم همه جنبه های این طرح را كه هم اكنون در حال بررسی آن هستیم بفهمیم.

وزیر امور خارجه روسیه تأكید كرد كه روسیه و آمریكا می توانند به روابط عادی خود برگردند اگر این امر فقط به مسكو وابسته باشد. ما درگیری دیپلماتیک “صفر” را برای واشنگتن پیشنهاد داده ایم ، اما دولت جدید نیز در همان مسیر حرکت می کند.

لاوروف گفت: “اگر این به ما بستگی داشت ، ما احتمالاً به روابط عادی برمی گشتیم و به عنوان گام اول و از نظر من روشن و نه چندان دشوار ، تمام اقدامات برای محدود كردن دیپلمات های روسی در ایالات متحده باطل شد ” “ما همچنین فعالیت های دیپلمات های آمریکایی در روسیه را محدود کردیم.”

روابط روسیه و آمریکا اخیراً دچار بحران شده است. یکی پس از دیگری تحریم های آمریکا ، اخراج دیپلمات ها ، روسیه مجبور به مقابله به مثل شد و واشنگتن قول داد که بارها و بارها مسکو را “مجازات” کند.

وی همچنین توضیح داد که چرا اوضاع در روابط دوجانبه حتی از جنگ سرد بدتر است و اگر ایالات متحده بخواهد از خط قرمز عبور کند روسیه چه واکنشی نشان خواهد داد ، و در مورد اینکه چرا “بین تلویزیون و یخچال کسی وجود ندارد” اظهار نظر کرد. او انتخاب کرد “.

وزیر امور خارجه روسیه اظهارات برخی مقامات آمریکایی درباره تحریم های روسیه را “دیوانه” خواند.

لاوروف درباره تحریم های ایالات متحده و اظهارات مقامات آمریکایی گفت: “برخی از بازیگران در بیانیه های واشنگتن حتی حاوی کتیبه های دیوانه کننده هستند.”

“من دوباره می گویم که اگر ایالات متحده مانند پوتین از موضع قدرت رفتار نكند ، و اگر متوجه شود كه تلاش برای ساختن یك جهان قطبی و بازسازی جهان در برابر همه کشورهای غربی تعظیم خواهد كرد و سایر كشورها را در تمام قاره ها جذب خواهد كرد ، اردوگاه غربی علیه روسیه ، “و چین بی فایده است ، و اگر ایالات متحده می فهمد که باید به اصولی مانند احترام به حاکمیت و امنیت منطقه ای و عدم دخالت در امور داخلی توجه کند و برابری در حاکمیت بیهوده نوشته نشده است. منشور سازمان ملل متحد ، و اگر به راحتی تعهدات قانونی خود را انجام دهد و بر اساس احترام متقابل و توازن منافع مذاکره و اقدام کند. روابط را می توان عادی کرد ، در غیر این صورت هرگز به چیزی نمی رسیم.

لاوروف صریحاً گفت: “اگر این اتفاق نیفتد ، این انتخاب آنهاست ، بنابراین ما در وضعیتی مانند جنگ سرد یا بدتر از آن قرار داریم.”

وی گفت: در زمان جنگ سرد تنش وجود داشت و به طور طبیعی مواضع و بحران های خطرناکی وجود داشت ، اما احترام متقابل وجود داشت و اکنون چنین احترام متقابل وجود ندارد.

وی گفت: “ولادیمیر پوتین در گزارش خود به پارلمان به صراحت اعلام کرد که اگر برای منافع ما باشد ، برای یک توافق جامع آماده هستیم.”

وی تأکید کرد: “ما واقعاً به هر تلاشی برای عبور از خطوط قرمز واکنش جدی نشان خواهیم داد. همانطور که شنیده اید ، ما خود آنها را شناسایی خواهیم کرد.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا