سلامت و دانش

عوارض مصرف بیش از حد کافئین چیست؟

طبق آمار سازمان غذا و داروی جهانی (FDA) ، یک قاشق غذاخوری پودر کافئین معادل 28 فنجان قهوه است ، به همین دلیل بازاریابی مکمل های رژیمی با کافئین در بسیاری از نقاط جهان ممنوع است. این ممنوعیت مربوط به چند نفر شد که در سالهای اخیر جان باختند.

عوارض مصرف بیش از حد کافئین!

دکتر جدید گزارشی به رهبری ربکا هورستن نشان می دهد اگر زیاد کافئین مصرف کنید چه اتفاقی می افتد. این گزارش داستان یک بیمار 26 ساله را نشان می دهد که دو قاشق چای خوری (حدود 20 گرم) پودر کافئین مصرف کرده است. این معادل 50-60 فنجان قهوه است ، که Harvesten و همکارانش می گویند برای کشتن یک فرد بیش از حد کافی است.

به گفته محققان ، مصرف بیش از 1-2 گرم باعث ایجاد اثرات سمی قابل توجهی می شود. در هنگام مصرف بیش از 5 گرم کافئین یا خون بیش از 80 میلی گرم در لیتر اثرات کشنده مشاهده می شود. بیمار مقدار کافئین 147 میلی گرم در لیتر و دوز کشنده داشت. قبل از درمان ، بیمار علائمی از قبیل تنگی نفس ، تعریق ، اضطراب و مشکلات تنفسی ، ضربان قلب غیر طبیعی و فشار خون بالا و فشار خون پایین را داشت که توسط پزشکان معالجه می شد. ECG وی نشان داد كه قلب دارای آریتمی غیرطبیعی به نام تاكیكاردی بطنی چندمكانی است و آزمایشات نشان می دهد كه نوعی اسید بنام اسیدوز متابولیك به همراه آلكالوز تنفسی (عدم تعادل دی اکسید كربن و اکسیژن در خون) وجود دارد. همچنین در تعداد گلبول های سفید افزایش یافته است.

پس از مراجعه به بیمارستان ، بیمار برای از بین بردن مسمومیت با کافئین تحت نظارت جدی قرار گرفت.

اگرچه هیچ توصیه رسمی برای مصرف بیش از حد کافئین وجود ندارد ، اما محققان می گویند مصرف کافئین بسیار خطرناک است.

sciencealert.com

2121

دکمه بازگشت به بالا