عمومیکسب و کار ایرانی برتر

عوارض اب پیاز برای مو

پیاز، که معمولا به‌عنوان یک ماده غذای اولیه در آشپزی استفاده می‌شود، می‌تواند فواید بیشتری غیر از طعم‌دادن به غذا داشته باشد. شاید تعجب‌آور به‌نظر برسد، اما آب پیاز یک درمان خانگی برای ریزش مو محسوب می‌شود. به‌عبارت دیگر، تاثیر آب پیاز بر قطع شدن ریزش مو تا حدودی شناخته شده است.

ریزش مو یکی از مشکلات بسیار رایج در زنان و مردان است. تقریبا همه افراد حداقل یکبار در طول زندگی خود دچار این مشکل می‌شوند. شایع‌ترین علت نازک‌شدن یا ریزش مو یک بیماری ارثی به نام «آلوپسی آندروژنتیک» است. ریزش مو همچنین می‌تواند عارضه جانبی مصرف برخی از داروها باشد و یا به‌دلیل تغییرات هورمونی رخ دهد.

دلیل ریزش مو هر چیزی که باشد، یکی از درمان‌های خانگی که شاید بسیاری از مردم درباره آن نشنیده باشند، آب پیاز است. ما در این‌ قسمت تاثیر آب پیاز بر قطع شدن ریزش مو را بررسی می‌کنیم. با این حال لازم است قبل از استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید.

آیا آب پیاز بر قطع شدن ریزش مو تاثیر می‌گذارد؟

ریزش مو و یک مشکل رایج است و به‌همین دلیل بسیاری از افراد به‌دنبال درمان‌های طبیعی برای افزایش رشد مو هستند. آب پیاز یکی از این درمان است. اگرچه تاثیر آب پیاز بر قطع شدن ریزش مو به‌طور کامل بررسی نشده است، اما شواهدی برای تایید تاثیرات آن وجود دارد.

فرین، با مجهزترین امکانات در تشخیص انواع کمبود و سلامت بدن می‌باشد.

این مطالعه علمی نتایج خوبی را درباره تاثیر آب پیاز بر قطع شدن ریزش مو نشان داد، با این حال مطالعات بیشتری برای تایید این فرضیه لازم است.

تاثیر آب پیاز بر قطع شدن ریزش مو  با چه مکانیزمی است؟

پیاز فواید بالقوه زیادی برای سلامتی دارد. از جمله این‌که ممکن است به رشد موهای ضخیم و سالم جدید کمک کند. مواد مغذی موجود در آب پیاز وقتی روی پوست سر قرار می‌گیرند،  ممکن است فولیکول‌های مو را تغذیه کند. این تغذیه سبب افزایش حجم، درخشندگی و بهبود استحکام مو می‌شود. همچنین ممکن است مواد موجود در آب پیاز شکستگی و نازک شدن مو را به حداقل برساند. حتی در برخی از افراد آب پیاز می‌تواند به رشد مجدد موها و در نتیجه افزایش حجم آن نیز کمک کند.

مکانیزم تاثیر آب پیاز بر قطع شدن ریزش مو ممکن است به شرح زیر باشد:

وجود عنصر گوگرد

یک نظریه در مورد مکانیزم تاثیر آب پیاز بر قطع شدن ریزش مو این است که پیاز حاوی گوگرد است. گوگرد یکی از رایج‌ترین مواد معدنی در بدن است. این عنصر برای تولید کافی آنزیم‌ها و برخی از انواع پروتئین‌ها مورد نیاز است. گوگرد در کراتین که یکی از اجزای تشکیل دهنده مو است نیز وجود دارد.

انواع  برای تشخیص بیماری ها و کمبود ویتامین در بدن و  (قبل و حین بارداری) با پیشرفته ترین تجهیزات و امکانات

گوگرد موجود در آب پیاز، ممکن است مواد مغذی ضروری و مورد نیاز مو را برای رشد را فراهم کند. همچنین ممکن است طول فاز رشد را طولانی‌تر نماید.

خواص ضد میکروبی

پیاز دارای خواص ضد باکتریایی است که ممکن است به مبارزه با عفونت‌های پوست سر کمک کند. در برخی موارد، عفونت پوست سر می‌تواند را افزایش داده و حتی سبب آن شود. یک پوست سالم با احتمال بیشتری دارای فولیکول‌های قوی خواهد بود.

آنتی اکسیدان‌

پیاز حاوی آنتی اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئیدها است. اعتقاد بر این است که آنتی اکسیدان‌ها از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. تصور می‌شود رادیکال‌های آزاد در روند پیری نیز نقش دارند. به‌عنوان مثال، آنها ممکن است فولیکول‌های مو را از بین ببرند و منجر به نازک شدن و ریزش مو شوند.

حذف یا کاهش رادیکال‌های آزاد، ممکن است آسیب به فولیکول‌های مو را کاهش دهد.

روش استفاده از آب پیاز

اگر می‌خواهید تاثیر آب پیاز بر قطع شدن ریزش مو را امتحان کنید، روش زیر را در پیش بگیرید:

  • حدود چهار پیاز کاملا سالم و تازه را پوست بگیرید و سپس به قطعات کوچک خرد کنید.
  • این قطعات را در آبمیوه‌گیری بریزید تا آب آنها گرفته شود. (احتمالا چشمان شما خواهد سوخت)
  • گزینه دیگر این است که تکه‌های پیاز را داخل مخلوط‌کن بریزید و کاملا خرد کنید تا خمیر نرمی ایجاد شود. سپس آب این خمیر را با استفاده از یک پارچه نازک جدا کنید.
  • آب پیاز را به پوست سر یا ریشه مو بمالید.
  • این کار را دوباز در روز برای چند هفته ادامه دهید.

اگر با بوی پیاز مشکل دارید، ممکن است بتوانید چند قطره اسانس نعناع و یا اسطوخودوس به آن اضافه کنید. با این حال، استفاده از آب خالص و تازه پیاز بهتر است. نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که نباید بگذارید آب پیاز بماند. دقیقا همان زمانی که آن را می‌گیرید، به پوست سر خود بمالید. در حال حاضر هیچ محصول تجاری مانند شامپو که حاوی آب پیاز باشد وجود ندارد.

عوارض جانبی آب پیاز برای مو

اگرچه تاثیر آب پیاز بر قطع شدن ریزش مو می‌تواند شگفت‌آور باشد، با این حال پیاز نیز مانند سایر درمان‌های خانگی ممکن است عوارض جانبی را برای برخی از افراد به همراه داشته باشد. به همین دلیل، قبل از مالیدن آب پیاز روی پوست سر، مقداری از آن را روی قسمت کوچکی از پوست دست یا صورت خود آزمایش کنید تا مطمئن شوید که واکنش آلرژیکی رخ نمی‌دهد.

آب پیاز حتی در افرادی که حساسیت ندارند می‌تواند سبب تحریک پوست، قرمزی و خارش شود. به‌همین دلیل لازم است حتما قبل از استفاده از آن بر روی تمام پوست سر، آن را در قسمت کوچکی آزمایش کنید..

چه عواملی باعث بروز می‌شوند؟

همچنین مهم است که از وارد شدن آب پیاز به چشم خود جلوگیری کنید. اگرچه آب پیاز معمولا برای چشم ضرر جدی ندارد، اما ممکن است سبب قرمزی و تحریک آن شود. اگر احیانا مقداری آب پیاز به چشم شما وارد شد، سریعا آن را با مقدار زیادی آب خنک بشویید.

اگرچه بو یک عارضه جانبی جدی نیست، اما ممکن است برخی از افراد را از ادامه استفاده از آب پیاز منصرف کند. به هر حال لازم است آب پیاز را دوبار در روز به مدت چند هفته استفاده کنید. به‌همین دلیل هم لازم است از ابتدا با مشکل بوی آن کنار بیایید.

بیشتر بخوانید:

سخن آخر

مطالعات اندکی تاثیر آب پیاز بر قطع شدن ریزش مو را نشان داده‌اند. با این حال از آنجایی که این درمان دارای عوارض جانبی جزئی بوده و یک درمان خانگی و امن به‌حساب می‌آید، می‌توانیدکتر رویا میرنظامی

آب پیاز معجونی است که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری و سرطان می تواند موجب درمان ریزش مو ، تقویت و رشد موهای شما در مدت کوتاهی شود. اکثر ما با شنیدن کلمه “پیاز” اولین چیزی که به ذهنمان می رسد “بوی بد و اشک ریختن” است اما به کمک همین پیاز بد بو می توان به ضخامت ، رشد و استحکام موهای خود کمک کرد و باعث رویش مجدد آنها شد به قولی آب پیاز” هم بو دارد و هم خاصیت!”؛ پس همراه مجله مهتاطب باشید تا در مورد دلیل استفاده از آب پیاز برای رشد و تقویت مو اطلاعات جالب و مفیدی کسب کنید.

فواید آب پیاز برای مو

از جمله فواید آب پیاز بر مو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •  
  • درخشندگی موها
  • جلوگیری از سفیدی زودرس مو
  •  قارچ و شپش و 
  • درمان خشکی و خارش سر
  • خنثی سازی اثرات منفی رادیکال های آزاد
  • افزایش گردش خون در کف سر
  • کاهش التهابات پوست کف سر


بی شک دلیل تأثیر آب پیاز بر سلامت و رشد بهتر موها تنها به علت داشتن ترکیباتی مانند ویتامین C ،B6 ،B9 و  گوگرد می باشد که هر کدام از این ترکیبات می توانند به نوبه خود بر بهبود سلامت مو و درمان ریزش موها کمک کنند.

حتما بخوانید:

مکانیزم اثر آب پیاز بر تقویت و ریزش مو

آب پیاز از طریق خونرسانی، افزایش آنزیم کاتالاز و تولید پروتئینی بنام کراتین که ماده سازنده تار مو است، باعث رشد و انتقال مواد مغذی و اکسیژن به فولیکول موها می گردد. در ادامه مطالب به عملکرد هر یک بصورت جداگانه می پردازیم:

1)خونرسانی درمان ریزش مو :

زمانی که گردش خون در کف سر کم باشد، اکسیژن و مواد مغذی که توسط خون به نقاط مختلف بدن منتقل می شوند، به فولیکول های مو نخواهند رسید و در نتیجه موها مواد مورد نیاز خود برای رشد و تقویت را به اندازه کافی دریافت نکرده و نازک می شوند و به راحتی می ریزند. پیاز دارای ویتامین C ، B6، B9  (فولات ، فولیک اسید) که هر کدام در افزایش گردش خون و بهبود کم خونی نقشی دارند می باشد.

حتما بخوانید:

ویتامین B6  و B9  در تولید گلبول های قرمز نقش دارند . ویتامین B12  باعث جذب بهتر و بیشتر آهن در بدن می شود این ویتامین از طریق ویتامین B9  یا همان فولیک اسید بیشتر و بهتر جذب بدن می شود پس بصورت غیر مستقیم به درمان کمخونی کمک کرده و گردش خون را سرعت می بخشد. ویتامین C  موجود در پیاز نیز بصورت مستقیم آهن را بیشتر جذب بدن می کند. پس قرار گرفتن این 3 ماده ویتامینه در کنار هم باعث خونرسانی بیشتر به فولیکولهای مو و در نتیجه تغذیه موها می گردد. خون مواد ویتامین و ماده های معدنی مثل ،، سلنیوم و دیگر مواد مورد نیاز برای تشکیل و تحکیم مو را به ریشه مو رسانده و باعث یا همان فولیک اسید باعث جذب بیشتر ویتامین B12 می شود .

پس آب پیاز از طریق خونرسانی به کف سر باعث شده و از ریزش موها تا حد زیادی جلوگیری می کند.

2)افزایش کاتالاز سفیدی زودهنگام مو :

سلول‌های ریشه مو در پی سوخت و ساز کمی هیدروژن پراکسید ترشح می‌کنند که توسط آنزیمی به نام «کاتالاز» به آب و اکسیژن تبدیل می‌شود. با بالا رفتن سن، سطح کاتالاز کاهش پیدا کرده و در نتیجه هیدروژن پراکسید در ریشه مو انباشته می‌شود. این ماده به «ملانوسیت» یا همان سلول تولیدکننده رنگدانه مو آسیب زده یا آن را از بین می‌برد.
عواملی مانند ژنتیک ، سیگار کشیدن ، استرس ، استرس اکسیداتیو(اثر رادیکالهای آزاد) می توانند موجب آسیب به ملانین مو شده و رنگ موها را زودتر از سن طبیعی سفید کنند .حال اینکه آب پیاز به علت داشتن آنتی اکسیدان هایی مانند گوگرد و ویتامین C می تواند تا حد زیادی از اثر استرس اکسیداتیو کم کند و باعث افزایش آنزیم کاتالاز و در نتیجه پیشگیری از سفیدی زودهنگام مو گردد. به همین راحتی

3)گوگرد  رویش موهای جدید:

آب پیاز سرشار از ماده معدنی به نام گوگرد (سولفور) می باشد.گوگرد ماده اصلی سازنده اسید آمینه های موجود در مو یعنی متیونین و سیستین می باشد.

اسید آمینه چیست؟اسید آمینه ها واحد های تشکیل دهنده پروتئین هستند ..حدودا 14% از ساختار مو از اسید آمینه ای بنام سیستین تشکیل شده است.این دو اسید آمینه گوگرد دار هستند . یکی از مهمترین پروتئین های موجود در ساختار مو کراتین است که به وسیله آمینو اسیدهایی به نام متیونین و سیستین تشکیل می شود.

کراتین چیست؟ کراتین نوعی پروتئین است که ماده سازنده بسیاری از بافتهای بدن از جمله مو” می باشد. کراتین به وسیله یک ماده چسب مانند به نام ماتریس لیپیدی بهم متصل می شود.

و تمامی این مواد سازنده در لایه میانی مو بنام کورتکس” قرار دارند که خاصیت استحکام، کشسانی ، رنگ مو(ملانین) در این قسمت قرار دارد.کورتکس توسط لایه بیرونی مو بنام کوتیکول محافظت می شود و بدون کوتیکول موها رطوبت خود را از دست داده و خشک ، شکننده و بدون آب می شوند و موخوره نیز ایجاد می شود.

پس گوگرد به این طریق می تواند باعث ساخت تارموهای جدید شود و رویش مجدد به موها بدهد.
طبق آزمایشاتی که صورت گرفت افراد با مصرف آب پیاز بعد از 4 هفته مقداری رویش موهای جدید و بعد از 6 هفته 87% رویش جدید از موهای خود مشاهده کردند.

البته فواید گوگرد فقط به رویش موهای جدید و پرپشت شدن مو ختم نمی شود بلکه گوگرد دارای ویژگی های دیگری است که می تواند در درمان شپش ، شوره ، قارچ ، عفونت ، خشکی ، التهابات موجود در مو و کف سر نیز موثر باشد.چطوری؟ ادامه مطالب را دنبال کنید:

4)خاصیت ضد التهابی : گوگرد ضد التهاب است پس می تواند التهابات ، قرمزی و حساسیت هایی که ممکن است در کف سر به هر دلیل رخ دهد را کاهش دهد.
خاصیت ضد باکتری، ضد قارچی ، ضد میکروبی: گوگرد با داشتن چنین خواصی می تواند شوره یا هر گونه عفونت و قارچ پوستی را از بین ببرد زیرا شوره سر نیز از نوعی قارچ ایجاد می شود.

5)آنتی اکسیدان و مقابله با استرس اکسیداتیو : گوگرد موجود در آب پیاز آنتی اکسیدان بسیار قوی می باشد که می تواند آسیبی که رادیکالهای آزاد به موها می زنند و باعث خشکی ، شکنندگی و سفیدی مو می شوند را خنثی کند.

 

روش استفاده از اب پیاز برای تقویت مو

1 – 4-5 عدد پیاز را به وسیله دستگاه میوه خرد کن بصورت خیلی ریز خرد کنید.

2- پیازهای خرد شده را در یک پارچه بریزید و آب پیاز را از پوره ها و تکه های آن جدا کنید.

3- آب پیاز را با چند قطره عصاره آب لیمو تازه مخلوط کنید و در یک ظرف در بسته قرار دهید.

4- آب گیاز را به مدت 1 شب در یخچال نگهداری کنید.

5-  آب پیاز را به وسیله یک قطره چکان (1 قاشق غذا خوری) به کف سر خورد ریخته و به مدت 10 دقیقه به آرامی ماساژ دهید.

6- موهای خود را به وسیله یک کلاه پلاستیکی بپوشانید تا آب پیاز در شما جذب شود.

7- اجازه دهید آب پیاز به مدت 1 شب و یا  15-30 دقیقه بر موهای شما بماند.

8- موهای خود را با یک شامپوی ملایم با رایحه نسبتا زیاد بشوئید تا بوی پیاز نیز از بین برود.

عوارض آب پیاز برای مو

آب پیاز یک محلول کاملا گیاهی است و احتمال بروز حساسیت، تداخل یا حساسیت به آن بسیار نادر است؛ مگر اینکه فرد به گیاه پیاز چه بصورت خوراکی و چه بصورت موضعی حساسیت داشته باشد. در چنین حالتی ممکن است فرد پس از مصرف دچار علائم زیر شود:

?خارش شدید پوست سر
?سوزش در کف سر
?التهاب و خشکی پوست سر

البته در صورتی که فرد به مدت زیادی آب پیاز را روی موها نگه دارد نیز احتمال بروز چنین اتفاقات برای وی وجود دارد.

 

 

سوالات رایج در مورد آب پیاز برای مو

1)طول دوره درمان ریزش مو با آب پیاز چقدر است؟

برای درمان ریزش مو حداقل 2 تا 3 هفته از آب پیاز تر جیحا هر شب یا ححداقل یک شب درمیان استفاده کنید.

2)برای رویش مجدد موها با آب پیاز باید چند وقت استفاده کرد؟

اگر می خواهید آب پیاز باعث رویش مجدد موها شود مصرف آن را به مدت حداقل 6 هفته ادامه دهید.

3)چگونه بوی آب پیاز در هنگام استفاده برای مو را کاهش دهیم؟

برخی از افراد نمی توانند بوی پیاز را تحمل کنند برای کم کردن بوی پیاز چند راه حل وجود دارد که در زیر به ان اشاره می کنیم:

1-از پیاز قرمز برای موهای خود استفاده کنید. پیاز دارای 3 نوع اصلی یعنی قرمز، سفید و زرد است.پیاز زرد دارای بیشترین حد گوگرد است؛ پس می تواند بر موها بیشتر تأثیر بگذارد و آنها را تقویت کند؛ اما از طرفی هرچه گوگرد در پیاز بیشتر باشد احتمال اشک ریختن، طعم و بوی پیاز نیز بیشتر می شود؛ اما پیاز قرمز گوگرد کمتر و درنتیجه بوی کمتری دارد. دقت کنید که در صورت استفاده از آب پیاز برای تقویت مو طول درمان باید بیشتر شود؛ زیرا به اندازه آب پیاز زرد نمی تواند به رشد و تقویت موها کمک کند..

2- آب پیاز را بجوشانید: با جوشاندن اب پیاز بوی آن کمتر می شود اما خاصیت آن نیز کم می گردد؛ زیرا ویتامین های گروه ب که در آب پیاز هستند به تغییر دما حساسند و زمانیکه شما آب پیاز را می جوشانید مقداری از این ویتامین ها از بین میروند. پس در این روش نیز طول درمان آب پیاز برای مو را بیشتر کنید.

3- آب پیاز را با عصاره ، اسطوخودوس ، لیمو، روغن نارگیل و یا روغنهای دیگر که دارای بوی خوبی هستند ترکیب کنید.

4- آب پیاز را به مدت طولانی مثلا بیشتر از 30 دقیقه بر مو قرار ندهید و با یک شامپوی شوینده ای که دارای رایحه زیادی است استفاده کنید.

5- مصرف داروهایی مثل آسپرین حساسیت بدن به آب پیاز را بیشتر می کنند؛ پس در هنگام استفاده از اب پیاز از این داروها استفاده نکنید.

4)آب پیاز را تا چند وقت می توانیم نگه داریم؟

آب پیاز را در صورتی که در یخچال و یا جای خنک نگهدارید می توانید تا 2 هفته داشته باشید و از آن برای موهای خود استفاده نمائید.

5)آب پیاز بر چه نوع ریزش مویی تأثیر دارد؟
آب پیاز بر روی موهایی که به علت کمبود ویتامین، پروتئین، آمینو اسید و کمبود آهن  ایجاد شده اند می تواند موثر باشد؛ اما اگر ریزش موهای شما به علت مشکلات هورمونی یا ارثی ایجاد شده است، خیلی موثر باشد. این نوع ریزش موها به علت حساسیت به هورمونی دی هیدروتستوسترون که در کنار فولیکول های جلوی سر قرار دارند می ریزند و تا زمانی که این هورمونها متعادل نشوند (به وسیله قرصهای درمانی و ترکیبات موثر) آب پیاز نمیتواند  پیگیری از ریزش مو یا رشد موها را تضمین کند.

 

تست عدم حساسیت بدن به آب پیاز

در صورتی که اولین بار است که از آب پیاز برای تقویت و رشد موها استفاده می کنید، پس توصیه می شود قبل از استفاده ابدا مقداری از آب پیاز را بر روی قسمتی از پوست بدن مثلا دست خود بریزید و کمی صبر کنید. اگر بعد گذشت چند دقیقه مثلا 30 دقیقه پوست شما قرمز، دچار خارش یا التهاب نشد، می تواند از آن برای موهای خود نیز استفاده کنید.

آب پیاز برای افراد با پوست حساس

اگر پوست حساس و قرمزی دارید، توصیه می کند که از آب پیاز برای درمان ریزش یا تقویت مو استفاده نکنید اما در صورتی که می خواهید شانس خود را در تقویت مو با آب پیاز امتحان کنید بعد از تستی که در بالا ذکر کردیم ؛ آب پیاز را بیش از 15 دقیقه بر موهای خود نگذارید و سریعا با شامپوی ملایم خود بشوئید .

دیگر خواص آب پیاز

?تولید کلاژن که باعث وانسازی و تقویت بافت پوست می شود از طریق ویتامین ث و گوگرد
?درمان جوشهای ملتهب، سربسته و زیر پوستی به وسیله خاصیت انتی باکتریالی و ضد التهابی که دارد.
?جلوگیری و درمان سرطان به وسیله داشتن ترکیبات ضد سرطانی و آنتی اکسیدان مثل کورستین، آنتوسیانین و سدیم ارگانیسم، ویتامین ث و گوگرد
?درمان دیابت از طریق کاهش قند خون
?کاهش وزن و تناسب اندام با افزایش متابولیسم بدن که باعث تبدیل چربی و قند به انرژی صورت می گیرد .
?تقویت سیستم ایمنی بدن : آنتی اکسیدانهایی که در پیاز وجود دارد باعث تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از شدت ابتلا به بیماری ها می گردد.
افزایش باروری، درمان قارچ ناخن، عفونت گوش نیز از دیگر خواص آب پیاز برای بدن است.

کاشت مو امروزه در کلینیک‌های زیادی و با روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد. اگر شما هم قصد کاشت مو تهران را دارید، با ما تماس بگیرید

افزایش کارآیی آب پیاز

برای افزایش عملکرد آب پیاز برای تقویت و رشد موها بهتر است آب پیاز را با عصاره روغن آرگان ، رزماری ، گزنه ، گندم ، تخم مرغ و… که در تقویت مو موثرند ترکیب کند اما دقت کنید که نسبت اب پیاز به این عصاره ها بیشتر باشد. از طرفی می توانید از مکمل های تقویت مو که حاوی زینک، بیوتین، ویتامین های گروه ب، آهن، سلنیوم، متیونین ، سیستین  و ویتامین هستند استفاده کنید.

مقالات پیشنهادی

دکمه بازگشت به بالا