سلامت و دانشکسب و کار ایرانی برتر

عرق بادرنجبویه برای چی خوبه

عرق بادرنجبویه خواص فروانی برای سلامتی دارد. ارزش سلامتی بدن شما بسیار بالا است . امروزه در بسیاری از کشور های پیشرفته از جمله کشورهای اروپایی به جای مصرف داروهای شیمیایی به مصرف داروهای گیاهی روی آورده‌اند.از فواید دمنوش های گیاهی ستین می‌توان به درمان اضطراب، استرس، آرامش، کاهش درد، سیستم گوارش، قند خون و… اشاره کرد. مصرف بادرنجبویه زمانی که اصولی و به دور از افراط انجام شود می تواند برای سلامتی شما بسیار مفید باشد. خرید عرق بادرنجبویه با توجه به خواص بی نظیرش هرروز افزایش می یابد. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک سعی می‌کنیم به تمامی خواص و عوارض عرق بادرنجبویه را بپردازیم .

عرق بادرنجبویه

بادرنجبویه‏ از زمان‏هاى گذشته شناخته‏ شده بود و در طب سنتی رواج داشت و یونانیان آن را به نام ملیس می شناختند که به معناى زنبور است، زیرا زنبور عسل آن را دوست دارد و با کمال میل و اشتیاق روى آن مى‏ نشیند. بادْرَنجبویه یا بادَرشبی (نام علمی: Dracocephalum) نام یک سرده از تیره نعناعیان است. رویشگاه اصلی این گیاه قسمت وسیعی از شرق مدیترانه است. همینطور این گیاه در جنوب قاره اروپا، نواحی مرکزی آسیا و بخشی از خاورمیانه نیز یافت می شود. بادرنجبویه بین ماه‌های تیر و مرداد گل می‌دهد.سرعت رشد این گیاه بالا است.بادرنجبویه را به صورت تازه، خشک، دمنوش و عرق مصرف می‌کنند. ولی خواص بادرنجبویه بیشتر از سایر فراورده های آن است چون از منقدار زیادی برگ آن تهیه می‌شود.

بادرنجبویه یک گیاه معطر و درمانگر است.عطر و بوی این گیاه یادآور بوی نعنا یا پرتقال است. بلندی این گیاه به یک متر می‌رسد . گل‌های آن ریز و سفیدرنگ است. بادرنجبویه خواص مسکنی و آرام‌بخشی دارد. کبد و قلب دو عضو حیاتی بدن هستند. و مراقبت از این دو عضو می تواند باعث حل بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها می‌شود.این عرق از تجمع چربی در کبد جلوگیری می کند. دمنوش بادرنجبویه ترکیبی دکتر بیز مانع از رشد سلول‌های سرطانی در کبد می‌شود. هم چنین باعث کاهش تپش قلب می شود و آریتمی قلبی را درمان می کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهند مصرف این عرق موجب تغییرات در نوار قلب و افزایش فواصل زمانی الکتریکی می‌شود. دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سراسر جهان است. بادرنجبویه دارای ترکیبات موثری در کاهش قند خون، پیشگیری و درمان دیابت می‌باشد.

بادرنجبویه دارای ترکیبات پلی فنولی و فنولیک و مواد موثره ویژه ای نظیر فلاوونوئیدها، کافئیک اسید و هیدروکسی سینامیک اسید، رزماریک اسید، کوماریگ اسید است که در عملکرد آنتی اکسیدانی و ربایندگی رادیکال های آزاد نقش مهمی دارد.طبق آزمایشات و تحقیقات انجام شده در محیط invitro با توجه به اینکه مکانیسم قند دار شدن با تولید رادیکال های آزاد مربوط است. درنتیجه این گیاه توانایی مهار ترکیبات قند دارشده را دارد و در کاهش قند خون، پیشگیری و درمان دیابت نقش مهمی دارد. درمان استرس با عرق بادرنجبویه چگونه امکان پذیر است؟ آیا مصرف عرق بادرنجبویه باعث کاهش استرس می شود؟ عرق بادرنجبویه یک عصاره غلیظ از برگ های گیاه بادرنجبویه است که به روش تقطیر آب به دست می آید.

این عرق خواص بی نظیر بسیاری دارد و باعث تسکین اعصاب و درمان استرس می گردد. در این مقاله از سایت “نقل قاسمی“ به خواص شگفت انگیز این عرق برای کاهش استرس خواهیم پرداخت: درمان استرس با عرق بادرنجبویه : عرق بادرنجبویه یکی از گیاهان دارویی است که خواص درمانی متعددی دارد. از این گیاه به دلیل خواص آن در درمان استرس و اضطراب استفاده می شود. این عرق آرامبخش است و نوشیدن مقداری از آن قبل از خواب موجب بهبود کیفیت خواب می‌‎ شود. درمان استرس با عرق بادرنجبویه یکی از خواص بی نظیر َآن است که سبب رفع بی‌ خوابی،کاهش تنش های عصبی، درمان سردرد های میگرنی  و… می‌شود. تسکین اعصاب با این عرق به کاهش تپش قلب نیز کمک می‌کند.

تاثیر عرق گیاهی بادرنجبویه بر استرس، اضطراب و افسردگی : عرق بادرنجبویه برای روزهای پرتنش و استرس زا بهترین گذینه است. این گیاه معجزه آسا به درمان اختلالات خواب و تقویت اعصاب کمک کرده و استرس را کاهش می دهد. در طب سنتی این گیاه دارای طبعی گرم بوده و دارای ترکیباتی مانند اسیداولئیک، سیترال، ژرانیول، رزماری اسید، تانن، لیمونن و فلاونوئید است. بو علی سینا آن را در ردیف داروهای مقوی قلب جای داده و برای آن اثر تقویت نیروی حیاتی بدن قایل بوده است. او چنین بیان داشته که با مصرف آن بی حوصلگی و کج خلقی ها از بین می رود. برای مقابله با اضطراب و تشویش و گرفتگی‌های عضلانی مفید است. زمانی که تپش قلب نیز به واسطه‌ی استرس و فشارهای روحی افزایش می‌یابد این گیاه می‌تواند کارساز باشد.

گیاه بادرنجبویه یکی از گیاهان بومی کشورمان است که خواص دارویی بسیار زیادی دارد و در طب سنتی و احادیث به استفاده از آن توصیه شده است. این گیاه در درمان سر درد، بیماری‌های گوارشی و بیماری‌های کبدی موثر است؛ همچنین دمنوش آن بسیار آرم‌بخش است. گیاه بادرنجبویه با نام علمی officinalisMellissa با نام انگلیسی Balm یا Dracocephalum (Lemon balm) و از تیره نعناع یا Lamiaceae گیاهی علفی، گلدار، یک‌ساله یا چندساله است. این گیاه معطر (بویی شبیه به لیمو) در زیستگاه خود بین 50 تا 100 سانتی‌متر رشد می‌کند. برگ‌های سبز، پهن و تخم‌مرغی شکل با سطح ناصاف و لبه‌های دندانه‌دار از مشخصات ظاهری اصلی گیاه بادرنجبویه است. گل‌های گیاه در ناحیه فوقانی و در زاویه برگ‌ها شکل می‌گیرند.

سرشاخه های گل دار و روغن خالص گیاه و برگ بادرنجبویه ضد تشنج، مسکن، تب بر،ضد تهوع، مقوی معده، صفرا بر، ضد افسردگی، تسکین دهنده خونریزی های قاعدگی، آرامبخش دستگاه عصبی، ضد ویروس، تسهیل کننده هضم، ضد آلرژی، مقوی قلب، تنظیم کننده قاعدگی، ضد بلغم، خواب آور، ضد بیماری آلزایمر است. عرق و اسانس بادرنجبویه دارای خاصیت ضد تشنج و آرام کننده با اثر قاطع است . دمنوش خارخاسک ستین با ایجاد آرامش عضلانی و رفع گرفتگی آن‌ها به داشتن خواب راحت نیز کمک می‌کند. در سال ۱۹۹۲، نتایج یک پژوهش نشان داد که بادرنجبویه به همراه گیاه سنبل‌الطیب به اندازه‌ی داروهای خواب‌آور موثرند. از بادرنج به منظور درمان افسردگی استفاده می شود. برای کسانی که فشار خون پایینی دارند و یا دچار افت فشار خون ناگهانی شده‌اند، مفید می باشد.

غنچه‌های بادرنجبویه در ابتدا زرد و پس از شکوفا شدن به گل‌های سفید مایل به صورتی یا بنفش تبدیل می‌شوند. میوه به صورت چهار قسمتی پس از اتمام عمر گل به وجود می‌آید. بذرهای باریک و تیره بادرنجبویه تنها راه تکثیر و ازدیاد گیاه هستند. این گیاه منبعی از ترکیبات قوی است که فعالیت ضد ویروسی دارند و به‌شکل موضعی برای درمان ویروس تبخال به‌کار برد. به‌نظر می‌رسد اثرات بادرنجبویه روی ویروس تبخال به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان هایی مانند تانِن‌ها و پلی‌فنل‌ها است. هم چنین تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که این گیاه عملکرد ضد ویروسی در برابر آنفلوانزای مرغی، ویروس‌ هرپس تناسلی ، انتروویروس ۷۱ ( عامل عفونت‌های جدی در نوزادان و کودکان) و ویروس نقص ایمنی انسان نوع ۱ دارد.

دکمه بازگشت به بالا