برون مرزی

عراقچی: دور آینده مذاکرات می‌تواند دور پایانی باشد/آمریکایی‌ها باید تصمیمات سخت بگیرند

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین ترندونی ، سید عباس عراقچی ، عصر چهارشنبه ، چهارم ژوئن ، در مصاحبه ای پس از جلسه کمیسیون مشترک ، معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت ایرانی در مذاکرات وین گفت. : “امروز پس از تقریباً 10 روز کار فشرده ، به جایی رسیده ایم که همه هیئت ها فکر می کنند باید در پایتخت های خود دوباره مشورت کنند.

جلسه کمیسیون مشترک برای ارزیابی پیشرفت مذاکرات اخیر در وین روز چهارشنبه برگزار شد و تصمیم بر این شد که سران هیئت ها برای رایزنی های چند روزه به پایتخت ها بازگردند و مذاکرات در روزهای آینده از سر گرفته شود. . (اینجا بخوانید)

* بسیاری از هیئت ها امیدوار بودند که این آخرین دور مذاکرات باشد. این دور از مذاکرات تمام نشده است

وی به رادیو آزادی گفت: “بسیاری از هیئت ها امیدوار بودند كه این آخرین مرحله از مذاكرات باشد.” همانطور که قبلاً گفتم ، فکر می کنم ما هنوز از نقطه ای که بتوانیم توافق کنیم فاصله زیادی داریم ، اما این طور نیست.

عراقچی گفت: “تصمیم بر این شد که چند روز ، عمدتا یک هفته در پایتخت ها سپری شود و به مذاکرات برگردیم.”

در حقیقت ، این دور از مذاکرات به پایان نرسیده است ، اما برای نتیجه گیری بهتر در مورد موضوعاتی که هنوز در حال بحث هستند و راه حل های پیشنهادی ، چند روز زمان لازم است.

وی گفت: “مهم است که ما در مورد موضوعات اصلی مورد بحث بحث های زیادی داشته باشیم و برای هر یک از آنها راه حل هایی وجود داشته باشد که باید مورد بررسی و بهترین انتخاب قرار گیرد.

* مواضع ما مواضع مشخص سیستم است که هنوز پابرجاست. ما مواضع خود را تغییر نداده ایم.

به گزارش فارس ، این دیپلمات ارشد کشورمان اظهار داشت: مواضع ما مواضع صریح نظام است که هنوز وجود دارد. ما مواضع خود را تغییر نداده ایم. مهم است که ترتیبات اجرایی بازگشت ایالات متحده به شورای امنیت سازمان ملل ، اجرای تعهدات آن و نحوه تأیید آن و به دنبال آن بازگشت ایران به تعهدات خود در شورای امنیت سازمان ملل ، مناسب باشد. به روشی که مورد توافق طرفین و منافع ما باشد.

وی یادآور شد: این کار مفصل و کلی است ، ما در جزئیات پیشرفت خوبی داشته ایم. برخی از مسائل مشترک هنوز باقی مانده است. اکنون راه حلهایی برای هر مشکلی پیدا شده است. برای ما باقی مانده است که به یک نتیجه درونی بین خود برسیم.

وی با اشاره به اینکه هیئت های دیگر باید به نتیجه برسند ، گفت: “برخی از موارد غیرممکن است و آنها باید این موضوع را درک کنند.” برخی مسائل وجود دارد که برای آنها غیرممکن است. همه اینها باید در یک بسته جامع توافق شود.

عراقچی افزود: تا زمانی که مواضع ما امن نشود و مواضع سیستم مشخص نشود ، طبیعی است که این مذاکرات را تا رسیدن به پایان ادامه خواهیم داد.

* ما در مذاکرات پیشرفت چشمگیری داشته ایم. متن های مربوط به بخشهای مختلف مذاکرات اکنون نوشته شده و کامل هستند

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این س questionال که آیا در هفته گذشته پیشرفت بیشتری داشتید؟ وی گفت: هر جلسه تغییرات جدید داشتیم ، بعضی از جلسات سریعتر و بعضی دیگر کمتر بود. برخی از مسائل بهبود یافته و برخی هنوز عقب مانده اند.

عراقچی افزود: “ما در مذاکرات پیشرفت چشمگیری داشته ایم ، اما سایر موضوعات موضوعاتی هستند که بدون آنها توافق و تصمیم گیری حاصل نمی شود.”

رئیس هیئت نمایندگی ایران در مذاکرات وین گفت: “متن های مربوط به بخشهای مختلف مذاکرات اکنون نوشته شده و جامع است و در بیشتر متن ها ما به سمت پیشرفت به سمت یک متن واحد حرکت می کنیم. “ما در این زمینه پیشرفت کرده ایم ، اما برخی از موضوعات اساسی باید مورد توجه قرار گیرند. راه حل هایی برای همه پیشنهاد شده و مورد بحث قرار گرفته است ، اما برای تصمیم گیری آنها به سطوح بالاتر نیاز است.

وی تکرار کرد: این توافق نامه در وین تصمیم گیری نمی شود ، در تهران بسته می شود.

* منطقی است که دور بعدی باید آخرین باشد

به گزارش فارس ، عراقچی ، آیا دور بعدی مذاکرات آخرین مرحله است؟ وی گفت: در مذاکرات هیچ چیز 100 درصد قابل پیش بینی نیست. منطقی است که دور بعدی باید آخرین باشد. تاکنون روند مذاکرات ما به گونه ای بوده است که اگر نتیجه گیری و تصمیم گیری صحیح انجام دهیم ، می توانیم مرحله بعدی را به مرحله آخر تبدیل کنیم. این ما نیستیم بلکه دیگران و سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل و آمریکایی ها هستیم که باید تصمیمات دشوار خود را بگیرند و با مواضع جمهوری اسلامی سازگار شوند.

وی گفت: “اگر این اتفاق بیفتد ، طبیعی است که ما توافق خواهیم کرد ، و اگر این اتفاق نیفتد ، یا موافقت نخواهیم کرد یا بیشتر مذاکره خواهیم کرد.

* ما به هیچ عامل بیرونی توجه نمی کنیم

معاون وزیر امور خارجه گفت: “ما به هیچ وجه به دنبال مذاکرات فرسایشی نیستیم و در عین حال عجله نداریم که خدای ناکرده منافع کشور را قربانی کنیم.

وی با بیان اینکه به هیچ عامل بیرونی توجه نمی کنیم ، گفت: “همه مسائل خارجی در کشور و جامعه جهانی برای کار ما مهم نیستند.” ما در اینجا منافع ملی کشور و مواضع نظام را متمرکز کرده ایم ، بنابراین تا زمانی که آنها ارائه نشوند و به سایر موضوعات توجه نکنند به کار خود ادامه خواهیم داد.

عراق اظهار داشت: منطقاً ، دور بعدی می تواند آخرین دور باشد ، اما در مذاکرات دیپلماتیک نمی توان چیزی را پیش بینی کرد.

* ما هنوز زمان دقیق مرحله بعدی را تعیین نکرده ایم

وی همچنین درباره دور بعدی مذاکرات در وین گفت: ما هنوز زمان مشخصی تعیین نکرده ایم ، اما به طور کلی تصمیم گرفته شده است که حدود یک هفته رایزنی رایگان و بیشتر انجام شود و سپس دوباره دیدار کنیم. در تاریخ آن ، اعضای مختلف با هماهنگی آقای مورا

به گزارش فارس ، دور جدید جلسه کمیسیون مشترک برجام عملاً در تاریخ 4 آوریل برگزار شد و هنگامی که توافق حاصل شد ، تصمیم بر این شد که مذاکرات به صورت حضوری در روز سه شنبه 6 آوریل دنبال شود و در نهایت جلسه پس از آن تشکیل شود. توافق شد که دو کارگروه تحریم ها و اساس شکل گیری و بازنگری صورت گیرد. نتایج مذاکرات دو کارگروه در جلسه کمیسیون برجام در روز جمعه ، 10 آوریل منعکس شد و اعلام شد که هیئت ها برای استراحت و مشورت به پایتخت ها بازمی گردند و قرار بود جلسه ای در دوباره وین. در روز چهارشنبه ، 15 آوریل. جلسه به دلیل آلودگی یکی از اعضای هیئت اتحادیه اروپا در کرونا در روز پنجشنبه ، 16 آوریل به مدت یک روز به تعویق افتاد و تصمیم گرفته شد که جلسات کارشناسی ادامه یابد.

جلسه بعدی کمیسیون مشترک برجام روز شنبه 17 آوریل در وین برگزار شد و رایزنی ها بین کارشناسان و گروه های کاری برای چندین روز ادامه داشت. جلسه بعدی روز سه شنبه ، 20 آوریل در وین برگزار شد و هیئت ها توافق کردند که مذاکرات را از سر بگیرند. آنها دوباره دیدار کردند و به پایتختها بازگشتند. تصمیم بر این شد که دور جدید جلسات جمعه 6 مه برگزار شود. ، که همچنین برگزار شد ، و در تاریخ 29 مه. کمیسیون مجدداً تشکیل جلسه داد و توافق کرد که به پایتختها بازگردد ، پس از آن مذاکرات چهارم در ژوئن در وین از سر گرفته شد و تا امروز (12 ژوئن) ادامه یافت و پس از جلسه چهارشنبه ژوئن. 12 ، توافق شد که روسای هیئت ها برای رایزنی های بیشتر به پایتخت ها بازگردند و پس از یک هفته وقفه به وین بازگردند.

انتهای پیام /


دکمه بازگشت به بالا