اقتصادی

طراحی و ساخت کیت تشخیص مقاومت چنددارویی باکتری

یک کیت تشخیصی برای انواع بروسلا تولید شد

محققان و دانشجویان رشته های مهندسی ژنتیک و علوم دامی موفق به ساخت و تولید کیت تشخیص مقاومت دارویی و کیت تشخیصی بروسلا شدند.

سامیه تیربخش گوران، دانشجوی دکتری ژنتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز ؛ از طراحی و ساخت کیت تشخیص باکتری مقاوم به چند دارو (MDR) خبر داد. در مرکز توسعه سلامت این دانشگاه و در مورد این کیت گفت: این دستاورد در 30 دقیقه تا یک ساعت بدون نیاز به تجهیزات پیشرفته و با حداقل هزینه قابل دستیابی است.

وی با بیان اینکه سالانه 700 هزار نفر در جهان بر اثر مقاومت آنتی بیوتیکی جان خود را از دست می دهند، افزود: مقاومت باکتریایی به آنتی بیوتیک ها باعث ایجاد نقص در روند درمان بسیاری از بیماری های شایع و خطرناک، عمل های جراحی و شیمی درمانی می شود. پیوند

طراحی و ساخت کیت تعیین مقاومت
تیربخش گوران که موفق به توسعه و ساخت کیت تشخیص مقاومت چند دارویی (MDR) در مرکز رشد بهداشت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد شد، افزود: تشخیص سریع و دقیق مقاومت آنتی بیوتیکی نقش مهمی در انتخاب آنتی بیوتیک های موثر دارد. پزشکان و حکمرانی بهتر فرآیندی برای درمان عفونت وجود دارد.

این دانشمند جوان گفت: روش های مختلفی برای تشخیص مقاومت آنتی بیوتیکی وجود دارد که از آن جمله می توان به تست تایید فنوتیپ، تست هم افزایی دو دیسک، تست سه بعدی، تست E و تست PCR اشاره کرد. از معایب این روش ها می توان به حساسیت کم، هزینه بالا و زمان بر بودن اشاره کرد. تکنیک تقویت همدما وابسته به حلقه LAMP یک روش تشخیصی منحصربفرد است که در شرایط همدما تنها با استفاده از یک آنزیم و 4 پرایمر خاص عمل می کند.

وی با بیان اینکه در طراحی و ساخت کیت تشخیص مقاومت چند دارویی (MDR) از تکنیک لامپ برای تشخیص مقاومت دارویی باکتریایی استفاده شده است، به آنا گفت: افزایش سرعت و دقت تشخیص مقاومت دارویی باکتریایی با استفاده از این کیت، مدیریت کنترل عفونت را بهبود می بخشد. و ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی کاهش اثرات مضر.

**تولید کیت تشخیصی “بروسلا”.

محمد محمدی دانشجوی کارشناسی گروه علوم دامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری آنا از تولید کیت تشخیصی بروسلا خبر داد و اظهار داشت: تب مالت ناشی از باکتری بروسلا است. که یک کوکوباسیل درون سلولی گرم منفی است.

طراحی و ساخت کیت تعیین مقاومت

به گفته دانشجوی کارشناسی مهندسی علوم دامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، تب مالت، تب مالت، قبرس یا تب مدیترانه ای، تب حصبه متناوب، تب سنگ جبل الطارق و عمدتاً تب موجی شناخته می شود و برای افراد پیشرفته شناخته می شود. . در کشورهایی مانند استرالیا و ژاپن. ، نیوزلند، کانادا و برخی کشورهای اروپایی تقریبا ناپدید شده اند. این باکتری انواع حیوانات اهلی و وحشی را تحت تاثیر قرار داده و باعث سقط جنین، کاهش تولید شیر و ناباروری و در نتیجه خسارات اقتصادی قابل توجهی برای دام می شود.

محمدی با بیان اینکه بروسلا به صورت حاد یا مزمن باعث ایجاد عفونت های سیستمیک در انسان می شود و عفونت های آن معمولا از طریق سطوح مخاطی ایجاد می شود، افزود: بروسلوز یکی از شایع ترین بیماری های انسان و دام است که به دلیل سقط جنین خسارات اقتصادی قابل توجهی به همراه دارد. تبدیل به یک تله می شود و یکی از بیماری های تهدید کننده زندگی بسیاری از افراد است.

این محقق گفت: در سال ۱۸۸۶م بروسلا ملیتنسیس اولین بار توسط دیوید بروس از طحال یک سرباز انگلیسی که بر اثر تب مرده بود جدا شد. این بیماری که به تب مالت معروف است، در بین پرسنل نظامی مستقر در جزیره مالت شایع بود. این باکتری MICROCOCCUS MELITENSIS نام گرفت که در آن “MELITENSIS” از نام رومی مالت، “MELITA” گرفته شده است.

تولید کیت تشخیصی در مرکز رشد دانشگاه آزاد شهرکرد
این محقق اظهار داشت: در سال 1897 م باسیلوس آبورتوس توسط برنهارد بانگ به عنوان عامل سقط مسری در گاو شناسایی شد. بعداً در سال 1917 مشخص شد که علت این دو بیماری یکسان است و به افتخار بروس به بروسلا تغییر نام داده شد. در ایران، B. melitensis از کشت خون انسان در سال 1932 و در جمعیت گاو، B. abortus از یک جنین سقط شده در سال 1944 جدا شد.

گفتگو از بهنام اسماعیلی

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا