عمومی

شاخص‌های ورود به پیک‌ ششم کرونا

با وجود اینکه روند بستری در بسیاری از نقاط کشور رو به کاهش است و هنوز شواهد قانع‌کننده‌ای مبنی بر آغاز ششمین دوره پیک کرونا در کشور وجود ندارد، اما هشدارها و توصیه‌های وزیر بهداشت و کارشناسان بهداشت حاکی از دسترسی به بیمارستان است. ششمین پیک کرونا در آینده نزدیک.

همانطور که روزنامه ترندونی می نویسد ایران وی افزود: طی دو هفته گذشته با افزایش تعداد شهرهای قرمز کرونا و ادامه روند رشد ویروس کرونا به ویژه در شاخص سرپایی و بستری، احتمال خاموشی چراغ از ششم در برخی استان‌ها وجود داشته است. اوج. تاج بزرگ شده است، “او نوشت. اگرچه روند بستری در اکثر نقاط کشور رو به کاهش است و هنوز شواهد قانع کننده ای مبنی بر آغاز ششمین پیک کرونا در کشور وجود ندارد، اما هشدارها و توصیه های وزیر بهداشت و کارشناسان بهداشت حاکی از احتمال ورود به دوره ششم است. اوج تاج در آینده نزدیک؛ با این حال، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با توجه به اثربخشی واکسیناسیون و دوز دوز واکسن در نیمی از جمعیت بالای 12 سال، با اولویت تزریق، بالاترین میزان عوارض و مرگ و میر بعدی حداقل خواهد بود. با این حال، در برخی از استان‌های شمال غرب و غرب کشور، نشانه‌های موج جدیدی از بیماری آغاز شده است و به گزارش اپلیکیشن ماسک، جدیدترین رنگ عروق کرونا کشور حکایت از احیای شهرهای قرمز کرون دارد و شش شهر در حال تبدیل شدن به آن هستند. قرمز. یک هفته. اضافه. در حال حاضر 22 شهرستان قرمز، 114 نارنجی، 201 شهرستان زرد و 111 شهرستان آبی وجود دارد. در پایتخت، بر اساس گزارش های ستاد مبارزه با کرونا، کاهش آمارها در تهران طی هفته گذشته نسبت به یک هفته قبل ملایم تر بوده است. اولین شاخصی که با توجه به شرایط شکننده و ناپایدار تهران هشدار می دهد، تعداد بیماران سرپایی است که هم اکنون روزانه 10 تا 11 هزار نفر در مراکز درمانی تهران ویزیت می شوند و در صورت ابتلای 3000 بیمار دیگر، 15 هزار فرد مزمن در لیست خطر قرار دارند. تهران تمام شد. به گفته نادر توکلی، معاون ستاد مبارزه با کرونا در تهران، اگر تعداد بیماران سرپایی از 15 هزار نفر در روز بیشتر شود، این یکی از جدی ترین علائم اولیه بیماری عروق کرونا در تهران است.

اگرچه تعداد بیماران مثبت تشخیص داده شده از ابتدای هفته جاری به کمتر از 7000 بیمار جدید کاهش یافته است، با میانگین مرگ و میر کمتر از 150 نفر، مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که برخی از رانندگان تزریق واکسن را تسریع کرده اند. در موج بی احتیاطی شد و پایبندی به پروتکل های بهداشتی به پایین ترین حد خود از زمان شروع شیوع ویروس کرونا رسید. این وضعیت منجر به افزایش مراجعات سرپایی و بستری شدن در بیمارستان ها در برخی استان ها شده است. به گفته علیرضا زالی، پایبندی به پروتکل ها به زیر 50 درصد رسیده است، یعنی بیش از نیمی از مردم ایران ماسک نمی زنند، فاصله خود را رعایت نمی کنند. در مجالس، مجالس عروسی و عزا شرکت می کنند، البته علاوه بر سفر به استان های شمالی و جنوبی، تورهای ترکیه نیز برگزار می شود.

حداکثر شاخص ورودی چقدر است؟

حمید سوری، اپیدمیولوژیست و عضو کمیته علمی کمیته علمی ستاد ملی کرونا در پاسخ به سوال ایران در مورد معیارهای رسیدن به اوج گفت: شاخص هایی که می تواند تشخیص دهد به اوج بعدی رسیده ایم یا خیر. بیماری یا نه؟” متفاوت است. مهمتر از همه: روند پیامدهایی مانند عفونت، مرگ و بستری شدن در بیمارستان نسبت به میانگین دو هفته قبل چگونه است؟ زیرا می توانیم به جای پیک تغییرات نوسانی داشته باشیم. اوج یعنی در دو هفته، مقایسه نسبت به میانگین قبلی، روند صعودی را احساس می کنیم، این مشکل در شاخص های کل کشور از نظر آلودگی و مرگ و میر منعکس شده است.

سوری در ادامه با بیان اینکه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی به شدت کاهش یافته است، گفت: ظهور متغیرهای دیگر منجر به شیوع تصادفی در کشور می شود. متأسفانه این همه‌گیری‌ها در کشور به‌ویژه در استان‌های غرب و شمال غرب و مناطق مرکزی قابل مشاهده است. درست است، رنگ شهرها یک شاخص گمراه کننده است، اما ما در حال حاضر 22 شهر قرمز داریم. نکته دیگر سختگیری در رعایت پروتکل ها است. مطابقت با پروتکل ها به شدت کاهش یافته است، در حالی که سخت گیری و اجرای قوانین و مقررات کاهش یافته است. هیچ مراقبتی برای انزوای اجتماعی وجود ندارد و سفر غیرقابل مدیریت است.

این اپیدمیولوژیست می افزاید که برخی تجمعات و سفرهای کنترل نشده به شمال و ترکیه به بالا بردن یک تاج دیگر کمک می کند: «هنوز نمی توان در مورد ورود نوع جدید به کشور اظهار نظر کرد. چون سیستم نظارت متوالی نداریم. دلتا همچنان گزینه غالب است. توجه به این نکته ضروری است که برخی افراد پس از دریافت دوز واکسن کرونری، شرایطی را طبیعی می دانند و این وضعیت باعث ناپایدار و شکننده شدن وضعیت می شود.

وی گفت: حدود 40 درصد از مردم دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده اند. از سوی دیگر، هیچ واکسنی ادعا نمی کند که مصونیت 100 درصدی به انسان می دهد. افرادی که واکسینه شده اند به اشتباه معتقدند که ایمنی ایجاد شده است. اگرچه افرادی که با دو دوز واکسینه شده اند برای مدتی بی خطر هستند، اما سطح ایمنی به مرور زمان کاهش می یابد. به همین دلیل است که جهان به یک دوز تقویت کننده فکر می کند. واضح است که واکسیناسیون یک مسئولیت اجتماعی است تا زمانی که اشباع مطلوب واکسن واکسینه شود، یعنی بیش از 85 درصد کل جمعیت نباشد، ویروس هنوز به اندازه کافی میزبان در جامعه دارد و آن را آلوده می کند.

جامعه نیاز به یادآوری دارد

مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست و رئیس کمیته راهبری عوارض واکسن وزارت بهداشت، گفت: باید فرض کنیم که هر لحظه آماده موج جدید هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این به روز رسانی قبل از بررسی نهایی نتایج پایلوت مدیریت هوشمند کرونا در کشور انجام شد، گفت: نتایج پایلوت مدیریت هوشمند کرونا هنوز اعلام نشده است. برای ما مشخص نیست که آیا این طرح اجرایی شده است یا خیر. پیشنهاد دهندگان پروژه پیش بینی می کنند که مدیریت هوشمند در مقیاس وسیعی به کار گرفته شود که البته نیازمند زیرساخت های الکترونیکی، اتصال سیستم های ردیابی و هماهنگی بین دستگاه ها و نهادهای مختلف است. بنابراین، بازگشایی یک گام سریع قبل از اجرای مدیریت هوشمند است.

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و تحقیقات کمیته علمی کرونا وزارت بهداشت با انتقاد از از سرگیری فعالیت ها بدون مدیریت مدبر می افزاید: انتقاد دوم، از سرگیری چند فعالیت به صورت همزمان و بدون اولویت بندی است. تاکید می کنم اگر بیش از 70 تا 80 درصد پوشش واکسیناسیون داشته باشیم، می توانیم بسیاری از محدودیت های خود را به تدریج حذف کنیم. اما اولاً باید به حداکثر پوشش دو دوز کامل واکسن برسیم، ثانیاً دو هفته طول می کشد تا به این مهم برسیم و ثالثاً باید آن را بازگشایی کنیم و محدودیت ها را مرحله به مرحله برداریم. آیا اعلام می شود به زودی کنسرت برگزار می شود، لغو فاصله فیزیکی هوایی و بازگشایی سینماها، لغو دورکاری، بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در آینده نزدیک که در این صورت نمی توان از افزایش آنها مطلع شد. . دقیقا. کی دوباره بازش کرد؟

وی گفت: مهمترین چیزی که بارها به مدیریت کرونا گفته ایم و ستاد باید در مورد آن تصمیم بگیرد، رفع محدودیت ها است. در شرایط کنونی، کدام یک از فعالیت ها دارای اولویت بازگشایی هستند، حتی مستقل از عملکرد سیستم هوشمند قابل اجرا هستند. البته با بوت کردن سیستم می توان آن را بهتر مدیریت کرد. با این حال، اگر بین هر یک از این اقدامات دو یا چهار هفته فاصله بیندازیم و اگر موجی ایجاد شد آنها را مشاهده کنیم، می‌توانیم متوجه شویم که کدام یک از تصمیمات ما منجر به آن شده است و همان تصمیم را تغییر دهیم.

به گفته یونسیان، اگرچه واکسیناسیون در کشور پیشرفت خوبی دارد، اما هنوز بخش زیادی از جمعیتی که دو نوبت واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، دریافت نکرده‌اند و کمتر از دو هفته از دریافت نوبت دوم می‌گذرد. بنابراین هنوز امنیت بالایی در جامعه ایجاد نشده است و نباید عجولانه عمل کرد.»

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا