سلامت و دانش

افزایش احتمال ورود موج جدید کرونا به ایران

طبق یک پیام روشن، پدرام پاک آیین گفت: اگرچه در ماه گذشته تعداد جان باختگان ویروس کرونا در کشورمان به مدت 13 روز به صفر رسید، اما تعداد فوتی ها در آمریکا، فرانسه و آلمان سه رقمی بود. بنابراین از 14 تا 20 دسامبر. تعداد افراد آلوده به سویه‌های جدید کرونا به نام‌های BQ1 و BA5 با نسبت‌های مختلف هر سویه، در ایالات متحده 50 درصد، در ژاپن 13 درصد و در کره جنوبی 13 درصد بوده است. در فرانسه – 5 درصد و در برزیل – سه درصد بیشتر از هفته گذشته. همچنین در کشورهای افغانستان، آفریقای جنوبی، آذربایجان، آرژانتین و برزیل روند افزایشی در تعداد مبتلایان به ویروس کرونا وجود دارد.

وی با اشاره به روند کاهشی ابتلا به ویروس کرونا در ایران و هند گفت: آمار مبتلایان در کشورهای ترکیه و روسیه یکسان بوده و نسبت به هفته‌های گذشته بدون تغییر باقی مانده است.

وی ادامه داد: معمولا یک ماه پس از انتشار سویه های جدید کرونا در اروپا، این سویه ها در ایران دیده می شد اما سویه جدید BQ1 هنوز در ایران دیده نشده است. با این حال، با توجه به روند افزایشی مبتلایان به کرونا در سراسر جهان، احتمال موج جدید کرونا با سویه‌های جدید Omicron در زمستان امسال در کشور افزایش یافته است.

وی همچنین گفت: با این همه، کرونا در ایران و هیچ جای دنیا به پایان نرسیده است. کرونا در ایران وجود دارد و با همکاری مردم و مدیریت تامین واکسن به دلیل همکاری مردم، رعایت مشکلات بهداشتی و 156 میلیون نفر روند نزولی را طی کرده است. واکسیناسیون در کشور

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت از مردم می‌خواهد سالی یک‌بار واکسن کرونا تزریق کنند و اگر امسال فردی علیه کرونا واکسینه نشده است حتماً این واکسن را انجام دهد. علاوه بر این، با توجه به آخرین تاییدیه کمیته ملی واکسیناسیون علیه کرونا، اکیداً توصیه می‌شود که تمام افراد بالای 18 سال مبتلا به بیماری زمینه‌ای و شش ماه پس از آخرین واکسیناسیون خود در اسرع وقت واکسن تقویتی دریافت کنند.

به گزارش وبدا، وی گفت: متاسفانه روزانه کمتر از 5 هزار نفر متقاضی هستند و ناکافی است، لذا از رسانه ها و مردم می خواهیم که موضوع واکسیناسیون را جدی بگیرند. با توجه به توصیه متخصصان، استفاده از ماسک برای افراد دارای علائم سرماخوردگی یا بیماری های تنفسی و برای سایر افراد – حداقل در فضاهای بسته و متراکم ضروری است.

دکمه بازگشت به بالا