اقتصادی

سقوط آزاد ارزهای جهان – ترندونی

یورو به پایین‌ترین میزان در دو دهه اخیر سقوط کرد زیرا آخرین افزایش قیمت گاز اروپا به نگرانی‌ها از رکود اقتصادی منطقه و افزایش بازده خزانه‌داری آمریکا در برابر دلار دامن زد.

به گزارش ترندونی، بسیاری از ارزها تحت فشار هستند و سقوط 1.2 درصدی یورو، ارزش این ارز را به پایین ترین سطح خود از اواخر سال 2002 رسانده است. ین ژاپن نیز به پایین ترین حد در 24 سال گذشته بازگشت، در حالی که کرون نروژ با اعتصاب کارگران بنزین 1.2 درصد سقوط کرد.

اقتصاددانان می گویند که خطر بازگشت اروپا به رکود پس از یک جهش بزرگ 17 درصدی دیگر در قیمت گاز طبیعی در اروپا و بریتانیا که به نظر می رسد تورم را بیشتر کند، به وضوح افزایش یافته است.

نگرانی ها در مورد نحوه واکنش بانک مرکزی اروپا پس از انتقاد یواخیم ناگل، رئیس بانک فدرال آلمان از برنامه های بانک مرکزی اروپا برای محافظت از کشورهای بدهکار در برابر افزایش نرخ استقراض، افزایش یافت.

درک هالپنی، رئیس تحقیقات بازار جهانی در MUFG می‌گوید: «تصویر رو به وخامت انرژی و افزایش ریسک‌های رشد، به شدت بر یورو تأثیر می‌گذارد.

ارزش پول رایج در برابر فرانک سوئیس به دلیل نوسانات بالا به پایین ترین سطح خود از سال 2015 رسید. بانک ملی سوئیس سقف ارز خود را کنار گذاشته است. همچنین در برابر پوند کاهش یافت، اگرچه نگرانی های اقتصادی و سیاسی پوند آن را به عقب راند. کمتر از 1.20 دلار

علیرغم اولین افزایش متوالی 50 واحدی نرخ بهره، دلار استرالیا یک شبه به شدت کاهش یافت زیرا این کشور سریعترین افزایش نرخ بهره خود را از سال 1994 به ثبت رساند. دلار استرالیا پس از معامله در 0.6895 دلار در اوایل روز با 1 درصد کاهش به 0.6787 دلار رسید. در حال حاضر نزدیک به هفت درصد در سال جاری کاهش یافته است.

جین فولی، استراتژیست Rabobank FX، با اشاره به افزایش نرخ بهره بانک مرکزی برای جلوگیری از سقوط ارز گفت: «ما شاهد افزایش‌های بزرگ نرخ‌های بانک مرکزی بوده‌ایم و اکنون بحث جنگ ارزی معکوس است.

وی افزود: «این می تواند برای بسیاری از ارزها نگران کننده باشد، به خصوص اگر فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را در ماه های آینده همانطور که انتظار می رود افزایش دهد».

در همین حال، قدرت دلار، ین را به پایین ترین حد در 24 سال گذشته رساند، به طوری که ین آخرین بار با 135.79 در برابر دلار معامله شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا