اقتصادیکسب و کار ایرانی برتر

سایت مپ چیست

سایت مپ یا همان ، یک فایل با فرمت xml است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا بتواند محتواهای شما را ایندکس کند. سایت مپ یکی از موارد ضروری برای تکنیکال است که اگر مقاله ما را مطالعه کرده باشید، در موردش صحبت کرده ایم.

سایت مپ، همان نقشه سایت است که به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحات سایت شما را شناسایی کنند و آن ها را ایندکس کنند.

در صورتی که شما سایت مپ سایتتان را ایجاد کنید و آن را به گوگل معرفی کنید، می توانید سئو سایتتان را تا حد زیادی بهبود دهید.

سایت مپ چیست؟

سایت مپ چیست؟ گفتیم که سایت مپ فایلی با قالب xml است که صفحات شما را به موتورهای جستجویی مانند گوگل معرفی می کند. موتورهای جستجو با خزش در صفحات شما، آن را ایندکس می کنند. منظور از ایندکس این است که صفحه شما را شناسایی کنند و آن را در نتایج جستجوی خودشان نشان دهند.

به گفته سپید آکادمی اهمیت سایت مپ زمانی بیشتر می شود که سایت شما صفحات زیادی داشته باشد؛ در این صورت احتمال این که خزنده های گوگل صفحه ای را جا بیاندازند، زیاد است و حتی ممکن است فرایند ایندکس کردن صفحات سایت شما طول بکشد، اما در صورتی که از سایت مپ در سایت خودتان استفاده کنید می توانید فرایند ایندکس کردن صفحات سایتتان را به وسیله موتورهای جستجو تسریع ببخشید.

چرا نقشه سایت برای سایت شما اهمیت دارد؟

به نقل از مدیروب، گوگل برای یافتن صفحات سایت شما از سایت مپ استفاده می کند. ممکن است بگویید اگر صفحات سایت به درستی لینک داده شوند دیگر نیازی به نیست. ولی ساخت سایت مپ تاثیر مثبتی در سئو سایت شما دارد، همچنین در بعضی موارد استفاده از نقشه سایت ضروری است. به عنوان مثال اگر سایت شما تازه راه اندازی شده باشد و تعداد کمی بک لینک داشته باشد، گوگل به کمک سایت مپ می تواند صفحات شما را پیدا و آن ها را کراول کند.

ما می گوییم از پکیج ها و افزونه های آماده استفاده نکنید؛ شما می پرسید چرا؟!

این که شما از فریمورک های آماده ای مانند لاراول استفاده کنید یا سیمفونی یا سیستم های مدیریت محتوایی مانند ، در هر صورت پکیج ها و افزونه هایی وجود دارد که به صورت خودکار این کار را برایتان انجام می دهند، اما نکته ای که وجود دارد، این است که اگر بخواهید برای هر امکانات کوچک مانند سایت مپ و … از پکیج ها استفاده کنید، سرعت سایت شما به شدت کاهش خواهد یافت و برنامه نویسان حرفه ای پکیج هایی که قابلیت های معمولی دارند را مطلوب ارزیابی نمی کنند.

انواع سایت مپ

سایت مپ یک عملکرد کلی دارد، اما تنها یک نوع نیست! نقشه سایت در دو نوع HTML و XML است که در این قسمت می خواهیم هرکدام را معرفی کنیم.

این نوع سایت مپ را باید نوعی حالت سنتی از سایت مپ دانشت که در صفحه ای جداگانه طراحی شده اند و کاربران می توانند برای بازدید کردن از وب سایت ها استفاده کنند.

ایجاد سایت مپ برای وردپرس

در  نهایت برای تایید کردن آن که یوست یک نقشه سایت ایجاد کرده است یا خیر، بر اساس تصویری که در زیر قرار داده ایم، روی آیکون علامت سوالی که وجود دارد و لینک آبی، کلیک کنید و سایت مپ ایجاد شده را مشاهده کنید.

نکته ای که باید آن را ذکر کنیم، این است که این افزونه بیشتر برای بلاگ ها و سایت هایی که فروشگاهی هستند کاربرد دارد؛ در صورت استفاده می توانید تنظیمات افزونه را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که تمامی صفحات مهم شما در آن قرار گرفته اند. البته شما برای پیکربندی هم می توانید از آدرس زیر اقدام کنید.

در مرحله بعدی، توضیحات بیشتری به شما نشان داده می شود که از طریق این قسمت می توانید صفحات را به صورت دستی هم به نقشه سایت خودتان اضافه کنید. البته بیشترین کاربرد این بخش زمانی است که شما بخواهید صفحات HTML را جدا از وردپرس به نقشه سایت خودتان اضافه کنید.

پس از آن شما قادر خواهید بود نحوه اولویت افزونه نسبت به پست ها را تعیین کنید. البته این افزونه به صورت پیش فرض از تعداد نظرات برای اولویت پست ها استفاده می کند.

پس از این شما قادر خواهید بود که فرکانس و اولویت مطلب نقشه سایت خودتان را تنظیم کنید. در صورتی که این مقادیر را تغییر دهید، موتورهای جستجو آن را به عنوان نکته ای در نظر می گیرند که بر اساس معیارهایشان می توانند آن ها را دنبال کنند و یا نادیده بگیرند.

چگونه نقشه سایتمان را به گوگل معرفی کنیم؟

موتورهای جستجو به آسانی می توانند نقشه سایت را پیدا کنند. هر زمانی که محتوای جدیدی در سایت منتشر کنید، به موتورهای جستجو ارسال می شود تا موتورهای جستجو از تغییرات در نقشه سایت مطلع شوند.

توصیه ما این است که نقشه سایت را به صورت دستی وارد کنید تا مطمئن شوید که حتما موتورهای جستجو قادر به پیدا کردن آن هستند.

سایت مپ را در سرچ کنسول ثبت کنید

پس از آن شما باید آدرس سایت مپ خودتان را در کادری که مشخص کرده ایم، وارد کنید و گزینه SUBMIT را انتخاب کنید.

بعد از این مرحله سایت مپ شما به سرچ کنسول اضافه می شود و شما می توانید جزئیات را مثل تصور زیر مشاهده کنید.

فایل ایندکس سایت مپ

زمانی که تعداد صفحات یک سایت زیاد و موضوعات زیادی را در بر می گیرد، فایل ایندکس نقشه کاربرد زیادی دارد. زمانی که از صفحات زیاد صحبت می کنیم، منظورمان سایتی با 5000 صفحه و با سایز نقشه بالای 100 مپ است. در این صورت شما به فایل ایندکس سایت مپ خودتان نیاز خواهید داشت. به صورت خلاصه تر یعنی فایل مرتبط به هر سایت مپ، باید در فایل ایندکس لیست شود و پس از آن مورد استفاده قرار گیرد.

سخن آخر

در این مقاله در مورد سایت مپ صحبت کردیم و روش های ایجاد نقشه سایت را بیان کردیم. فراموش نکنید که اگر قصد دارید تا سایتتان رتبه های خوبی را در نتایج جستجو دریافت کند، باید سایت مپ را ایجاد کنید. سایت مپ بخشی از سئو تکنیکال است و سئو تکنیکال نیز جزوی از روش های سئو کلاه سفید است.

برای مثال سرعت سایت نیز یکی از مواردی است که در سئو تکینکال اهمیت دارد؛ یعنی هر اندازه که سرعت سایت شما بیشتر باشد، همان اندازه هم سئو سایت شما بهتر خواهد بود. یکی از روش هایی که شما می توانید سرعت سایت خودتان را افزایش دهید، استفاده از یا است که بسته به نیاز خودتان و ورودی و ترافیک سایتتان می توانید یکی را انتخاب کنید. برای تهیه VPS و اختصاصی می توانید به صفحه و در سایتمان سر بزنید.

در صورتی که سوالی در این زمینه دارید می توانید در قسمت نظرات با ما مطرح کنید تا در سریع ترین زمان ممکن کدهای XML سایت مپ شامل تگ‌های اختیاری و الزامی هستند. کدهای XML معتبر با تگ‌های شروع (بازشونده) “ “  آغاز می‌شوند که یک تگ الزامی است. سپس این تگ با تگ دیگری همچون “” دنبال می‌شود که حاوی حداقل یک صفت Xmlns است که ساختار کلی XML را تعریف می‌کند.

هر آدرسی که در سایت مپ قرار می‌گیرد باید دارای دو تگ و یک تگ باشد. بقیه تگ‌ها اختیاری هستند.

در جدول زیر تگ‌هایی که در نقشه سایت XML مورد استفاده قرار می‌گیرد را برایتان سرجمع کردیم.

تگ‌ها وضعیت توضیحات
الزامی تگ آغازین فایل نیازمند دو مورد زیر است:

  • version=”1.0″
  • encoding=”UTF-8″
الزامی این تگ تنها یکبار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ نقشه سایت با این برچسب شروع می‌شود و در انتهای نقشه بسته می‌شود.

  • xmlns=” http://www.sitemaps.org/ schemas/ sitemap/ 0.9″
  • تصاویر:
    xmlns:image= http://www.google.com /schemas/ sitemap-image/1.1
  • ویدئو:
    xmlns:video=” http://www.google.com /schemas/ sitemap-video/1.1″
  • موبایل:
    xmlns:mobile=” http://www.google.com /schemas/ sitemap-mobile/1.0″
  • جستجوی کد:
    xmlns:codesearch=” http://www.google.com /codesearch/ schemas/ sitemap/ 1.0″
  • اخبار:
    xmlns:news=” http://www.google.com /schemas /sitemap-news/ 0.9″
الزامی تگ والِد برای هر کدام از آدرس‌ها استفاده می‌شود. بقیه تگ‌ها در داخل این تگ قرار می‌گیرد.
الزامی در این تگ آدرس دقیق صفحات سایت قرار می‌گیرد. از آدرس کامل که حاوی پروتکل است استفاده کنید و این آدرس نباید از 2048 کاراکتر بیشتر باشد.
اختیاری تاریخ آخرین به روزرسانی صفحه مورد نظر است که به شکل YYYY-MM-DD نوشته می‌شود.
اختیاری این تگ مشخص می‌کند که هر چند وقت یکبار این صفحه تغییر می‌کند. این مقدار یکسری اطلاعات کلی را برای موتورهای جستجو فراهم می‌کند که ممکن است با تعداد دفعات بررسی خزنده‌های گوگل ارتباط نداشته باشد.

مقادیر معتبر شامل موارد زیر است:

  • همیشه (هر زمانی که صفحه در دسترس باشد تغییر می کند.)
  • ساعتی
  • روزانه
  • هفتگی
  • ماهانه
  • سالانه
  • هرگز
اختیاری میزان اولویت و اهمیت یک صفحه، نسبت به سایر صفحات سایت است. مقادیر معتبر محدوده 0 تا 1 را شامل می‌شود که مقدار پیش فرض 0.5 است.

فرمت فایل نقشه سایت و انواع آن

علاوه بر استانداردهای نقشه سایت برای محتوای وب، گوگل از فرمت‌های خاصی برای سایت مپ پشتیبانی می‌کند که برای رسانه‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موارد شامل نقشه‌هایی برای فایل‌های ویدئویی، تصاویر، محتوای موبایلی، کد منبع نرم افزار و محتوای خبری هستند. بعد از اینکه فرمت مناسب نقشه سایت در فضای نام اعلام شد، می‌توان تمامی محتواهای اضافی دیگر را به آن افزود.

نکات مهم درباره فرمت فایل سایت مپ

  1. موتور جستجوی بینگ (Bing) از فرمت‌هایی که توسط گوگل پشتیبانی می شود حمایت نمی‌کند، اما یکی از مسئولان بینگ بیان کرده است هر چیزی که پشتیبانی نشود، نادیده گرفته خواهد شد. بنابراین وبمسترها می‌‌توانند از این موارد در سایت مپ خود به راحتی استفاده کنند.

گوگل توصیه می‌کند که نقشه سایتِ حاویِ محتوایِ خبری را به عنوان یک فایل جداگانه در نظر بگیرید زیرا این نوع سایت مپ بیشتر از سایر فایل‌ها خزیده می‌شوند.

محدودیت های موجود در فایل سایت مپ

بهتر است بدانید در فایل نقشه سایت، قوانین و محدودیت‌هایی نیز وجود دارد. این محدودیت‌ها شامل موارد زیر هستند:

فایل نقشه سایت نباید بیشتر از 50000 آدرس در خود داشته باشد.  اندازه این فایل هم نباید بیشتر از 50 مگابایت باشد. اگر بیشتر از 5000 آدرس داشتید، از فایل ایندکس نقشه سایت استفاده کنید که در بخش بعد توضیح داده می‌شود.

همه آدرس‌هایی که در نقشه سایت نوشته می‌شوند باید از قواعد یکسانی پیروی کنند. این موضوع به این معناست آدرس هایی که با WWW آغاز می‌شوند را نمی‌توان با آدرس‌های بدون پیشوند WWW ترکیب کرد. همچنین آدرس‌هایی که دارای شناسه جلسه (session ID) هستند را نیز در این فایل قرار ندهید.

فایل ایندکس نقشه سایت

بیشتر سایت‌های بزرگ بیش از 50000 آدرس URL دارند که ایندکس شدنشان در موتورهای جستجو خیلی برایشان اهیمت دارد. از آنجایی که در نقشه سایت تنها اجازه ورود 50000 آدرس وجود دارد، وبمسترها می‌توانند یک فایل ایندکس نقشه سایت برای خود ایجاد کنند. فایل ایندکس نقشه سایت می‌تواند بیش از 50000 ورودی داشته باشد.

از لحاظ تئوری این موضوع بدین معناست که شما می‌توانید تا 2.5 میلیارد آدرس را در فایل خود ثبت کنید. ساختار کد XML فایل ایندکس بسیار شبیه نقشه سایت است.

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا