اقتصادی

دیدگاه‌ فنی سازمان زمین‌شناسی درباره آسیب‌ برخی ساختمان‌ها بر اثر فوج‌لرزه‌های هرمزگان و کیش

یک کارشناس زمین شناسی با اشاره به درخواست های موثق ناآگاهانه این سازمان مبنی بر انتشار اطلاعات خرابی های زمین لرزه های اخیر در استان هرمزگان، از استفاده از ساختمان های مقاوم در برابر زلزله خبر داد. بنابراین، در صورت مشاهده ترک‌های جزئی موجود و ساختمان‌های آسیب‌دیده در این رویدادهای لرزه‌ای جزئی، طراحان، مجریان و ناظران نگهداری در صنعت ساختمان باید سوء استفاده از این قوانین را شناسایی و پیگرد قانونی داشته باشند.

گفت و گو با دکتر ترندونی شهریار سلیمانی آزاد، مسئول اطلس زلزله، ساخت و ساز و پالئوزوئیک سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشوربحث: اخیراً در هفته پایانی خرداد ماه امسال در هرمزگان، کیش و … زبان رسانه ای افراد غیردانشگاهی و غیردانشگاهی در حوزه زلزله شناسی پس از ازدحام زلزله شدت گرفت. باز بود.

وی ادامه داد: علاوه بر اعلام شرایط ایمن برای این ایام در زاگره، از یک سو به کارشناسان سازمان زمین شناسی کشور به طور موثق دستور می دهند تا اطلاعاتی در خصوص خرابی های جنوب و لرزه خیزی این پهنه لرزه خیز ارائه کنند. کیهان ها!”

سلیمانی آزاد خاطرنشان کرد: متأسفانه تا زمانی که شاهد حضور پزشکان در این کشور و … افسران فنی، مهندسان و… نیستیم. در سمت سرپرستی فدراسیون های ورزشی و … تا آن زمان. من امیدوارم که فریاد بزنم این مردم شریف.

این یک محقق میدانی است زمين لرزه سازمان زمین شناسی اعلام کرد: حتی با ساده ترین اطلاعات علمی در مورد خطر لرزه ای ایران، بی شک فرصتی برای تجربه مجدد چنین رویدادهایی در تمامی مناطق با سابقه لرزه ای فراهم خواهد شد.

وی افزود: این امر در دهه های اخیر موجه بوده است. قوانین ساخت و ساز ایمن زلزله (مقررات 2800) توسط کارشناسان کهنه کار تهیه و هر چند سال یکبار توسط کارشناسان به روز می شود. بنابراین مشکل کمبود اطلاعات علمی بود این تنها بهانه ای است که در دست جاهلان و جنایتکاران است. از این رو این داده های علمی ارزشمند سال هاست که ارائه شده و در قالب قوانین ساخت و ساز ایمن و ضروری پیوسته در حال تکمیل است. باید استفاده خواهد شد.

سلیمانی یادآور شد: در صورتی که این مهم به دلیل تخلف مالی قابل توجه است متولیان توسعه پایدار (!) استفاده نمی شود، مسئولیت آن بر عهده افسران غافل است و بس!

وی تاکید کرد: در جریان زلزله های اخیر در هرمزگان، کیش، بوشهر و غیره. همچنین مطالبه از طراحان، مجریان و کارگران تعمیر و نگهداری ساختمان های ترک خورده و آسیب دیده و از مسئولین ساخت و سازهای ناموفق نیز درست بود! چرا؟ زیرا خود پدیدآورندگان نظریه ها و پرسش های شبه علمی پیش گفته با جایگاه تخصصی اشتباه گرفته شده اند و واقعاً در جایگاه تخصصی نیستند.

به گزارش ترندونی، روز دوشنبه ۲۳ خرداد ماه جاری چندین زمین لرزه در بندر چارک در استان هرمزگان به ثبت رسید و برخی ساختمان ها دچار ترک خوردگی شدند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا