عمومیکسب و کار ایرانی برتر

چرا آب معدنی تاریخ انقضا دارد؟

کلیه شرکت های تولید کننده مواد غذایی موظف به ثبت نام و درج تاریخ تولید و انقضا بر روی محصولات خود هستند و بر اساس این دستور شرکت های تولید کننده آب معدنی نیز باید تاریخ تولید و انقضا داشته باشند. اما می توان این سوال را مطرح کرد که آیا آب معدنی هم بد می شود؟ یکی از مضرات آب معدنی تاریخ مصرف آن است؟ اگر نه، تاریخ انقضای محصولات به چه معناست؟ در این مقاله سعی کرده ایم به طور کامل در این مورد صحبت کنیم.

آیا آب معدنی تاریخ انقضا دارد؟

پاسخ این پرسش “بلی” است! و تاریخ انقضای آب معدنی به دلیل کیفیت آب نیست، بلکه به دلیل قوطی های پلاستیکی است که در آن بسته بندی شده است. قوطی های آب معدنی کوچک و بزرگ از پلی اتیلن ترفتالات (PET) و بطری های آب سردتر از پلی اتیلن بادوام (HDPE) ساخته شده اند. پس از تاریخ انقضا درج شده بر روی آب معدنی یا زمانی که بطری های آب در معرض گرما مانند نور خورشید و گرمای خودرو یا کامیون، سم و عناصر ناشی از شستشوی پلاستیک به داخل آب قرار می گیرند و در نتیجه آب سمی می شود. . .

هنگامی که سم وارد آب می شود، نه تنها بر طعم و خوش طعم بودن آب تأثیر منفی می گذارد، بلکه می تواند آسیب جدی و خطرناکی به سلامت بدن وارد کند.سموم آب معدنی و سایر محصولات غذایی که در بسته بندی های پلاستیکی ذخیره می شوند، می توانند سیستم غدد درون ریز بدن را مختل کنند که می تواند باعث ناباروری، انواع سرطان، مشکلات عصبی و آسیب به سیستم ایمنی بدن شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، ساختار متخلخل پلاستیک باعث می شود بو، حرص و طمع و چیزهای ناخوشایند خارج از بطری وارد آب داخل شود. بسیاری از تولیدکنندگان محصولات غذایی و آب معدنی تاریخ استاندارد دو ساله را بر روی بطری های خود تعیین می کنند. اما حقیقت این است که این تاریخ هیچ مبنای علمی ندارد که بتواند دقیقاً ثابت کند که چه زمانی دیگر نمی توان از آب موجود در بطری استفاده کرد زیرا می تواند مدت طولانی تری در معرض حرارت قرار گیرد زیرا آب از دستی به دست دیگر می رسد و همچنین ارسال می شود. به همه مکان ها در نتیجه آب کیفیت خود را خیلی سریعتر از دست می دهد.

چرا آب معدنی تاریخ انقضا دارد؟

شرایط نگهداری ایمن آب آشامیدنی

آب آشامیدنی برای حفظ سلامت خود شرایط نگهداری نیز دارد، در زیر به مواردی اشاره می کنیم که می تواند به شما در حفظ سلامت آب آشامیدنی کمک کند.

1- در فصل تابستان سعی کنید از لیوان های شفاف و ظروف استیل برای نگهداری آب در یخچال استفاده کنید. برای اطمینان از کیفیت آب مصرفی خود می توانید صفحه محصول شرکت آب معدنی اکساب شاپ را بررسی کرده و سپس اقدام به خرید آب کنید.

2- نکته بسیار مهم این است که برای حفظ سلامت آب نباید آن را در ظروف پلاستیکی نگهداری کرد زیرا این ظروف دارای ترکیبات پلیمری هستند که از سنتز مواد اولیه به نام مونومر، پلیمرهای ناشی از خمش یا سایش تهیه می شوند. از ظروف پلاستیکی تجمع یافته و باعث آزاد شدن مونومرها می شود.

3- همچنین انجماد آب برای تشکیل یخ در ظروف پلاستیکی توصیه نمی شود، زیرا به دلیل چگالی آب، فشاری به ظرف وارد می شود و باعث می شود مونومرها با سرعت بیشتری در آب رها شوند که بسیار سمی و خطرناک است. . . و به مرور زمان عوارضی در بدن انسان ایجاد می کند.

4- مصرف مداوم آب در ظروف پلاستیکی به دلیل ترکیبات ذکر شده باعث بیماری های گوارشی، بی حوصلگی و بد خلقی می شود.5- توصیه می شود هر چند وقت یکبار بطری های پلاستیکی آب را تعویض کنید. همچنین توصیه می شود از مصرف این بطری ها برای مواد اسیدی مانند آب، سرکه و … خودداری شود. 6- حتی اگر یخچال منزل شما یخ ساز و آبسردکن دارد، یکی دو روز یکبار آب آن را تعویض کنید. زیرا مخازن نیز پلاستیکی هستند و ماندن بیش از 3 روز آب در این مخازن احتمال تجمع مواد پلاستیکی در آب را افزایش می دهد و طعم آب نیز تغییر می کند.

علت تاریخ انقضای بطری آب معدنی چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد، دلیل درج تاریخ انقضای آب معدنی روی بطری، عدم کیفیت آب یا بدتر شدن آن نیست، بلکه استفاده از بطری های پلاستیکی برای نگهداری آب باعث خراب شدن آب می شود. از آنجایی که پلاستیک ها از مواد مختلفی ساخته می شوند و پس از یک دوره زمانی استاندارد علاوه بر قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سایر گرما باعث آزاد شدن ترکیبات سمی در آب شده و خطرات و بیماری هایی مانند سرطان را در بدن ایجاد می کنند.

نکات مهم برای صرفه جویی در مصرف آب

نگهداری اصولی و صحیح آب از رشد باکتری ها در آب جلوگیری می کند و خطر عوارض جانبی مانند حالت تهوع، معده درد و اسهال را کاهش می دهد.همانطور که گفته شد، نور مستقیم خورشید و گرما می تواند رشد باکتری ها را در آب افزایش دهد و مواد سمی و مضر را از بطری ها به داخل آب آزاد کند، بنابراین توصیه می شود بطری ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

از نور خورشید محافظت کنید. از آنجایی که بطری های پلاستیکی بسیار نفوذپذیر هستند، بهتر است آنها را از مواد شوینده، مواد شیمیایی و مواد معطر دور نگه دارید.

اگر متوجه شدید که آب بو و طعم عجیبی دارد از نوشیدن آن خودداری کنید یا خوب بجوشانید. گاهی اوقات آب یخچال طعم مواد داخل آن را از بین می برد. در این صورت بهتر است آب را دور بریزید. اگرچه طعم آب لزوماً به معنای ناسالم بودن یا وجود آلودگی، باکتری یا میکروب نیست، اما به دلیل ناسازگاری با طعم، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید.

سعی کنید هر از گاهی ظروف و بطری های پلاستیکی آب را عوض کنید.

آیا آب معدنی تاریخ انقضا دارد؟

ضمناً تاریخ روی آب معدنی تاریخ انقضا نیست و در واقع به عنوان بهترین قبل از تاریخ شناخته می شود و اکثر شرکت ها این تاریخ را به همین دلیل ذکر می کنند. اگر با شرکت های تولید کننده آب معدنی صحبت و مشورت کنید، به شما می گویند که این تاریخ به دلیل ناسالم بودن آب نیست، فقط برای تغییر بو و طعم است.

انجمن بین المللی آب معدنی اطلاعاتی در این زمینه در اختیار مصرف کنندگان قرار داده است. اگرچه آنها رد می کنند که مقدار قابل توجهی پلاستیک از ظرف آب معدنی به داخل آب می رود (گزاره ای که بحث برانگیز به نظر می رسد)، با این وجود معتقدند که علت اصلی تغییر طعم و بوی آن است. دلیل داستان شما ممکن است این سوال باشد. یعنی برای مصرف آب معدنی خرمایی تعیین شده است که تا آن تاریخ آب داخل بطری بدون تغییر طعم و بو باشد، برای سلامتی دچار مشکل می شوید و آب طعم بدی پیدا می کند.

دکمه بازگشت به بالا