اقتصادی

خبرهای خوش خاندوزی برای تولیدکنندگان در سال جاری

وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اعلام خبرهای خوب برای تولیدکنندگان در سال جاری، به رکورد ۱۶ ساله در زمینه سرمایه‌گذاری واقعی خارجی اشاره کرد و گفت که در سال گذشته سرمایه‌گذاری خارجی به بیش از ۵.۵ میلیارد دلار رسید.

به گزارش ترندونی، سید احسان خاندوزی در برنامه تلویزیونی درباره بسته پیشنهادی بیان کرد: رئیس جمهور دستور دادند بعد از نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ با مشارکت وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارتخانه‌های تولیدی کشور بسته سال ۱۴۰۳ به شکل هماهنگ تدوین و اطلاع‌رسانی و مانند سال گذشته پیگیری‌های لازم در اجرا انجام شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با توجه به اینکه جلسات خوبی برگزار شده، بتوانیم به زودی ویرایش نهایی این بسته را در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مصوب و اطلاع‌رسانی کنیم.

کاهش نرخ مالیات بر واحدهای تولیدی برای سومین سال پیاپی

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به خبر خوب برای تولیدکنندگان گفت: با توجه به اینکه بخش اول قانون بودجه ۱۴۰۳ در ۲۷ اسفندماه از مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شده و دولت مکلف شد بخش دوم بودجه را آماده کند که در روزهای گذشته هم ارسال شد، ما با تاکید مقام معظم رهبری بر جهش تولید مواجه شدیم، بنابراین دولت در سال ۱۴۰۳ برای سومین سال پیاپی کاهش نرخ مالیات بر واحدهای تولیدی را به عنوان لبیکی بر شعار جهش تولید در بودجه گنجاند.

خاندوزی ادامه داد: این در سابقه لوایح بودجه دولت کشور بی‌سابقه است که یک دولت سه سال متمادی دو، پنج و هفت واحد درصد کاهش نرخ مالیات بر تولید را در دستور کار خود قرار دهد. امیدواریم با نظر مساعد مجلس شورای اسلامی این مصوبه را به‌ عنوان دستور کار تولید محور قرار دهیم.

وی با اشاره به صادرات کشور بیان کرد: صادرات نقش بسیار مهمی در تولید و ارزآوری کشور دارد. با پیشنهاد بانک مرکزی هفته گذشته در کمیسیون اقتصادی دولت آیین‌نامه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان را اصلاح کردیم و امیدواریم این پیشنهاد ظرف ۱۰ روز آینده در صحن هیئت‌وزیران هم به تصویب برسد.

استفاده از ابزارهای امتیازی برای صادرکنندگان

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: نکته مهم آیین‌نامه سال ۱۴۰۳ عنصر امتیاز صادراتی است که برای اولین بار دولت برای تشویق صادرکنندگان از ابزار امتیاز صادراتی استفاده خواهد کرد که ماه‌ها مورد مطالبه صادرکنندگان کشور هم بود و انگیزه بسیار بیشتری برای تولید، صادرات و ارزآوری به دنبال خواهد داشت.

خاندوزی اظهار کرد: سومین مورد هم فرارسیدن موعد اجرای آیین‌نامه‌های قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار است که قبلا در هیئت‌وزیران مصوب شده بود، اما زمان اجرای مواد ۲۴ و ۳۰ فرارسید با عنصر پیش‌بینی‌پذیر کردن متغیرهای اقتصادی و بدین ترتیب مقررات باید مدت‌ها قبل از اجرا به تولیدکنندگان و صادرکنندگان اعلام شود که آنها غافلگیر نشوند.

وی خاطرنشان کرد: این سه خبر به‌ عنوان عنصری که دستگاه‌های دولتی را منضبط می‌کند و برای تولیدکنندگان هم اطمینان خاطری را فراهم خواهد کرد، در ابتدای سال ۱۴۰۳ محقق خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره وضعیت اقتصادی سال گذشته توضیح داد: از مجموع نقاط قوت و ضعف ۱۴۰۲، اهتمام ویژه دولت و تاکید رئیس جمهور بر این بود که مساله رشد و تورم که در شعار سال گذشته بود، در اولویت شماره یک ستاد اقتصادی دولت باشد. اخبار ۹ ماهه نرخ رشد اقتصادی و تولیدات کشور عددی بالاتر از سال‌های گذشته را نشان می‌دهد که پس از سال‌های تحریمی کشور چنین رشدی نداشته است و امیدواریم آمار ۱۲ ماهه هم رکورد سال‌های گذشته در زمینه رشد اقتصادی را بشکند.

پشت سر گذاشتن رکورد ۱۶ ساله در سرمایه‌گذاری خارجی 

خاندوزی ادامه داد: در زمینه بیکاری هم با مجموعه تدابیر حوزه‌های مختلف نرخ بیکاری کشور در  ۱۴۰۲ بسیار خوب بود، در پاییز ۱۴۰۲ به پایین‌ترین نرخ بیکاری تمام سال‌های گذشته رسید. تراز تجاری ۱۴۰۲ با مجموع ۱۵۳ میلیارد دلار صادرات و واردات کشور توانست بر بسیاری از تنگناهای خارجی غلبه کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ما در سرمایه‌گذاری خارجی هم توانستیم با بیش از ۵.۵ میلیارد دلار، رکورد ۱۶ ساله سرمایه‌گذاری واقعی خارجی را پشت سر بگذاریم. در مجموع در سال ۱۴۰۳ زیرساخت‌های رشد و رونق اقتصادی همچنان مستمر و با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا