سلامت و دانش

جراحی پلک (بلفاروپلاستی)

چگونگی عمل جراحی زیبایی پلک + تفاوت جراحی رفع افتادگی پلک با جراحی زیبایی

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی یک نوع جراحی زیبایی به منظور بهبود پوست نواحی دور چشم وهم بهبود عملکرد پلک بالا و پیاین چشم  می باشد. اصولا با بالا رفتن سن و کاهش خاصیت الاستیسسته پوست، افراد نیاز هبه این عمل جراحی پیدا می کنند.

ما در این مقاله اطلاعات مورد نیاز درباره نحوه چگونگی جراحی پلک عمل، مزایا و توصیه های مراقبت بعد از از آن را دراختیار شما قرار می دهیم.

ابتدا به مزایای اولیه  جراحی زیبایی پلک می پردازیم:

  • عمل جراحی پلک کاملا بی خطر است و دوره نقاهت آن کوتاه بوده و میانگین بین دو تا سه هفته بهبود کامل را در پی دارد.
  • بلفاروپلاستی یکی از بهترین راهکارها به منظور جوانسازی پوست نواحی دور چشم است و طرفدران بسیاری در کل دنیا دارد.
  • با برداشتن پوست های چروک و اضافه پلک بالا و حتی کشیدن پوست پلک پایین از افتادگی و پیری آن جلوگیری به عمل آورده می شود.
  • عمل جراحی پلک نیاز به بیهوشی ندارد و با بحسی های موضعی نیز انجام می شود.

چگونگی عمل جراحی زیبایی پلک (بلفاروپلاستی)

عمل جراحی پلک نیزمدتیست که به نام لیفت پلک هم مشهور شده است. این عمل جراحی می تواند پوست نواحی پیرامون پشم و پلک ها را سفت و لیفت کند. در این عمل با استفاده از ابزار مخصوص چربی اضافه و پفی که بر اثر چاقی یا بالا رفتن سن در این قسمت جمع شده است برداشته می شود.

جراحی زیبایی پلک

این عمل را متخصصان مختلف از جمله متخصص چشم، جراحی پلاستیک و متخصص گوش، حلق و بینی نیز به خوبی می توانند انجام دهند.

روش های مختلف جراحی پلک نیز عبارتد از:

کانتوپکسی: زمانی این روش انجام می شود که پلک پایینی چشم به سمت بیرون بر می گردد. در این زمان برای برگردندان حالت چشم به حالت اولیه و سفت شدن عضله پلک و جلوگیری از برگشت مجدد این حالت، روش کانتوپکسی انجام می شود.

بلفاروپلاستی: عمومی ترین روش جراحی پلک بلفاروپلاستی می باشد. این روش برای درمان و رفع افتادگی پلک بالا و پایین انجام می شود و هدف یکسان سازی حالت جفت پلک ها است. ر این روش کاملا پوست این نواحی جراحی و برداشته می شود.

کانتوپلاستی: در صورت وخیم بودن حالت چشم بیمار که به دلیل تجمع بیش از حد و پف و همینطور افتادگی و برگشت پس از عمل، روش کانتوپکسی را برای جلوگیری از عفونت پشم نیز انجام میدهد.

در این حالت پزشک جراح عضله خاص چشم را بریده و تاندون کانتال را از استخوان کنار بکشد.

جراحی پتوز پلک

جراحی رفع افتادگی پلک را روش پتوز می گویند. ممکن است خیلی ها این عمل را با عمل بلفاروپلاستی اشتباه بگیرند. این عمل مختص پلک بالا انجام می گیرد. در این روش پلک به سمت بالا هدایت می شود. این عمل هیچ گونه اسکار و جای زخمی ایجاد نمی کند و حالت چشم شما را کشیده تر نشان می دهد.

بالا بردن ابرو

لیفت ابرو از دیکر عمل های زیبایی مربوط به چشم است.  لیفت ابرو به این شکل انجام می شود که با ایجاد برش کوچکی به سمت خارجی سر به طرف گوش ها افتادگی ابرو را از بین می برند و آن را لیفت می کنند و این باعث ارفع افتادگی پلک بر روی چشم می شود.

تفاوت جراحی رفع افتادگی پلک با جراحی زیبایی پلک چیست؟

عمل بلفاروپلاستی که با جراحی و برداشته دن پوست نواحی پلک بالا انجام می شود بیشتر جنبه زیبایی دارد اما در پتوز هدف از عمل، اصلاح و رفع عملکرد عضله بالا برنده پلک است. در عمل پتوز این ماهیچه ها اصلاح و بافت های اضافی برداشته می شود.

دلایل افتادگی پلک

  • بالا رفتن سن
  • ضربه به چشم
  • تصادف
  • بیماری های مربوط به چشم.

مراقبت های پس از جراحی پلک

دوره نقاهت پس از این عمل کوتاه است  و با رعایت اصول و نگهداری آن پس ازعمل جراحی می توانید از نتایج عالی آن بهره مند شوید.

شرایط نگهداری به شرح زیر می باشد:

  • تا دو روز بعد از عمل پانسمان چشم ها را برندارید.
  • تا 3 روز از شستن صورت پرهیز کنید.
  • بخیه ها را دست کاری نکنید زمان کشیدن آنها ده روز بعد از عمل است.
  • درد، ورم و تاری چشم طبیعی است اما پس از یک هفته 80 در صد این ورم رفع شده و 20 در صد باقیمانده آن تا حداکثرسه ماه بعد کاملا رفع می شود.
  • تا دو هفته بعد از عمل سعی کنید سر خودر را بالا نگه دارید و حتما هنگام خواب یک بالشت بزرگ زیرسر خود قرار دهید.
  • جای بخیه ها اصولا تا سه ماه بعد از عمل کاملا خوب می شود و برای رفع زودتر جای زخم از پمادی که دکتر تجویز می کند استفاده کنید.

عمل پلک تا چه حد موثر است؟

ممکن است پزشک متخصص شما در ادامه روند زیبایی شما یشنهاد های دیگری داشته باشد. بهتر است نگاه واقع بینانه ای به جوانی و زیبایی داشته باشید. نتیجه عمل پلک پس از چند ماه کاملا قابل رویت و قابل تشخیص است اما در نهایت واکنش طبیعی و بیولوژیکی بدن افراد مختلف نسبت به عمل جراحی متفاوت است.

همچنین ممکن است نتیحه جراحی در هر فرد برای همه به طور یکسان نباشد، پس بهتر است در این مدت با پزشک متخصص خود در ارتباط بمانید تا از نتیجه عمل مطمئن و اضی شوید.

 

 

https://www.mashreghnews.ir/news/1151394/

 

دکمه بازگشت به بالا