عمومی

توصیه‌ای که ۹ ماه پیش برای وزیر راه و شهرسازی نوشتم

اینجانب به عنوان مدرس حوزه راه و ساختمان و مدیریت بحران در تاریخ 13 تیرماه سال جاری این نامه را به وزیر محترم راه و شهرسازی نوشتم. نکته اصلی: چند توصیه برای وزیر آینده راه و شهرسازی

در این یادواره با توجه به سابقه ناچیز خود در توسعه کشور، با اخلاص و فداکاری توصیه هایی به وزیر آینده این وزارتخانه کرده ام. در مجموع 10 پاراگراف را خدمت ایشان ارسال کرده ام که بند 4 آن را می توانید در اینجا بیابید:
«توصیه می‌کنم در برنامه ۷ ساله به بعد ۷ ساله به حمل و نقل ریلی توجه زیادی شود. مراقب باش! در 4 سال، شما مجموعه ای پایدار و جاده شکن از خطوط راه آهن را به کشور تحویل خواهید داد. وی ادامه داد: سیاست منطقه ای همیشه ثابت نمی ماند، حتی در بدترین شرایط از راه آهن های موجود برای حمل و نقل و بار استفاده می شود که درآمد قابل توجهی برای کشور به ارمغان می آورد و رفت و آمد مردم را آسان می کند.

متأسفانه وزارت مورد نظر به دلایل خاصی به سمت ساختمان متمایل شد و علیرغم توصیه یک معلم حرفه ای، مهم ترین اقدام برای کشور را دست کم گرفت!
دو بند فرعی این بند عبارتند از:
الف) راه آهن و درهای بهشت
ب) سیاست منطقه ای همیشه ثابت نمی ماند

حالا با توجه به جنگ روسیه با اوکراین و گرجستان، درخواست سوئد و نروژ برای پیوستن به تحریم های ناتو-روسیه و موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و حتی درخواست روسیه برای باز نگه داشتن کریدور به سمت آمریکا، بهتر می توانم توصیه کنم؟! سه مقاله من در مورد جنگ روسیه و اوکراین و وضعیت خاص ایران به شرح زیر است:
جایگاه رفیع ایران، گرجستان و بازی خطرناک ناتو
Ir
تصویب استراتژی اشغال چرنوبیل
و
اشغال چرنوبیل و مدیریت صحیح بحران توسط روسیه!
در
البته خیلی دیر شده! با این حال، هرچه زودتر سیاست کشور را در مورد آنچه من گفتم، یعنی ایجاد کریدورهای ریلی و جاده ای بین شمال و جنوب و همچنین از شرق به غرب ارائه دهید. خوشبختانه کشور ایران یک میلیون و 648 هزار کیلومتر مربع دارد که عرض / طول / عرض (نسبت ابعاد) حدود یک متر مربع است، یعنی 1350×1350 کیلومتر که نسبت حمل و نقل از شمال به جنوب و از شرق به شرق را دارد. . به سمت غرب. برخی نقاط تا 1800 کیلومتر، برخی دیگر کمتر از 1350 کیلومتر، آیا این نعمتی است که بسیاری از کشورها ندارند؟ روسیه تفاوت زیادی بین طول و عرض خود دارد و همچنین آمریکا و چین یا …

قبلا هم اشاره کردم که باید از این شرایط به نفع کشور استفاده کرد. با این حال، تا کنون هیچ راهی برای شروع از تاخیر وجود ندارد.

* استاد نمونه مهندسی سازه، مدیریت زلزله و بحران کشور، بنیانگذار تاب آوری و مدیریت بحران در ایران و مؤسس انجمن بزرگان شهری کشور.

دکمه بازگشت به بالا