برون مرزی

توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان با انتقال فناوری رباتیک

۱۶ سال از بالندگی دانشگاه آزاد در نوشهر گذشت؛

دانشگاه آزاد نوشهر به منظور توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در زمینه انتقال فناوری رباتیک ورود کرده و ایجاد مرکز آموزشی ربات‌های صنعتی، توسعه مرکز رشد هوش مصنوعی و … را در برنامه خود دارد.

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر ابتدا با عنوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر و چالوس، سال ۱۳۶۵ فعالیت خود را آغاز کرد که بخشی از فعالیت‌ها در شهرستان نوشهر و بخشی دیگر در شهر چالوس انجام می‌شد و سال‌های بعد همه فعالیت‌ها در چالوس متمرکز شد.

در پی درخواست مکرر مردم فرهنگ‌دوست و مسئولان شهرستان نوشهر و به همت نماینده شهرستان‌های نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی، موضوع شکل‌گیری و راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر به صورت واحدی مستقل در دستور کار هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت و ۸۵/۱۱/۲۳ به تصویب رسید.

توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان با انتقال فناوری رباتیک

در نخستین گام، یک باب ساختمان و محوطه آن به صورت یک سال از سوی شورای اسلامی شهر اجاره و در اختیار واحد دانشگاهی نوشهر قرار گرفت و در مرحله تکمیل ظرفیت، تعداد ۴۵۰ دانشجو در سه رشته مهندسی عمران، حقوق و حسابداری در مقطع کارشناسی ثبت نام کردند و از نیمسال اول سال تحصیلی ۸۷-۸۶ فعالیت آموزشی  دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر آغاز شد.

به سرعت امکانات و تجهیزات لازم از قبیل آماده‌سازی و تجهیز کلاس‌ها، تجهیز کتابخانه، ایجاد و تجهیز سایت کامپیوتر، اتاق رسم و آزمایشگاه‌ها و سیستم‌های کامپیوتری مورد نیاز دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر فراهم شد و ۸۸/۰۸/۲۲  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با راه‌اندازی این واحد دانشگاهی موافقت و مجوز لازم را صادر کرد.

توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان با انتقال فناوری رباتیک

واحد دانشگاهی نوشهر توانست در کمتر از دو سال به خرید ۲.۵ هکتار زمین در بهترین و زیباترین نقطه شهرستان اقدام کرده و پس از ساخت ساختمان آموزشی و اداری، نسبت به انتقال همه تجهیزات و امکانات به ساختمان تملکی اقدام کند و به این ترتیب همه فعالیت‌های آموزشی واحد دانشگاهی در مکان تملکی استمرار یافت.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر اکنون با ۴۵ عضو هیئت علمی، ۱۵ کارمند، ۳۷ رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد، ۷۷۰ دانشجو و بیش از ۵۶۷۴ دانش‌آموخته و ایجاد و تکمیل آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های مربوط در محل سایت دانشگاه واقع در ورودی شرقی شهرستان نوشهر در حال فعالیت است.

توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان با انتقال فناوری رباتیک

دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر در راستای سیاست کلان مندرج در سند تحول و تعالی دانشگاه و به منظور توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان خود و آموزش‌های مهارت‌محور در سال‌های گذشته برنامه‌ریزی لازم در این زمینه را در محور‌های مختلف زیر انجام داده است.

**توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان

دانشگاه آزاد نوشهر در راستای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و به منظور ورود به عرصه فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه با مشارکت یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه انتقال فناوری رباتیک اقدام کرده است و اهم فعالیت‌های انجام گرفته در این زمینه که سال‌های آتی به بهره‌برداری خواهد رسید؛ ایجاد مرکز آموزشی ربات‌های صنعتی، توسعه مرکز رشد هوش مصنوعی و توسعه مرکز رفاهی با استفاده از فناوری رباتیک و هوش مصنوعی را شامل می‌شود.

** توسعه مدرسه مهارتی مدیریت و توسعه صادرات

در این راستا به منظور توسعه فعالیت‌های مربوط به صادرات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر به اخذ مجوز مدرسه مهارتی مدیریت و توسعه صادرات اقدام کرده است و همه فعالیت‌های این مدرسه در سال‌های آتی عبارتند از ارائه خدمات آموزشی در زمینه توسعه صادرات، ارائه خدمات مشاوره در زمینه توسعه صادرات و مشارکت و همکاری در قالب مراکز توسعه صادرات.

توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان با انتقال فناوری رباتیک

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا