برون مرزیعمومیکسب و کار ایرانی برتر

ایا کارت اقامت ترکیه یا کیملیک لازم است؟

کیملیک ترکی چیست؟ می دانید که ترکیه یکی از کشورهایی است که برای سفر به آن نیازی به ویزا ندارید. اما نه برای همیشه! ایرانیان می توانند تا 3 ماه بدون ویزا در ترکیه بمانند اما برای اقامت بیش از 3 ماه کارت کیملیک الزامی است. از آنجایی که معنای لغوی کلمه کیملیک با “هویت” مطابقت دارد، این کارت هویت شما را در ترکیه نشان می دهد. به لطف کارت کیملیک در ترکیه، ساکنان این کشور می توانند حداقل یک سال اقامت داشته باشند.

اما چگونه می توان کارت کیملیک دریافت کرد؟ مدت زمان صدور این کارت چقدر است؟ آیا شرایط خاصی برای دریافت کارت کیملیک ترکیه وجود دارد؟ در این مقاله سعی کردیم به این سوالات و موارد مشابهی که دغدغه بسیاری از افراد است پاسخ دهیم; لطفا با شرکت مهاجرتی همراه باشید.

کسیر کیملیک کارت ترکیه؟

کارت کیملیک ترکیه چیست و به چه معناست؟ کیملیک ترکیه یا تی سی کیملیک کارتی مشابه کارت ملی در ایران است. داشتن آن تابعیت ترکیه را ثابت نمی کند. در عوض، تنها اقامت مجاز مردم را تضمین می کند. به لطف این کارت، افرادی که در ترکیه زندگی می کنند هویت مشخصی دارند. بنابراین برای افرادی که قصد اقامت بیش از 3 ماه در ترکیه را دارند ضروری است.

اطلاعات موجود در کارت کیملیک ترکیه شامل کلیه اطلاعات شخصی شخص از جمله عکس، نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، ملیت و غیره می باشد. علاوه بر این، هر کارت حاوی یک شماره سریال 11 رقمی است که با 99 شروع می شود که شماره T.C نامیده می شود (T.C مخفف جمهوری ترکیه).

اطلاعاتی مانند اقامت، نوع اقامت، تاریخ اقامت، مدت اقامت و … در پشت کارت کیملیک موجود است. افراد چقدر برای تعیین اعتبار کارت کیملیک خود وقت می گذارند؟

لطفا توجه داشته باشید که نداشتن کارت Kymlik ممکن است مشکل باشد. اگر این موضوع توسط پلیس ترکیه کشف شود، در تمام روزهایی که در ترکیه بدون کارت کیمریک زندگی کرده اید، در هنگام خروج از کشور اخراج یا جریمه می شوید.

برای گرفتن کارت کیملیک چه شرایط و مدارکی لازم است؟

اول از همه مهم ترین شرط اخذ شناسنامه ترکیه اخذ اقامت ترکیه معمولا یک ساله می باشد. این اقامتگاه را می توان از راه های مختلفی مانند خرید ملک در ترکیه، تحصیل یا سرمایه گذاری دریافت کرد. بنابراین، اگر شرایط لازم برای اخذ اقامت ترکیه از اداره مهاجرت را نداشته باشید، نمی توانید کارت شناسایی دریافت کنید.

برای گرفتن کارت کیملیک از ترکیه نیز لازم است که سابقه طبیعی بر خلاف قوانین ترکیه نداشته باشید و خود و اعضای خانواده تان بیمه شده باشید. (معنای خلاف قانون تنها ارتکاب جرم نیست، بلکه شامل اشتغال بدون مجوز یا اقامت غیرمجاز و موارد مشابه نیز می شود.)

راه های تهیه کیملیک ترکی

برای دریافت کارت کیملیک ترکیه 2 راه وجود دارد: خرید خانه و تحصیل.

هنگام خرید ملک کیملیک ترکی دریافت کنید

خرید ملک در ترکیه یکی از راه هایی است که به متقاضیان امکان دریافت کارت کیملیک را می دهد. ارزش ملک برای این مهم است. اگر ملک شما در شهرهای کوچک ترکیه است باید حداقل 50000 دلار ارزش داشته باشد و اگر در شهرهای بزرگتر مانند استانبول، آنکارا و غیره باشد باید حداقل 70000 دلار ارزش داشته باشد.

یکی از الزامات خرید ملک در ترکیه اخذ گزارش ارزیابی یا گزارش کارشناسی است که برای جلوگیری از سودجویی و اطمینان از ارزش واقعی ملک مورد نظر استفاده می شود. تهیه این گزارش تقریباً 2 روز طول می کشد.

پس از گذراندن این مراحل نوبت به ثبت رسمی سند مالکیت می رسد. به اسناد رسمی در ترکیه تاپو و دفاتر اسناد رسمی نوتر می گویند. روز معامله و حضور خریدار و فروشنده در دفتر اسناد رسمی مشخص می شود. همچنین طبق قوانین ترکیه، حضور مترجم رسمی مورد تایید وزارت دادگستری این کشور در هنگام معامله الزامی است. در صورت عدم حضور این شخص یا غیر رسمی شما حق اعتراض دارید زیرا دفاتر اسناد رسمی باید این قانون را رعایت کنند.

پس از اتمام فرآیندها، انتقال وجه انجام می شود و طرفین قرارداد تعدیل شده یا تاپو را امضا می کنند تا انتقال ملک با موفقیت انجام شود. اما برای استفاده از خدمات شهری ترکیه باید به دفاتر آب و برق و … مراجعه کرده و انشعابات لازم را به نام خود ایجاد کنید.

با مدارک رسمی خرید خانه و مدارک مربوطه می توانید برای کیملیک ترکی اقدام کنید. در قسمت بعدی به مراحل دریافت کارت کیملیک می پردازیم.

با تحصیل در ترکیه کیملیک ترکی دریافت کنید

برای گرفتن کارت اقامت ترکیه یا کیملیک باید از دانشگاه پذیرش بگیرید و ثبت نام را تکمیل کنید. پس از تکمیل ثبت نام طبق شرایط دانشگاه، فرم دوم ثبت نام برای شما ارسال می شود که باید آن را به اداره مهاجرت ترکیه یا گوچ ارسال کنید.

برای ارسال مدارک خود به دفتر گوچ باید زمان مصاحبه را تعیین کنید. در طول مصاحبه، باید مدارکی درباره اقامت تحصیلی خود برای بررسی ارائه دهید. در صورت تکمیل بودن مدارک، اقامت تحصیلی شما تایید می شود و کارت کیملیک ترکیه برای شما صادر می شود. صدور این کارت حدود 10 روز طول می کشد.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت کارت کیملیک

برای دریافت کارت کیملیک مدارکی لازم است. اداره مهاجرت معمولا به متقاضیان یک ماه فرصت می دهد تا این مدارک را تکمیل کنند. در غیر این صورت امکان تاخیر و یا حتی رد اپلیکیشن کارت کیملیک وجود دارد.

مهمترین این اسناد عبارتند از:

پرینت رنگی فرم Rendvo یا درخواست اقامت ترکیه

پاسپورت اصل و رنگی

سند خرید ملک (tapu) با مهر رسمی دفتر اسناد رسمی (در صورت درخواست اقامت موقت پس از خرید، این سند الزامی است)

فرم پذیرش متوسطه از دانشگاه، در صورت اقامت تحصیلی

6 قطعه عکس با پشت

کد کلاس یا کد مالیاتی

دسترسی به پرداخت های کارت Kymlik و حقوق زمین

کپی رنگی آخرین مهر ورود به ترکیه

شناسنامه برای کودکان تا 18 سال

بیمه نامه سلامت (برای افراد 18 تا 65 سال)

تایید آدرس توسط شهرداری مربوطه

در گذشته مدارکی مانند سوابق کیفری یا گواهی نفقه فرزند نیز مورد نیاز بود، اما در حال حاضر این موارد در فهرست مدارک مورد نیاز قرار نمی گیرند.

مراحل دریافت کارت Kymlik خود را دنبال کنید

یکی از چالش های متقاضیان این است که نمی دانند دقیقا چه مراحلی را برای دریافت کیمریک ترکی باید طی کنند. در این قسمت می خواهم به صورت گام به گام کارت های کیمریک را خلاصه کنم.

برای گرفتن کارت کیملیک حضور در ترکیه مهم است. زیرا برخی از مراحل را نمی توان به صورت حضوری انجام داد. برای روشن شدن این موضوع با ما همراه باشید.

خرید بیمه درمانی: اولین قدم برای دریافت کارت کیملیک، خرید بیمه درمانی در ترکیه است. چرا؟ از آنجایی که در فرم Randezvous اطلاعات بیمه مورد نیاز است، این فرم یکی از مدارک مهم برای دریافت کارت کیملیک محسوب می شود.

پر کردن فرم قرار ملاقات: این فرم مشابه فرم درخواست کارت کیملیک است که هر خارجی باید آن را حتی برای 1 روز اضافه اقامت پر کند. هنگام پر کردن این فرم مراقب باشید و بخش مربوط به شغل را خالی بگذارید. زیرا بدون مجوز کار اجازه کار در ترکیه را نخواهید داشت. پس از تکمیل این فرم، قرار ملاقات شما برای بازدید از اداره مهاجرت رزرو می شود و زمان دقیق (که معمولا بین 1 تا 3 ماه است) از طریق ایمیل اطلاع رسانی می شود.

دریافت کد مالیاتی یا مالیاتی: برای دریافت کیمریک ترکی خود به این کد 11 رقمی در طول مصاحبه نیاز دارید. زیرا بدون این قانون مالیاتی ترکیه امکان افتتاح حساب و یا انجام سایر اقدامات اداری در ترکیه وجود ندارد. برای دریافت کد مالیاتی خود به نزدیک ترین اداره مالیات به محل سکونت خود مراجعه کنید.

ثبت اسناد نزد دفاتر اسناد رسمی: دفاتر اسناد رسمی در ترکیه دفاتر رسمی ثبت اسناد هستند که وزارت مهاجرت فقط اسنادی را که دارای مهر آنها باشد تایید می کند. توجه داشته باشید که به پلمپ مدارک در ترکیه توسط این دفاتر، قانونی سازی اسناد نیز گفته می شود.

پرداخت هزینه ها: هزینه های مورد نیاز برای دریافت کارت کیملیک شامل هزینه صدور کارت و هزینه زمین است که در این مرحله باید پرداخت شود. سپس این فیش پرداخت را در رسید خود قرار دهید.

شرکت در مصاحبه اقامت ترکیه: همانطور که گفتیم پس از تکمیل فرم نوبت، زمان دقیق مراجعه به اداره مهاجرت اطلاع رسانی خواهد شد. مدارک ذکر شده را در حین بازدید همراه داشته باشید و به رویه مدیریت پرونده خود مراجعه نمایید. عدم حضور در این مصاحبه حضوری منجر به لغو درخواست کارت کیملیک می شود و برای دریافت نوبت جدید باید حداقل 1 ماه بعد اقدام کنید.

در نهایت پس از انجام تمامی مراحل فوق باید منتظر تایید اداره مهاجرت باشید. در صورت تایید محل اقامت ترکیه، کارت شناسایی توسط اداره پست به متقاضیان تحویل داده می شود. اگر به دلایلی در آدرس ثبت نامی خود نیستید، می توانید با کد و پاسپورت خود به دفاتر PTT ترکیه مراجعه کرده و با کارت شناسایی خود پیگیری کنید.

فراموش نکنید که پس از ارسال مدارک، فاکتور مربوطه را از مسئول کیملیک کارت خود دریافت کنید.

زمان مورد نیاز برای صدور کارت کیملیک

بسته به شهر محل اقامت، ترک کیملیک از 7 تا 30 روز پس از تایید درخواست صادر می شود. گاهی حتی بارکد پستی به دست متقاضیان نمی رسد و به همین دلیل امکان تماس با اداره پست وجود ندارد.

راهنمای گسترش Türkiye Kymlik

بوقلمون های کیملیک معمولا تا 1 سال اعتبار دارند. لازم نیست منتظر بمانید تا بازیابی شود. اغلب توصیه می شود اعتبار Kymlik را 2 ماه قبل از انقضا تمدید کنید. همانطور که گفتیم اگر کارت کیملیک منقضی شود و همچنان در ترکیه باشید جریمه می شوید یا از ترکیه اخراج خواهید شد. در غیر این صورت ممکن است بین 1 تا 5 سال از بازگشت به این کشور منع شوید.

تکمیل فرم نوبت دهی و ثبت نام تا 10 روز پس از پایان وام کیملیک امکان پذیر است. اما در این صورت متقاضی جریمه خواهد شد. مگر اینکه برای ثبت قرار ملاقات مجبور به ترک کشور و ورود مجدد شوید.

مدارک مورد نیاز برای مرمت کیملیک ترکی

مراحل تمدید کارت کیملیک ترکیه مانند بار اول می باشد. ممکن است در اسناد ارائه شده تفاوت جزئی وجود داشته باشد، اما برای وضوح بیشتر، مدارک مورد نیاز برای تمدید را شرح می دهیم:

کپی پشت و کارت کیملیک ترکی

پاسپورت معتبر

نوسازی اسناد و مدارک

راندو خرد کن

گواهی مسکن را می توان از ادارات دولتی دریافت کرد. (در صورت ثبت آدرس در بخش نفوس)

آخرین مهر ورود به ترکیه

رسید پرداخت هزینه های اداری (مالیات زمین و کوپن)

عکس شخصی

بیمه سلامت

مقالات کیملیک ترکی برای افراد زیر 18 سال به روز شد

مدارک مورد نیاز برای افراد زیر 18 سال علاوه بر مدارک ذکر شده عبارتند از:

کپی ترکی کارت والدین کیملیک

شناسنامه

صفحه اول میعادگاه والدین

شرایط تمدید کیملیک

برای اکثر افرادی که می خواهند کارت Kymlik خود را به روز کنند، توصیه ما این است که به روز رسانی را متفاوت از بار اول انجام دهند. برای مثال اگر در ترکیه به عنوان توریست کارت کیملیک دریافت کنید. این بار باید با ثبت شرکت یا اجاره خانه برای تمدید اقدام کنید.

آیا می توان نسبت به رد درخواست تمدید کارت Camlic ترکیه اعتراض کرد؟

هر کسی می تواند از دریافت کارت کیملیک ترکیه خودداری کند. اما چگونه می توان در برابر آن مقاومت کرد؟ در واقع امکان اعتراض وجود ندارد، اما می توانید درخواست خود را تحت شرایط خاصی دوباره ثبت کنید.

برای این منظور باید مهر خروج و ورود مجدد را در پاسپورت خود ثبت کنید. بنابراین لازم است در هنگام ورود مجدد از ترکیه خارج شوید و درخواست خود را برای دریافت کارت کیملیک ترکیه مجددا ثبت کنید. توجه داشته باشید که درخواست مجدد کارت کیملیک بدون خروج از ترکیه به هیچ وجه تایید نخواهد شد.

هزینه های دریافت و تعویض شناسنامه ترکیه

در یک خانواده هر فرد باید یک کارت کیملیک ترکی جداگانه برای خود داشته باشد. هزینه چاپ و صدور کارت کیملیک ترکیه در حال حاضر حدود 125 لیر برای یک نفر می باشد. اما هزینه های اضافی دیگری نیز به این رقم اضافه می شود که برخی از آنها به شرح زیر است:

هزینه به روز رسانی اسناد

حق بیمه سالانه بر اساس وضعیت سنی تعیین می شود و بین 100 تا 550 لیر برای افراد 18 تا 65 سال متغیر است.

حقوق زمین بین 500 تا 700 لیر است.

هر کارت Kymlik تقریباً یک سال قابل استفاده است و پس از آن باید تمدید شود. هزینه تمدید کارت کیملیک ترکیه با هزینه دریافت کارت کیملیک اصلی برابری می کند.

دکمه بازگشت به بالا