عمومیکسب و کار ایرانی برتر

تعویض پکینگ برج خنک کننده چگونه است؟

تعویض برج خنک کننده فلزی معمولاً به صورت سالانه انجام می‌ شود. تعویض پکینگ کولینگ تاور مهمترین بخش اُورهال برج خنک کننده شمرده می شود. تعویض پکینگ های برج خنک کن بطور کل شامل دو مدل اسپلش و فیلمی می گردد. این اقدام معمولاً زمانی رخ می دهد که سطوح خنک کاری قابل اسید شویی یا رسوب زدایی نباشند. بطور کلی اغلب پکینگ های فیلمی پس از مدت نسبتاً کوتاهی نیاز به تعویض دارند. تعویض پکینگ کولینگ تاور چنانچه بدرستی در بازه زمانی مناسبی انجاد شود، از فرسایش دستگاه و افزایش دمای آب خروجی جلوگیری خواهد کرد.

انواع پکینگ برج خنک کننده

پکینگ های برج خنک کننده به طور کلی به سه دسته پکینگ های فیلم، پکینگ های اسپلش و چوبی تقسیم می شوند. که نوع چوبی آن با توجه به آسیب به محیط زیست و تخریب جنگل ها توصیه نمی شود. پس به طور کلی دو دسته پکینگ فیلم و اسپلش داریم.

  • پکینگ فیلم براساس نوع مواد تشکیل دهنده آن به دو دسته پکینگ فیلم PVC (Polyvinyl chloride) و پکینگ P.P (Polypropylene) تقسیم می شوند. پکینگ های PVC برای دماهای پایین تا 50 درجه سانتی گراد مناسب می باشد و پکینگ های P.P برای دماهای 50 درجه سانتی گراد تا 80 درجه سانتی گراد مناسب است و افزایش دمای آب به بیش از 80 درجه سانتی گراد باعث دفرمگی و از دست دادن استحکام پکینگ می شود.
    پکینگ های فیلم با گام های مختلف 12، 14،16، 19، 20 الی 30 سانتی متر تولید می شود که هرچه قدر گام ها کمتر باشد بازده پکینگ بیشتر می باشد از طرفی باعث تشکیل سریعتر رسوب در پکینگ می شود. به طور استاندارد پکینگ های فیلم با استاندارد گام 19 توصیه می شود که هم بازده خوبی دارند و هم از رسوب آب در پکینگ نسبت به گام های کوچکتر بهتر می باشد و عملکرد بهتری دارد.

پکینگ فیلم

پکینگ های فیلم PVC معمولاً با چسب مخصوص که استحکام خود را تا 60 درجه سانتی گراد حفظ می کند به هم متصل می شود و پکینگ های فیلم P.P با نوعی جوش التراسونیک به یکدیگر متصل می شود. پکینگ های فیلم در ابعاد استاندارد و در یک بلوک 30×30×120 سانتی متر تولید می شود. ضخامت پکینگ های فیلم در حدود 400 میکرون تا 500 و 600 میکرون می باشد. از انواع دیگر پکینگ های فیلم به دو نوع دیگر پکینگ فیلم جریان متقاطع (Film Cross Flow) و پکینگ فیلم فلوت (Film Flute Fill) را نام برد.

  • پکینگ های اسپلش در انواع مختلفی وجود دارد و این نوع پکینگ ها به دلیل خواصیت توری مانندی که دارند اجازه تشکیل رسوب را نمی دهند و به پکینگ های ضد رسوب معروف می باشند. پکینگ های اسپلش از آن جهت که مواد تشکیل دهنده آنها P.P می باشد، مقاوت خوبی تا دمای بالا و در حدود 80 درجه سانتی گراد آب را دارند. چون توری های آن ضخامت بالاتری دارند در مقابل افزودنی های مجاز به آب برج خنک کننده کوره القایی و اسید شویی مقاومت بیشتری را نسبت به پکینگ های فیلم دارند.

پکینگ نت اسپلش

ضخامت پکینگ نت اسپلش یکی از پکینگ های اسپلش در حدود 3 میلی متر می باشد. پکینگ های نت اسپلش در ابعاد استاندارد 30×30×120 تولید می شود.

انواع پکینگ اسپلش

پکینگ های اسپلش به انواع

  • پکینگ نت اسپلش
  • پکینگ رندوم اسپلش
  • پکینگ گرید اسپلش
  • بار اسپلش
  • توربو اسپلش
  • امگا اسپلش
  • پرماگرید اسپلش
  • تریکل اسپلش

پکینگ ابارا

نوع دیگری از پکینگ ها نیز وجود دارد که به پکینگ های ابارا معروف می باشند. این نوع پکینگ برای برج های خنک کننده ابارا که یک شرکت ژاپنی می باشد و اولین برج جریان متقاطع یا Cross Flow را تولید کردند و در ایران این برج به برج خنک کننده ابارا معروف می باشد. پکینگ های ابارا جهت دو طبقه برج ابارا می باشد که ابعاد طبقه بالا با پایین این برج متفاوت می باشد.

جنس این نوع پکینگ از PVC می باشد و ضخامت اصلی پکینگ های برج خنک کننده ابارا 200 میکرون می باشد که برای استحکام بیشتر در 400 میکرون نیز تولید می گردد. پس برای تعویض پکینگ های برج خنک کننده ابارا باید دقت شود که ابعاد پکینگ های ابارا در هر طبقه متفاوت می باشد.

عمر پکینگ ها به طور کلی اگر آب برج خنک کننده دارای TDS کمتر از 200ppm باشد را می توان 5 سال تخمین زد. البته به گام پکینگ ها و نوع مصرف و نگهداری پکینگ ها بستگی دارد. معمولاً بعد از 3 الی 5 سال، پیشنهاد می شود تا نسبت به خرید و تعویض پکینگ ها اقدام شود.

پاکسازی و بهسازی پکینگ برج خنک کن

اقدامات لازم جهت پاکسازی و بهسازی پکینگ برج خنک کن و رسوب زدایی آن پیشنهاد می گردد. اول هر فصل کاری قبل از اینکه کولینگ تاور راه اندازی شود. ابتدا پکینگ ها با فشار بالای آب شست و شو داده شود تا پکینگ ها عمر بیشتری را کار کنند و رسوب پکینگ کولینگ تاور که تشکیل شده است از بین برود و در اضافه کردن ادتیو ها و مواد ضد قارچ و جلبک و اسید شویی مقدار مناسب به آب برج اضافه شود.

مراحل تعویض پکینگ برج خنک کننده

مراحل تعویض پکینگ برج خنک کننده و نحوه تعویض پکینگ برج خنک کن به شرح زیر می باشد:

  • ابتدا پمپ های برج خنک کننده و فن برج خنک کننده را خاموش می کنیم
  • صافی برج خنک کننده و رسوب گیرها را از مدار خارج می کنیم
  • آب موجود در تشتک برج خنک کننده را از طریق شیر تخلیه آب خارج می کنیم
  • پکینگ های کارکرده را از برج خنک کننده خارج کرده
  • تمامی ذرات خرد شده پکینگ ها وذرات قابل مشاهده را از برج خارج کرده به طوری که داخل برج خنک کننده تمیز شود
  • پکینگ های برج خنک کننده را درون برج خنک کننده جانمایی می کنیم
  • صافی برج خنک کننده و رسوب گیرها را به مدار برج خنک کننده باز می گردانیم
  • برج خنک کننده را روشن می کنیم
  • پمپ برج خنک کننده را نیز روشن می کنیم

دلایل تعویض پکینگ های برج خنک کننده

همانطورکه می‌دانیم، پکینگ از مهمترین قسمت ها در مکانیزم کاهش دمای سیال در برج خنک کننده گرد مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت سطح پر کن بستری مناسب جهت تبادل انرژی حرارتی بین آب و هوا فراهم می‌ سازد. بدلیل وجود فرآیند تبخیر، رسوبات محلول و نامحلول جریان آب، ضمن عبور از سطوح پکینگ، ته نشین می‌ شوند. ایجاد رسوب گرفتی روی سطح بستر پکینگ، موجب کاهش راندمان برودتی در سیستم خنک کننده می‌ گردد.

به همین دلیل بایستی تعویض پکینگ های برج خنک کننده به موقع انجام شود. یکی دیگر از دلایل تعویض پکینگ برج خنک کن، ورود آب بی کیفیت با TDS و سختی بالا به داخل دستگاه می‌ باشد. در این مورد می‌ توان بوسیله سختی گیر رزینی و فیلترهای تصفیه نظیر شنی و کربنی، زمان تعویض را به تعویق انداخت. بنابراین می توان با یک هزینه نسبتاً جزئی، از این اقدام جلوگیری نمود. البته امروزه کاربرد دیونایزر نیز موجب کاهش عمر گرفتگی سطوح خنک کننده یا اصطلاحاً پوشال های کولینگ تاور می گردد.

محاسبه مقدار پکینگ های مورد نیاز

  • محاسبه پکینگ های مورد نیاز اگر برج خنک کننده مدور باشد

برای این کار، فرض می کنیم قطر برج خنک کننده شما 2.5 متر می باشد و به تعداد 3 لایه پکینگ وجود دارد در این صورت

محاسبه تعداد پکینگ

برای برج خنک کننده مدور با قطر 2.5 متر و سه لایه پکینگ نیاز به 42 بلوک 30×30×120 پکینگ می باشد. البته بهتر است مقدار بیشتری پکینگ درخواست شود.

  • محاسبه تعداد بلوک های پکینگ، اگر برج خنک کننده مکعبی باشد

فرض کنیم یک برج خنک کننده با طول 3.6 متر و عرض 3 متر موجود داریم که دولایه پکینگ در برج چیده شده است. در این صورت

محاسبه تعداد پکینگ برج

برای برج خنک کننده مکعبی به ابعاد 3.6 متر در 3 متر با دو لایه پکینگ ما به 60 بلوک پکینگ30×30×120 نیاز داریم.

با توجه به قیمت پایینی که پکینگ های برج خنک کننده دارند تعمیرات پکینگ برج خنک کننده پیشنهاد نمی گردد و بعد از سه الی پنج فصل کاری پیشنهاد می گردد پکینگ برج خنک کننده تعویض گردد.

قیمت تعویض پکینگ برج خنک کننده

قیمت تعویض پکینگ برج خنک کننده به پارامترهایی چون ابعاد برج خنک کننده و تعداد بلوک های آن و نوع برج خنک کننده (مدور، مکعبی و ابارا بودن) وابسته می باشد.

PH مناسب آب برج جهت تعویض پکینگ برج خنک کننده

PH مناسب آب برج باید در محدوده 6.5 تا 7.5 باشد. این محدوده از PH آب بهترین شرایط برای جلوگیری از تشکیل رسوب می باشد. اگرچه برای اضافه کردن محلول های اسیدی می توان PH آب را تا 8.5 نیز افزایش تا متناسب با میزان اسیدی که اضافه می شود PH آب برج در محدوده 6.5 الی 7.5 باشد.

گام در پکینگ برج خنک کننده

جهت محاسبه گام پکینگ های فیلم ابتدا یک متر را برداشته و سپس فاصله بین دو صفحه ی دریچه پکینگ را اندازه می گیریم. در ادامه مقدار به دست آمده را تقسیم بر 2 می کنیم تا فاصله یک صفحه از دریچه تا وسط دریچه به دست بیاید که به آن گام پکینگ گفته و در شکل نیز گام پکینگ نیز نمایش داده شده است.

سوالات تکمیلی

  1. گام پکینگ های فیلم برج خنک کننده چگونه محاسبه می شود؟

برای محاسبه گام پکینگ های فیلم ابتدا یک متر را برداشته و سپس فاصله بین دو صفحه ی دریچه پکینگ را اندازه گرفته و تقسیم بر 2 می کنیم تا فاصله یک صفحه از دریچه تا وسط دریچه به دست بیاید که به آن گام پکینگ گفته و در شکل نیز گام پکینگ نیز نمایش داده شده است.

  1. PH مناسب آب برج خنک کننده باید در چه محدوده ایی باشد تا از تشکیل رسوب در پکینگ های برج خنک کننده جلوگیری شود؟

PH آب برج خنک کننده باید در محدوده 6.5 الی 7.5 باشد تا از تشکیل رسوب در برج خنک کننده جلوگیری شود.

  1. مراحل تعویض پکینگ های برج خنک کننده به چه صورتی می باشد؟
  • ابتدا پمپ های برج خنک کننده و فن برج خنک کننده را خاموش می کنیم.
    • صافی برج خنک کننده و رسوب گیرها را از مدار خارج می کنیم.
    • آب موجود در تشتک برج خنک کننده را از طریق شیر تخلیه آب خارج می کنیم.
    • پکینگ های کارکرده را از برج خنک کننده خارج کرده
    • تمامی ذرات خرد شده پکینگ ها وذرات قابل مشاهده را از برج خارج کرده به طوری که داخل برج خنک کننده تمیز شود.
    • پکینگ های برج خنک کننده را درون برج خنک کننده جانمایی می کنیم.
    • صافی برج خنک کننده و رسوب گیرها را به مدار برج خنک کننده باز می گردانیم.
    • برج خنک کننده را روشن می کنیم.
    • پمپ برج خنک کننده را نیز روشن می کنیم.
  1. به طور کلی چند نوع پکینگ داریم؟

به طور کلی دو نوع پکینگ داریم یک نوع پکینگ فیلم و یک نوع دیگر پکینگ اسپلش می باشد. البته پکینگ های چوبی نیز می باشد که به دلیل حفظ محیط زیست دیگر کاربرد ندارد.

  1. پکینگ های اسپلش چند نوع می باشد و هر یک به چه نامی معروفرسوب پکینگ کولینگ تاور یکی از شایعترین ایرادات برج‌های خنک کننده محسوب میشود. تعویض پکینگ، احتمالاَ اولین راهی است که برای حل این مشکل به ذهن می رسد. اما مجموعاَ بایستی از دلایل ایجاد رسوب پکینگ کولینگ تاور اطلاعات کاملی داشت تا در حد امکان، از بروز این اتفاق جلوگیری نمود. اتفاقی که شاید با تعویض پکینگ مناسب رفع شود، اما در یک نگاه کلی، این رسوب پکینگ کولینگ تاور میتواند ضربه مهلکی را به پیکره‌ی راندمان دستگاه برج خنک کننده وارد بیاورد. همچنین میتواند به استهلاک دیگر قطعات و سوختن موتور برج خنکساز منجر شود. بنابراین لزوم انتخاب و خرید پکینگ مناسب که به عنوان قلب کولینگ تاورها شناخته میشود، امری حیاتی است.

 

دکمه بازگشت به بالا