عمومی

ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار از اولویت های حوزه های علمیه است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، آیت‌الله جعفر سبحانی پیامی به نوزدهمین همایش دکترین مهدویت صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

و نرید انمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین.

السلام علیک یا سبیل الله الذی من سلک غیره هلک. سلام بر تنها راه.

مهدویت از اصیل‌ترین عقاید اسلامی و مهمترین معارف مکتب اهل بیت (ع) است. در آیات کریمه قرآن کریم و روایات اسلامی در کتب فریقین بشارت ظهور امام مهدی (عج) از نسل پاک و مطهر رسول‌الله (ص) و بشارت حکومت عدالت‌گستر او به تواتر روایت شده است.

یکی از اولویت‌های حوزه‌های علمیه و عالمان دینی، ترویج و تبیین فرهنگ مهدویت و انتظار است و جای تقدیر و تشکر است که گروهی از فضلا و طلاب در مرکز تخصصی موعود همت گماشته و به این امر مهم پرداخته‌اند و به ویژه امسال در همایش بین‌المللی دکترین مهدویت، موضوع «انتظار، جوان و استمرار انقلاب اسلامی» را مطرح کرده و پیرامون آن به تدوین مقالات علمی پرداخته‌اند و در این مسیر نورانی، دانشگاهیان و اساتید نیز مشارکت داشته‌اند.

روشن است که نقش جوانان هم در شکل‌گیری انقلاب اسلامی و هم در تداوم آن نقشی مهم و تأثیرگذار بوده است چنان که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر فعلی انقلاب همواره بر آن تأکید کرده‌اند و البته نقش جوانان در زمینه‌سازی ظهور و نیز در متن انقلاب جهانی مهدی موعود نیز بسیار پررنگ و مؤثر خواهد بود.

امید است به لطف و مدد الهی و عنایات و توجهات خاصه ولی‌الله الاعظم با این همایش‌ها و جلسات علمی، گام‌های مؤثری در آشنایی هرچه بیشتر نسل جوان با معارف قرآن و عترت و به ویژه مسئله مهم مهدویت و انتظار برداشته شود. انتظاری که زمینه‌ساز ظهور حضرت باشد و دشمنان بشریت را به خشم درآورد و رویاروی صهیونیست‌های کودک‌کش بایستد و در دل مظلومان مقتدر فلسطین نور امید ایجاد کند. همان که در روایات ما آمده است: «متوقعاً به امرنا و یغیظ به عدونا» (کافی، ج ۶، ص ۵۳۵)؛ لِیُعِدَّنَّ أَحَدُکُمْ لِخُرُوجِ الْقَائِمِ وَ لَوْ سَهْماً (الغیبه للنعمانی، ص ۳۲۰.) انتظاری که دشمن را به غیظ در نیاورد انتظار راستین نیست.

انتظار، جریان پویای تاریخ از آدم تا خاتم و از امیرالمؤمنین تا خاتم الاوصیاء امام مهدی است. امامی که می‌تواند همه ظرفیت‌های انسان و هستی را به کمال خود برساند و بشریت را از هرچه ظلم و جور است برهاند. همین است که آن حضرت در هنگام ظهور بر دیوار کعبه تکیه داده و همه اهل عالم را چنین ندا می‌دهد:» وَ سَیِّدُنَا الْقَائِمُ مُسْنِدٌ ظَهْرَهُ إِلَی الْکَعْبَةِ وَ یَقُولُ یَا مَعْشَرَ الْخَلَائِقِ أَلَا وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَنْظُرَ إِلَی آدَمَ وَ شَیْثٍ فَهَا أَنَا ذَا آدَمُ وَ شَیْثٌ أَلَا وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَنْظُرَ إِلَی نُوحٍ وَ وَلَدِهِ سَامٍ فَهَا أَنَا ذَا نُوحٌ وَ سَامٌ أَلَا وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَنْظُرَ إِلَی إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْمَاعِیلَ فَهَا أَنَا ذَا إِبْرَاهِیمُ وَ إِسْمَاعِیلُ أَلَا وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَنْظُرَ إِلَی مُوسَی وَ یُوشَعَ فَهَا أَنَا ذَا مُوسَی وَ یُوشرَ عُ أَلَرا وَ مَرنْ أَرَادَ أَنْ یَنْظُرَ إِلَی عِیسَی وَ شَمْعُونَ فَهَا أَنَا ذَا عِیسَی وَ شَمْعُونُ أَلَا وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَنْظُرَ إِلَری مُحَمَّردٍ وَ أَمِیرِالْمُرؤْمِنِینَ صرَ لَوَاتُ اللَّرهِ عَلَیْهِمَا فَهَا أَنَا ذَا مُحَمَّدٌ وَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ أَلَا وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَنْظُرَ إِلَی الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ فَهَا أَنَا ذَا الْحَسَنُ وَ الْحُسرَ یْنُ أَلَا وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَنْظُرَ إِلَی الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ فَهَا أَنَا ذَا الْأَئِمَّةُ أَجِیبُوا إِلَی مَسْأَلَتِی «) بحاراألنوار) ط – بیرروت (، ج ۵۳، ص ۹)

دوام توفیقات همة آقایان را از خدای بزرگ خواستارم.

دکمه بازگشت به بالا