عمومیکسب و کار ایرانی برتر

بهترین زمان برای بنزین زدن

بنزین زدن در جایگاه پمپ بنزین اصولی دارد که درصورت بی توجهی به آن مشکلاتی را می‌تواند در پی داشته باشد. شاید برای بسیاری سوال است که بهترین زمان بنزین زدن خودرو چه زمانی است یا در چه ساعتی از روز بنزین زدن بهتر است؟ آیا به عنوان راننده یا مالک وسیله نقلیه می‌دانید چطور بنزین بزنید که هم سبب صرفه‌جویی شود هم استفادهٔ بیشتر و بهتری از بنزینی کنید که خریده‌اید؟ حتی اگر می‌دانید هم پیشنهاد می‌کنیم آنچه را در این مقاله درباره بهترین روش بنزین زدن بخوانید شاید نکته‌ای بیابید که فایده بیشتری برای کمک به اقتصاد خانواده و یا جیب خودتان داشته باشد.

بنزین زدن یکی از کار‌هایی است که هر راننده‌ای بار‌ها انجام می‌دهد؛ اما بیشتر افراد معمولاً به نحوه و کیفیت سوخت‌گیری در جایگاه پمپ بنزین چندان توجه نمی‌کنند و اصرار عجیبی به پرکردن کامل باک بنزین دارند. غافل از اینکه این کار چه مشکلاتی را می‌تواند در پی داشته باشد. لوازم یدکی هیوندای را می توان از طریق نمایندگی های مجاز هیوندای، فروشگاه های لوازم یدکی خودرو و همچنین به صورت آنلاین خریداری کرد.

چرا باک بنزین را تا خرخره پر نکنیم؟

نکات بنزین زدن

بیشتر افراد معمولاً به نحوه و کیفیت سوخت‌گیری در جایگاه پمپ بنزین چندان توجه نمی‌کنند و اصرار به پرکردن کامل باک بنزین دارند. در حالیکه این کار چه مشکلاتی را می‌تواند در پی داشته باشد.

دلایل زیادی وجود دارد که بابت هر یک از آن ها، نباید باک بنزین را کاملا پر کرده و لبریز نمود. پر کردن باک خودرو خطراتی را به دنبال دارد که عبارت‌اند از:

1- پرکردن بیش از حد باک، به خودروی شما آسیب می‌رساند

  • اول این که با اصرار به پر کردن بیش از حد باک و قطع کردن متعدد نازل، ممکن است بنزین به بیرون و بدنه خودرو ریخته شده و صدماتی به رنگ اتومبیل وارد نماید.
  • دوم ریختن بنزین روی زمین می تواند خطر انفجار باک بنزین را در پی داشته و حتی باعث گردد.
  • سوم و شاید محتمل تر از همه نیز وجود فیلتری به نام کنیستر است که با پر کردن بیش از حد استاندارد باک، به آن صدمه وارد خواهد شد.

– آسیب به کنیستر در پر کردن باک بنزین

چرا باک بنزین را کامل پر نکنیم

در خودرو قطعه‌ای مهم به نام کنیستر وجود دارد که بیشتر مردم از وجود آن و اهمیتی که در سیستم سوخت خودرو دارد بی‌اطلاع‌اند. نازل با قطع جریان بنزین به باک خودرو، در واقع از کنیستر محافظت می‌کند.

بنزین به‌دلیل ماهیت شیمیایی خود، مقداری بخار تولید می‌کند که تجمع بیش‌از‌حد این بخارات در باک بنزین می‌تواند خطر‌آفرین باشد. به‌همین‌دلیل در خودرو‌های امروزی برای کنترل بخارات بنزین از کنیستر استفاده شده است. کنیستر نوعی فیلتر است که در آن پر از زغال فعال‌ شده است. زغال فعال‌شده به‌صورت دائمی بخارات بنزین را جذب می‌کند و آن را به مسیر سوخت برمی‌گرداند.

بنزین مایع روی کنیستر اثرات منفی می‌گذارد. این تأثیرات مخرب پس از مدتی باعث خراب شدن کنیستر می‌شود و مجبور می‌شوید آن را تعویض کنید که هزینه زیادی هم روی دستتان می‌گذارد.

اگر کنیستر آسیب ببیند، سیستم جذب و فیلتر بخارات بنزین نمی‌تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. به‌همین‌دلیل این بخارات مضر به محیط وارد می‌شوند و هوا را آلوده می‌کنند که برای سلامتی افراد خطرناک است.

علاوه بر آن پرکردن باک بنزین ممکن است سبب سرریز شدن آن روی زمین شود که نه تنها محیط را آلوده و لباستان را کثیف می‌کند، بلکه ممکن است خطر آتش‌سوزی و انفجار را در جایگاه سوخت‌گیری به دنبال داشته باشد.

2- با اتلاف بنزین پولتان را هدر می‌دهید

چگونه بنزین بزنیم که صرفه جویی کنیم؟

وقتی باک بنزین بیش‌ازحد پر می‌شود، راهی برای جا دادن بنزین بیشتر در آن وجود ندارد. متأسفانه عده‌ای از افراد پس از اینکه نازل پمپ بنزین جریان را قطع کرد، باز هم به بنزین زدن ادامه می‌دهند، زیرا می‌خواهند به یک عدد رند برسند و هنگامی که به عدد مورد نظر نزدیک می‌شوند، شروع به فشردن لحظه‌ای نازل می‌کنند با این تصور که بنزین بیشتری در باک جا می‌شود.

اگر فکر می‌کنید با فشار دادن مجدد و چندباره نازل یا بیرون کشیدن آن تا دهانه باک بنزین، بنزین بیشتری وارد باک می‌کنید باید بگوییم سخت در اشتباه هستید. دلیلش این است که پمپ‌بنزین‌ها به سیستم بازیابی بخار مجهز هستند. این بدان معناست که وقتی باک پر می‌شود و نازل جریان را قطع می‌کند، پمپ مقدار اضافی سوخت را به‌سمت مخزن برمی‌گرداند. این کار به این دلیل صورت می‌گیرد که اطمینان حاصل شود بخار‌های اضافی بنزین فرار نمی‌کنند و وارد محیط نمی‌شوند.

البته این بدان معنا نیست که دستگاه محاسبه سوخت در جایگاه میزان سوخت اضافه‌ای را که به زور سعی داشتید در باک بریزید حساب نمی‌کند! در واقع شما آن میزان بنزینی را که به‌دلیل پر بودن باک به مخزن برگشته است را هم پرداخت می‌کنید.

بهترین زمان بنزین زدن به خودرو

بهترین زمان بنزین زدن

آیا می‌دانستید که سوخت گیری در اوایل صبح می‌تواند باعث صرفه جویی در هزینه سوخت خودروهایتان شود؟ اگرچه مقدار صرفه جویی سوخت در این روش زیاد نیست اما آنقدری هست که بتوان به آن توجه داشت به خصوص اگر کارکرد خودروی شما زیاد است و دفعات متعددی به پمپ بنزین مراجعه می‌کنید.

اکثر پمپ بنزین‌ها سوخت را زیر زمین نگهداری می‌کنند و اوایل صبح که زمین سرد است بنزین تراکم بیشتری دارد، بنابراین شما می‌توانید صبح‌ها و در هوای سرد با پرداخت هزینه کمتر سوخت بیشتری وارد مخزن خودروی خود کنید. پمپ بنزین‌ها تنها جریان سوخت را می‌سنجند و کاری با تراکم آن ندارند پس بهتر است در زمانی که دمای هوا کم تر است سوخت گیری کنید.

 بهترین روش بنزین زدن

صفر تا صد بنزین زدن

مواردی که باید قبل از بنزین زدن رعایت کنید

نحوه بنزین زدن بدون کارت سوخت

قبل از هر چیز باید بدانید که در باک‌تان کدام سمت است. بعد از ورود به جایگاه جوری بایستید که در باک فاصله‌ای نیم‌متری با پمپ داشته باشد. قبل از پیاده شدن از اتومبیل این موارد حتما بررسی شوند:

  • اگر دنده دستی می‌رانید، دنده را در حالت خلاص و اگر اتوماتیک است روی حالت P قرار دهید.
  • ترمز دستی را بکشید.
  • ماشین را خاموش کنید. بهتر است چراغ‌ها را خاموش کنید.
  • به  هیچ عنوان با سیگار روشن وارد جایگاه نشوید.
  • به هیچ عنوان در حالی که با موبایل در حال مکالمه هستید وارد جایگاه نشوید.
  • همه‌ی ما حامل بار الکتریکی هستیم که گاهی به شکل جرقه دیده می‌شود، برای خالی کردن بار الکتریکی، قبل از خروج دست‌تان را به قسمتی از بدنه‌ی فلزی بزنید.
  • سوئیچ خودرو را به همراه خود خارج کنید.
  • در باک را باز کنید، در بعضی از مدل‌ها از داخل به‌ وسیله‌ی یک دکمه باز می‌شود، مثل پراید، بعضی‌ها فقط با سوئیچ، مانند پیکان و بیشتر ماشین‌ها با قفل مرکزی، یعنی زمانی که درها باز هستند در باک هم باز است، مثل سمند.
  • بعد از باز کردن در باک، قسمت پیچی را به سمت عقربه‌های ساعت بگردانید تا خارج شود.

فیلم آموزش نحوه بنزین زدن برای اولین بار

نحوه بنزین زدن با کارت سوخت

  • کارت بنزین را به گونه‌ای که تراشه‌ی طلایی رنگ به سمت بالا باشد، تا انتها در قسمت اسلات کارت خوان وارد کنید.
  • کمی صبر کنید تا عبارت “رمز را وارد کنید” در صفحه نمایان شود. حالا رمز را وارد کنید، توجه کنید که کلید دستگاه کارت‌خوان را معمولا باید پرقدرت فشار داد!
  • اگر رمز کارت را تغییر نداده‌اید، به صورت پیش‌فرض چهار رقم آخر شماره‌ی کارت ملی مالک ماشین است. مثلا اگر شماره ملی طرف ۴۳۲۴۵۰۷۷۶۴ است، رمز کارت بنزین ۷۷۶۴ است.
  • بعد از ورود رمز، دکمه‌ی سبز رنگ تایید را فشار داده تا عبارت “لطفا کمی صبر کنید” بر روی صفحه نقش ببندد، بعد از چند ثانیه پمپ فعال خواهد شد.

طریقه کار با نازل بنزین

ضامن قفل نازل بنزین

اعداد نمایشگر پمپ همگی صفر شده‌اند و زمان بنزین زدن است، نازل را از دستگیره بگیرید و به سمت بالا و بیرون خارج کنید. نازل را داخل باک قرار دهید. با فشار دستگیره به سمت بالا بنزین خارج می‌شود و نشانگرهای پمپ بنزین، مقدار لیتر مصرفی و مبلغ کل را به صورت لحظه‌ای نمایش می‌دهند.

دقت داشته باشید که دستگیره‌ی نازل به صورت صفر و یک عمل نمی‌کند و کاملا آنالوگ است، یعنی با فشار کمتر، بنزین کمتری خارج می‌شود و بلعکس. پیشنهاد می‌کنم برای صرفه‌جویی در هزینه دستگیره را تا انتها فشار ندهید، چرا که احتمال خروج هوا به جای بنزین در این حالت بیشتر است و شما باید هزینه‌ی این هوا را پرداخت کنید!

نکته‌ی دیگری که در مورد نازل‌ها باید بدانید ضامن قفل‌کن است، می‌توانید برای جلوگیری از کمر‌درد ضامن را بعد از فشردن اهرم درگیر کنید، ولی همیشه حواستان به نازل باشد، چرا که هر لحظه امکان لرزش و خروج از باک بنزین وجود دارد.

نحوه بنزین زدن به میزان دلخواه

چگونه بفهمیم باک بنزین پر شده

در صورتی که شخصی در ماشینتان نباشد، می توانید سوئیچ را به صورت نیمه‌باز روی ماشین بگذارید تا آمپر مقدار بنزین را به صورت لحظه‌ای نمایش دهد، خیلی راحت نازل را روی ضامن قفل می‌کنم و همزمان به آمپر بنزین نگاه می‌کنم، هنگامی که به میزان دلخواه پر شد دستگیره را از حالت ضامن خارج می‌کنم و با کمترین فشار به بنزین زدن ادامه می‌دهم.

دکمه بازگشت به بالا