کسب و کار ایرانی برتر

اینورتر یا درایو آسانسور چیست؟

اینورتر آسانسور چیست؟

اینورتر آسانسور دستگاهی است که جهت تبدیل توان ورودی با ولتاژ و فرکانس ثابت، به توان خروجی با ولتاژ و فرکانس متغیر به کار برده می‌شود. با توجه به این که دور موتور، تابعی از فرکانس منبع تغذیه است، از این رو اینورترها ابتدا برق شبکه را به ولتاژ DC تبدیل می‌کنند و سپس آن را توسط یک اینورتر مجددا به ولتاژ AC با فرکانس و ولتاژ متغیر تبدیل می‌کنند. بنابراین اینورتر آسانسور وظیفه کنترل دور را بر عهده دارد. اینورتر (درایو) می‌تواند دور موتور را از صفر RPM تا چند برابر دور نامی موتور و به صورت پیوسته تغییر دهد. تریستورها و IGBT، از قطعات تشکیل دهنده درایوها هستند. وظیفه آن‌ها کنترل ولتاژ یا کنترل فرکانس است. درایوها علاوه بر آسانسورها در جرثقیل، پمپ، فن، نوار نقاله، پله برقی و دستگاه‌های اکسترودر نیز، کاربرد دارند.

نحوه کار اینورتر

تعمیر اینورتر: اینورتر یا مبدل برق، دستگاهی الکترونیکی برای تبدیل جریان مستقیم (DC) به جریان متناوب (AC) است. به کمک اینورتر می‌توان AC سه فاز را بدون کاهش قدرت و گشتاور موتور، کنترل کرد. اینورتر در ظرفیت‌های متفاوتی ساخته می‌شود. به عنوان مثال؛ برای موتوری با توان 20 اسب بخار می‌بایست از اینورتر 20 HP استفاده کرد. به لحاظ ورودی، اینورترها شامل دو دسته تک فاز و سه فاز هستند؛ اما خروجی همه آن‌ها سه فاز است. لازم به ذکر است که، برای اینورترهای با توان بالای 3 اسب بخار، باید از ورودی سه فاز استفاده شود. اینورتر، برق DC را از منابعی همچون پانل‌های خورشیدی، باتری یا سلول‌های سوختی دریافت و به برق AC  تبدیل می‌کند. این برق خروجی، قابل تبدیل به هر ولتاژی خواهد بود.

انتخاب اینورتر متناسب با نوع کاربری

برای انتخاب اینورتر آسانسور، باید به نوع کاربری آسانسور خود توجه کنید و آن را به صورت کامل بررسی نمائید. همچنین، بررسی کنید که آیا موتور آسانسور به گشتاور راه‌اندازی بالایی نیاز دارد یا خیر؟ آیا در زمان انجام کار دائم، جریان ثابت بالا نیاز به تغییر دارد؟ آیا نیاز به داشتن دقت فرکانس برای سرعت ثابتی وجود دارد یا خیر؟ هر نوع از اینورترها با توجه به کاربرد به خصوص آن در پمپ، فن، جرثقیل، نوار نقاله، آسانسور و… با یکدیگر متفاوت می‌باشند. در پمپ، فن و نوار نقاله، از اینورترهای با کاربرد عمومی استفاده می‌شود که به اینورترهای اقتصادی معروف هستند. در اکسترودهای پلاستیک و پرس‌های ماشین آلات خطوط آجر و یا جرثقیل که دارای گشتاور راه اندازی بالایی هستند، بهتر است از اینورتر با رنج توان بالاتر نسبت به موتور استفاده شود. در آسانسورهایی که دقت در کنترل سرعت آنان از اهمیت بالایی برخوردار است، استفاده از اینورترهایی با قابلیت کنترل حلقه بسته پیشنهاد می‎‌شود. از طریق این روش، با اتصال انکودر به موتور و برگشت فیدبک آن به اینورتر، امکان کنترل دقیق‌تری بر روی بار وجود خواهد داشت.

دلایل استفاده از اینورتر چیست؟

کاربرد اینورتر آسانسور چیست؟

اینورتر آسانسور، بار وارده به موتور را به صورت هوشمند تشخیص داده و بر اساس آن به موتور جریان برق می‌دهد که در بسیاری از موارد از جریان نامی موتور کمتر می‌باشد. از مزایای اینورتر، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اینورتر چگونه باعث کاهش هزینه برق میشود؟

به این دلیل که موتور آسانسور بار راکتیو روی شبکه دارد، اگر از درایو برای راه‌اندازی و کنترل موتور استفاده شود، بار راکتیو جبران می‌شود و تنها بار اکتیو را از شبکه برق مصرف می‌کند. لذا، جریان مصرفی کاهش می‌یابد. درایورها یا اینورترها، دارای بانک خازنی هستند که بار راکتیو را جبران می‌کنند. همچنین، در صورتیکه از اینورتر استفاده شود، جریان هنگام راه‌اندازی به صورت اتوماتیک به میزان لازم افزایش و حین کار به مقدار لازم کاهش می‌یابد. با توجه به این امر، مصرف برق به طور قابل توجهی کاهش خواهد داشت.

نکته دیگری که باید در نظر داشت، این است که در بسیاری از موارد هنگام راه‌اندازی، موتور آسانسور جریان بسیار بالایی از شبکه دریافت می‌کند که موجب کاهش ولتاژ شبکه و ایجاد صدماتی به تاسیسات برق رسانی می‌شود. این جریان تا حدودِ 6 برابرِ جریان نامی موتور می‌رسد که به هیچ عنوان مناسب و رضایت بخش نیست؛ اما اگر از اینورتر استفاده شود، میزان اضافه جریان کمتر خواهد شد. به عنوان مثال؛ اگر موتور با جریان نامی 10 آمپر کار کند، هنگام راه اندازی جریان به 60 آمپر می‌رسد؛ اما اگر از اینورتر استفاده شود، حداکثر جریان تا 12 آمپر خواهد بود. لازم است به این نکته نیز توجه داشته باشیم که با کاهش بار موتور، میزان جریان موتور به صورت اتوماتیک کم می‌شود. این موضوع علاوه بر کاهش هزینه برق، موجب افزایش طول عمر مفید موتور آسانسور نیز خواهد شد. همچنین، امکان استفاده از برق خانگی جهت راه اندازی موتور سه فاز وجود دارد. این بدان معناست که، می‌توان از برق تک فاز 220 ولت به جای برق سه فاز 380 ولت جهت راه اندازی موتور سه فاز آسانسور، استفاده کرد.

انواع اینورتر آسانسور کداماند؟

به صورت کلی، شرکت‌ها و برندهای متفاوتی به طراحی و تولید اینورتر آسانسور پرداخته‌اند. برخی از این شرکت‌ها داخلی و برخی دیگر خارجی هستند؛ اما تمامی این محصولات از لحاظ کیفیتی با یکدیگر مشابه می‌باشند. البته، برخی از نسخه‌های اینورتر آسانسور تولید شده توسط شرکت‌های معتبرتر، دارای کیفیت بالاتری هستند. عموما، شما باید نوع اینورتر آسانسور خود را با توجه به نوع کاربری آسانسور مورد نظر انتخاب کنید. برخی از انواع مختلف برند تولید کننده اینورتر، در بخش زیر بررسی شده‌اند که، شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به آن‌ها مراجعه نمائید:

6 مزیت استفاده از اینورتر آسانسور

اینورتر آسانسور، قطعه‌ای پرکاربرد است که می‌تواند به شما کمک کند تا عملکرد هر آسانسور را بهبود بخشید. در بخش زیر، برخی از مزیت‌های مهم و مورد توجه این قطعه بررسی شده است:

چگونه اینورتر آسانسور را نصب نمائیم؟

با توجه به اینکه، اینورتر یکی از تجهیزات و قطعات بسیار مهم آسانسور است و مستقیما بر ایمنی آسانسور تاثیرگذار می‌باشد، باید توسط تکنسین‌های حرفه‌ای نصب گردد. اقدام به نصب اینورتر، از آنجایی که امنیت آسانسور با جان افراد و سرنشینان آن سر و کار دارد، نباید به دست افراد غیر حرفه‌ای سپرده شود. ممکن است بتوانید اینورتر و درایو‌های صنعتی را بدون نظارت کارشناس نصب نمائید؛ اما برای نصب اینورتر آسانسور باید حتما از یک متخصص کمک گیرید و همچنین نظارت حرفه‌ای تکنسین‌های آسانسور و مهندسین آن نیز باید بر انجام کار صورت گیرد.

دکمه بازگشت به بالا