عمومیکسب و کار ایرانی برتر

انواع بتن در معماری

نیاز به دانش تکنولوژی انواع بتن با توجه به جایگاه ویژه ای که در صنعت ساختمان دارد ، برای طراحان و همچنین عوامل اجرایی امری ضروری به نظر می رسد. چرا که استفاده فراوان بتن در ساخت و تولید سازه های گوناگون و گستردگی کاربردهای آن، از گذشته تا به امروز، گوی سبقت را از دیگر مصالح ساختمانی ربوده است. تاریخچه استفاده از بتن به حدود ۲۰۰۰ سال قبل یعنی زمانی که مصریان از ترکیب مواد مختلف جهت احداث ساختمان های خود استفاده می کردند بر می گردد.

همچنین بررسی تاریخی کاربرد بتن در معماری نشان می دهد که این ماده توسط معماران رومی و صدر مسیحیت مورد استفاده قرار می گرفته و در قرون وسطی و رنسانس اغلب بی استفاده مانده است. امروزه مبحث تکنولوژی بتن بجز اجزا اصلی تشکیل دهنده آن یعنی سیمان ، سنگدانه ها و آب بسیار وسیع تر گردیده و به دنبال گسترش کاربردهای گوناگون ، مفهومی فراتر از گذشته را پیدا کرده است.

کیفیت بتن، کارایی مناسب، قابلیت طراحی، نداشتن اثرات مخرب زیست محیطی سبب گردیده است که کاربرد این ماده روز به روز بیشتر گردیده ، بطوریکه در حال حاضر تولید کمی بیش از یک تُن بتن در سال به ازای هرنفر در جهان و ساخت ۲ زیر ساخت های بشری از این ماده بیانگر این مسئله است که اهمیت انواع بتن در جامعه مدرن امروزی امری اجتناب ناپذیر است .

از آنجایی که بسیاری از خواص دیگر بتن نظیر وزن مخصوص ،نفوذ پذیری و … به مقاومت فشاری آن بستگی دارد، در سالهای اخیر بیشتر تحقیقات انجام شده به منظور دستیابی به مقاومت فشاری مورد نیاز بتن بوده است. اما امروزه، باتوجه به استفاده روز افزون از بتن در سازه های شهری، نیاز به تغییر و دگرگونی رویه های سطوح بتنی اجرا شده، به منظور دستیابی به ظاهری زنده، زیبا و غیر یکنواخت بیش از پیش احساس می گردد.

پیشرفت تکنولوژی در گرو توجه به این احساس نیاز از یک سو و دسترسی آسان ، قیمت مناسب و از همه مهمتر شکل پذیری مطلوب بتن در کنار بالا بودن مقاومت فشاری آن از سوی دیگر سبب گردیده است که نقش بتن بیش از پیش پر رنگ تر گردد از اینرو فرهنگ سازی و اشاره به استفاده از فناوریهای نوین در صنعت ساختمان در سیستمهای تدریسی موجود در مراکز عالی باید بگونه ای گنجانده شود که همواره دانشجو بر اساس رشد فناوری ،تفکری همسو و منطبق با آن پیدا کرده تا با ورود در عرصه ی صنعت ساختمان دیدگاه لازم به جهت بهره گیری مناسب از فناوریهای نوین موجود را دارا باشد.

امروزه نقش بتن در فناوری های نوین ساختمانی به وضوح قابل رویت است. تبلور این نقش از معماری فضا و مبلمان داخلی گرفته مؤید این ادعاست. حتی در مواردی که ذات مصالح مصرفی بتنی نیست تا ساخت بتن های پودری با مقاومت فشاری ۸۶۰ مگاپاسکال که در نهایت شاتکریت بر روی آن اجرا می شود.در مطالب پیشرو اشاره ای خواهیم داشت به تولید بتن هایی که باعث تحولی چشمگیر در صنعت ساخت و سازدر حیطه ی مصالح ساختمانی گشته که با آشنایی و بررسی این محصولات بینشی نو و دیدی گسترده پیش روی خواننده قرار خواهد گرفت.

Types of concrete in architecture

بتن اکسپوز چیست و چه کاربردی دارد؟بتن اکسپوز که در زبان انگلیسی آن را با نام exposed concrete می‌شناسند، نوعی جدید از مصالح ساختمانی است که در سال‌های اخیر محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. اکسپوز که در انگلیسی به معنای پیدا و نمایان است و  به نحوه کاربرد این نوع بتن (در نمای ساختمان) اشاره دارد. بتن اکسپوز را به عنوان نما در داخل یا خارج ساختمان مورد استفاده قرار می‌دهند تا از مزایای ظاهری و فیزیکی آن بهره‌مند شوند.این نوع بتن، سطحی صیقلی و صاف دارد و می‌توان آن را در قالب‌های گوناگون به صورت پنل‌های آماده ساخت و به عنوان نما در ساختمان‌های مختلف استفاده کرد.

تنوع در طرح، رنگ و شکل این نما هیچ محدودیتی ندارد و در هر حالتی که معمار آن را طراحی کند، قابل اجرا می‌باشد.برای ساخت بتن‌اکسپوز یا بتن نما از ترکیبی استفاده می‌شود که وزن نهایی آن سبک‌ می‌شود و وزن سبک بتون اکسپوز درمقایسه با انواع دیگر مصالحی ساختمانی نما، بر محبوبیت آن افزوده است. از طرح‌های محبوب بوتن اکسپوز می‌توان به طرح چوب، طرح حرمی، طرح‌های حجمی و طرح چهار سوراخ اشاره کرد

انواع بتن های رنگی و مبلمان شهری

در محیط شهری معابر، پارکها و تفرجگاه ها همواره جداول، نیمکت ها، گلجایها و زباله دان هایی از جنس بتن مشاهده می کنیم که اغلب فاقد رنگ مناسب بوده و یا در صورت رنگ شدگی با گذشت زمان از کیفیت ظاهری آنها کاسته شده و معمولا با خوردگی و سایش سطح بتن رو به رو هستیم که منظری نا مناسب در فضای شهری ایجاد نموده و به بیننده القا می سازد.

البته اغلب شاهد رنگ آمیزی اینگونه مبلمان شهری نیز هستیم در این میان استفاده از بتن های رنگی با دوام و کیفیت بسیار بالا تا حد زیادی میتواند گره گشای این نا همگونی ها باشد.در اولین نظر به ساخت بتنهای رنگی، هزینه ی بالای آن در جهت تولید، کیفیت و عدم دوام بلند مدت آن به ذهن می رسد اما با پیشرفت فناوریی ساخت این بتن ها با هزینه های کمتر و دوام بسیار بالا، داشتن این ذهنیت نوعی عقب افتادگی علمی از تکنولوژی نوین بتن میباشد.

بهره گیری از رنگدانه های سرامیکی و فلزی از فناوری های نوین در تولید بتن رنگی به حساب می آید. با استفاده از این رنگدانه ها میتوان بتن هایی به رنگهای آبی، قرمز، سیاه، زرد، سبز و نارنجی تهیه نمود. با توجه به اینکه رنگدانه های سرامیکی مورد استفاده دارای دانه بندی های بسیار ریز هستند لذا توزیع یکنواخت و همگنی را در بتن ایجاد می کند که به افزایش مقاومت و کاهش نفوذ پذیری این بتن ها کمک میکند علاوه بر آن مقدار مورد استفاده ی رنگدانه ها بسیار اندک و درصد ناچیزی از کل ترکیب است.

بنابراین هزینه ی زیادی را تحمیل نمی کند و قیمت تمام شده ی این بتن ها خیلی بیشتر از بتن های معمولی نیست. برای تهیه این نوع، حدود ۱ تا ۳ درصد از رنگدانه مورد نظر در شرایطی که بتن تحت عمل آوری است به مخلوط اضافه می شود و بقیه مراحل کار نیز مشابه ساخت بتن معمولی است. اما نکته قابل توجه در ساخت بتن های رنگی در قطعات و احجام بزرگ این است که می توان به جای رنگ کردن کل توده ی جسم، فقط لایه رویی آنها را رنگی تهیه نمود و توده ی درونی جسم به رنگ بتن معمولی باشد.

اما از دیگر مزایا و کاربردهای این بتنها میتوان خط کشی خیابان ها ، رنگ آمیزی ساختمان های بتنی شهر که هم بر زیبایی معابر می افزاید و هم عمر سازه را افزایش می دهد ،بهره گیری در میادین ورزشی و استادیوم ها برای رنگ آمیزی سکوهای تماشاچیان و یا موارد مشابه را می توان نام برد. باید توجه داشت که این بتن ها علاوه بر زیبایی خاص در مقایسه با انواع دیگر با توجه به حذف مراحل تعمیر و نگهداری و نقاشی مجدد مقرون به صرفه تر است.

همانطور که اشاره شد به طور معمول در مواردی نظیر خط کشی و جدول بندی معابر که باید از رنگهای خاصی استفاده شود، سازه با انواع بتن معمولی ساخته شده و سطح خارجی آن با رنگ های معمولی رنگ آمیزی می شود که این رنگ چون بصورت یک پوشش خارجی است در معرض تخریب های محیط قرار دارد و مرتب باید تعمیر و نقاشی مجدد شود در حالی که بتن رنگی دوام بیشتری داشته و رنگ آن ثابت خواهد ماند. باید اذعان داشت که با آزمایش های صورت پذیرفته (۷ و ۲۸ روزه) مشخص شده که رنگدانه ها مقاومت فشاری و کششی اکثر نمونه ها را تقویت نموده است.

نکته:امروزه به علت نواسانات قیمت بازار همه درگیر این هستیم که جایی مناسب پیدا کنیم تا بتوانیم خرید امن و اسانی داشته باشیم شما میتوانید برای اگاهی از قیمت بتن اکسپوز به سایت ما مراجعه کنید و با مشاوره گرفتن از کارشناسان ما از اخرین قیمت ها با خبر شوید.

تلفیق بتن رنگی و بتن سبک درساخت شهری

بتنهای رنگی می تواند بطور عمده در تولید مبلمان شهری مورد استفاده قرار گیرد اما ممکن است در پاره ای از مواقع وزن مبلمان ایجاد شده نیز مورد توجه باشد. به عنوان مثال ساخت زباله دانها، گلجایها و یا بعضی جداول متحرک که نیاز به حمل آنها می باشد و یا حتی برخی پارامترهای دیگر نظیر مقاومت فشاری و کششی بالا.

امروزه تولید بتن های سبک نیز امکان پذیر شده و قادر هستیم حتی بتن های با وزن مخصوص کمتر از ۱۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب را نیز تولید کنیم البته با مقاومت های بالا.این محصولات از جهت سبکی و شکل پذیری بالا بسیار مطلوب به لحاظ ساخت مبلمان شهری هستند. لیکا یا پوکه صنعتی یکی از عمده ترین مواد مصرفی به عنوان سنگدانه در این نوع بتن ها می باشد که از حرارت دادن ذرات رس در کوره های گردان حاصل میشود.این سنگدانه ها به سبب وجود فضاهای خالی دارای وزن مخصوص پایین بوده که میتوانیم از آن در کنار میکروسیلیس و روان کننده ها در بتن های با نسبت آب به سیمان پایین و به تبع آن مقاومت بالا بهره بجوییم.

بدیهی است بدلیل تخلخل بالای ایجاد شده در ساختار بتن با استفاده از این مصالح به جهت سبک سازی باید به دنبال کاهش تخلخل به جهت افزایش مقاومت و کاهش نفوذپذیری بتن باشیم زیرا از عمده مسایلی که موجبات تخریب بتن بکار گرفته شده در مبلمان شهری را فراهم میسازد نفوذ پذیری زیاد و بدنبال آن عدم مقاومت در شرایط متغیر جوی و در نتیجه خوردگی سطح و تخریب سریع بتن می شود. این مهم نیز با کاهش قطر سنگدانه های لیکا (در موارد ساخت بتن سبک که از لیکا استفاده میکنیم) و همچنین سنگدانههای طبیعی مورد استفاده تا حدی تأمین می گردد.

به خاطر داشته باشیم برای رسیدن به بتنی مطلوب با کارایی و دوام مناسب استفاده از مواد مضاف بسیار مؤثر است. ماده ی مضاف حباب هواساز که در بتن های مورد استفاده ی مبلمان شهری نقش بسزایی را با افزایش مقاومت در مقابل سیکلهای گرم و سرد شدن متوالی محیط ایفا می کند و از خوردگی و سایش سطح بتن تا حدود زیاد محافظت میکند و همچنین روان سازها و … بهره گیری از مواد پوزولانی هم ثمربخش خواهد بود، مواد پوزولانی چون که ذرات آن حدود ۰.۰۱ قطر ذرات سیمان بوده که در مخلوط بتن جایگزین درصدی از سیمان مصرفی می شود و در نهایت نانوسیلیس که به جهت کاهش بسیار چشمگیر ذرات کارآمدتر از در بتن عمل میکند .

پس با بهره گیری بهینه و بجا از مواد مضاف و پوزولانی در کنار سایر مصالح مصرفی در بتنهای معمولی و سبک و حتی بتن های رنگی و پلیمری قادر به تولید محصولی با کیفیت بالا بوده و دیگر نگرانی از لحاظ عدم های تولیدی و خوردگی و سایش سطوح خارجی و حتی آرماتورهای مورد استفاده در داخل سازه های مورد نظر وجود نخواهد داشت.با توجه به مواد مذکور خواهیم توانست به جهت زیبایی مبلمان های شهری از بتنی رنگی البته با وزن مخصوص پایین و سبکی قابل قبول که از همه ی جهات دارای کیفیتی تضمین شده می باشد، استفاده نماییم.

منبع:

آپارات

دکمه بازگشت به بالا