عمومیکسب و کار ایرانی برتر

آشنایی با انواع پارتیشن ها

در حال حاضر طراحی فضا و پارتیشن بندی از متد های روز دنیا و برگرفته از عناصر زیبا سازی محیط است که می تواند در معماری فضای داخلی بسیار موثر واقع شود.

پارتیشن عنصری دکوراتیو است که می تواند در استفاده بهینه از فضا بسیار کمک کننده باشد و جزو المان های پرکاربرد در فضاهای مختلف اداری، شخصی و غیره است.

این عناصر دارای انواع متنوعی هستند که در ادامه شما را با چیستی پارتیشن و انواع این عنصر خلاقیت و زیبایی آشنا خواهیم کرد تا در به کارگیری آن مطلوب عمل کنید.

پارتیشن چیست؟

محصولی تزئینی و کاربردی است که با استفاده از آن می توان فضا را تقسیم کرده و از یک فضا به چند منظور استفاده کرد. این عنصر طراحی فضا، کاربرد ها و مزایای بسیاری دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

برخی از آنها ارتفاع بسیار زیادی دارند و به سقف متصل اند که این مورد مطابق با سلیقه شما قابل تنظیم است.

در حال حاضر انواع متنوعی همچون پارتیشن های چوبی، شیشه ای و اداری وجود دارد که از جنس چوب، شیشه، فلز و پارچه ساخته می شوند.

پارتیشن ها از نظر ساختاری به دو نوع متحرک و ثابت تقسیم بندی می شوند:

  • پارتیشن متحرک همانطور که از نامش پیداست، امکان جابجایی دارد و این شناور بودن به ما کمک می کند تا آن را مطابق سلیقه و دکوراسیون جابجا کنیم.
  • نوع ثابت آن با استفاده از پیچ و مهره روی زمین ثابت می شود و امکان تحرک در این پارتیشن ها وجود ندارد.

با استفاده از این عناصر می توانید فضاهای بزرگ اداره جات و سالن های بزرگ را تقسیم بندی کرده تا از فضا استفاده ای بهینه داشته باشید.

معرفی مدل های چوبی

پارتیشن چوبی گزینه ای بسیار مناسب برای خانه و محیط سالن نشیمن است. اتاق پذیرایی، سالن غذاخوری و نشیمن و اتاق خواب از گزینه هایی هستند که با استفاده از این عنصر طراحی فضا می توان آنها را از هم جدا کرد.

این نمونه بسیار مقاوم است و به دلیل طبیعی بودن جنس آن و طرح های متنوع، از نظر بصری هماهنگی بیشتری با مبلمان چوبی منزل ایجاد می کند.

جنس چوبی آنها باعث می شود که گرما در فضا حفظ شود و انرژی محیط هدر نرود و بهینه مصرف شود.

در ساخت این نوع از چوب استفاده می شود که تنوع طرح و رنگ در آن گسترده است. عمدتا ساخت پارتیشن با استفاده از چوب طبیعی انجام می گیرد. یکی از نکات مراقبی پارتیشن چوبی این است که از این مدل در محیط مرطوب استفاده نکنید، زیرا چوب در اثر رطوبت پوسیده می شود.

معمولا چوب استفاده شده در ساخت این مدل، چوب MDF است که با کیفیت خوبی ساخته شده و با قیمت مناسب ارائه می شود.

پارتیشن شیشه ای

پارتیشن شیشه ای قابلیت عبور نور را دارد از این رو روشنایی محیط تامین می شود که در مصرف برق می توان صرفه جویی کرد.

تنوع این مدل نیز بالا است و شما می توانید شیشه را در رنگ، طرح و شکل دلخواه سفارش دهید. شیشه مورد استفاده برای پارتیشن بندی میتواند ساده یا طراحی شده باشد.

معمولا شیشه های این مدل در انواع ساده، دوجداره، سکوریت، مات و رنگی ارائه می شوند.

سرعت نصب این مدل شیشه ای بالا است و معمولا هزینه آن مقرون به صرفه است. این مدل با یک دستمال مرطوب و شیشه شور به راحتی تمیز می شود.

اگر این نمونه از تقسیم کننده فضا، از جنس شیشه دوجداره مرغوب باشد، به عنوان عایق صوتی نیز می تواند عمل کند.

پارتیشن از جنس شیشه، بسیار شیک است و با طراحی دیزاین های مدرن امروز بسیار همخوانی دارد. این مدل دید کامل دارد که می توان با استفاده از پرده کرکره ای یا لوردراپه، دید را به صورت موقتی پوشاند.

می توان از نمونه شیشه ای در ادارات، هتل ها و رستوران در کنار طراحی های مختلف فضا بهره برد.

معرفی مدل های مناسب آفیس

یکی از فضاهایی که به پارتیشن بندی نیاز دارد، دفاتر و آفیس ها هستند. تقسیم بندی ادارات با هر نوع از آنها انجام پذیر است و بنا بر طراحی فضای داخلی، مدل آن قابل انتخاب است.

معمولا در شرکت های بسیاری به علت کمبود فضا از این مدل در طراحی و سازمان دهی استفاده می شود اما استفاده از پارتیشن در فضای اداره جات با نکاتی همراه است که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

  • اگر در اداره ها از این طراحی استفاده می شود، باید شیشه دوجداره و عایق صدا باشد.
  • اگر مایل به پوشاندن کامل فضا هستید، بهتر است از پارتیشن چوبی استفاده کنید.
  • استفاده از نوع ثابت و موقت نیز بستگی به کاربرد شما از فضا دارد. هر دو نوع آن برای اداره میتواند مفید باشد.

زمانی که در اداره از پارتیشن استفاده کنید، می توانید یک اتاق را به چندین فضای اختصاصی برای کارمندان خود تبدیل کنید که بیشترین کارایی و تمرکز را داشته باشند.

در اداره ها به دلیل تعدد کارکنان و تغییر تعداد آنها، در برخی مواقع به فضای بیشتر و در برخی مواقع به فضای کمتری نیاز خواهید داشت. با پارتیشن بندی موقت می توانید تعداد اتاق ها و فضاهای خصوصی سازی شده را تغییر دهید.

پارتیشن اداری علاوه بر چوب و شیشه می تواند از نمونه های پی وی سی و فلزی نیز تهیه شود. این مدل ها نیز برای اداره ها به صرفه هستند زیرا مقاومت بالایی دارند و تا سالیان سال نیاز به تعویض ندارند همچنین تمیز کردن آنها نیز آسان است.

مزایای پارتیشن خوب در فضای مختلف

  • تفکیک و تقسیم بندی فضا
  • ایجاد مانع، محرومیت و کاهش دید
  • زیبایی و جلوگیری از یکنواختی فضا
  • سازمان دادن به فضاهای بزرگ برای استفاده بهینه
  • قابلیت چند منظوره بودن
  • سادگی در نصب و به صرفه بودن نسبت به دیوار

بهتر است در نصب پارتیشن این نکته را به یاد داشته باشید که این عنصر طراحی فضا به گونه ای نصب شود که توزیع نور و صدا را در فضا بهم نریزد. مخصوصا در مورد فضاهایی که قرار است از هم نور بگیرند و یا سرما و گرما را بین هم توزیع کنند.

دکمه بازگشت به بالا