استان ها

انجمن خیرین میراث فرهنگی در راستای مشارکت در احیا و مرمت بناهای تاریخی فعالیت می کند

به گزارش خبرگزاری ترندونی از قزوین؛ عصر یکشنبه در مراسمی با حضور فریدون فعالی مشاور عالی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و تعدادی از خیرین، فعالیت انجمن خیرین میراث فرهنگی بعنوان چهارمین استان کشور در قزوین راه اندازی شد و فعالیت خود را آغاز کرد.

فریدون فعالی در این جلسه گفت: شاید یکی از خلاء ها و کمبودهایی که در عرصه نگهداری و مرمت بناهای تاریخی دیده می شد نبود انجمن خیرین دوستدار میراث فرهنگی بود که از یک سال گذشته ایده آن مطرح و سپس عملیاتی شد.

مشاور عالی قائم مقام وزارت میراث فرهنگی کشور یادآورشد: آثار تاریخی و فرهنگی به دلیل وسعت و تعدد آنها هزینه سنگینی برای مرمت و نگهداری و احای نیاز دارد و اعتبارات دولتی جوابگوی نیازها نیست لذا حتما بایستی از ظرفیت بخش خصوصی و خیرین هم استفاده کنیم تا کارها تسریع شود.

انجمن خیرین میراث فرهنگی در راستای مشارکت در احیا و مرمت بناهای تاریخی فعالیت می کند

وی بیان کرد: در بخش های صنعت و معدن ظرفیت های زیادی در استانهای کشور داریم که صاحبان آنها در عرصه مسئولیت اجتماعی وظیفه دارند بخشی از سودهای اقتصادی خود را در امور عام المنفعه هزینه کنند که با پیگیری این راهکار توانستیم در چند استان کشور با جلب مشارکت سرمایه گذاران دوستدار میراث فرهنگی بخشی از هزینه های تعمیر و مرمت بناهای تاریخی را تامین کنیم.

فعالی گفت: سالهاست که صنایع بزرگ وارد تیم داری شده و سرمایه های هنگفتی را برای تیم های لیگ برتر هزینه می کنند که کار ارزشمندی است و تلاش کرده ایم این رویکرد را در عرصه میراث فرهنگی هم تقویت کنیم تا بخشی از مرمت بناهای تاریخی توسط صنعتگران بزرگ صورت گیرد.

وی اظهارداشت: این تجربه در استان کرمان توسط مسئولان معدن گل گهر، مس کرمان بکار گرفته شد و در این مناطق شاهد حضور سرمایه گذاران برای مشارکت در احیای ارگ بم و بناهای تاریخی مهم بودیم و خوشبختانه امروز در استان قزوین هم یک خیر مبلغ 3 میلیارد تومان برای مرمت قلعه الموت اختصاص داده که بسیار ارزشمند است.

انجمن خیرین میراث فرهنگی در راستای مشارکت در احیا و مرمت بناهای تاریخی فعالیت می کند

مشاور عالی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی کشور در ادامه اظهارداشت: با راه اندازی انجمن خیرین میراث فرهنگی در شش استان کشور امروز این انجمن در قزوین هم بعنوان هفتمین استان راه اندازی می شود که می تواند به تسریع در احیا و مرمت بناهای تاریخی کمک کند.

وی گفت: خوشبختانه در استان قزوین اثار تاریخی متعدد و فاخری دارید که برخی از آنها نیازمند مرمت و احیاست که امیدواریم با آغاز فعالیت انجمن خیرین میراث فرهنگی در قزوین بتوانیم از ظرفیت دغدغه مندان حوزه میراث فرهنگی بتوانیم زمینه جذب سرمایه گذاران بیشتری را برای احیا مهیا کنیم.

فعالی در خصوص اهداف این انجمن اظهارداشت: انجمن یک نهاد مردمی و عام المنفعه و محدوده فعالیتش در سطح ملی است و در راستای ایجاد زمینه مشارکت خیرین میراث فرهنگی در داخل و خارج از کشور به منظور جلب و جذب سرمایه گذاری معنوی و مادی جهت حفظ و مرمت و احیای بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی و فرهنگی، میراث طبیعی ثبت شده و مشارکت در راه اندازی موزه ها و پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس و اموال غیرمنقول فرهنگی و تاریخی کشور فعالیت می کند.

انجمن خیرین میراث فرهنگی در راستای مشارکت در احیا و مرمت بناهای تاریخی فعالیت می کند

این مدیر یادآورشد: بهره مندی از توان و تجربیات فنی و مشاوره های تخصصی خیرین صاحب نظر و شاخص در عرصه های میراث فرهنگی، فراهم کردن زمینه دریافت منابع مالی ، هبه یا اهدای اموال منقول و غیر منقول در اختیار افراد دوستدار میراث فرهنگی، تشکیل بانک اطلاعات آماری خیرین و معرفی توانمندی های آنها جهت بهره برداری از ظرفیت آنها و تشکیل بانک اطلاعات جامع آماری از بناها، محوطه ها، بافت های تاریخی و اموال منقول فرهنگی و تاریخی که نیازمند مرمت هستند نیز از دیگر اهداف تشکیل این انجمن است.

مشاور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: همچنین تعامل و همکاری با اشخاص حقوقی و سازمانهای دولتی و غیر دولتی به منظور شناسایی و بهره برداری از توانمندی و ظرفیت آنها در اجرای اهداف انجمن، ایجاد پایگاه اطلاع رسانی ، انتشار کتاب و نشریات در راستای شناساندن اهداف انجمن به افکار عمومی و تامین هزینه های مرمت و بازپیرایی بناهای تاریخی ، محوطه ها و بافت های تاریخی و فرهنگی و مشارکت در تعیین حریم آثار تاریخی و میراث طبیعی ثبت شده و اقدامات پاسدارانه از میراث ناملموس توسط خیرین از دیگر اهداف تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی است.

در این مراسم از سوی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، علیرضا خزائلی به مدت دو سال بعنوان رئیس هیئت مدیره انجمن خیرین میراث فرهنگی استان قزوین منصوب شد.

انجمن خیرین میراث فرهنگی در راستای مشارکت در احیا و مرمت بناهای تاریخی فعالیت می کند

همچنین 9 نفر از خیرین به عنوان اعضای انجمن معرفی شدند.

دفتر انجمن خیرین میراث فرهنگی استان قزوین در محوطه تاریخی عالی قاپو در محدوده دولتخانه صفوی مستقر می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا