اقتصادی

اما و اگرهای پرداخت ۲۲.۳ هزار میلیاردی که یک وزیر خواست

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی نامه وزیر را از صندوق توسعه ملی به 22.3 هزار تشریح کرد. سابقه میلیاردها تومانی داشت و گفت قانون را رعایت می کنیم اما باید توجه داشت که چنین منابع ریالی نداریم. تا زمانی که ماهی کافی باشد، نیمی از ظرفیت صندوق از بین می رود.

به گزارش ترندونی، مهدی غضنفری درباره وجود صندوق های ثروت ملی در جهان و صندوق توسعه ملی در ایران گفت: موضوع تشکیل صندوق های ثروت ملی در دنیا که ما آن را صندوق توسعه ملی می نامیم در ایران تصمیم گرفته است تا آن را حفظ کند. نفت مازاد در حساب یا صندوق؛ البته در طول سال ها، صندوق های بیشتری در کشورهای مختلف عملیاتی شده اند.

رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه ملی در ادامه اهداف راه اندازی این صندوق ها را یک یا ترکیبی از سه هدف دانست. وی تصریح کرد: اولاً صندوق های تثبیت که هدف آن کمک به تثبیت بودجه یک کشور است، ورود منابع به صندوق زمانی است که درآمدهای نفت، مواد اولیه یا مازاد تجاری افزایش یافته و برای تثبیت بودجه کشور خارج می شود که نفت کالا یا تجارت ثانیاً، صندوق های توسعه که هدف آن استفاده از منابع صندوق در کشور است – چه توسط خود صندوق و چه توسط بخش خصوصی. و سوم، صندوق های زیست محیطی برای حفظ و افزایش منابع و دارایی ها برای نسل های آینده. بر اساس اساسنامه صندوق توسعه ملی ایران، هدف این صندوق تطبیق اهداف توسعه ای و حفاظتی است، اما به دلیل افزایش فشار تحریم های سلطه طلب دولت و کاهش فروش نفت و درآمدهای ارزی، بیشتر منابع این صندوق توسط دولت های قبلی مصرف شده است.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی درباره نامه یکی از وزرا به وی و 22.3 هزار نفر گفت. عدالت: یکی از دغدغه های مدیران ارشد وقتی صحبت از صندوق توسعه ملی می شود، نمی توان از منابع، هزینه های جاری و بودجه ملی صندوق استفاده کرد. ارگان ها اغلب در ماه های ابتدایی سال از صندوق توسعه ملی تقاضای بودجه داشتند اما این بار این اتفاق افتاد.

غضنفری افزود: منظور من (خوب این درخواست ها خطاب به معاونت برنامه ریزی و بودجه است) این نیست که صندوق توسعه ملی قصد پرداخت یا سرپیچی از دستورالعمل های قانونی را ندارد، بلکه منظورم منابع جاری است. ریالی این موضوع در صندوق نیست. بنابراین صندوق توسعه ملی مانند همیشه تابع قوانین و مقررات کشور است و شرایط و الزامات کشور را درک می کند، متاسفانه منابع آن در حال حاضر بسیار محدود است.

وی با بیان وضعیت منابع ریالی صندوق و محدودیت های کمی و قانونی آن، گفت: صندوق دارای حدود 55 ریال منابع است که غالباً براساس ماده 52 قانون الحاق برخی مواد قانون تنظیم مالی دولت (مصوب 1393) است. ) و کاربردهای قانونی خاصی دارد. در نتیجه تقریباً تمام این منابع در اختیار حدود 20 بانک کشور است و بانک ها تقریباً همه آن ها را به عنوان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار گروه های هدف قرار داده اند. بنابراین برای تامین مبلغ مورد نظر یعنی 22.3 همت باید حداقل 6 ماه یا بیشتر منتظر بمانید که ممکن است بی اثر باشد و البته نیمی از فرصت های ریالی صندوق و علاوه بر آن ناهماهنگی را از دست بدهید.مصرف منابع باید توسط هیئت نظارت شود.

رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه ملی درباره چرایی عدم پرداخت ارزی صندوق به دلیل محدودیت منابع گفت: البته حجم منابع ارزی چندان باز نیست، اما مانع اصلی نیست، اصلی ترین مانع است. مانعی که به درستی شناسایی شده است. بند 11 مصوبه هیأت نظارت 1400 متر است. 17 دسامبر 2000، که بیان می کند: برای حفظ منابع صندوق باید از تبدیل منابع ارزی به واقعی جلوگیری شود. به همین دلیل هیأت مدیره صندوق توسعه ملی مجاز به تبدیل منابع ارزی صندوق به ریال برای تأمین هزینه های ریالی به منظور تأمین همت 22.3 نیست.

غضنفری گفت: شاید بهتر است قوه مجریه قبل از نوشتن مجوز انصراف از صندوق با صندوق توسعه ملی تماس گرفته و در جلسات برای شناسایی تمامی موارد و موارد مربوط، مکاتبه و ثبت نام و سپس درخواست مجوزهای قانونی اقدام شود. ” متأسفانه تسهیلات در فرآیند صدور مجوز، فضایی را به صندوق اختصاص نمی دهد و این امر تاکنون مشکلات زیادی را به همراه داشته است.

رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه ملی همچنین درباره مشکلات این فرآیند گفت: برای اخذ اماکن از هر بانکی باید به مجموعه ای از سوالات پاسخ داده شود و تمامی مراحل اخذ و برگشت منابع روشن شود. و هر فرآیند در این زمینه حداقل دارای سه بخش است. بخش اول میزان و نوع مبلغ، کارکرد و نحوه مصرف، کارمزدها و حضور یا عدم حضور بانک و مهلت‌های پرداخت برای متقاضی و برخی تصمیمات دیگر در مورد ترتیبات پرداخت را بیان می‌کند. اغلب در این ستون است که دستگاه متوجه می شود که آیا وجوه منابع ریالی کافی و به موقع است یا خیر؟ و اگر جواب منفی است اجازه نگیرد و نامه بفرستد.

دومین بخش مهم در مورد زمان استراحت برای بازگشت و نحوه ارزیابی کارایی تسهیلات و کنترل پروژه است. به اطلاع می رساند منابع زیادی از صندوق توسعه ملی برای آب و خاک دریافت شده است و گزارشی از اثربخشی آنها نداریم. و قسمت سوم در مورد نحوه استرداد وجه، دستگاه استرداد، زمان آن و جریمه های احتمالی عدم استرداد می باشد.

غضنفری ادامه داد: نزدیک به نیمی از منابع برداشت شده از صندوق توسط دولت های قبلی این جزئیات را اعلام نکردند و تملک مجدد صندوق را به چالش کشیدند که شاید به دلیل عدم تعامل دستگاه متقاضی صندوق با ارکان صندوق باشد. دولت ها، نه مجوزها.

رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه ملی با توجه به نگرانی ها و سخنان رئیس اجرایی، ابراز امیدواری کرد: در آینده درخواست دستگاه ها برای برداشت وجوه از صندوق بررسی و قبل از کسب همه جزئیات، جزئیات بیشتر ابلاغ شود. .

وی یادآور شد: منابع صندوق توسعه ملی برای همه مردم ایران و برای آینده این کشور است، بنابراین باید همه با هم در حفاظت از این منابع تلاش و تلاش کنیم و تمام تلاش ما سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری باشد. ” از آنجایی که به گفته رئیس اجرایی، صندوق توسعه ملی فرصت مغتنمی برای رهایی کشور از وابستگی به نفت است، همه ما وظیفه داریم نسبت به منابع صندوق توسعه ملی حساس باشیم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا