اقتصادی

اقدامات وزیر جدید بر مبنای آزمون و خطا نباشد/ رگه‌های تحولِ صنعت خودرو دیده می‌شود

در پی اعلام برنامه های وزیر پیشنهادی صنعت ، معدن و تجارت ، کارشناس خودرو ، با اشاره به اینکه مشکلات صنعت خودرو ناشی از تحریم های مضاعف و سوءمدیریت بود ، اثری از تغییرات در برنامه ها توسط وزیر پیشنهادی در تاریخ 13 پیدا کرد. به و راه حل هایی را برای مشکلاتی که مبتنی بر آزمایش و خطا نیستند ، انتظار دارد.

به گزارش ترندونی ، سید رضا فاطمی امین به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صنعت ، معدن و تجارت (سمت) برای دولت سیزدهم برنامه ها و اهداف توضیح می دهد که بخشی از آن به طور طبیعی برای صنعت خودرو و بازار آن است که مهمترین آنها افزایش تولید خودرو به میزان 100000 دستگاه بیش از برنامه ریزی شده در نیمه دوم سال جاری ، تعویق تعهدات در ماه دسامبر ، متعادل سازی بازار ، نظارت مستمر و نظارت روزانه.نظارت بر عرضه و تحویل خودروها ، کاهش تعداد خودروها به حداکثر 10 هزار دستگاه و غیره تا پایان سال جاری ، به عنوان برنامه های کوتاه مدت و همچنین مواردی مانند تولید تا سه مورد میلیون دستگاه در سال 1404 حداقل از دو محصول داخلی جدید به عنوان برنامه های میان مدت تولید سالانه یاد می کرد که 20 درصد کاهش قیمت خودرو را تا سال 1401 نشان می داد.

پس از اعلام این طرح ها و وزیر پیشنهادی سمت در اتاق 13 ، حسناس کریمی سنجری– یک متخصص در صنعت خودرو ، با مرور مصاحبه با برنامه های تعریف شده توسط ترندونی ، گفت: آمارهای جاری کشور نشان می دهد که خسارت ناشی از تحریم های مضاعف – سوء مدیریت بر زیرساخت ها و عملکرد اقتصادی کشور آسیب زده است. دولت دوازدهم وضعیت فعلی اقتصاد و صنعت کشور را تصویری می دانست که پیش از تحریم ها پیش بینی شده بود.

مدیریت ناکارآمد صنعت خودرو را از بین برده است

به گفته وی ، در برخی زمینه ها مانند خودروسازی نمی توان نقش مدیریت ناکارآمد را در مواجهه با این شرایط نادیده گرفت. بنابراین ، ریشه رنج کنونی کشور همیشه ناشی از دوگانگی همان تحریم ها – سوء مدیریت است. برنامه ای که وزیر به پارلمان پیشنهاد داده ، حاوی آثار تغییر ، به ویژه در زمینه تولید خودرو است. سوابق وزیر پیشنهادی سماتو همچنین وعده می دهد که اقدامات پیش بینی شده در دوران تصدی وی برای حل مشکلات صنعت ، تجارت و معدن بر اساس آزمون و خطا نخواهد بود.

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه وزیر به عنوان سرپرست وزارت صنعت ، معدن و تجارت منصوب شده است ، بر خروج دولت از صنعت خودرو تأکید کرد و بر نقش دولت در تعیین اولویت ها ، تسهیل و سیاست گذاری در این زمینه تأکید کرد. وی گفت: این نشان دهنده درک او از تاثیر مخرب مداخلات دولت بر وضعیت کنونی صنعت خودروسازی کشور است که در حال حاضر حدود 100000 میلیارد تومان ضرر می کند و به همان میزان بدهی دارد.

میل کجاست ، راهی هست؟

کریمی سنجری با تأکید بر اینکه تقاضای همه دولت های قبلی برای کاهش مالکیت و نقش دولت در مدیریت تولید خودرو هرگز شکست نخورده است ، تصریح کرد: در واقع ، دولت ها همیشه می خواهند شرکت های خودروسازی را رها کنند ، اما هرگز نتوانسته اند ؛ بنابراین ، وزیر پیشنهادی سمت ، که در جلب نظر مجلس موفق بود ، باید توجه ویژه ای به دلایلی داشته باشد که هیچ دولتی در کاهش مالکیت شرکت های خودروسازی کوتاهی می کند. به همین دلایل ، می توان با رهبری وزیر آینده سکوت ، مسیر روشن تری را برای توسعه این صنعت هموار کرد.

وی افزود: با تمرکز بر کاهش عملکرد اقتصادی و صنعتی بین المللی کشور ، فردی که قصد پیوستن به بخش مهمی از اقتصاد کشور ، به ویژه درآمد را دارد ، می تواند درک روشنی از وضعیت فعلی این مناطق و رشد غیرنفتی داشته باشد. . ” به عنوان مثال ، در سال 2020 ، اقتصاد تجاری ایران در رتبه 127 قرار می گیرد ، به این معنی که 126 کشور شرایط سرمایه گذاری و تداوم تجارت بهتری نسبت به کشور ما دارند. این شاخص به تنهایی نشان می دهد که برای پیشرفت فعلی در صنعت خودرو و قبل از لغو تحریم ها ، سرمایه خارجی باید محدود شود. در چنین شرایطی چگونه می توان انتظار افزایش ظرفیت تولید در تولید خودرو و قطعات را داشت؟

تنها با فعال کردن نیمی از ظرفیت غیرفعال ، رسیدن به 3 میلیون خودرو در سال 1404 امکان پذیر نخواهد بود

این فعال صنعت خودروسازی کشور تاکید کرد که در برنامه های خود به افزایش تولید خودرو به سه میلیون دستگاه تا سال 1404 اشاره کرده است. تولید سالانه چنین تعداد اتومبیل تنها با فعال سازی نیمی از ظرفیت فعلی صنعت خودروی کشور امکان پذیر نیست ، که به دلیل تحریم های مضاعف بدون استفاده باقی ماند – مدیریت سوم ؛ بنابراین باید ظرفیت جدیدی برای تولید چنین خودروهایی ایجاد شود. علاوه بر این ، بازار داخلی پتانسیل جذب سه میلیون واحد در سال را ندارد.

کریمی سنجری خاطرنشان کرد: بیشترین مصرف خودرو در بازار داخلی در سال های اخیر مربوط به سال 2017 است که حدود 1.4 میلیون خودرو به بازار جذب شد. به هر حال ، شرایط اقتصادی سمت تقاضا در سال 2017 مطلوب بود. بنابراین ، با این فرض ، ما باید برنامه ریزی کنیم که حداقل یک میلیون واحد در سال برای صادرات بفروشیم.

این کارشناس خودرو در کشور گفت: وقتی صحبت از صادرات خودرو می شود ، طبیعتاً پتانسیل این صنعت باید برای تولید خودرو در کلاس جهانی باشد. س Theال این است که آیا ظرفیت فعلی صنعت خودروسازی ما آماده پذیرش چنین هدفی است؟ آیا فقط تولید سه میلیون دستگاه در سال کافی خواهد بود؟ و آیا این میل بلافاصله منجر به توانایی می شود؟

وی تأکید کرد: بنابراین وزیر باید به این موضوع توجه کند و از رهبران خردمندی که به “بالاترین وعده ها” قانع نیستند استفاده کند؛ زیرا علی رغم روابط سیاسی و شرایط بازار اقتصادی ، این وعده ، در صورت امکان ، در سه سال گذشته به میزان کمی محقق شده است. در طول این سال ، علیرغم وعده های مقامات ، تعداد تولیدات هرگز به یک میلیون دستگاه در سال نرسیده است. بنابراین ، وعده تولید سه میلیون تاسیسات ، هرچند تا سال 1404 ، وعده ای است که با وجود بازدارندگی مضاعف فعلی (تحریم ها و مدیریت شخص ثالث) امکان پذیر نخواهد بود. لغو تحریم ها قطعاً در دست وزیر نیست. با این حال ، مراقبت از مدیریت این شرکت ها از قضا وظیفه اصلی آنها خواهد بود.

برای تحقق 3 میلیون خودرو چه باید کرد؟

کریمی سنجری سودآوری شرکت های خودروسازی را مهمترین اقدام موثر در دولت جدید برای تولید خودرو دانست و گفت: هنگامی که سودآوری مهمترین هدف یک خودروساز باشد ، طبیعتاً از تمام قابلیت ها و ابزارهای کارآمد برای تولید جهان استفاده می شود. -ماشین کلاس ” علاوه بر این ، سودآوری شرکت های خودروسازی نوآوری را تشویق می کند و نوآوری تولید این شرکت ها را تغییر می دهد. پیشرفت هایی که منجر به تولید خودروهایی با ویژگی های صادراتی می شود.

وی افزود: وزیر جدید در صورت سوددهی باید به انتصابات در تولید خودرو توجه ویژه ای داشته باشد. سودآوری این شرکتها حتی مهمتر از خصوصی سازی آنها است. زیرا در حال حاضر با وجود تحریم ها و ضررهای زیاد انباشته شده توسط این شرکت ها ، شرایط خصوصی سازی مهیا نیست. بنابراین مهمترین اقدام وزیر دولت سیزدهم باید رفع موانع سودآوری بنگاه ها و بنگاه های اقتصادی کشور باشد. تبدیل شرکت های خودروساز از شرکت های غیر سودآور به شرکت های سودآور ، حتی اگر این تنها وعده “آقای وزیر” باشد ، بی توجه نبوده است.

این فعال صنعت خودرو ضمن اشاره به اینکه حجم تولید سالانه سه میلیون دستگاه در سال است ، ظرفیت ایجاد می کند دو میلیون دستگاه در داخل فروخته شد و یک میلیون واحد به خارج صادر شد وی گفت: در حال حاضر به دلیل وضعیت بد اقتصادی ، تقاضای خودرو در جامعه به شدت کاهش یافته است (با وجود تقاضای احتمالی خرید با قیمت کارخانه و فروش در بازار آزاد.) بنابراین ، دو اقدام موثر قیمت خودرو را کاهش دهید ایر استفاده از مکانیسم های مالی برای تقویت طرف تقاضا، اولویت باید داده شود.

وی همچنین افزود: علاوه بر این ، برنامه ریزی برای فروش سالانه یک میلیون خودرویی که به بازارهای منطقه و کشورهای همسایه صادر می شود ، به سطحی از کیفیت و قیمت نیاز دارد که به عنوان سطح مطلوب خودروها شناخته می شود. در واقع ، برای تولید خودروی مورد نظر با ویژگی های صادراتی ، لازم است صنعت خودرو و عوامل اقتصادی م affectثر بر آنها تغییر کند؛ در واقع چگونگی دستیابی به هدف صادرات یک میلیون دستگاه خودرو و همچنین دستیابی به هدف تولید خودروی مورد نظر با ویژگی های صادراتی ، باید در برنامه وزیر آینده گنجانده شود ؛ البته این برنامه باید توسط مدیران دو خودروساز اصلی کشور ارائه شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا