برون مرزی

اشتباهی را که درباره روسیه مرتکب شدید، در مورد چین تکرار نکنید

به گزارش میرر، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مدعی شد روسیه یک دولت استبدادی است، وابستگی به چنین دولت هایی را خطرناک توصیف کرد و تاکید کرد که غرب نباید این اشتباه را در مورد چین تکرار کند.

استولتنبرگ در جریان سخنرانی در کنفدراسیون تجاری نروژ گفت: حمله ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) به اوکراین نشان داد که چرا کشورهای دموکراتیک باید در روابط خود با پکن مراقب باشند.

وی افزود: وابستگی به حکومت های استبدادی خطرناک است. چندی پیش، بسیاری فکر می کردند که خرید گاز از روسیه صرفا یک امر تجاری است، اما حقیقت این است که این اقدام سیاسی و مرتبط با امنیت ما است. تجارت نیز یک موضوع سیاسی است.

استولتنبرگ همچنین تاکید کرد: ما نباید این اشتباه را با دیگر دولت های مستبد به ویژه چین تکرار کنیم.

دبیرکل ناتو از کشورها خواست سهام زیرساخت‌ها و سازمان‌های مهم ملی مانند بنادر، راه‌آهن و شبکه‌های 5G را به شرکت‌های چینی نفروشند.

وی ادامه داد: نباید فکر کنیم که پروژه های سودآور صرفاً به دلیل سوددهی باید اجرا شوند و این تفکر نباید مبنای عمل قرار گیرد. منافع اقتصادی کوتاه مدت نمی تواند بر منافع اساسی ملی غلبه کند.

وی با اشاره به تقویت روابط روسیه و چین گفت: نیروهای این دو کشور تمرینات و عملیات نظامی بیشتری انجام داده اند و روابط اقتصادی تقویت شده ای دارند.

استولتنبرگ هشدار داد: دست کم گرفتن روسیه خطرناک است. همانطور که پیروزی روسیه در اوکراین برای اوکراینی ها غم انگیز است، پیروزی پوتین نیز برای ما خطرناک خواهد بود. پیام من به او و دیگر رهبران اقتدارگرا این است که اگر از نیروی نظامی استفاده کنند، آنچه را که انتظار دارند به دست خواهند آورد.

او در پایان گفت، اگر استبداد بر آزادی و دموکراسی پیروز شود، صلح پایدار وجود نخواهد داشت. جنگ اوکراین باید پشت میز مذاکره خاتمه یابد و قدرت چانه زنی رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی با تحکیم میدان نبرد توسط کی یف افزایش خواهد یافت.

310310

دکمه بازگشت به بالا