اقتصادی

اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی با اولویت مودیان بزرگ

رئیس اتاق اصناف ایران خواستار اجرای قانون پایانه‌های مغازه و نظام مودیان با اولویت مودیان بزرگ شد.

به گزارش ترندونی، به نقل از اتاق اصناف، سعید ممبینی درباره نشست صنفی با رئیس سازمان مالیاتی گفت: برای افزایش سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال باید نگرانی از فعالان صنفی برداشته شود. یکی از اقدامات جدید، تغییرات قانون مالیات بر ارزش افزوده است که قبلا به اصناف اطلاع رسانی کرده بودیم، اما با همکاری سازمان امور مالیاتی و اتاق اصناف ایران نیاز به شفافیت بیشتر است.

وی ادامه داد: در خصوص قانون پایانه های خرید که به منظور شفاف سازی فعالیت های اقتصادی در حال اجراست، از سازمان امور مالیاتی خواسته ایم به دلیل نبود زیرساخت های لازم و آموزش های مناسب، اجرای این قانون را در اولویت قرار دهد. باید اتحادیه ها انتخاب شوند. از این رو سازمان امور مالیاتی اولویت ها را با تمرکز بر تقویت زیرساخت ها و افزایش آموزش در نظر گرفته است.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه با توجه به تورم، درخواست افزایش ارقام پیشنهادی در آیین نامه اجرایی ماده 95 تصریح شد: ضرایب کاهش مالیات بر ارزش افزوده و تمدید مهلت ماده 186 مطالبات مالیاتی در سال 1391. تاریخ صدور گواهی بازرگانی نیز مجدداً تأیید شد که قبلاً توسط رئیس سازمان امور مالیاتی تأیید شده و به تأیید کمیته اقتصادی ستاد ملی کرونا رسیده است.

ممبینی افزود: لزوم فرهنگ سازی گزارش الکترونیکی هزینه های تشخیصی نیز از موضوعات کلیدی بوده است. اگر مودیان مالیاتی در سیستم مودیان آموزش کافی دیده باشند، می توانند از آن به عنوان ابزاری برای ثبت هزینه های خود به جای درآمد خود استفاده کنند، در این صورت مقامات مالیاتی بر اطلاعات و رویکرد عدالت مالیاتی تکیه خواهند کرد.

به گفته وی، بانک مرکزی برای افرادی که کارتخوان دارند نیز هشدار و پیام کوتاه ارسال می کند که باعث نگرانی در کسب و کار شده است. پیشنهاد اتاق اصناف ایران به دولت برای صدور شرط کارتخوان برای اخذ جواز کسب یا سایر مجوزهای فعالیت. این پیشنهاد مورد استقبال سازمان امور مالیاتی نیز قرار گرفته است و ما عموما از این جلسه استقبال می کنیم.

پذیرش 80 درصد اظهارنامه مالیاتی اصناف

رئیس اتاق اصناف ایران خاطرنشان کرد: در سه سالی که از هفتمین دوره تشکیل اتاق اصناف ایران می گذرد، تلاش کرده ایم با اعلام بیش از 80 درصد مودیان، حداقل حاشیه را برای مودیان اتحادیه در سیاست های مالیاتی ایجاد کنیم. و ماده 97 اتحادیه سال گذشته تصویب شد. همچنین با توجه به فرهنگ دیرینه تشکل های صنفی اعم از اتحادیه ها و اتاق ها و آموزش و آگاهی مالیاتی، طی سه سال گذشته شاهد افزایش نرخ تشکیل پرونده مودیان صنفی هستیم. اظهارنامه معاف از مالیات داد و برای اجرای ماده 100 از سایر تخفیفات، بخشودگی و تمهیدات مالیاتی استفاده کرد. امیدواریم با ادامه این تعامل سازنده به تدریج عدالت مالیاتی افزایش و فرار مالیاتی کاهش یابد.

حمایت از تولید از طریق اقدامات مالیاتی و مشوق ها

وی گفت: ما معتقدیم زمانی که کسب و کارها در جامعه رونق پیدا می کنند، می توان مالیات دریافت کرد، بنابراین قبل از اینکه به فکر جمع آوری مالیات باشیم، باید پیامدهای آن را برای اقتصاد بدانیم. در عین حال دولت سیزدهم رویکرد حمایت محور تولید است و از مشوق های متنوعی از جمله تدابیر و مشوق های مالیاتی استفاده می کند. ما بر این باوریم که مالیات بر مبنای اطلاعات یا داده ها، انصاف مالیاتی را تضمین می کند. از این رو از مودیان مالیاتی درخواست می کنیم تا با جمع آوری اطلاعات دقیق و کامل، ما را در اجرای این عدالت یاری کنند.
وی افزود: سازمان امور مالیاتی در حال اجرای دو قانون است که باید تسریع شود. اول ظرفیت قانون جدید ارزش افزوده است که کمتر از یک ماه دیگر اجرایی می شود. این قانون با قانون قبلی متفاوت است و فرصت های جدیدی را ایجاد کرده است که باید در اختیار مردم قرار دهیم. طی این آموزش از اتاق اصناف ایران تقاضا داریم در تهیه و توزیع جزوات آموزشی همکاری لازم را داشته باشند.

به گفته این مقام مسئول در قانون دوم، قانون پایانه های فروشگاهی و نظام مودیان. این قانون باید از چند ماه پیش اجرا می شد اما به دلیل کمبود زیرساخت ها طولانی شد و امیدواریم هر چه زودتر این بسترها و زیرساخت های لازم فراهم شود تا بتوانیم مودیان بزرگ را جذب کنیم.

وی افزود: سعی می کنیم در سامانه های موجود پرونده مالیاتی را در اختیار مودیان قرار دهیم تا همه بتوانند پرونده خود را مطالعه و در صورت نیاز اطلاعات تکمیلی یا اعتراض خود را ارائه کنند.

سوء استفاده مالیات دهندگان برای تغییر کد پستی خود

دبیر هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران به برخی از مشکلات مالیاتی اصناف اشاره کرد و گفت: معافیت های مالیاتی مشمول اقدامات مسئولیت اجتماعی حتی استفاده نمی شود، اما گاهی مقاومت هایی وجود دارد. مالیات های بسیار کمتری بپردازید. این به این دلیل است که مودیان مالیاتی از نبود عدالت مالیاتی که باید انجام شود ناراضی هستند.

حسین طاهر محمدی اظهار داشت: در قانون اصلاح مالیاتی اثر سر و ضریب را حذف کرده ایم، آیین نامه ماده 219 تصویب شده که کاملا با مبارزه با حسابرسی و تشخیص مالیات سر در تضاد است. . این به معنای چرخاندن و به روز رسانی هر چیزی است که باید اصلاح شود. قبلا کدهای پستی مکانیزه نبودند. پس از اصلاح نظام صنفی ایران طی سه سال گذشته، کدپستی مکانیزه و توسط اداره پست استعلام شده و درخواست ثبت احوال از سوی سازمان ثبت احوال در حال انجام است. برخی از افراد کد پستی خود را تغییر دادند و به اداره مالیات مراجعه کردند. بازرسی مالیاتی پرونده قبلی را بسته و پرونده جدیدی را باز کرده است.

وی افزود: اینها افرادی بودند که از تبصره ماده 100 سوء استفاده کردند و مالیات 200 هزار تومانی آنها به یکباره 12 میلیون تومان شد. چند ماه بعد مدیر امور مالیاتی موضوع را حل کرد اما خسارت وارده به این افراد جبران نشد. امروز این افراد یک به یک به شوراهای حل اختلاف شکایت می کنند و معلوم نیست شکایت آنها پذیرفته می شود یا خیر. بنابراین انتظار می رود سازمان امور مالیاتی بخشنامه ای در این زمینه صادر کند.

بخشش جرایم، تشویق مجرم است

رئیس اتاق اصناف شمیران و دبیر هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران نیز با تاکید بر معافیت ها و مزایای مالیاتی خاطرنشان کرد: افرادی که به هر دلیل مالیات پرداخت نکرده اند تا چند سال دیگر از کار اخراج می شوند، به عبارتی به دلیل تأخیر در پرداخت. از مالیات این به وضوح اشتباه است، بنابراین ما امیدواریم IRS از افرادی که مالیات خود را به موقع پرداخت کرده اند حمایت کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا