اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانی برتر

آیا دیابت در کودکی رخ می‌دهد؟

دیابت کودکان یا قند خون بالا در کودکان

پکیج درمان دیابت: متاسفانه نرخ کودکان و جوانان در حال افزایش است. بنابراین، تشخیص و درمان زودهنگام آن در کودکان و نوجوانان می‌تواند سلامت و تندرستی آن‌ها را در طول زندگی بهبود بخشد.

طبق آمار، شیوع در کودکان بسیار بیشتر از دیابت نوع ۲ است. در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵، پزشکان دیابت نوع ۱ را در حدود ۱۸۲۹۱ و دیابت نوع ۲ را در حدود ۵۷۵۸ کودک و نوجوان ۱۰ تا ۱۹ ساله تشخیص دادند.

مؤسسه ملی بهداشت (NIH) گزارش می‌دهد که هر ساله نرخ دیابت نوع ۱ کودکان به میزان ۱.۸٪ و نرخ دیابت نوع ۲ کودکان به میزان ۴.۸٪ افزایش می‌یابد.

کودکانی که به دیابت مبتلا می‌شوند، در صورت عدم درمان به‌موقع، در طول زندگی خود در معرض خطر بیشتری برای بروز مشکلات سلامتی دیگر مانند مشکلات قلبی و کلیوی، اختلال در یادگیری، کاهش هوش ذهنی و قرار می‌گیرند.

به‌همین‌دلیل، مراجعه سریع به و در مرحله بعد اهمیت زیادی دارد. در ادامه به تفاوت‌ها و علائم انواع دیابت کودکان (نوع ۱ و ۲) اشاره خواهیم کرد.

 انواع دیابت کودکان

درمان زگیل تناسلی مردان: اگرچه دیابت نوع ۱ و نوع ۲ شرایط متفاوتی هستند، اما هر دو بر روند استفاده بدن از هورمون انسولین تأثیر می‌گذارند.

کبد چرب را چگونه از بین ببریم: دیابت نوع ۱ در کودکان که قبلاً دیابت نوجوانان نامیده می‌شد، زمانی رخ می‎دهد که پانکراس قادر به تولید هورمون انسولین کافی نباشد. بدون انسولین، قند جذب شده از غذا نمی‌تواند از خون جذب سلول‌ها شود و در نتیجه سطح قند خون بالا می‌رود.

اگرچه افراد می‌توانند در هر سنی، از اوایل کودکی تا بزرگسالی به دیابت نوع ۱ مبتلا شوند، اما میانگین سنی در هنگام تشخیص ۱۳ سال است. تخمین زده می‌شود که ۸۵٪ همه تشخیص‌های دیابت نوع ۱ در افراد زیر ۲۰ سال اتفاق می‌افتد.

روش درمانی آن معمولا شامل تزریق مادام‌العمر داروی انسولین، نظارت مداوم بر میزان قند خون و همچنین مدیریت رژیم غذایی و ورزش است تا به حفظ سطح قند خون در محدوده هدف کمک کند.

دیابت نوع ۲ در کودکان خردسال کمتر شایع است و زمانی رخ می‌دهد که گیرنده‌های سلولی هورمون انسولین در بدن به‌درستی کار نکنند. در نتیجه با وجود انسولین کافی، گلوکز یا قند خون در جریان خون انباشته می‌شود.

معمولا علت اصلی بروز این مشکل مصرف بیش‌ازحد انواع کربوهیدرات و است. در واقع، سلول‌ها در اثر مواجهه بیش‌ازحد با قند، دچار مقاومت نسبت به هورمون انسولین می‌شوند.

اگرچه احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ با افزایش سن زیاد می‌شود، اما کودکان نیز می‌توانند به آن مبتلا شوند. بیش از ۷۵ درصد از کودکان مبتلا به دیابت نوع ۲ دارای یک فرد نزدیک مانند والدین، خواهر یا برادر هستند که به‌دلیل ژنتیک یا عادات بد سبک زندگی به این بیماری مبتلا شده است.

اغلب به‌راحتی با ، شروع یک رژیم غذایی سالم همراه با کاهش مصرف چربی و قند، ورزش بیشتر و حفظ یک وزن متعادل درمان می‌شود. گاهی اوقات، این نوع از دیابت کودکان نیاز به دارودرمانی دارد.

جالب است بدانید که نوع دیگری از دیابت به نام دیابت بی‌مزه در کودکان وجود دارد. علت اصلی بروز آن یک اختلال نادر در سیستم هورمونی است که باعث کمبود هورمون آنتی‌دیورتیک (ضدادراری) می‌شود. در نتیجه مانند دیابت نوع ۱ و ۲ منجر به افزایش حجم ادرار می‌شود.

با علائم و نشانههای دیابت در کودکان بیشتر آشنا شوید

معمولا علائم بیماری قند در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان مشابه است. اگرچه برخی از علائم در هر دو نوع دیابت رایج است، اما تفاوت‌هایی وجود دارد که به تشخیص آن‌ها کمک می‌کند.

معمولا علائم دیابت نوع یک در کودکان به سرعت در طی چند هفته ایجاد می‌شود. علائم دیابت نوع ۲ کندتر پیشرفت می‌کند و ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد تا تشخیص داده شود.

علائم دیابت نوع ۱ کودکان

علائم اصلی دیابت نوع ۱ در کودکان و نوجوانان عبارتند از:

  • افزایش تشنگی. کودک ممکن است بیشازحد معمول مایعات بنوشد و احساس کند نمیتواند تشنگی خود را برطرف کند.
  • افزایش دفع ادرار. ممکن است کودک به طور مکرر از دستشویی استفاده کند یا نوزادان پوشک سنگینتری داشته باشند. حتی ممکن است بیدلیل شب ادراری آغاز شود.
  • احساس گرسنگی مداوم
  • کاهش وزن. ممکن است کودک بیدلیل مدام در حال کاهش وزن باشد.
  • خستگی. ممکن است بدون انجام فعالیتی، کودک بیشازحد معمول احساس خستگی کند.
  • تحریکپذیری عصبی
  • احساس بوی میوه در دهان هنگام تنفس

اصولا افزایش تشنگی، افزایش دفع ادرار، خستگی و کاهش وزن اصلی‌ترین علائم دیابت در کودکان زیر ۳ سال قبل از تشخیص هستند. عفونت‌های قارچی در کودکان و دختران نوجوان نیز می‌تواند از علائم دیابت باشد.

برخی از کودکان در زمان تشخیص، کتواسیدوز دیابتی (DKA) را تجربه خواهند کرد. والدین می‌توانند با تشخیص چهار علامت اصلی دیابت نوع ۱ قبل از ایجاد کتواسیدوز دیابتی، به حفظ سلامت کودک خود کمک زیادی کنند. علائم دیابت در کودکان زیر ۲ سال را جدی بگیرید!

علائم دیابت نوع ۲ کودکان

علائم اصلی دیابت نوع ۲ عبارتند از:

  • بهخصوص در شب
  • افزایش تشنگی
  • خستگی بیشازحد
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • احساس خارش در اطراف اندام تناسلی (احتمالاً بهدلیل )
  • بهبود آهسته بریدگیها یا زخمها
  • تاری دید در نتیجه

یکی دیگر از علائم قند در کودکان به‌دلیل مقاومت سلول‌ها به انسولین، ایجاد لکه‌های تیره و مخملی روی پوست است که آکانتوز نیگریکانس (acanthosis nigricans) نامیده می‌شود.

سندرم بیماری دیگری است که اغلب با دیابت نوع ۲ همراه است. اگرچه به خودی خود نشانه‌ای از آن نیست. والدین و مراقبان باید در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق، کودک خود را نزد پزشک ببرند.

طبق یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۲ در انگلستان، تنها ۹ درصد از والدین توانسته بودند چهار علامت اصلی دیابت نوع ۱ را در فرزندان خود شناسایی کنند. خوشبختانه تا سال ۲۰۱۳، این رقم به ۱۴ درصد افزایش یافت.

وضعیت برخی از کودکان تا زمانی‌که علائم آن‌ها شدید نباشد، تشخیص داده نمی‌شود. چنین تشخیص دیرهنگامی برای دیابت کودکان، گاهی می‌تواند کشنده باشد.

اگرچه کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت معمولاً چهار علامت اصلی (افزایش تشنگی و ادرار، خستگی و کاهش وزن) را تجربه می‌کنند، اما بسیاری از آن‌ها فقط یک یا دو علامت را نشان می‌دهند. در برخی موارد، آن‌ها ممکن است اصلاً علائمی نداشته باشند.

اگر کودکی ناگهان تشنه یا خسته شود یا بیش‌ازحد معمول ادرار کند، والدینش ممکن است ذهنشان به سمت دیابت کودکان نرود.

این مسئله ممکن است در مورد پزشکان نیز صادق باشد، زیرا دیابت در میان کودکان بسیار کوچک کمتر شایع است. در واقع، ممکن است علائم را به سایر بیماری‌های شایع‌تر مانند عفونت دستگاه تنفسی، کاندیدیاز پرینه، گاستروانتریت، یا نسبت دهند.

علت دیابت کودکان چیست و چرا بعضی از بچهها دچار این مشکل میشوند؟

علت دقیق دیابت نوع ۱ کودکان ناشناخته است. اما در اکثر موارد سیستم ایمنی بدن که به طور معمول با باکتری‌ها و ویروس‌های مضر مبارزه می‌کند، به اشتباه سلول‌های تولیدکننده انسولین (جزایر لانگرهانس موجود در پانکراس) را از بین می‌برد. به نظر می‌رسد ژنتیک و عوامل محیطی در این اختلال نقش دارند.

هنگامی‌که سلول‌های پانکراس از بین می‌روند، کودک شما انسولین کمی تولید می‌کند یا اصلا انسولین تولید نمی‌کند. در نتیجه، قند در جریان خون جمع می‌شود و در صورت عدم درمان می‌تواند عوارض تهدیدکننده‌ای برای زندگی او ایجاد کند.

در مورد دیابت نوع ۲ کودکان نیز هنوز علت دقیق ناشناخته است. اما به نظر می‌رسد که سابقه خانوادگی و ژنتیک نقش مهمی ایفا می‌کنند. طبق تجربه، کم‌تحرکی و چاقی (به‌خصوص چربی دور شکم) نیز از عوامل مهم هستند.

تحقیقات نشان داده‌اند که وزن کم نوزاد هنگام تولد و متولد شدن از مادری که در دوران بارداری داشته است، هر دو با خطر بالاتر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط هستند.

نوزادانی که نارس متولد می‌شوند (قبل از هفته ۳۹ تا ۴۲ بارداری)، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

آنچه واضح است این است که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نمی‌توانند گلوکز را به‌درستی پردازش کنند. در نتیجه، قند به‌جای سوخت‌رسانی به سلول‌های سازنده عضلات و سایر بافت‌ها، در جریان خون تجمع می‌یابد

دکمه بازگشت به بالا