سلامت و دانشکسب و کار ایرانی برتر

آشنایی با انواع مدل های بالش طبی+راهنمای خرید

بالش طبی نوعی بالش درمانی است که برای بهبود کیفیت خواب و محافظت از سر و گردن طراحی و ساخته شده است.

بالش طبی چیست؟

بالش طبی موجی نوعی بالش درمانی است که برای بهبود کیفیت خواب و محافظت از سر و گردن طراحی و ساخته شده است. این نوع بالش ها از فومی تشکیل شده اند که بر اساس مزیت حافظه دار بودن از سر و گردن هنگام خواب محافظت می کند و این کار سبب عدم فشار و تنش در اعضای بدن می شود و در نتیجه شما خواب راحتی را تجربه خواهید کرد.

بالش های طبی می توانند در درمان بسیاری از دردهای جسمی مانند آرتروز و جلوگیری از خروپف مفید واقع شوند. بالش طبی به دلیل استفاده از فوم هوشمند قادر است به خوبی وزن سر شما را کنترل و زاویه آن را حفظ کند.

چرا بهتر است از بالش طبی استفاده کنیم؟

مهم ترین دلیل برای خرید  بالش ارتوپدیک زیرنشیمن و استفاده از آن داشتن یک خواب آرام و راحت است به طوری که وقتی صبح از خواب بیدار می شوید احساس درد در گردن و کمر یا ستون فقرات نداشته باشید و روز خود را با یک حس خوب آغاز نمایید. همچنین به جهت آن که بالش طبی از وارد شدن فشار به کوچک ترین و حساس ترین مهره های کمر و گردن فرد جلوگیری می کند، اجازه نمی دهد فرد گردن درد، پف زیر چشم ها و احساس خستگی و درد پس از بیداری را حس نماید.

همچنین اگر فرد عمل جراحی خاصی انجام داده و لازم باشد مدت زیادی را در رختخواب بگذراند، استفاده از یک بالش طبی مرغوب کمک خواهد کرد تا دوران نقاهت راحت تری را پشت سر گذاشته و بدن دچار خشکی نشود.

 

مزایای استفاده از بالش های طبی

یکی از مهمترین مزایای استفاده از  بالش مموری فوم، کمک به قرار گرفتن صحیح شانه ها، گردن و ستون فقرات هنگام خواب است. این بالش به سالم ماندن بخش های مختلف بدن کمک می کند. همچنین بعضی از قسمت های بدن مانند زانوها، کمر، گردن و… که تحت فشار و استرس هستند نیز با استفاده از این بالش بهبود پیدا می کنند.

کاهش دردهای جسمانی

بالش طبی عوارض مربوط به ریفلاکس معده را کاهش می دهد. برای پیشگیری از عوارض و تسکین درد در بعضی از بیماری ها مانند آرتروز، سردرد، فیبرومیالژیا و… نیز متخصصان این نوع بالش را پیشنهاد می دهند. اگر هنگام خواب خروپف می کنید، می توانید یکی از این بالش ها را امتحان کنید، برخی از افراد برای جلوگیری از خروپف از این محصولات استفاده می کنند.

مناسب برای پوست

بالش های معمولی در طولانی مدت باعث ایجاد چین و چروک بر روی پوست صورت می شوند. بالش های طبی با توجه به بافت نرمی که دارند در کاهش چین و چروک بسیار تأثیرگذار هستند. همچنین هنگام استفاده از این بالش ها حساسیت پوستی برای شخص ایجاد نمی شود.

همچنین این بالش ها از ایجاد پف چشم نیز جلوگیری می کنند. هنگام خواب مایعات اطراف چشم تجمع کرده و باعث پف کردن چشم می شوند. برای پیشگیری شما باید سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید که استفاده از بالش طبی در این زمینه به شما کمک می کند.

کاهش خروپف

اگر خروپف کردن شما هنگام خواب ناشی از قرار گرفتن سر و گردن به شکل نادرست بر روی بالش باشد، می توانید با استفاده از بالش های طبی در کاهش خروپف نقش داشته باشید.

محافظت از ستون فقرات

هنگام خواب ستون فقرات، سر و گردن باید در راستای یکدیگر قرار بگیرند تا آسیبی به آن ها وارد نشود. بالش های طبی با توجه به انعطاف پذیری و ابعاد استانداردی که دارند در هماهنگی ستون فقرات با سر و گردن مفید واقع می شوند.

 

کاهش تعریق شبانه

نوعی ژل خنک کننده درون بالش فوم حافظه دار یا مموری فوم وجود دارد که بالش را خنک نگه می دارد. به همین جهت بالش های طبی در جلوگیری از تعریق زیاد مؤثر واقع می شوند.

بهبود گردش خون

انعطاف پذیری بالش طبی هماهنگ با اندام های بدن در سرعت و بهبود گردش جریان خون نقش دارد. بهبود گردش خون هنگام خواب باعث کاهش دردهای کمر و گردن می شود.

کنترل فشار

با پخش فشار به صورت مساوی در ناحیه سر و صورت از انقباض عضلات جلوگیری می شود. با توجه به این مزیت افرادی که مستعد درد در ناحیه فک بوده یا هنگام خواب دندان قروچه می کنند، با استفاده از بالش های طبی شاهد کاهش درد و عوارض خواهند بود.

بهترین مارک بالش های طبی

شاید اگر بخواهیم تنها یک برند خاص از بالش طبی را به شما معرفی کنیم. کمی در حق برند های دیگر بی انصافی کرده باشیم. بنابراین به شما بهترین برندهای تولید کنند بالش طبی در جهان را معرفی می کنیم.

  • ای رست
  • وندینو
  • زیکلاس مود
  • هوشمند
  • ورنا
  • امسیگ

بهترین ویژگی های بالش های طبی گردنی

پزشکان می گویند که یک بالش طبی خوب باید:

  • پرزدار و نرم باشد
  • فضای بین سر و گردن و کمر را پر کند
  • دوام و ماندگاری بالا داشته باشد
  • در هنگام خوابیدن حس خوبی داشته باشد.
  • در حالت های خاص خوابیدن بیمار، از سر و گردن او به خوبی پشتیبانی کند.
  • سر را در حالتی خنثی نگه دارد.

 

پزشکان توصیه می کنند که بهتر است از پشتی های پهن تر استفاده کنید و در صورتی که به پهلو میخوابید، یک پشتی دیگر بین پاهایتان بگذارید.

بالش مموری فوم طبی چیست؟

فوم به خوبی از سرو گردن، شانه ها و باسن حمایت می کند و سر و گردن و ستون فقرات را در موقعیت ایده آل قرار می دهد. به طور کلی، باعث عدم فشار و تنش در تک تک اعضای بدن می شود. به همین دلیل است که بسیاری از مردم از این بالش ها برای کاهش علائم مشکلاتی مانند: درد گردن، دیسک کمر و آرتروز (التهاب مفاصل) استفاده می کنند. اگر موقعیت به هر نحوی تغییر کند، بالش به همان نسبت با موقعیت جدید سازگار خواهد شد.

بنابراین، مموری فوم (فوم حافظه دار) تبدیل به یکی از بهترین متریال ها برای ساخت تشک تخت و بالش شد. این تنها ماده ای است که می تواند به طور کامل مطابق با فرم بدن تغییر شکل دهد. برای مثال، زمانی این بالش زیر سر یا پاها قرار می گیرد، بسته به فرم بدن، بالش شکل گرفته و در نتیجه فشاری از سوی بالش به بدن وارد نمی شود.

روش صحیح استفاده از بالش های طبی

بالش های طبی نیز دارای روش استفاده خاص خود هستند. اگر به درستی روش استفاده آن ها را به خاطر بسپارید و به آن عمل کنید در طولانی مدت تاثیرات بسیار مفیدی بر روی بدن افراد دارد. بالش های طبی، به خصوص آن دسته از بالش هایی که مخصوص زیر سر گذاشتن هنگام خواب هستند، معمولا با روکش های روشن و کرم رنگ در بازار موجود هستند و انواع آن هاهم قابل شستشو هستند اما برای این که بالش های طبی دارای عمر مفید بیشتری باشند و دیرتر فرسوده گردند، بهتر است خودتان با یک روبالشی دور آن را بپوشانید.

برای این کار بدین صورت عمل خواهید کرد که هر دو هفته یک بار خیلی راحت، روکش آن را باز کنید و به خوبی بشورید؛ این فرآیند را بدون وارد کردن هیچ گونه آسیب به بالش خود انجام دهید. بالش های بادی را به هیچ عنوان با دهان باد نکنید زیرا این کار باعث انتقال بسیاری از ویروس ها و بیماری ها بین افراد مختلف یا حتی نزدیکان شما می شود. می توانید برای باد کردن این نوع بالش های طبی از یک تلمبه دستی کوچک خانگی استفاده کنید. برای جلوگیری از سوراخ شدن هم باید آن ها را روکش کنید و کمتر بادشان کنید.

انواع بالش های طبی

بالش های طبی دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام از آن ها دارای کاربرد های مختلفی می باشد. در این بخش قصد داریم تا شما را با انواع بالش های طبی آشنا نماییم تا بتوانید در هنگام تهیه بالش های طبی ، ابتدا نیاز خود را شناسایی کرده و سپس اقدام به خرید آن کنید.

 

 

بالش های دورگردنی

این دسته از بالش های طبی U شکل در دو نوع بادی و فوم دار در بازار موجود هستند و گزینه ای مناسب برای افرادی است که گردن درد دارند و قصد آن را دارند که با کامپیوتر کار کنند یا به مدت طولانی در ماشین باشند . هنگام استفاده از این بالش ها، سنگینی سر روی بالش می افتد و گردن مجبور به تحمل کردن فشار اضافی نمی شود.

بالش های مخصوص خواب

اگر بخواهید بالش طبی مخصوص خواب را از بازار یا فروشگاه ها تهیه کنید باید گزینه مورد نظرتان را از بین انواع هوشمند یا همان فوم دار آن ها انتخاب کنید. بالش های بادی مخصوص خواب چندان طبی نمی باشند وتوسط پزشکان نیز توصیه نمی گردد. تفاوت عمده و به خصوص ما بین بالش های هوشمند مخصوص خواب و بالش های معمولی که شاید خیلی از ما هنگام خواب از آن ها استفاده می کنیم، آن است که این بالش ها صاف و یکپارچه نمی باشند . بخش پایینی این بالش ها کمی برآمده تر از سایر بخش هایش است تا بتواند به راحتی گودی گردن را پوشش دهد.

بالش مخصوص بارداری

شاید از بین بالش های طبی، این دسته از آن ها از همه ناشناخته تر و کاربردی تر باشد اما اگر تجربه مادر شدن را داشته باشید به خوبی آگاهی دارید که سنگینی شکم مخصوصا در ماه های آخر بارداری سبب می شود که مادر باردار در طول خواب کمی اذیت شود، بنابراین طراحی و تولید بالش های بارداری به دلیل این بوده که این بالش زیر شکم خانم های باردار در طول مدت خواب البته وقتی که به پهلو خوابیده اند قرار گیرد و وظیفه تحمل سنگینی شکم را به عهده گیرد تا مادر بتواند با خیالی آسوده لذت یک خواب راحت را تجربه کند.

بالش مخصوص زانودرد

این نوع بالش طبی گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به زانودرد است. هنگامی که افراد مبتلا به زانو درد می باشند و هنگام خوابیدن نیز به پهلو می خوابند، سایش زانوها روی یکدیگر سبب تشدید درد در آن ناحیه می شود. درنهایت استفاده از این بالشتک های مخصوص زانودرد می تواند برای کاهش درد های زانو بسیار موثر باشد.

بالش های گرد مخصوص نشستن

نوع آخری که قصد داریم از بالش های طبی به شما معرفی کنیم، بالش های گرد مخصوص نشستن می باشند که دارای کاربردی های روزمره بسیاری می باشند. خیلی از افراد به علت کمردرد یا به دلایل دیگر نمی توانند روی سطوح سفت نشسته و از آن ها استفاده نمایند. بالش های گود تو خالی که در دو نوع فوم و بادی در بازار موجود هستند، می توانند تا حد زیادی مشکل این گونه افراد را حل کنند.

جنس الیاف بالش طبی

جنس الیاف استفاده شده در بالش طبی، مهم ترین وجه تمایز این بالش نسبت به بالش های معمولی است. این الیاف به دلیل خاصیت بازگشت پذیری که دارند قسمت های پشتی گردن را به خوبی حمایت می کنند و از خسته شدن ماهیچه های گردن جلوگیری می شود. از مهم ترین الیاف استفاده شده در بالش های طبی رایج در بازار ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مموری فوم

رایج ترین الیاف استفاده شده در بالش های طبی، مموری فوم ها هستند که از ترکیب پلی اورتان با مواد شیمیایی دیگر تولید می شوند. تفاوت این الیاف با فوم معمولی در تراکم بالا و تغییر حجم آن بر اساس وزن سر و گردن کاربر است. به همین دلیل به هیچ عنوان فشار اضافه ای به بدن وارد نمی کند و سر و گردن را در موازات ستون فقرات نگه می دارد. مموری فوم دارای خاصیت ارتجاعی است و چند ثانیه پس از برداشته شدن سر، به حالت اولیه خود بازمی گردد.

 

در اکثر بالش های طبی مانند برند هوشمند، ویسکو لاو، پرومدی، ژینورا و… از الیاف مموری فوم استفاده شده است و برای هم راستایی سر وگردن، در طول بالش انحنای خاصی وجود دارد که می تواند جای خالی پشت سر و گردن را کاملا پر کند.

سازندگان این برندها سعی می کنند با استفاده از ورقه های ژلاتینی خنک کننده و طرح شیارها و روزنه هایی بر روی بالش، دمای بدن کاربر را در هنگام خواب کاهش دهند. رنج قیمت حدودی این بالش ها چیزی در حدود ۳۰۰ هزار تا ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

پر پرندگان

بالش های طبی پر شده از پر اردک و غاز، تداعی گر بالش های اشرافیان در گذشته هستند و برای کسانی توصیه می شود که عادت دارند به پهلو بخوابند. مزایای استفاده از بالش طبی از جنس پر، عمر بالاتر بالش است که چیزی در حدود ۱۰ سال برای شما کار خواهد کرد و تنها عیب آن خارج شدن نوک پر پرندگان از بالش طبی پس از چند سال استفاده است. اگرچه آلرژی زا بودن پر پرندگان به طور قاطع ثابت نشده است، اما پزشکان برای افرادی که به آسم مبتلا هستند و یا آلرژی دارند، استفاده از این نوع بالش را توصیه نمی کنند.

برندهای ترکی اتللو و ایزدیلک مدت هاست که در تولید بالش های طبی با الیاف پر پرندگان فعالیت می کنند و رنج قیمتی آنها در تیر ماه سال ۱۳۹۹ چیزی در حدود ۴۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان است.

الیاف ژله ای

با پیشرفت تکنولوژی در زمینه نساجی کارشناسان موفق به ساخت الیافی ارتجاعی شدند که در تولید بالش طبی از آن استفاده می شود. این الیاف ژله ای مانند که از تلفیق الاستیک و پشم و شیشه به وجود می آید و کاملا ضد آلرژی هستند.

برند یاپ راک (yaprak) برندی ترکی است که از این تکنولوژی در تولید بالشت طبی استفاده می کند. محدوده قیمتی بالش های این برند، در زمان نوشته شدن این مطلب، چیزی در حدود ۱ ملیون تا ۱ ملیون ۵۰۰ هزار تومان است.

پنبه طبیعی

یکی دیگر از الیاف قابل استفاده در بالش طبی، پنبه طبیعی است. شاید با خود تصور کنید که بدین ترتیب هر بالشی از جنس پنبه، بالش طبی تلقی می شود اما میزان پنبه و شکل کلی بالش از عوامل مهم تاثیرگذار در این نوع از بالش هستند.

لازم به ذکر است که بالش های که از با استفاده از الیاف پشم و پنبه پر می شوند کاملا ضدآلرژی هستند و به هیچ عنوان آلودگی و گرد و غبار را به خود جذب نمی کنند.برند اتللو (Othello) برندی پیشگام در تولید بالش طبی در جهان است که سعی دارد با تولید بالش طبی از جنس های مختلف هر کاربری را راضی نگه دارد. این برند در مدل Cottonova با استفاده از پنبه طبیعی، حس توستالژیک و سلامتی جسمانی را در یک محصول خلاصه کرده است. محدوده قیمت بالش های طبی این برند در تیر ماه ۱۳۹۹ چیزی در حدود ۳۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون ۹۰۰ هزار تومان است

دکمه بازگشت به بالا