برون مرزی

آزادی ۴ عضو النهضه تونس پس از بازداشت به اتهام تلاش برای اعمال خشونت/قیس سعید: دیکتاتور نمی‌شوم

یک منبع قضایی تونس فاش کرد که پنج تن از اعضای جنبش النهضه روز جمعه آزاد شدند تا درباره ادعاهای “خشونت علیه پارلمان” در اعتراضات دوشنبه و سه شنبه تحقیق کنند.

به گزارش ترندونی ، به نقل از قدس العربی ، یک منبع در دادگاه بدوی تونس گفت که چهار نماینده به همراه دو نماینده مجلس روز سه شنبه به قاضی تحقیق در غرب پایتخت ارجاع داده شدند.

این دستگیری ها و تحقیقات پس از آن آغاز شد که نیروهای امنیتی از دو مرد و سه شنبه 26 و 27 ژوئیه علیه چهار مرد متهم به تلاش برای خشونت شکایت کردند.

این منبع گفت قاضی تحقیق چهار عضو النهضه را روز جمعه بدون جزئیات بیشتر آزاد کرد.

تاکنون هیچ یک از مقامات تونسی و جنبش النهضه در این مورد اظهار نظری نکرده اند.

پیشتر ، خبرگزاری رسمی تونس گزارش داد که دادگاه ها روز جمعه تحقیقات خود را در مورد چهار نفر از اعضای حزب النهضه ، از جمله محافظ راشد الغنوچی ، رئیس مجلس تونس ، به اتهام تلاش برای اعمال خشونت علیه پارلمان آغاز کردند.

در همین حال ، قیس سعید ، رئیس جمهور تونس ، روز جمعه اطمینان داد که پس از اقدامات اخیر خود برای سرنگونی برخی از مقامات ارشد ، از جمله نخست وزیر ، که در مدیریت بحران کرونا ناکام ماندند ، “دیکتاتور” نخواهد شد.

وی این اظهارات را در دیدار با بسیاری از رسانه های آمریکایی بیان کرد.

سعید اطمینان داد که اقدامات وی برای برکناری نخست وزیر و تعلیق پارلمان مطابق قانون اساسی تونس است.

وی گفت: “من متون قانون اساسی را به خوبی می شناسم ، به آن احترام می گذارم و آن را مطالعه می کنم و بعد از این همه مدت ، به قول برخی ، من دیکتاتور نمی شوم.”

پیش از این ، وزارت خارجه آمریکا از رئیس جمهور تونس خواسته بود تا اقدامات اضطراری را لغو و پارلمان را تعلیق کند.

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد: “ما از نزدیک وضعیت تونس را زیر نظر داریم و از رئیس جمهور قیس سعید می خواهیم که یک برنامه عملی واضح تهیه کند.”

عصر یکشنبه ، سعید پس از دیدار فوق العاده با رهبران نظامی و امنیتی ، فراخوان نخست وزیر هشاما المشیشی را اعلام کرد. وی همچنین تعلیق 30 روزه پارلمان تونس و مصونیت نمایندگان پارلمان را لغو کرد. وی گفت که این اقدامات مطابق با وضعیت اضطراری ملی است ، اما منتقدان آن را “کودتا” نامیدند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا