چطور کلمات مناسب را برای سئو انتخاب کنیم؟

انتخاب کلمه کلیدی معمولا قدم اول یا دوم شروع پروژه‌های سئو است؛ قدمی که اگر کج برداشته شود، می‌تواند کل پروژه را از مسیر درست خارج کند. معمولا افراد زیادی برای انتخاب عبارت‌ها و کلمات کلیدی به مشکل برمی‌خورند، زیرا نکات ریز و درشتی باید در این مسیر رعایت شود. به‌خصوص برای سایت‌هایی که تازه تاسیس هستند و سایت‌هایی که در یک حوزه کاری پررقابت فعالیت دارند، انتخاب کلمات کلیدی مناسب بیش از بقیه اهمیت دارد. در این مقاله از وب24 به بررسی روش انتخاب کلمه کلیدی پرداخته‌ایم. اگر شما هم به دنبال یک راهنمای جامع برای این بخش سئو هستید، مقاله پیش رو به شما کمک خواهد کرد. یک تیم حرفه ای و متخصص سئو در تهران ، برای انجام پروژه خود استراتژی دقیق و برنامه مناسبی دارند که آن را در اختیار شما قرار می دهند.

 

همچنین مطالعه کلمه کلیدی که افراد برای جستجو انجام می‌دهند، شما را به یک نویسنده و ویرایشگر بهتر تبدیل خواهد کرد. به عبارت ساده، تحقیق به شما بینشی می‌دهد که چگونه مخاطب بالقوه شما فکر می‌کند و به دنبال چه اطلاعاتی است. پس از داشتن عنوان با کلمه کلیدی هدف قوی، فکر نکنید سئوی شما تمام شده است. آنچه که با تحقیق کلمه کلیدی به دست می‌آورید، می‌تواند از طریق کل نوشته یا فرایند ویرایش اعمال شود تا قابلیت خواندن یا قابلیت جستجوی مقاله بهبود یابد.

نحوه انتخاب کلمات کلیدی

نیازی به گفتن نیست که انتخاب کلمه کلیدی اهمیت زیادی در به ثمر رسیدن سئوی سایت دارد. اساسا این کلمات کلیدی هستند که باید در نتایج جستجو برای سایت شما رتبه بیاورند. هرچقدر در انتخاب کلمات کلیدی سایت خود دقت و بررسی بیشتری داشته و انتخاب درست‌تری انجام دهید، شانس رتبه‌گرفتن سایتتان در نتایج جستجو بیشتر می‌شود. علاوه بر این انتخاب کلمات کلیدی درست، باعث می‌شود بتوانید در زمان کمی ترافیک بیشتری به سایت خود جذب کنید. در ادامه روش انتخاب کلمات کلیدی را بررسی می‌کنیم:

مقاله را بررسی کنید

قبل از اینکه به سراغ تحقیق کلمات کلیدی و استفاده از ابزارهای مختلف بروید، بهتر است درمورد مقالات سایت و هدف از انتشار آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. مشخص کنید هر بخش از محتوای سایت قرار است به چه نیازی از مخاطبان پاسخ دهد و کدام دسته از مخاطبین را هدف گرفته است. این کار باعث می‌شود محتواهایی هدفمند داشته باشید که مخاطبین مختلف را به سایت شما هدایت کنند.

درمورد کلمات کلیدی خود فکر کنید

شما باید در مورد کلمات یا عبارت‌هایی که مشتریان احتمالی شما ممکن است جستجو کنند، فکر کرده و آن‌ها را تشخیص دهید. این کلمات و عبارت‌ها تنها به محصولات یا خدمات شما محدود نمی‌شوند، بلکه باید به کلیه مسائل و مشکلاتی که کسب‌وکار شما می‌تواند به آن‌ها پاسخ دهد یا حتی موضوعاتی که نزدیک به حوزه کاری شما هستند، فکر کنید. مثلا فرض کنید شما در زمینه اجرای مراسم جشن عروسی فعالیت دارید. شما برای انتخاب کلمات کلیدی باید در نظر داشته باشید افرادی که به دنبال برگزاری جشن عروسی هستند، قطعا به دنبال لباس عروس و مدل‌های مختلف آن می‌گردند. بنابراین لباس عروس می‌تواند یک کلمه کلیدی هدف برای سایت شما باشد.

میزان رقابت‌پذیری کلمات را مدنظر قرار دهید

یکی از مهم‌ترین مراحل انتخاب کلمات کلیدی، اولویت‌بندی آن‌ها برای شروع به کار است. اینکه ابتدا کدام کلمات کلیدی را هدف بگیرید و بعد به سراغ کدام بروید، در جذب ترافیک سایت شما تاثیر زیادی دارد. به طور کلی کلماتی که رقابت بالایی دارند، معمولا ترافیک بالایی جذب می‌کنند. در مقابل کلماتی که رقابت کمتری دارند، ترافیک کمی هم جذب خواهند کرد، اما رتبه گرفتن در آن‌ها برای سایت تازه کار بسیار ساده‌تر است. بنابراین توصیه می‌شود در ابتدای کار سایت به سراغ کلمات کلیدی کم رقابت بروید. سپس کلماتی با رقابت سنگین‌تر و ترافیک بیشتر را هدف بگیرید. زیرا هرچقدر رتبه سایت شما در کلمات کم رقابت بیشتر شود، کسب رتبه در کلمات پررقابت هم ساده‌تر خواهد بود.

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی را به کار گیرید

استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی یکی از کارهای ضروری برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب است. به هرحال بدون استفاده از این ابزارها نمی‌توانید تحقیق کاملی داشته باشید.

پرکاربردترین ابزار موجود برای تحقیق کلمات کلیدی، کیوردپلنر گوگل است. این ابزار در اصل برای پیداکردن کلمات کلیدی در کمپین‌های گوگل ادز ایجاد شده اما کاربران زیادی برای تحقیق کلمات کلیدی سئو از آن استفاده می‌کنند.

پیشنهادات گوگل را جدی بگیرید

هنگامی که شما یک عبارت را در گوگل جستجو کنید، گوگل لیستی از عبارت‌های مشابه و مرتبط را در پایین نتایج جستجو به شما نشان می‌دهد. این عبارت‌ها بیشترین جستجو را توسط کاربران داشته‌اند و بسیار نزدیک به عبارت موردجستجوی شما هستند. در نتیجه می‌توانید آن‌ها را هم به عنوان کلمه کلیدی سایت خود هدف بگیرید.

منظور کاربران را مدنظر قرار دهید

امروزه یکی از نکات مهم انتخاب کلمه کلیدی در سئو توجه به منظور کاربران از جستجو است. در این مرحله شما باید به هدف کاربر و اطلاعاتی که نیاز دارد توجه داشته باشید. کاربری که در مرحله آگاهی قیف فروش قرار دارد نیاز به اطلاعاتی کلی درباره یک محصول دارد. اما کاربری که در مرحله خرید قرار دارد، به دنبال یافتن بهترین پیشنهاد ممکن برای خرید محصول موردنظر خود است.

قطعا عبارتی که هرکدام از این کاربران جستجو می‌کنند، با دیگری متفاوت است و هرکدام نیاز به محتوایی جداگانه دارند. به همین دلیل باید کلمات کلیدی خود را بر اساس قیف فروش دسته‌بندی کرده و بر این اساس برای آن‌ها محتوا تولید کنید.

اهمیت و تاثیر انتخاب کلمه کلیدی مناسب در سئو

برای شروع هر پروژه سئو یکی از اولین قدم‌ها، انتخاب کلمه کلیدی مناسب است. این قدم اهمیت زیادی برای پروژه دارد زیرا قرار است مسیر کلی آن را تعیین کند. اگر کلمات کلیدی سایت خود را به درستی انتخاب کنید، می‌توانید سریع به اهداف سئویی خود دست پیدا کنید، در غیر این صورت همه تلاش‌ها و اقدامات شما بی‌ثمر خواهد بود.

می‌توان گفت سئو چیزی نیست جز بهینه‌سازی سایت برای کلمات کلیدی مختلف. درواقع شما باید ابتدا تعدادی کلمه کلیدی را انتخاب کرده و آن‌ها را برای رتبه گرفتن در نتایج جستجو هدف بگیرید. به همین دلیل است که نحوه انتخاب کلمات کلیدی در واقع مسیر پروژه و موفقیت آن را تعیین می‌کند.

با انتخاب کلمه کلیدی شما باید یک صفحه را به آن اختصاص داده و برای آن محتوا تهیه کنید. هنگامی که خزنده‌های گوگل به سایت شما سر بزنند و صفحه موردنظر را پیدا کنند، کلمه کلیدی هدف آن را تشخیص داده و صفحه را ایندکس می‌کنند. این فرایند باعث می‌شود صفحه موردنظر شما به لیست نتایج جستجو وارد شود. بسته به موفقیت‌آمیز بودن فعالیت‌های شما، این صفحه می‌تواند رتبه‌های بالاتری را در نتایج جستجو بدست آورد.

هرچقدر در کسب رتبه‌های بالاتر موفق باشید، میزان ترافیک ورودی به سایت شما بیشتر شده و درنتیجه فروش آن افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که انتخاب کلمه کلیدی اهمیت زیادی در سئو دارد. از یک سو کلمات کلیدی باید حجم جستجوی زیادی داشته باشند تا بتوانند کاربر بیشتری را به سایت شما هدایت کنند. از سوی دیگر هم نباید رقابت بر سر آن‌ها خیلی زیاد باشد و رتبه گرفتن در آن‌ها کاری سخت و ناممکن باشد. درواقع شما باید بتوانید بین این دو موضوع تعادل برقرار کرده و بهترین انتخاب‌ها را انجام دهید.

کلمات کلیدی بهینه شده چه هستند؟ عملکرد کلمات کلیدی در سئو بسیار ساده و درک آن آسان است. هنگامی که کاربر صفحه نتایج جستجو را باز می‌کند و چیزی را برای محتوای مورد نیاز خود جستجو می‌کند، او کلمه یا عبارات مرتبط را در جعبه جستجو را وارد می‌کند. در چند ثانیه موتور، نتایجی را نشان می‌دهد و شامل لیستی از سایت‌ها و محتواهای مرتبطی است که دارای کلمات کلیدی نشان داده شده در محل جستجوست. سایت‌هایی که به خوبی سازماندهی شده و دارای مرتبط ترین محتوا هستند در رتبه بالا در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مورد جستجو قرار می‌گیرند. سپس کاربر بر روی سایت‌های متعدد برای محتوای مورد نیاز خود کلیک می‌کند. اینگونه است که چگونه کلمات کلیدی بهینه شده به وبسایت کمک می‌کنند تا در نتایج جستجو لیست شوند.

چگونه وبسایت خود را بهینه‌سازی کنید؟ هر کلمه‌ای که به عنوان یک کلمه کلیدی نامیده می‌شود، مقدار قابل‌توجهی جستار را در موتور جستجو در یک ماه دریافت می‌کند. در اغلب اوقات کاربر جمله‌های طولانی را که بیش از یک یا دو کلمه است تایپ می‌کند؛ اینها کلمات کلیدی طولانی هستند که واژگان در آن هنگام محتوای آنها را مورد هدف قرار داده‌اند و توسط موتور جستجو به نمایش در می‌آیند. بنابراین کلمات کلیدی طولانی بسیار مؤثرتر نسبت به کلمات کلیدی کوتاه هستند. کلمات کلیدی کوتاه برای عناوین خوب هستند و کلمات کلیدی طولانی می‌توانند در توضیحات اضافه شوند؛ به این دلیل که به هدایت شدن ترافیک هدفمند ارگانیک از موتور جستجو کمک می‌کنند. با بهترین کلمات کلیدی، شانس شما در به دست آمدن رتبه بالای جستجو در صفحه نتایج افزایش می‌یابد.

عوامل موثر در انتخاب کلمات کلیدی

برای آنکه استراتژی انتخاب کلمات کلیدی سایت شما در مسیر درستی پیش برود، لازم است موضوعاتی را در زمان انتخاب مدنظر داشته باشید. در این قسمت به بررسی عوامل موثر در انتخاب کلمه کلیدی پرداخته‌ایم.

مرتبط بودن

مهم‌ترین نکته در انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو این است که آن‌ها باید به زمینه کاری شما مرتبط باشند. زیرا هدف شما جذب مشتریان احتمالی به سایت است. ممکن است شما بتوانید در برخی کلمات به راحتی رتبه‌های خوبی بدست آورید اما اگر این کلمات با زمینه کاری شما ارتباطی نداشته باشند، درواقع ترافیک جذب شده هیچ سودی برای سایت شما نخواهد داشت. بلکه به جایگاه سایتتان آسیب هم می‌زند. زیرا کاربران واردشده سریع سایت شما را ترک می‌کنند. گوگل هم روی این اتفاق حساس بوده و به عنوان یک امتیاز منفی برای سایت در نظر می‌گیرد.

اعتبار

گوگل این روزها اهمیت زیادی برای اعتبار یک سایت قائل است. درواقع اگر سایت شما به یک منبع معتبر در حوزه کاری خودتان تبدیل شود، امکان کسب رتبه‌های بالا را دارد. به همین دلیل در انتخاب کلمات کلیدی باید به این نکته توجه داشته باشید و کلماتی را هدف بگیرید که امکان تولید محتوای مفید و کاربردی را برای آن‌ها داشته باشید.

مرحله خرید

قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم که شما باید بدانید کلمه کلیدی انتخاب‌شده برای چه مرحله‌ای از قیف فروش به کار می‌رود. اما علاوه بر این توصیه می‌شود تمرکز خود را بیشتر روی کلماتی بگذارید که به مرحله خرید نهایی نزدیک‌تر هستند. زیرا افرادی که چنین عبارت‌هایی را جستجو می‌کنند، پتانسیل بالاتری برای خرید دارند.

درواقع کاربرانی که در مراحل ابتدایی قیف فروش هستند، صرفا به دنبال کسب اطلاعات درمورد محصولات موردنظر خود هستند. البته سرمایه‌گذاری روی این کاربران هم مهم است اما فرایند تبدیل آن‌ها به مشتری نهایی کمی زمان می‌برد. در همین حال کاربرانی که در مراحل پایانی قیف فروش قرار دارند، در آستانه تصمیم به خرید هستند. اگر روی جذب چنین کاربرانی سرمایه گذاری کنید، زودتر می‌توانید به فروش دست پیدا کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا