چگونه محصولاتمان را اینترنتی بفروشیم؟
مشاهده برگه: یکی از این فعالیت های اینترنتی که این روز ها در جوامع مرسوم شده، فروش کالا در اینترنت است. اما چگونه محصولات خود را در اینترنت بفروشیم؟ در ادامه روش های فروش محصول اینترنتی را گفته ایم.
-
فروش کالا در اینترنت با کمک فروشگاه ساز
سئو در اصفهان: یکی از بهترین راه های فروش محصولات در اینترنت، راه اندازی فروشگاه اینترنتی به کمک است. با کمک این سیستم می توانید به راحتی و بدون نیاز به دانش کد نویسی محصولات را در فروشگاه قرار داده و فروش خود را شروع کنید.
برای شروع لازم است که ابتدا هاست و دامنه مورد نظر خود را تهیه کنید. باید در نظر بگیرید که هاست و دامنه در موفقیت سایت فروش محصولات خود نقش مهمی دارد. به همین جهت مطالعه دو محتوا و را پیشنهاد می کنیم.
مزایا فروش محصول در فروشگاه ساز
- راه اندازی در کمترین زمان
- درآمد مستقیم و بدون نیاز به پرداخت کمیسیون
- اعتبار بخشیدن به کسب و کار و جلب اعتماد بیشتر مشتری
- امکان رشد و توسعه کسب و کار
معایب فروش اینترنتی محصول در فروشگاه ساز
- به ثمر رسیدن فروشگاه اینترنتی نیاز به صبر و حوصله داشته و کمی زمانبر است
اگر فرصت کافی برای مطالعه ندارید، پادکست صوتی زیر را در مورد چگونه محصولاتمان را اینترنتی بفروشیم، گوش بدهید:
بیشتر از ۶۰ میلیون نفر در ایران آنلاین هستند. با تغییر شرایط و سبک زندگی مردم، بخشی از فروش و خردهفروشی هم به فضای آنلاین منتقل شده است. و میتوانیم از اینترنت برای فروش محصول استفاده کنیم.
فروش آنلاین محصول در اینترنت و فروش اینترنتی یکی از روشهایی است که کاربر شما میتواند راحت و بدون دردسر به کالا موردنظرش برسد.
شاید براتون پیش اومده باشه که بخواید کالایی رو توی اینترنت خیلی سریع بفروشید.
فروش اینترنتی محصول از طریق موبایل اولین گزینهای هست که میشه بهش فکر کرد. اما خود این روش هم حالتهای مختلفی داره که بهشون اشاره میکنیم.
سه حالت کلی برای فروش کالا وجود داره:
- اول) خودتون تولیدکننده محصول باشید
- دوم) عرضه کننده محصولات دیگران باشید
- سوم) قصد فروش محصول دستدوم خودتون رو دارید
در این مقاله از سایت فوربو قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که چگونه محصوات خود را آنلاین بفروشیم. با روشهای مطرح شده از زوایای مختلف به این سوال میپردازیم. در ادامه با همراه باشید.
به محتوای این مقاله میتونید خیلی سریع در گوش بدید:
فروش اینترنتی محصول
خیلی سریع میشه روشهای فروش اینترنتی محصول رو به این موارد خلاصه کرد:
- راهاندازی فروشگاه اینترنتی
- همکاری با فروشگاههای اینترنتی دیگر
- استفاده از فروشگاهسازهای آنلاین
- استفاده از رسانههای اجتماعی
- ثبت سفارش و فروش از طریق فرم پرداخت
- استفاده از انجمنهای اینترنتی
هر کدام از روشهای فروش آنلاین ویژگیهای خود را دارند و برای همه مناسب نیستند.
بسیاری میپرسند که در اینترنت کجا بفروشیم؟
شما باید ابتدا ویژگیهای محصول خود را بشناسید و متناسب با آن ویژگیها بستر مناسب برای فروش آنلاین و فروش اینترنتی را پیدا کنید. هدف این مقاله این است که شما را با به صورت کامل با ویژگیها و روشهای فروش محصول در اینترنت آشنا کند.
راههای فروش آنلاین محصول
برای فروش محصول در اینترنت راههای مختلفی وجود دارد که آنها را در دستهبندیهای زیر لیست کردهایم. همچنین برای درک بهتر عملکرد هر کدام، مزایا و معایب هر روش را هم بعد از معرفی کلی مطرح کردهایم.
فروش آنلاین از طریق وب
فروش با راهاندازی فروشگاه اینترنتی
بهترین راه برای فروش آنلاین محصول، راهاندازی فروشگاه اینترنتی است.
با راهاندازی یک فروشگاه در اینترنت میتوانید برای محصولات خود یک کانال فروش ثابت داشته باشید. دست شما برای وارد کردن هر نوع محصول و همچنین هر قیمتی باز است.
تنها کافی است مدیریت فروشگاه را به دست بگیرید، دیگر همه بخشهای آن در اختیار شما است با سیاستهای کاری خود میتوانید آن را مدیریت کنید.
با اینکه ایجاد یک فروشگاه در اینتنرت بهترین راه است اما ممکن است برای همه ساخت آن آسان نباشد.
شما باید از پس بخشهای فنی آن نیز بر بیایید. یعنی بتوانید در اینترنت با خرید هاست و دامنه، وبسایت خود را راه اندازی کرده و محصولات را درون آن قرار دهید.
در ابتدا شما باید یک و برای خود ثبت کنید، سپس از طریق سیستمهای مدیریت محتوا و فروشگاهساز مثل وردپرس و ووکامرس، آن را فروشگاهی کنید. این مراحل اصلا مراحل سخت و پیچیدهای نیستند و با یک آموزش ساده میتوانید آن را یاد بگیرید.
در خصوص راهاندازی فروشگاه اینترنتی میتونید به قسمت زیر در پادکست فوربو گوش کنید:
مزایا:
اعتبار داشتن و رسمی بودن
از مهمترین مزایا داشتن فروشگاه اینترنتی، رسمی بودن آن است. امروزه در ایران با وجود شکل گرفتن و همچنین ارائه نماد اعتماد الکترونیک از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، یک نوع اعتبار به این مدل از کسب و کار بخشیده شده است و شما نیز میتوانید در یک محیط رسمی شروع به فروش محصولات خود کنید.
خوتان صاحب کسب و کار هستید و درآمد مستقیم دارید
از دیگر مزایا داشتن فروشگاه اینترنتی میتوان به مستقل بودن آن اشاره کرد. وقتی شما یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید و بهخوبی روی آن کار کرده و آن را به درآمد برسانید به این معنی است که خودتان صاحب کسب و کار بوده و رییس خودتان هستید.
هر طرح و برنامهای داشتید را میتوانید پیاده کنید. هر موقع که دلتان میخواهد، مطلب و توضیحات برای محصولات نوشته و فعالیت داشته باشید. همچنین درآمد حاصل از فروش کاملا به حساب بانکی شما واریز میشود و از این بابت هم دغدغهایی نخواهید داشت.
امکان رشد و گسترش کسب و کار
داشتن یک فروشگاه اینترنتی به شما کمک میکند در هر زمانی که خواستید، کار را گشترش داده و درآمد خود را بیشتر کنید. مدل عملی این عنوان به این صورت است که شما پس از تامین کردن و فروش یک دسته خاص از محصول، میتوانید دستهبندیهای موضوعی مربتط دیگری را نیز پوشش داده و آنها را هم در سایت به فروش برسانید.
به این صورت هر زمان که در یک دسته به فروش قابل قبولی رسیدید میتوانید با اضافه کرده دستهبندی و همچنین استفاده از تکنیکهای کد تخفیف و فروشهای فصلی کسب و کار خود را گسترش دهید.
معایب:
به نتیجه رساندن یک فروشگاه اینترنتی زمانبر است
وقتی تصمیم میگیرد که به صورت آنلاین فعالیت کنید، نباید انتظار داشته باشید، یکی دو روزه میتوان به درآمد رسید.
مراحل رشد یک کسب و کار اینترنتی باید قدم به قدم طی شود. در روزهای اول شما باید بر روی قسمتهای فنی و مدیریتی کار کنید و سپس به فکر طراحی و طرحهای گرافیکی کار خود باشید. سپس با تولید محتوا و افزودن محصولات، کاربر از گوگل بدست آورید و سپس با تکنیکهای آنها را تبدیل به مشتری کنید.
این مراحل در مقیاس کوچکتر در ماههای اولیه قابل انجام است اما برای اینکه به یک فروش و درآمد قابل قبول برسید، حداقل شش ماه تا یک سال باید به صورت مستمر روی آن کار کنید.
همکاری با فروشگاههای اینترنتی
اگر قصد راهاندازی کردن فروشگاه اینترنتی اختصاصی خود را ندارید باز هم میتوانید از طریق اینترنت محصولات خود را به فروش برسانید. همکاری با فروشگاههای اینترنتی بزرگ که امروزه در ایران فعالیت میکنند، روش مناسبی برای وارد شدن به حوزه فروش آنلاین است.
شما با ثبت درخواست در فروشگاههایی مانند دیجیکالا میتوانید یک حساب فروشنده دریافت کنید. سپس محصولات خود را به آن اضافه کرده تا توسط فروشگاه مورد بررسی قرار گیرند. در صورتی که خدمات شما مورد تایید قرار گرفت، میتوانید همکاری خود را شروع کنید. به این سیستم فروشگاهها، بازارچه آنلای یا مارکت پلیس (Market Place) میگویند.
پیشنهاد مقاله:
اما دیگر مانند روش داشتن یک فروشگاه اختصاصی نمیتوانید تمامی درآمد حاصل از فروش را از آن خود کنید و باید درصدی را به فروشگاه واسط بدهید. برای مشاهده بخش فروشندگان دیجیکالا کلیک کنید.
مزایا:
امکان فروش سریع محصولات
وقتی محصولات شما در فروشگاههای اینترنتی پربازدید و پرمخاطبی نمایش داده شود، امکان فروش بیشتر شده و طبیعتا شما زودتر میتوانید محصولات خود را به فروش برسانید.
معایب:
مشکلات تسویه حساب
اولین عیب همکاری با فروشگاههای اینترنتی نداشتن درآمد مستقیم است. جدا از درصدی که از فروش شما کم میکنند، ممکن است تسویه حساب به تاخیر افتاده و تا آخر ماه نیز درآمد فروش شما را واریز نکنند. در حالی که بسیاری از فروشندگان برای تامین اجناس خود نیازمند داشتن درآمد مستقیم از فروش خود هستند.
درصدهایی هم که در هنگتم تسویه حساب کم میشود میتواند بین ۵ تا ۲۵ درصد باشد که باید در ابتدا ببینید که برای شما بهصرفه است یا خیر. البته بسته به نوع محصول و میزان تقاضا آن درصد کمیسون فروشگاه اصلی میتواند متفاوت باشد.
مناسب نبودن برای فروشندگان عادی
همکاری با فروشگاهها بیشتر به درد فروشندگان فیزیکی که در بازار فروشگاهی دارند میخورد. زیرا فروشگاههای اینترنتی موجودی تک و محدود یک کالا را نمیپذیرند. همچنین اگر در حوزههایی مانند خیاطی فعالیت میکنید با بتوانید سایزهای مختلف را نیز پوشش دهید.
با توجه به این موارد، همکاری با فروشگاههای اینترنتی به درد کسانی که به صورت شخصی و یا به بیانی دیگر به صورت خانگی فعالیت میکنند نمیخورد.
فروشگاه سازهای آنلاین
نمایی از فروشگاهساز WIX
همانند سرویسدهندههای وبلاگ، سایتهایی نیز برای پوشش خدمات فروشگاهی تاسیس شدهاند که در آنها میتوانید بهجای یک وبلاگ، یک صفحه فروشگاهی با امکان سفارشگیری راهاندازی کنید. این مورد بهدلیل حرفهای کار نکردن سرویسدهنده و یا شرایط نامناسب توصیه نمیشود و بهتر است خودتان یک فروشگاه راهاندازی کنید.
فروشگاه ساز های آنلاین امکان شخصی سازی زیادی ندارند. همچنین برای تک تک بخشهای ویژهای که بخواهید به سایت اضافه کنید باید هزینه جداگانه پرداخت کنید. با اینکه برخی از این سرویسها امکان راهاندازی رایگان را به شما میدهند و از روی فروش درصد کم میکنند، ولی با این حال گزینه مناسبی برای فروش اینترنتی کالا نیستند.
پیشنهاد میشود تنها در صورتی از فروشگاه سازهای آنلاین استفاده کنید که توان، وقت و یا حوصلهی راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی برای خودتان را نداشته باشید