بهترین حرکت اول در شطرنج

امروز و در ادامه، 25 تکنیک مهم شطرنج که شما را تبدیل به یک حرفه ای می کنند به شما یاد خواهیم داد. تا چه حد با بازی شطرنج آشنا هستید؟ امروز با یکی دیگر از آموزش های بازی مهیج شطرنج در خدمت شما هستیم.

مقدمه:

همه افراد علاقمند به شطرنج می خواهند خود را به سطحی از مهارت های شطرنج برسانند که کسی نتواند آنها را شکست دهد. اما آنچه که مهم است این است که آیا تمام مهارت ها و تکنیک های لازم را آموزش دیده اند یا ادعایشان فقط درحد حرف است. در ادامه می توانید با تکنیک های مهم و ضروری در بازی شطرنج آشنا شوید.

انواع شطرنج ها به نسبت کیفیتی که دارند، قیمت های متفاوتی دارند. به عنوان مثال در صورتی که از وسایل و ابزارآلات منبت کاری شده و یا خاتم کاری شده در تولید و ساخت استفاده شود، بدیهی است که قیمت آن ها بیشتر خواهد بود. قیمت انواع شطرنج ها با توجه به مواد اولیه مورد استفاده در آن مورد محاسبه قرار می گیرد.

حتما بخوانید:

کلیپ آموزش کیش، مات، پات و قلعه گرفتن در شطرنج:

توی ،شطرنج رو جوری یاد میگیری که تو هیچ کلاس آموزشی یا پک دیگه ای نه دیدی نه شنیدی! با 2 هفته استفاده، هیچ رقیبی جلودارت نیست و با ترفندایی که یادت میده راحتی حرفه ای شو!

ترفندها و تکنیک های مهم در بازی شطرنج:

1- مهره های خود را هر چه سریعتر گسترش دهید

آنچه در شروع بازی مهم است، گسترش مهره ها به بهترین محل ممکن و قلعه گرفتن شاه است. گشایش زمانی کامل می شود که گسترش سوارها و ارتباط بین رخ ها برقرار شود. اگر شما گشایش مهره های خود را زودتر به پایان برسانید از ابتکار عمل برخوردار خواهید بود. اصولی که در ابتدای بازی باید بر اساس آنها نسبت به انتخاب حرکات اقدام نمود عبارتند از: کنترل مرکز، گسترش بی درنگ سوارها، هماهنگی بین سوارها و پیاده ها و قلعه گرفتن شاه.

2-اسب را قبل از فیل جلو ببرید

اگر پیاده ها مسیر را مسدود نکرده باشند فیل در وضعیت اولیه ی خود می تواند چندین خانه را کنترل نماید در صورتی که اسب تنها خانه های همجوار را کنترل کرده و مسیر طولانی تری تا رسیدن به مرکز میدان دارد و از پویایی کمتری برخوردار است.

3-از حرکت دادن مجدد مهره ها در شروع بازی و گشایش اجتناب نمایید

باید مهره هایتان را با یک حرکت در بهترین مربع ممکن قرار دهید. حرکت دوباره ی مهره موجب از دست دادن فرصت و ابتکارعمل خواهد شد.

4- در اثنای گشایش، وزیر را پشت سر خط پیاده های خودی قرار دهید

مهره وزیر در عین قدرتمند بودن بسیار آسیب پذیر نیز هست، چرا که هر گونه تهدید و حمله از جانب سوارهای سبک حریف را باید با فرار پاسخ دهد. به همین دلیل سفارش می شود وزیر را در عرض دوم پشت پیاده ها قرار داده تا ضمن حفظ ایمنی آن، ارتباط بین رخ ها نیز میسر گردد.

با ، هر زبانی رو فقط با روزانه 5 دقیقه گوش دادن، توی 80 روز مثل بلبل حرف بزن! بهترین متد روز، همزمان تقویت حافظه، آموزش تصویری با کمترین قیمت ممکن!

 5-از کیش دادن غیر ضروری شاه حریف پرهیز کنید

کیش دادن شاه حریف که به سادگی قابل دفاع باشد ضرورتی ندارد. تنها در مواردی که این حرکت مربو ط به گشایش انتخابی باشد مانعی ندارد.

 6-تلاش کنید از قلعه گرفتن حریف جلوگیری نمایید

هنگامی که حریف در انتظار قلعه گرفتن شاه است تلاش کنید شاه او را برای مدت طولانی تری در مرکز نگه دارید. یکی از رایج ترین راهها کنترل خانه هایی است که شاه برای قلعه گرفتن باید از آنها عبور نماید.( معمولاً f1 یا f8 برای قلعه جناح شاه ) بیشتر مواقع قربانی یک پیاده برای نگه داشتن شاه در مرکز از اهمیت بالایی برخوردار است.

7-از حرکت دادن غیر ضروری پیاده ها پرهیز نمایید

فقط در شروع بازی، حرکت پیاده ها تنها برای باز شدن قطر وزیر و فیل و کنترل مرکز انجام می شود و بجز این موارد غیر ضروری می باشد.

8-از تعویض مهره ی گسترش یافته با مهره ای که هنوز گسترش ندارد پرهیز نمایید

بازی کنان غیرحرفه ای هم می دانند که تعویض یک مهره با موقعیت خوب با ای با موقعیت بد مناسب نیست. در واقع تعویض مهره ی گسترش یافته با مهره ای که گسترش ندارد موجب از دست دادن زمان می شود ؛ در نهایت مهره ی گسترشی خود را باید با مهره ای تعویض نمایید که حداقل یک حرکت کرده است.

 9-به سرعت شاه را به قلعه ببرید

آنچه که در شروع یا وسط بازی باید مورد توجه قرار گیرد امنیت شاه است. شاه در مرکز بخصوص در وضعیتهای باز از حمله های حریف بسیار آسب پذیر خواهد بود. قلعه گرفتن به این معناست که شاه با خیال راحت پشت خط پیاده ای خود قرار گرفته و یکی از رخ ها نیز گسترش می یابد و می تواند به سرعت کنترل یک ستون نیمه باز یا کاملاً باز را در اختیار بگیرد.

 10-قلعه در جناح شاه از امنیت بیشتری نسبت به قلعه در جناح وزیر برخوردار است

قلعه گرفتن در جناح شاه او را بیشتر از مرکز دور کرده و پشت پیاده های خودی قرار می دهد. ضمناً این قلعه نیز زودتر از قلعه گرفتن در جناح وزیر میسر می گردد. همچنین قلعه ی مخالف قلعه ی حریف موجب می شود که حملات حریف از توانایی بیشتری برخوردار گردد.

 11-در صورتی که در گسترش مهره ها از حریف عقب هستید ازباز کردن وضعیت پرهیز نمایید

وضعیت باز مطلوب بازیکنی است که مهره های خود را بهتر و بیشتر گسترش داده باشد. بنابراین بازیکنی که از برتری در گشایش برخوردار است می تواند بازی را باز نماید.

 12-تا آنجا که ممکن است فضای بیشتری را کنترل نمایید

بازیکنی که از برتری فضایی بهره مند باشد و کنترل فضای بیشتری را در اختیار داشته باشد از پویایی بیشتری برای مهره هایش برخوردار بوده و امکان تحرک بیشتری برای انتقال آنها به هر دو جناح در اختیار دارد . از طرف دیگر بازیکنی که فضای کمتری در اختیار دارد جهت مانور مهره های خود محدودیت داشته و در صورت لزوم برای دفاع از شاه خود با مشکل مواجه خواهد شد.

13- پیاده ها را برای کسب فضای بیشتر پیش برانید

با وجود اینکه پیشروی پیاده ها به محدودیت حریف و کسب فضا منجر می شود اما این اصل نیز باید با دقت در نظر گرفته شود که دفاع از پیاده ی پیش رفته سخت تر است. بعلاوه با پیشروی هر پیاده خانه هایی ضعیف در مجاور آن بوجود می آید که ممکن است توسط سوارهای حریف اشغال شوند.

 14-حمایت و حفاظت از پیاده ای که جلو رفته است مشکل تر است

باید به این نکته دقت داشته باشید که پیاده ی ضعیف آن است که توسط پیاده ی دیگر حمایت نشود و باید در مقابل حمله ی حریف با سوار از آن حمایت نمود و این موجب می شود کارایی این سوار کم شود چرا که در مقابل حمله ی حریف باید ماهیت دفاعی به خود بگیرد.

15-تا آنجا که ممکن است سوارها را نزدیک به مرکز قرار دهید

سوارها در مرکز خانه های بیشتری را نسبت به هر جای دیگر کنترل می کنند. به عنوان مثال اسب در مرکز 8 خانه ی مختلف را کنترل می کند در صورتی که در هر کدام از گوشه ها تنها 2 خانه را کنترل خواهد کرد. کنترل مرکز نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که انتقال سریع سوارها را به جناحین مقدور می سازد و سواری که از قدرت انتقال بیشتری نسبت به سوار حریف برخوردار باشد شانس بیشتری برای فراهم کردن یک حمله ی موفق دارد.

مبتدی های شطرنج بخوانند! :

16- تا آنجا که ممکن است سوارها را نزدیک به مرکز قرار دهید

سوارها در مرکز خانه های بیشتری را نسبت به هر جای دیگر کنترل می کنند. به عنوان مثال اسب در مرکز 8 خانه ی مختلف را کنترل می کند در صورتی که در هر کدام از گوشه ها تنها 2 خانه را کنترل خواهد کرد. کنترل مرکز نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که انتقال سریع سوارها را به جناحین مقدور می سازد و سواری که از قدرت انتقال بیشتری نسبت به سوار حریف برخوردار باشد شانس بیشتری برای فراهم کردن یک حمله ی موفق دارد.

17- پیاده های خود را در مرکز قرار دهید

خانه های d5 –d4 – e5 –e4مرکز صفحه را تشکیل می دهند . گسترش مرکز خانه های f6-f3-c6-c3 را شامل می شود. پیاده ها بهترین مهره برای ساختار مرکز هستند چرا که آسیب پذیری آنها نسبت به حمله ی پیاده های حریف از سوارها کمتر است.

18- پیش از حمله، مرکز را کنترل نمایید

پیش از شروع حمله در کناره ها قوت و ثبات مرکز را تأمین کنید چون موفقیت حمله در جناحین بستگی به وضعیت کنترل مرکز دارد .

19- پیاده ها، پایه های استراتژی تلقی می شوند

ساختار پیاده ای اساس هر وضعیت را تشکیل می دهد، چرا که پیاده ها موجب افزایش یا کاهش اثرسوارها می شوند. برای رسیدن به یک فرم مطلوب پیاده ای، از هر گونه ضعف در ساختار آنها جلوگیری باید نمود. ضعف هایی مانند پیاده های ایزوله، دوبل،عقب افتاده و آویزان.

 20-ضعف پیاده ها ماندگار خواهد بود

سوارها می توانند با حرکت خود به وضعیت فعال تر برسند اما هر گونه نارسایی در ساختار پیاده ها یک ضعف تلقی می شود. بنابراین اگر حریف از پیاده های ضعیف برخوردار است لازم نیست برای دستیابی به آنها عجله کنید.

21- از دوبل شدن پیاده های خود اجتناب نمایید

پیاده های دوبل پیاده هایی همرنگ هستند که در یک ستون قرار دارند و از تحرک کمتر و آسب پذیری بیشتر برخوردارند مخصوصاً زمانی که ایزوله نیز باشند ، هرچند همیشه موجب عدم برتری نیز نمی شوند چرا که تسلط بر یک ستون باز یا نیمه باز یا کنترل بیشتر بر مرکز جبران این ضعف تلقی می گردد.

دانلود کنید:

22- گروه پیاده های جداگانه ضعف محسوب می گردند

یک گروه جداگانه از پیاده ها با فاصله ی یک ستون یا بیشتر ازدیگر پیاده ها را جزیره ی پیاده ای می نامند. هر گروه از وضعیت مشخصی برخوردار بوده و باید توسط سوارها حمایت شوند. بنابراین هرچه این گروه ها بیشتر باشند حمایت از آنها سخت تر خواهد بود. برآورد میزان دسترسی و تاثیر بر ساختار پیاده ها جهت انجام تعویض سودمند می باشد. در آخربازی تعداد این گروها در میزان برتری هر یک از طرفین تأثیر گذار می باشد.

23- پیاده ی عقب افتاده ضعف محسوب می شود

پیاده ی عقب افتاده پیاده ای است که در وضعیت اولیه ی خود بوده و امکان پیشرفت ندارد چرا که خانه ی جلوی آن توسط حریف تحت کنترل است. یک پیاده ی عقب افتاده مانع ارتباط سوارهای مدافع شده و خانه ی جلوی آن توسط سوارهای حریف اشغال می شود.

24-از تشکیل روزنه ی حمله برای حریف و مربع های ضعیف اجتناب نمایید

می دانید که با پیشروی هر پیاده، خانه های کناری آن به روزنه ای برای حریف تبدیل می شوند. سوارهای حریف براحتی این خانه را اشغال نموده و تأثیر خود را افزایش می دهند، چرا که این خانه ها از تهدید حمله ی پیاده در امان بوده و نمی توان آنان را براحتی فراری داد. سعی کنید مراقب این حرکت ها باشید.

25-از ایزوله شدن(تنها شدن) پیاده ها جلوگیری نمایید

پیاده ی ایزوله پیاده ای است که در ستون های کنار خود پیاده ی همرنگ نداشته و وقتی که مورد حمله قرار می گیرد باید با سوار از آن دفاع نمود. ضعف اصلی این پیاده ها ، خانه ی جلوی آنها است که به عنوان روزنه ی حمله ی حریف مورد استفاده قرار می گیرد چرا که نمی توان این خانه را با یک پیاده کنترل کرد و براحتی توسط هر سوار حریف اشغال می شود . آسیب پذیری پیاده های ایزوله زمانی که در یک ستون نیمه باز قرار داشته باشند افزایش پیدا می کند چرا که به اهداف روشنی برای رخ های حریف تبدیل می شوند.

مطلب مشابه :

کاربران گرامی! اگر در مورد این مطلب سؤالی در ذهنتان نقش بسته، آنرا در بخش نظرات ثبت نماییدانواع شروع بازی شطرنج و گشایش ها بر اساس حرکت اول سفید در شطرنج
از آنجایی که حرکت اول در شطرنج با بازیکن سفید می باشد و معمولا بازیکن سیاه بر اساس حرکت بازیکن سفید حرکت خود را انجام می دهد، انواع شروع بازی و گشایش در شطرنج را بر اساس حرکت اول سفید به انواع مختلف تقسیم می شود.:

نکته:برای حرکت اول هر کدام از ۸ سرباز ردیف دوم می توانند یک خانه یا دو خانه به جلو بروند که می شود ۱۶ حرکت، یا اینکه اسب حرکت کند که هر اسب هم برای حرکت اول خود ۲ انتخاب دارد که می شود ۴ حرکت. پس در مجموع ۲۰ حرکت برای حرکت اول مهره سفید وجود دارد.که از هر کدام از این شروع بازی ها گاها شروع بازی ها، یا حمله ها و دفاع های مختلفی تولید می شود که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت. این ۲۰ بازی را به ترتیب محبوبیت و رایج بودن برای شما مرتب می کنیم و محاسن و طرح ها ی هر کدام را در ضمن آن توضیح و شرح می دهیم.

این حرکت سفید شروع بازی قاطعانه ای است که بسیار محکم است. با این حرکت سفید مرکز اصلی را هدف قرار داده و ضمن تسخیر یکی از خانه های مرکزی اصلی خانه های d5 و f5 را کنترل می کند. همچنین سفید با حرکت ۱.e4 راه وزیر و فیل سفید رو را هم زمان باز می کند. می توان گفت این حرکت بهترین حرکت سفید در اول بازی است (البته این حرف نسبی است). این شروع بازی معروف ترین شروع بازی است و در سطوح مختلف شطرنج بازی می شود و محبوبیت فراوان دارد. این شروع بازی محبوب ترین شروع بازی قهرمان جهان بابی فیشر بوده است و او درباره این شروع بازی گفته ایست “این شروع بازی بهترین شروع بازی است و امتحان خود را پس داده است”

شروع بازی شطرنج با ۱.e4 به طور سنتی تیز تر و تهاجمی تر از شروع بازی با ۱.d4 می باشد. البته این برداشت یک صحبت کلی افراط گرایانه است چرا که پس از این حرکت سیاه انتخاب های زیاد و پیچیده ای دارد که بیشترین شاخه های شروع بازی و دفاع را نیز شامل می شود و در خیلی از آنها هر دو بازیکن موقعیت های بسیاری برای برد خواهند داشت.

شروع بازی هایی که سیاه در جواب ۱.e4 سفید ۱.e5 را بازی می کند به گشایش های باز معروف هستند. و اگر سیاه در جواب ۱.e4 سفید حرکتی غیر از ۱.e5 بازی کند آن شروع بازی در زمره گشایش های نیمه باز قرار می گیرد. ما بقی شروع بازی ها که سفید حرکت اول را با غیر از e4 شروع می کند همگی گشایش های بسته می باشند.

در واقع سفید به صورت ساده تصمیم دارد با ۱.e4 در حرکت بعدی خود d4 بازی کند و مرکز اصلی را به طور کامل بدست آورده و کنترل کند.

طرح های سیاه برای پاسخ به ۱.d4 :

  • سیاه نیز با مستقر کردن یک پیاده در e5 و مرکز سهمی از مرکز ببرد و در امنیت مرکز اصلی با سفید شریک شود.
  • سیاه نیز با مستقر کردن یک پیاده در d5 و مرکز سهمی از مرکز ببرد و در امنیت مرکز اصلی با سفید شریک شود.
  • سریعا به پیاده سفید حمله کند.
  • مرکز را بدست سفید بسپارد و با پیاده e4 کاری نداشته باشد ولی سفید را از به دست آوردن کلاسیک مرکز اصلی صفحه شطرنج با حرکات e4 و d4 محروم کند.
  • حرکات سفید را نادیده بگیرد و اجازه بدهد سفید مرکز را به طور کلاسیک در اختیار بگیرد و بعدا یک به فکر یک چاره برای آن باشد.

تمامی گشایش ها و شروع بازی های معروف با حرکت ۱.d4 به شرح زیر می باشد که به طور مختصر هرکدام را توضیح می دهیم و اگر اطلاعات جامع تر و کامل تر را نسبت به این گشایش ها در مقاله های جداگانه در اختیار شما قرار می گیرد.
گشایش ها و شروع بازی های باز با شروع ۱. e4 e5 :

    • شاخه اصلی یا ایتالیایی باز
    • ایتالیایی بسته
    • ژیکو پیانو Giuoco Piano
    • گامبی ایونز Evans Gambit گامبی ایوانس پذیرفته شده و پذیرفته نشده
    • دفاع دو اسب Two Knights Defence
    • دفاع مجارستانی Hungarian Defence
  • شروع بازی اسپانیایی یا روی لوپز Ruy Lopez
  • شروع بازی چهار اسب Four Knights Game
  • گامبی شاه King’s Gambit
  • شروع بازی فیل Bishop’s Opening
  • شروع بازی اسکاتلندی Scotch Game
  • شروع بازی سه اسب Three Knights Game
  • گشایش پونزیانی Ponziani Opening
  • شروع بازی وینی Vienna Game
  • شروع بازی مرکزی Center Game
  • شروع بازی شاخه لئوناردیس Leonardis Variation
  • حمله وزیر متعصب Wayward Queen Attack

در این شروع بازی شطرنج ، سفید با حرکت d4 به مرکز حمله می کند و سعی دارد مرکز را تحت کنترل خود قرار دهد. همانطور قبل تر به آن اشاره شد مجموعه خانه های d4 ، e4 ، d5 و e5 به مرکز اصلی یا کوچک معروف است و شطرنج بازان همیشه سعی دارند مرکز اصلی را تصاحب کنند یا بر آن تسلط پیدا کنند. اصولا دو شروع بازی رایج و گشایش معروف که ۱.e4 و ۱.d4 می باشد ساده ترین و راحت ترین کار برای تصاحب مرکز یعنی قرار دادن مهره پیاده در یکی از خانه های مرکز اصلی می باشد.

سیاه باید تصمیم بگیرد که چگونه به این حمله محکم، پاسخ دهد که به طور سنتی، دو پاسخ پر طرفدار و معروف به این شروع بازی و گشایش شطرنج ۱. d5 و ۱. Nf6 می باشد. علت محبوبیت این دو حرکت این است که اکثر حرکات دیگر سیاه در پاسخ به ۱.d4 سفید منجر به اجازه سفید برای تصرف کامل مرکز می شود، به عبارت دیگر هر حرکت دیگری باعث می شود سفید با حرکت ۲.e4 مرکز گسترده ای را تصاحب کند. اجازه ندادن به تصاحب مرکز اصلی در شطرنج کلاسیک بیسیار مورد توجه و اجباری بود در حالی که در شطرنج مدرن مرکز گسترده مورد قبول است و با آن مشکلی ندارند.

۱. Nf3
سومین شروع بازی رایج دنیا
گشایش و شروع بازی زاکرتورت (Zukertort Opening)

مهره های سفید انعطاف پذیر هستند زیرا سفید می تواند قصد بازی در افتتاحیه RETI یا حمله سرخپوستان پادشاه را داشته باشد ، اگرچه می تواند به راحتی به دفاع دیگری از جمله دفاع سیسیلی تبدیل شود. . در این شروع بازی شطرنج ، نسبت به شروع بازی e4 و d4 شروع بازی ضعیفی است،البته یک نوع حرکت زیرکانه محسوب می شود. دو خانه مرکزی d4 , e5 را محافظت می کند.

۱. c4
چهارمین شروع بازی رایج دنیا
گشایش و شروع بازی انگلیسی (English Opening)

این شروع بازی به اندازه ۱.e4 یا ۱.d4 مناسب نیست، اما کنترل d5 را در اختیار می گیرد.به عبارت دیگرحرکت اول c4 (شروع بازی انگلیسی ) حرکت قوی شروع بازی شطرنج است که منجر به شروع بازی های محکم و سالم برای سفید در شطرنج می شود. این شروع بازی بسیار انعطاف پذیر است و می تواند به راحتی جابجا شود. بااین حرکت می توان از خانه d5 محافظت کرد.

حرکت اول g3 برای سفید حرکت مناسبی به نظر می رسد و می تواند به شروع بازی های دیگر مثل انگلیسی تبدیل شود .نام های دیگر این افتتاحیه افتتاحیه بنکو و افتتاحیه فیانچتو پادشاه شناخته می شود . عیب اصلی این حرکت این است که سیاه را قادر می سازد با هر حرکتی که می خواهد بازی کند که مرکز را تصرف کند و سفید امتیاز تصرف مرکز را از دست می دهد .

۱. f4
هفتمین شروع بازی رایج دنیا

افتتاحیه ای است که به ندرت بازی می شود. امکان جابجایی های مختلف و برخی خطوط مستقل را فراهم می کند. باعث حمایت دو خانه مرکزی d5 و e4 می شود.

۱. b4
نهمین شروع بازی رایج دنیا
شروع بازی لهستانی یا گشایش سوکولسکی (Polish Opening or Sokolsky Opening)

یک افتتاحیه کناری و نسبتاً غیرمعمول است که با حرکت ۱.b4 شروع می شود، هدف از این حرکت این است که به جای کنترل مرکز، برای برتری در کنار ملکه بجنگید. این افتتاحیه به عنوان افتتاحیه نامنظم شناخته می شود. باعث گسترش فیل از خانه b2 می شود.

یک افتتاحیه نامنظم که تا حدودی منفعل در نظر گرفته می شود. بازی ممکن است به خطوطی از افتتاحیه انگلیسی (c2–c4)، بازی پیاده ملکه (d2–d4)، یا دفاع معکوس فرانسوی (d2–d4 با تأخیر)، دفاع معکوس هلندی (f2–f4) یا تغییرات مدرن لارسن تبدیل شود.

۱. d3
یازدهمین شروع بازی رایج دنیا
شروع بازی مایزس (Mieses Opening)

این حرکت قابل پخش است، اما چندان بازی نمی‌شود، زیرا نقش چندانی در تصرف مرکز ندارد. سبب گسترش فیل از خانه d3 می شود .

به طور کلی یکی از بدترین حرکات شروع برای سفیدپوشان در نظر گرفته می شود. با این حال، اگر سفید برخی از تئوری ها را بداند و سیاهان غافلگیر شوند، این افتتاحیه حتی در سطوح بالا نیز قابل بازی است.

یکی از خانه های مرکز اصلی e4 را تحت کنترل دارد و جای مناسب اسب nc3 را تصرف کرده است.

۱. h3
شانزدهمین شروع بازی رایج دنیا
شروع بازی کلمنز (Clemenz Opening)

این حرکت باز برای توسعه یا کنترل مرکز کار چندانی نمی کند. شروع بازی ضعیفی است و مهره سفید امتیاز تصرف مرکز را از دست می دهد.

۱. h4
هفدهمین شروع بازی رایج دنیا
گشایش دسپرز (Desprez Opening)

عناوین دیگر این افتتاحیه عبارتند از: افتتاحیه عمار، افتتاحیه پاریس، و افتتاحیه شوالیه مست.این شروع بازی کنترل خانه های مرکزی را برعهده ندارد .

یک حرکت شروع غیرفعال که به ندرت انجام می شود و مزیت حرکت اول سفید را از بین می برد. در واقع، این بدترین حرکت ممکن اول سفید است زیرا راه هیچ مهره ارزشمندی مثل فیل را باز نمی کند. اما باعث کنترل خانه مرکزی (e4) می شود .

اهمیت انواع شروع بازی در شطرنج مبتدی و حرفه ای

بازی شطرنج را عموما به سه مرحله تقسیم می کنند:

گشایش یا شروع بازی در شطرنج عبارت است از گسترش اولیه نیروها و وارد کردن آن ها به کارزار جنگ صفحه شطرنج . مهم ترین مسئله در گشایش اول بازی شطرنج عبارت است از بسیج قوا و کنترل یا تسخیر خانه ها و خطوط مهم توسط نیروها و به دست آوردن پوزیسیون بهتر نسبت به حریف که در نهایت منجر به پیروزی کلی در بازی شطرنج می شود. در مرحله گشایش عموما نبرد اصلی به قصد تصرف مرکز و رفع موانع گسترش برای خود و ایجاد موانع گسترش برای حریف صورت می گیرد.

در بازی شطرنج، جنگ از نخستین حرکت ها آغاز می شود. به نظر می رسد که در شروع بازی حرکت ۱-e4 یا ۱-d4 و گاه ۱-c4 مناسب ترین حرکت باشد. سپس در گسترش سوارها باید دقت کرد که در قرار گیرند که بر مرکز تسلط داشته باشند یا مهره هایی از حریف را که متوجه مرکز می شوند مورد تهدید قرار دهند.

البته هدایت صحیح مرحله گشایش اهمیت بسیار دارد. بی اعتنایی به نظم و سیاق بازی، به نبردی بی تدارک در شرایط نامطلوب می انجامد و ممکن است حریف در گسترش جلو بیفتد و یا به پوزیسیون دلخواهش برسد.

نکته: کلا به نوآموزان توصیه می شود که در شروع بازی، بیشتر سعی کنند سوارها را گسترش دهند و از بازی اضافی با پیاده ها اجتناب کنند. گسترش سوارها مهم تر از حرکت دادن پیاده هاست. حرکت پیاده ها به قصد گشودن خطوط برای سوارها صورت می گیرد و هدف ما فعال کردن سوارهاست. از این رو در آغاز گشایش ها عموما پیاده های ستون e و d را پیش می رانند تا راه فیل ها گشوده شود. اگر ضرورت ایجاب کند حرکت پیاده های ستون های دیگر هم صورت می گیرد.

انواع گشایش و شروع بازی در شطرنج

به طور کلی می توان گشایش و شروع بازی ها انواعرا به سه دسته کلی تقسیم کرد:

  • شروع بازی و گشایش های باز
  • شروع بازی و گشایش های نیمه باز
  • شروع بازی و گشایش های بسته

۱شروع بازی باز در شطرنج ( گشایش های باز )

هر گشایشی که در آن سیاه در جواب ۱-e4 حرکت ۱-e5 را بازی کند در زمره گشایش های باز قرار دارد. در این گشایش ها ، سوارها زود گسترش می یابند و مرکز پیاده ای معمولا زود باز می شود. در نتیجه، بازی های جاندار و مهیجی پدید می آیند که گاه با ترکیب های هوشمندانه همراهند.

۲شروع بازی نیمه باز در شطرنج ( گشایش های نیمه باز )

گشایش هایی که سیاه در جواب ۱-e4 ، حرکتی غیر از ۱-e5 بازی کند، گشایش های نیمه باز خوانده می شوند. در این گشایش ها سیاه از مرکز غفلت نمی کند بلکه بعد از اینکه سفید مرکز را اشغال کرد به آن حمله می کند. در این استراتژی، سفید در ابتدا برتری مختصری می یابد یا وضع راحت تری دارد. در نتیجه سفید سعی می کند بازی را بازتر کند تا از این آزادی عمل بیشتر بهره بگیرد. سیاه می کوشد از باز شدن بازی جلوگیری کند و به تکمیل گسترش بپردازد.

۳شروع بازی بسته در شطرنج ( گشایش های بسته )

گشایش هایی که در آن ها سفید در حرکت اول به جای ۱-e4 ، حرکت های دیگری چون ۱-d4 ، ۱-c4 ، ۱-Nf3 ، ۱-f4 بازی کند، گشایش های بسته خوانده می شوند. معمولا در این نوع گشایش ها ، زنجیرهای پیاده ای تا مدتی در مرکز دوام می یابند و حتی ساکن می شوند. در نتیجه، گسترش سوارها آهسته تر است و مانور و زمینه چینی اهمیت بیشتری می یابد.

به دلیل آهستگی گشایش در این نوع شروع بازی ، هدف های استراتژیکی دیرتر آشکار می شوند و حالت بغرنج تری دارند. اما اصول کلی گشایش به قوت خود باقی است. و تصرف مرکز صقحه شطرنج ، ایجاد ضعف در مواضع حریف و کسب برتری های جزئی در درجه اهمیت است.

در هر نوع از انواع شروع بازی و گشایش ها ۳ اصل مهم وجود دارد که هر شطرنجبازی حتی قهرمانان جهان باید رعایت کنند و حرکتها بر همین اساس انجام می شود:

  • گرفتن یا کنترل کردن خانه های مرکزی
  • گسترش مهره ها: گسترش یعنی بیرون آوردن سوارهای سبک (اسب و فیل) و قرار دادن آنها در بهترین جا(خانه های مرکزی )
  • امنیت شاه (گاه  ، گاه )

نکته بسیار مهم: در واقع در مرحله ی شروع بازی جنگ سفید و سیاه بر سر مرکز است.

جهت خرید و قیمت شطرنج به سایت ما مراجعه کنید

از انواع شروع بازی شطرنج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱۴سیاه O-O دقیقا به دلیل بالا

نکته بسیار مهم : بعد از این حرکات گسترش مهره ها تمام است و وارد مرحله ی وسط بازی می شویم که قواعد خاص خودش را دارد.  و  و  و … در این قسمت استفاده می شود.

 اسطوره شطرنج شوروی یکی از بزرگترین متخصصان شروع بازی انگلیسی بود.

تمامی مطالب فوق متعلق به باشگاه شطرنج ایران می باشد. کپی مطالب با حفظ منبع بلا مانع می باشد.
خانه و مدرسه تخصصی شطرنج در مشهد

تا به آن پاسخ دهیم.

منبع : pinterest.com

 

دکمه بازگشت به بالا