فرهنگ و هنر

استاد محمود لاهیجان، هنرمند نقاشی ایرانی درگذشت

ترندونی/اصفهان استاد محمود لاهیجانیان، هنرمند پیشکسوتی که سال‌ها در زمینه هنر نقاشی ایرانی فعالیت می‌کرد، روز جمعه ۱۴ مهرماه در بیمارستان عرفان تهران به دیار حق شتافت.

میثم لاهیجانیان، فرزند شادروان استاد محمود لاهیجانیان ضمن اعلام این خبر، به ترندونی گفت: پدرم از مدتی قبل به دلیل بیماری سرطان، دوران درمان را سپری می‌کرد که متأسفانه روز گذشته در بیمارستان عرفان تهران دار فانی را وداع گفت.

وی افزود: مراسم تشییع مرحوم پدرم در روز یکشنبه (۱۶ مهرماه) از ساعت ۹ صبح از خانه هنرمندان اصفهان به سمت آرامستان باغ رضوان این شهر برگزار می‌شود.

گفتنی است، شادروان استاد محمود لاهیجانیان دی‌ماه ۱۳۳۳ در اصفهان متولد شد و مشق نقاشی را نزد مرحوم روح الله روحانی آغاز کرد که تنها استاد وی بود، اما بعد از آن با تلاش مضاعف خود، آموختن نقاشی ایرانی را با مطالعه و دیدن موزه‌ها، نمایشگاه‌ها و آثار اساتید ایرانی و خارجی ادامه داد و به یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان نقاشی ایرانی تبدیل شد.

دوران تحصیل وی در دبیرستان با آشکار شدن استعداد این هنرمند در نقاشی همراه بود و در همان دوران سه سال متوالی مقام اول رشته مینیاتور را در استان اصفهان به دست آورد. این هنرمند نقاشی ایرانی، هم‌زمان با طی کردن دوره دبیرستان، از سوی حاج فخرالدین امامی، فرزند مرحوم استاد میرزا آقا امامی به همکاری دعوت شد و کاشی‌سازی‌های استاد فخر را نیز بر عهده گرفت.

شادروان استاد محمود لاهیجانیان که معتقد بود مینیاتوریست‌های ایران وامدار و مدیون تلاش‌های استاد محمود فرشچیان در این رشته هنری هستند، استفاده از واژه “نقاشی ایرانی” را به جای مینیاتور و نگارگری، ترجیح می‌داد و همیشه شاکر بود که قلم از دستانش جدا نشده است.

خبرگزاری ترندونی منطقه اصفهان، درگذشت شادروان «استاد محمود لاهیجانیان» را به خانواده این مرحوم و هنرمندان و هنردوستان استان اصفهان تسلیت می‌گوید.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مطالب هنری

با استفاده از انتخاب دقیق واژگان، تازگی و جذابیتی به نثرم اضافه می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا