عمومی

شهید «حسن پور» عصاره ارزش‌های مردم قزوین بود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین، گروه استان‌ها: آوردگاه مهم دفاع مقدس یکی از برش‌های مهم ایران در طول تاریخ است اما آنچه شاید بیشتر از همه این میدان را در تاریخ این خاک ثبت و به یادگار گذاشته و همیشه از آن به نکویی یاد می‌کنیم درخشش ستارگانی است که هر یک شاید در بیرون از میدان جنگ می‌توانستند زندگی آرامی برای خود داشته باشند.

هشت سال نبرد نابرابر در برابر دژخیمانی که کمر به تکه تکه کردن این خاک داشتند و ناکام گذاشتن این دشمنان بدون حتی از دست دادن یک وجب از این خاک مرهون زحمات نخبگانی است که با تمام داشته‌های مادی و معنوی و جسمانی خود در برابر نظام سلطه ایستادند.

مردم قزوین نیز در این ایام در کنار سایر مردم کشورمان در دفاع از این خاک نقش ایفا کرده و ستاره‌های نخبه این شهر نیز در کنار دیگر رزمندگان دفاع مقدس درخشیدند.

شهید رضا حسنپور یکی از شهدای بزرگ مردم قزوین است که درخشش بی بدیل او در دوران دفاع مقدس مایه افتخار و مباهات مردم قزوین و حتی کشور است.

این شهید در ۲۳ آذر ۱۳۳۹ در خانواده‌ای قزوینی اما در تهران به دنیا آمد و پس از گذراندن دوران کودکی در سن هفت سالگی همراه با خانواده به قزوین بازگشت. زندگی سخت و پرمشقت در دوران پهلوی باعث شد تا بعد از کلاس پنجم ابتدایی ترک تحصیل کرده و مشغول کار شود و در سال ۱۳۵۶ نیز ازدواج کرد.

با جدی شدن مبارزات مردمی در همان سال در میدان مبارزه با رژیم شاهنشاهی حضوری فعال داشت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به همراه کمیته انقلاب ضمن تلاش برای برقراری امنیت در کشور در پاکسازی تروریست‌های جدایی طلب در کردستان و تکاب نیز حضور داشت.

شهید «حسن پور» عصاره ارزش‌های مردم قزوین بود

در سال ۵۸ به عضویت رسمی سپاه پاسداران در آمد و پس از آن با شروع جنگ تحمیلی راهی دفاع مقدس و نبرد با دشمن شد.

درخشش شهید حسنپور در میدان دفاع از کشور باعث شد تا او را به عنوان یک نخبه جنگی بشناسند و جایگاه حساسی را در دفاع مقدس بر عهده بگیرد.

فرماندهی گردان در عملیات فتح المبین، عملیات رمضان، بیت المقدس، فرماندهی تیپ الهادی در سال ۶۱ و در عملیات والفجر مقدماتی از مسئولیت‌های ابتدایی این شهید بزرگ قزوینی بود.

شهید حسنپور سپس به عنوان قائم مقام لشکر ۱۷ و جانشین شهید زین الدین در عملیات‌های والفجر۳ و۴ حضور داشت.

هرچند در عملیات‌های متعدد همچون فتح المبین، والفجر مقدماتی و حتی خیبر مجروح می‌شود اما هیچکدام از این اتفاقات سبب دور شدن او از میادین دفاع مقدس نشده و او با قدرت به مسیر خود ادامه می‌دهد.

در وصف شهید حسنپور شاید همین یک جمله شهید زین الدین فرمانده بزرگ دفاع مقدس کافی باشد که گفت: «معلوم نیست زنده باشم یا نباشم ولی شما قدر این حسنپور را بدانید، خلاصه ارزش‌های قزوین در حسنپور خلاصه شده است».

شهید حسن پور بر قلب نیروها فرماندهی می‌کرد

سردار عبدالله عراقی از رزمندگان برجسته قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار آنلاین اظهار کرد: شهید حسنپور هوش و ذکاوت بالایی داشت به طوری که با یک نگاه جغرافیای منطقه و وضعیت دشمن را در ذهن خود هک می‌کرد.

جانشین سابق نیروی زمینی سپاه که از نیروهای شهید حسنپور در دفاع مقدس بود ادامه داد: شهید حسن پور به واسطه ویژگی شخصیتی خود به سرعت در قلب نیروها نفوذ کرده و در بر قلب نیروها فرماندهی می‌کرد.

وی بیان کرد: شهید حسن پور نیروهای توانمند و خلاقی بود که با دست‌خالی و خلاقیت‌های خود، ابتکار عمل را از دشمن گرفته و بر آن‌ها غلبه داشت.

شهید حسن پور چهره آرمانی یگان و نیروهای خود بود

سردار رستمعلی رفیعی آتانی فرمانده سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار آنلاین با اشاره به ویژگی‌های شهید حسنپور اظهار کرد: شهید حسنپور فرماندهی توانمند در مهارتهای رزمی بود وی همیشه تلاش می‌کرد در آموزش نیروها، مهارت‌ها را در ذهن و جان نیرو رسوخ دهد.

وی با بیان اینکه شهید حسن پور عامل به گفته‌ها و آموزش‌های خود نیز بود، افزود: این شهید حلقه اتصال همه فعالیت‌های نیروها و یگان‌های تحت امر خود بود و از این جهت در فرماندهی توانمندی بسیار بالایی داشت.

این رزمنده دوران دفاع مقدس تاکید کرد: شجاعت، صداقت، ظرفیت سازی، صبر و دل بزرگ را نه تنها در شخصیت بلکه در فرماندهی و تعامل با نیروهای این می‌توانستیم مشاهده کنیم.

شهید «حسن پور» عصاره ارزش‌های مردم قزوین بود

وی با بیان اینکه «آقارضا» در شرایط سخت و بحرانی، عمل و عکس‌العمل به موقع و منطقی از خود نشان می‌داد عنوان کرد: در رضا حسنپور در اوج اقتدار می‌توانستیم تواضع، ساده زیستی، مهربانی، اخلاص، شرح صدر، حلم، بخشش و گذشت و نظم و انضباط را مشاهده کنیم.

رفیعی با تاکید بر اینکه او چهره آرمانی یگان و نیروهای خود بود، یادآور شد: او از عوامل پیروزی آفرین در عملیات‌ها بود و در میدان نبرد از نزدیک حضور داشت و میدان عملیات را مدیریت می‌کرد.

شهید رضا حسن پور در آخرین عملیات خود یعنی خیبر حضور مستمری داشت و در آن مجروح می‌شود اما پس از یک هفته حضور در بیمارستان، سریعاً راهی میدان نبرد می‌شود تا عملیات را به پایان برساند اما در ۱۴ اسفند ۱۳۶۲ بر اثر اصابت ترکش و ضربه مغزی به فیض رفیع شهادت نائل می‌شود.

حسن پور تنها یکی از ستارگان درخشان جهاد و دفاع مقدس مردم قزوین است. تلاش برای معرفی ابعاد شخصیتی این ستاره نخبه و درخشان و همچنین دیگر شهدای قزوین که هرکدام ویژگی‌های بزرگی داشتند می‌تواند کمک بزرگی در عرصه جهاد تبیین و معرفی ستارگان این کشور به نسل جوان و نوجوان باشد.

دکمه بازگشت به بالا