آشنایی با الگوریتم های گوگل

اگر علاقمند به آموزش سئو هستید در این مقاله با ما همراه باشید. اطلاعات زیادی در گوگل وجود دارد و الگوریتم آن موتور اصلی است که همه این اطلاعات را سازماندهی می کند.

الگوریتم جستجوی گوگل تعیین می کند که بیشتر افراد و احتمالاً شما چه چیزی را هنگام مرور وب مشاهده می کنند.

گوگل محبوب ترین موتور جستجو است با بیش از ۸۰٪ سهم بازار و  بعد از آن بینگ، یاهو، یاندکس، بایدو و داک داک گو قرار دارند که هرکدام کمتر از ۱۰٪ سهم دارند. حتی با به روزرسانی های اخیر هوش مصنوعی بینگ، گوگل همچنان بازار را تسلط دارد.

بنابراین، چه شما یک تولیدکننده محتوا باشید یا مصرف کننده، دانستن چگونگی رتبه بندی اطلاعات در میان پتابایت ها داده های موجود در جستجوی گوگل به شما کمک می کند.

الگوریتم های جستجوی گوگل چیست؟

الگوریتم های گوگل مکانیسم های پیچیده ای هستند که برای بازیابی اطلاعات از فهرست جستجوی آن و ارائه اطلاعات مرتبط با یک درخواست استفاده می شوند. این الگوریتم ها از میان میلیاردها قطعه محتوا در فهرست گوگل عبور کرده و به دنبال عبارات و کلمات کلیدی می گردند که با درخواست جستجو تطابق دارند.

گوگل جزئیات الگوریتم رتبه بندی جستجوی خود را مخفی نگه می دارد، اما از صدها معیار خاص برای رتبه بندی محتوا استفاده می کند، از جمله پیوندهای بازگشتی، سرعت بارگذاری صفحات و کیفیت محتوا. این شرکت جستجو همچنین به طور منظم الگوریتم خود را به روزرسانی می کند تا کیفیت نتایج جستجو را بهبود بخشد و از اسپمرها در پلتفرم پیشی بگیرد.

چطور جستجو انجام می شود؟

فرآیند جستجو در سه مرحله صورت می گیرد:

۱. خزیدن: الگوریتم موتور جستجو دستور می دهد تا خزنده های وب URLها را در اینترنت کشف کرده و محتوای آن ها را بررسی کنند. خزنده برنامه ای است که از میان محتوا عبور کرده و به طور خودکار آن را فهرست می کند.

۲. فهرست بندی: محتوای موجود در URLها با ویژگی ها و متادیتاهایی برچسب گذاری می شود که به موتور جستجو کمک می کند تا محتوا را دسته بندی کند.

۳. جستجو و رتبه بندی: کاربر یک درخواست وارد می کند و موتور جستجو محتوا را بر اساس آن درخواست رتبه بندی کرده و باز می گرداند.

الگوریتم گوگل چطور کار می کند؟

الگوریتم اطلاعات را بر اساس عوامل مختلف دسته بندی می کند، اما برخی از عوامل اصلی رتبه بندی شامل موارد زیر است:

معنی: این بخش از مدل های زبانی برای رمزگشایی کلمات موجود در یک درخواست استفاده می کند تا آن ها را با محتوای مفید تطبیق دهد. مدل های زبانی املای کلمات را اصلاح کرده و از مترادف ها برای تطابق محتوا با درخواست ها استفاده می کنند حتی زمانی که محتوای وب کلمات دقیق را شامل نمی شود. سیستم همچنین تلاش می کند نوع اطلاعات موجود در درخواست های جستجو را درک کند. به عنوان مثال، جستجوی یک کلمه کلیدی داغ، اطلاعات و اخبار به روزتری را نمایش خواهد داد. همچنین می تواند تشخیص دهد که آیا درخواست ها هدف محلی دارند. جستجویی برای تاکو به مکان های نزدیک برای خرید تاکو باز می گردد.

مرتبط بودن: الگوریتم از داده های تعاملات جمع آوری شده و ناشناس برای ارزیابی ارتباط محتوا استفاده می کند. سیگنال اصلی برای این کار، تطابق کلمات کلیدی موجود در محتوا با کلمات کلیدی در درخواست جستجو است. اگر صفحه شامل تطابق دقیقی باشد، این سیگنال قوی تری برای مرتبط بودن به الگوریتم ارسال می کند.

کیفیت: الگوریتم به دنبال سیگنال هایی از تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن است. یکی از سیگنال های قابل اعتماد بودن، پیوندهای بازگشتی از سایت های معتبر دیگر است. سیگنال دیگر، طول محتوا است. گوگل به طور مداوم کیفیت سیستم های خود را اندازه گیری و ارزیابی می کند زیرا اطلاعات وب به طور مداوم تغییر می کند.

قابلیت استفاده: الگوریتم وب سایت هایی با رابط کاربری بهتر را اولویت می دهد. مثال ها شامل سازگاری صفحات با موبایل و زمان بارگذاری صفحه است. اگر صفحه از HTTPS استفاده کند، این سیگنال مثبتی به الگوریتم ارسال می کند. اجتناب از تبلیغات آزاردهنده نیز کمک می کند تا یک صفحه عملکرد خوبی داشته باشد.

محتوا: الگوریتم اطلاعاتی مانند موقعیت مکانی، تاریخچه جستجو و تنظیمات جستجو را بررسی می کند تا محتوای مرتبط با پروفایل خاص کاربر را بازگرداند. جستجو همچنین نتایج را بر اساس فعالیت های قبلی در حساب گوگل شخصی سازی می کند. به عنوان مثال، جستجو برای رویدادهای نزدیک به نیوتن می تواند نتایج جستجوهای آینده را تحت تأثیر قرار دهد.

در این دسته بندی های کلی، بیش از ۲۰۰ عامل رتبه بندی خاص وجود دارد که گوگل از آن ها استفاده می کند و به طور مداوم آن ها را بهبود می بخشد تا نتایج جستجو را بر اساس درخواست های جستجو ارائه دهد. فهرست کامل و وزن هر عامل رتبه بندی ناشناخته است، اما هرکدام به دنبال تأیید یکی از پنج اصل فوق در محتوا هستند. بهترین روش این است که عوامل مختلف رتبه بندی را بهینه سازی کنید نه فقط تعداد کمی از آن ها. برخی از عوامل خاص که تولیدکنندگان محتوا می توانند به طور مستقیم اندازه گیری کنند عبارتند از:

سازمان دهی محتوا: استفاده از زیرعنوان ها و تیترها ، از جمله رسانه های غنی و لیست های گلوله ای ، سیگنال مثبتی برای تجربه صفحه به الگوریتم ارسال می کند. لیست های گلوله ای بیشتر احتمال دارد در نتیجه برجسته نمایش داده شوند.

طول محتوا: طول مشخصی برای محتوا وجود ندارد که باعث نمایش آن در نتایج جستجو شود، اما یک قانون کلی این است که هر چه طولانی تر، بهتر.

ساختار وب سایت: معماری بدون زیرشاخه های زیاد می تواند به گوگل کمک کند تا یک صفحه را فهرست بندی کند.

پیوندهای بازگشتی: پیوندهای بازگشتی ، یا لینک های سایت های دیگر ، به گوگل نشان می دهند که سایت های دیگر به محتوای شما اعتماد دارند.

اعتبار دامنه: این معیار است که اقتدار یک سایت را در یک موضوع اندازه گیری می کند. راه رسیدن به این هدف از طریق محتوای با کیفیت و مرتبط با پیوندهای بازگشتی از سایت های مرتبط دیگر است.

توضیحات متا: توضیحات متا که شامل یک کلمه کلیدی باشند، می توانند به صفحه کمک کنند تا عملکرد خوبی داشته باشد.

متن alt تصاویر: گوگل قادر به خواندن تصاویر نیست، بنابراین نوشتن متن alt می تواند به شرح تصویر برای الگوریتم کمک کند.

کلمات کلیدی در H2 و H3: تنوع کلمات کلیدی را در تیترهای پست ها قرار دهید.

نرخ کلیک: این تعداد کاربرانی است که روی لینک وب سایت کلیک می کنند.

نرخ پرش: این معیار تعداد بازدیدکنندگانی است که وارد صفحه می شوند و سپس دکمه بازگشت را می زنند.

زمان اقامت: این میزان مدت زمانی است که یک بازدیدکننده در یک صفحه می ماند.

به روزرسانی های الگوریتم

گوگل به طور منظم الگوریتم خود را به روزرسانی می کند. زمانی که این کار را انجام می دهد، متخصصان سئو توجه می کنند زیرا این به روزرسانی ها نحوه رتبه بندی محتوای آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد. گوگل چندین بار در روز تغییرات جزئی ایجاد می کند که بیشتر این تغییرات مهم نیستند. به روزرسانی های الگوریتمی که تأثیر قابل توجهی بر صفحه نتایج موتور جستجو دارند، به عنوان به روزرسانی های اصلی الگوریتم شناخته می شوند.

گوگل همیشه به روزرسانی ها را اعلام نمی کند. اغلب، متخصصان سئو به دنبال علائمی از به روزرسانی می گردند و آن ها را به یکدیگر گزارش می دهند. کاهش های غیرقابل توضیح در معیارهای ترافیک و تبدیل ها معمولاً نشانه ای است که گوگل در حال بازبینی تغییرات در سیستم خود است.

گوگل معمولاً چندین به روزرسانی اصلی الگوریتم در سال انجام می دهد. برخی از آن ها توسط جامعه سئو یا خود گوگل با نام های جذاب مشخص می شوند تا مردم را از آن ها آگاه کنند، برای آن ها آماده شوند و ارجاع دادن به آن ها راحت تر باشد.

آخرین به روزرسانی اصلی الگوریتم گوگل در مارس ۲۰۲۳ انجام شد. برخی از انواع به روزرسانی های کوچکتر شامل به روزرسانی های هرزنامه لینک، به روزرسانی های محتوای مفید و به روزرسانی های نقد و بررسی محصولات هستند. گوگل فهرست به روزرسانی های الگوریتم خود را به طور مرتب به روزرسانی می کند.

چه چیزی در آینده برای الگوریتم های گوگل خواهد آمد؟

تم تکراری در به روزرسانی های الگوریتم گوگل این است که گوگل می خواهد محتوای عمیق، معتبر و با کیفیت بالا را به کاربران ارائه دهد. با پیشرفت چت بات های هوش مصنوعی، گوگل ممکن است آن ها را در جستجو وارد کرده و الگوریتم خود را به طور متناسب به روزرسانی کند تا بتواند به درخواست هایی که از این رابط کاربری می آید، پاسخ دهد.

یک توسعه نظری این است که گوگل به الگوریتمی در زمان واقعی منتقل شود، با به روزرسانی های کمتر با وقفه و به روزرسانی های بزرگ تر که به طور خودکار در زمان واقعی اتفاق می افتند.

دکمه بازگشت به بالا