برون مرزی

امیرعبداللهیان: سیاست خارجی ایران بر پایه نه شرقی و نه غربی است

به گزارش ترندونی، متن سخنان حسین امیرو عبداللهیان به شرح زیر است:

پرداختن به مسائل مهم تاریخی که تأثیر عمده ای بر سرنوشت ما و نسل های آینده دارد، ضرورت اجتناب ناپذیر اصلاح سیاست است. تحول یک نگرش و در نهایت یک تغییر کارکردی است. بنابراین ما باید از فرصت استفاده کنیم و در مورد موضوع مهمی مانند سرنوشت جامعه ایرانی فراتر از مرز گفتگو کنیم.

اگر در حال مرور صفحات تاریخ هستید؛ بیایید دریابیم که چه عواملی باعث عزیمت بسیاری از روشنفکران، نویسندگان و متفکران به هند در زمان صفویه شد. بسیاری از اجداد ما در دربار پادشاهان مغول هند به ترویج فرهنگ ایرانی، هویت شیعی و زبان فارسی پرداختند.

پس از این مهاجرت تاریخی، جامعه ایرانیان در هند شکل جدیدی به خود گرفت و تأثیر عمده ای در سرنوشت ایران مدرن گذاشت. در قرن‌ها قبل از استعمار بریتانیا در شبه قاره هند، روابط فرهنگی، تجارت و ارتباطات سیاسی ما با هند عمدتاً توسط همین جامعه مهاجر تعیین می‌شد. در نتیجه هر دو کشور ایران و هند گام های مشترکی برای تمدن سازی برداشته اند. نه بی جهت، رهبران هند در آن زمان اصفهان، پایتخت ایران را به عنوان پناهگاه خود گرفتند. با شروع مهاجرت به شرق، شاخه هایی از روحانیون ایرانی نیز عازم یمن شدند. در ارتباط با شیدی زیدی، آنها تبادلات تاریخی ایران باستان و یمن را ادامه دادند که امروزه به عنوان جوهره عنصر مقاومت شیعه و زیدی به شمار می رود.

امیرعبداللهیان: سیاست خارجی ایران مبتنی بر شرق یا غرب نیست

دومین شاخه ایرانیان تأثیرگذار در فراسوی مرزهای ایران، کسانی بودند که شهرها و مکان هایی را در آسیای مرکزی (ماوراءالنهر) ساختند تا جلوه هنر ایرانی آن زمان را به نمایش بگذارند. حضور این دسته از ایرانیان موجب تقویت دایره ارتباط و ریشه بین مردم ایران و سایر مردم منطقه تاریخی خراسان خواهد شد. نقش ایرانیان ماوراءالنهر در گسترش تجارت و گسترش رشد و شایستگی فرهنگی در دو سوی رودخانه تایان در قرن هجدهم و اواسط قرن نوزدهم بی نظیر بود. به موازات چنین حوادثی در سرزمین های شرقی ایران، مناطق غربی و شمال غربی با مرکزیت زیارتگاه های شیعیان در عراق عرب، از مهاجرت تاریخی ایرانیان بی نصیب نماند، حتی با جدا شدن قفقاز از ایران پس از حمله تزارها. روسیه. در نتیجه دامنه حضور اقوام ایرانی در این جغرافیا از اوستیا تا مرز ارس تغییر کرده است. ایرانیان دشوار قفقازی در دوران تزاری، بافت سیاسی-اجتماعی آن مناطق را تغییر دادند و با تغییر هویت و آیین شوروی، بقای اسلام، ایران و فرهنگ شیعی را تضمین کردند. و هویت در آن جغرافیا.

همین مردم در طول تاریخ از حامیان صادق تشیع و نیروی مؤثر در ایران بوده اند. از نیمه دوم قرن هجدهم تا پایان قرن نوزدهم جمعیت زیادی از ایرانیان در غرب ایران از ترابزون و نجف و کربلا تا مصر و سودان و اروپای مرکزی پراکنده بودند. گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که مبادلات بسیار متفاوتی که تداوم و پراکندگی آن‌ها به ایران در آن سال‌های سخت اجازه داد.

تحت محاصره و سرکوب دو نیروی عمده استعماری شمال و جنوب،

بحران های طبیعی مانند خشکسالی و زلزله

مشکلات اقتصادی مانند گرسنگی

اپیدمی های متوالی مانند طاعون، وبا و موارد دیگر

زنده ماندن. جنگ جهانی دوم تحولات عظیمی در نظام امنیتی و سیاسی جهان آن زمان ایجاد کرد و مسیر مهاجرت را تغییر داد و جهات دوردست را به هم نزدیک کرد و جوامع ایرانی را در سراسر سرزمین پراکنده کرد. نتیجه یک خط کشتیرانی از بندر هامبورگ به انزل در شمال و اتصال ایران به سواحل شرقی و غربی جهان و بنادر خلیج فارس بود. نتیجه این شرایط شعاع دخالت دیپلماتیک ایران را در آستانه حوادث جهانی افزایش داده و حضور شهروندان این کشور باعث تنوع و گسترش روابط شده است.

اگرچه مسیر مهاجرت از ایران در صد سال اخیر ایجاد شده است، اما مهاجرت مدرن به معنای توقف هویت و ارزش های فرهنگی-تمدنی ایرانی نیست. ایرانیان مهاجر با حمایت دولت ها یا بدون هیچ گونه حمایتی، نه تنها زبان، فرهنگ و عقاید خود را حفظ کردند، بلکه خود را با انواع سبک ها و الگوهای فرهنگی در تاریخ ایران، زبان فارسی و هویت شیعی آشنا کردند.

1978 فوریه. با شروع انقلاب اسلامی ایران، فصل جدیدی در ارتباطات و تبادلات با جامعه ایرانی خارج از کشور آغاز شد که پس از حمله صدام به ایران شکل و شمایلی متفاوت به خود گرفت. در آن زمان، جریانی پویا در خارج از کشور در میان نخبگان ایرانی شکل گرفت که علاوه بر پذیرش و مداوای مجروحان حملات شیمیایی ارتش بعث، دست به ابتکارات سازنده ای زد تا چشم بسته رسانه های غربی را به روی واقعیت ایرانی باز کند. . پس از آن سال‌های تلخ اما غرورآفرین حفظ تمامیت ارضی ایران، علی‌رغم همه موانع اقتصادی، دشواری‌های سیاسی، اعمال و تمدید تحریم‌ها و غیره، سرمایه و ذهنیت این شبکه نخبگان ایرانی بود که مکمل اقتصاد ملی و مستقل ایران بود. تلاش جمهوری برای احیای تجارت و تجارت بین ایران و منطقه.

امروز؛ دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود از دو اصل هدایت می شود:

همکاری با همسایگان ایران و ارتقای دیپلماسی اقتصادی. دقت در این دو معنا به این معناست که ایران پس از یک قرن جدایی از مناطق پیرامونی خود، اکنون مصمم است درهای همکاری بین منطقه ای را بگشاید. در این راستا شبکه فرامرزی جوامع ایرانی می تواند نقش مهمی ایفا کند که کاملاً با کار جوامع مهاجر آواره از ایران همخوانی دارد.

وزارت خارجه؛ علاوه بر تبعیض و تعصب و با آغوش باز آماده است تا زیرساخت های تجاری، صنعتی، مالی و اقتصادی و سرمایه ای را در جغرافیای همسایگان خود و در قلب جهان توسعه دهد. افزایش سطح تماس‌های فرهنگی و تبادلات اجتماعی در ماه‌های آینده، ابتکارات جدید و خلاقانه در برنامه دیپلماسی دولتی وزارت امور خارجه از دیگر سیاست‌هایی خواهد بود که در اسرع وقت و با رویکردی همه‌جانبه در کار ایجاد می‌شود. ایرانیان خارج از کشور باید به سمت دستور کار همکاران من فرار کنند. علاوه بر این رویکرد جامع، بسیار مهم و مؤثر است:

– ارائه خدمات کنسولی و اماکن

– اطمینان از سفر بدون وقفه و بدون دردسر.

– قوانین تابعیت فرزندان مادر ایرانی پس از مشورت با مجلس شورای اسلامی در حال تغییر است.

– تسهیل در ارائه خدمات مالی

– بانکداری برای جامعه ایرانی دور از وطن

– حل و فصل مسائل حقوقی و دعاوی حقوقی از طریق سیستم های ارتباطی ایمن مرتبط با همه گیر کرونا به منظور رفع نگرانی از چهار رویداد (تولد، فوت، ازدواج و طلاق) برای جامعه بین المللی در ایران که به وجود آمده و رفته است. آنها در دسترس نیستند یا به دلیل احتمال ابتلا به بیماری های رایج در این اپیدمی، سفر آنها خطرناک است.

انتظار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با شعار نه شرقی و نه غربی که مصداق بارز استکبارستیزی است و با دو دیدگاه عدالت خواهی و مردم سالاری در دولت سیزدهم، همکاری و همدلی است. با همه آحاد ملت ایران اعم از هموطنان ساکن در جغرافیا و یا جامعه ایرانی خارج از کشور اقدام کنند. همچنین مقدمات برداشتن گام‌های بلند و سریع در جهت همکاری‌های منطقه‌ای با مردمی که در حاشیه ایران زندگی کرده‌اند و قرن‌ها با آنها در بستر یک فرهنگ و تمدن مشترک زندگی کرده‌ایم، وجود دارد.

بنابراین ضروری است که ساختار پژوهشی وزارت امور خارجه با تدوین موضوعات جدید به دنبال تمرکز پروژه های تحقیقاتی کاربردی بر روی مسائل و چالش های جاری جوامع مرزی ایران باشد. سپس نتایج را با سایر دستگاه های تخصصی دولتی و مجلس در میان بگذارید تا طرح ها و لوایح را تدوین کنند. اینجانب به عنوان وزیر امور خارجه از تمامی توان و امکانات خود برای رسیدن به این هدف و همکاری با همکاران استفاده خواهم کرد و اطمینان دارم که در این سفر از عنایات هموطنان و راهنمایی های اساتید و دانشمندان محترم برخوردار خواهیم بود.

>>> ادامه مطلب:
امیرعبداللهیان: باید از مزایای اقتصادی برجام بهره مند شویم تا پول حاصل از فروش نفت ما به صورت ارزی به حساب های بانکی ایران واریز شود.
امیرعبداللهیان: سال 2021 را در مذاکرات به تعویق انداختیم. ژوئن سند و ما به یک سند مشترک جدید رسیده ایم.

311311

دکمه بازگشت به بالا