برون مرزی

امیرعبداللهیان: مسکو گام‌های مثبتی برای کمک به لغو تحریم‌ها برداشته است

حسین امیرعبداللهیان در آستانه سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه در مقاله «طرح جدید روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه» نوشت: رئیس جمهور محترم فدراسیون روسیه. شرایط مختلف از یک سو، در سال گذشته پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، هر دو کشور با تحمل دوران تاریخی و رکود روابط دوجانبه، به دنبال حمایت از تمدن غنی و میراث حکومت باستانی، آینده ای روشن در روابط دوجانبه هستند. و مشارکت فعال در رویدادها. منطقه ای و جهانی در مسیر صلح و ثبات، از سوی دیگر، دولت جدید جمهوری اسلامی ایران (دولت سیزدهم) برنامه ای نوین مبتنی بر متوازن، فعال، پویا و مدبر خارجی دارد. خط مشی. با تاکید بر همکاری با همه همسایگان خود به ویژه فدراسیون روسیه و پیشرفت در دیپلماسی اقتصادی، مصمم به گسترش بیشتر همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه با این کشور است.

دولت جدید جمهوری اسلامی ایران بر اساس «همکاری، احترام و منافع متقابل» به فدراسیون روسیه به عنوان یک همسایه و دوست قوی می نگرد و علیرغم محدودیت ها علاقه مند به جهش چشمگیر در زمینه های مختلف و تبادل هیئت ها است. . گسترش ویروس کرونا. ایجاد روابط در سطح بالا بین دو کشور.

رایزنی های دو کشور در زمینه های مختلف دوجانبه (سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری، دفاعی و امنیتی، پارلمانی، رسانه ای) منطقه ای (شامل خاورمیانه، قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی) و بین المللی.

در روابط دوجانبه، دو طرف متعهد به تمدید توافقنامه بر اساس روابط و اصول همکاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در پرتو تحولات جهانی هستند.

در حوزه سیاسی نیز تبادل پیام بین رهبران دو کشور و همچنین گفتگوهای تلفنی اخیر روسای جمهور دو کشور نشان از عزم دو طرف برای توسعه همکاری های پایدار و بلندمدت دارد.

در زمینه های اقتصادی، تجاری، صنعتی و کشاورزی پروژه های مختلفی بین دو کشور تعریف و اجرا شده است. آغاز روند عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای و ادامه همکاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا عاملی برای تقویت روابط اقتصادی دو کشور شده است. . افق های روشنی برای همکاری اقتصادی بین دو کشور وجود دارد.

در حوزه فرهنگ و تعامل مردمی، امضای موافقتنامه ایجاد مراکز فرهنگی در دو کشور و چارچوب فعالیت ها، زمینه را برای ارتقای روابط فرهنگی دو کشور فراهم کرد.

در فضای پارلمانی سفر دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به مسکو و پیام مقام معظم رهبری به پوتین و سفر متقابل والودین رئیس دومای فدراسیون روسیه. به تهران، به تقویت دیپلماسی پارلمانی بین دو کشور کمک کرد.

در حوزه امنیت، مقامات دو کشور تفاهم نامه همکاری امنیت سایبری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه امضا کردند. طرفها در سازمان ملل متحد و سایر مجامع منطقه ای و بین المللی در تقویت امنیت اطلاعات و مبارزه با جرایم سازمان یافته با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه های ارتش، دفاع و نیروی انتظامی در حال تقویت است. رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند و دریای عمان نشان از جدیت این سه کشور دارد.

در سطح منطقه‌ای و در راستای اراده عالی‌ترین رهبران، همکاری‌های دو کشور در راستای منافع مشترک فراتر از روابط دوجانبه بوده و در زمینه‌های کمک‌های امنیتی منطقه‌ای و بین‌المللی قوی‌تر از همیشه است. .. در این راستا جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به عنوان دو قدرت منطقه ای نقش منحصر به فرد و انحصاری در حل مناقشات و معادلات منطقه ای و مبارزه با تروریسم دارند.

هر دو طرف این دیدگاه را دارند که منطقه خاورمیانه به دلیل مداخله خارجی و تسلط تفکر امنیتی محور از مشکلات متعددی از جمله جنگ، بی ثباتی و ناامنی رنج می برد. رایزنی های برقراری ثبات در افغانستان، سوریه، یمن و لیبی برای رسیدگی به این مسائل در حال انجام است.

در مورد سوریه، هر دو طرف به عنوان ضامن روند آستانه در منطقه همکاری کرده و با موفقیت همکاری کرده اند. این تجربه موفق را می توان در زمینه های دیگر از جمله بازسازی سوریه و ایجاد ثبات و امنیت طولانی مدت در آن کشور مثال زد. جمهوری اسلامی ایران علاقمند به افتتاح سفارتخانه ها و عادی سازی روابط بین دولت های اسلامی و عربی و دمشق است.

اخیراً جمهوری اسلامی ایران در افغانستان میزبان دومین نشست همسایگان افغانستان با حضور فدراسیون روسیه در تهران بود. به گفته جمهوری اسلامی ایران، صلح تنها با مشارکت همه اقوام و تشکیل یک دولت فراگیر و احترام به خواست مردم افغانستان و تامین امنیت بلندمدت منطقه ای محقق می شود.

همکاری های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به غرب آسیا محدود نمی شود، بلکه سایر مناطق از جمله قفقاز جنوبی، آسیای مرکزی و دریای خزر را در بر می گیرد. در همین راستا جمهوری اسلامی ایران در اولین نشست رایزنی های همکاری 3+3 در منطقه قفقاز جنوبی که در مسکو برگزار شد، حضور فعال داشت و آمادگی خود را برای برگزاری دومین نشست در تهران اعلام کرد. از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران، همکاری های بین منطقه ای به ویژه در حوزه های تجاری، اقتصادی، حمل و نقل و ترانزیت کمک شایانی به رشد و شکوفایی منطقه و صلح و ثبات خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران دریای خزر را دریای صلح و همکاری سازنده بین کشورهای ساحلی می داند.

جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در سطح بین‌المللی با «تحریم‌های یکجانبه و غیرانسانی آمریکا»، «مداخله غرب»، «ممانعت از نقش کشورهای ثالث در روابط خود» و «احترام به حقوق بشر» مخالف هستند. .

به گفته جمهوری اسلامی ایران، راهبرد یکجانبه گرایی شکست خورده و دوران رفتار غیرقانونی، نادیده گرفتن اصول شناخته شده بین المللی و تضعیف چندجانبه گرایی که تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین المللی است، سپری شده است.

دولت جدید جمهوری اسلامی ایران با رویکردی عمل‌گرایانه و نتیجه‌گرا و توافقی خوب، مذاکرات را در وین آغاز کرد. در این راستا تاکید می کنم که فدراسیون روسیه هم در حصول توافق هسته ای در سال 2015 و هم در مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 نقش موثر و سازنده ای داشته و گام های مثبتی برای تسهیل تحریم ها برداشته است.

جمهوری اسلامی ایران در مورد مذاکره مجدد منصف و جدی است. موفقیت این مذاکرات منوط به لغو موثر و قابل تایید تحریم ها و بازگشت طرفین به تعهداتشان است. هدف اصلی مذاکرات آتی باید اجرای کامل و موثر توافقنامه 2015 و عادی سازی روابط تجاری و همکاری های اقتصادی پایدار با جمهوری اسلامی ایران باشد.

واضح است که تا زمانی که تهران متعهد به عدم انحراف از برنامه صلح آمیز هسته ای خود است، متعهد به حفاظت از دستاوردهای دانشمندان و صنعت صلح آمیز هسته ای خود نیز بوده و مصمم است علیرغم تحریم های غیرقانونی و غیرانسانی به ادامه راه خود ادامه دهد. هوانوردی و فضایی کشور، ماهواره ها، صنعت، بازرگانی، دریایی، دفاعی، علم و فناوری های نوین.

با توجه به اراده جدی سران دو کشور برای توسعه روابط دوجانبه، همجواری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برای تقویت پایه های مردمی روابط دوجانبه بویژه در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، گردشگری و شناختی. روسیه در دستور کار هر دو دولت قرار دارد. بدیهی است که تقویت روابط و ظهور بلوک های جدید منطقه ای به ویژه با مشارکت سایر بازیگران مهم و نوظهور آسیایی، نویدبخش تقویت و ثبات فرآیندهای چندجانبه در مقیاس جهانی خواهد بود.

311311

دکمه بازگشت به بالا